Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-29@11:23:44 GMT

مطالبه‌‌ واردات خودروهای کارکرده‌

تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۹۱۵۶۵۴

مطالبه‌‌ واردات خودروهای کارکرده‌

برخی کاربران سامانه «فارسِ من» با ثبت پویشی از مسئولان خواسته‌اند تا واردات خودروهای کارکرده و دست‌دوم را آزاد کنند تا امکان خرید خودروی با کیفیت و ارزان برای مردم فراهم شود.

به گزارش ایران اکونومیست کاربران سامانه «فارسِ من» با ثبت پویشی با عنوان «واردات خودروهای کارکرده آزاد شود» از مسئولان خواستند که واردات خودروهای دست دوم را ‌آزاد کنید تا مردم بتواند خودرو با کیفیت و ارزان خریداری کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

‌در این‌باره، پیش از این سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت معدن و تجارت اعلام کرده بود که واردات خودروهای دست دوم مطابق قانون ممنوع است. 

‌یکی از هشت فرمان رئیس‌جمهور برای تحول در صنعت خودرو که در اسفند‌‌ سال گذشته صادر شد اشاره به رفع ممنوعیت واردات خودرو داشت، در بند چهارِ فرمان 8 ماده‌ای رئیس جمهور آمده است: به منظور افزایش رقابت پذیری و رفع شائبه انحصار، متناسب سازی قیمت خودرو و جبران کمبود تولید به میزان مورد نیاز بازار، موانع قانونی و اجرایی واردات خودرو در سال 1401، حداکثر ظرف 3 ماه آینده رفع شود و با افزایش صادرات خودرو و قطعات، نسبت صادرات به واردات در صنعت خودرو افزایش یابد. 

پیرو این موضوع سیدرضا فاطمی امین وزیر صمت در 21 اردیبهشت امسال اعلام کرد که واردات خودرو در دولت به تصویب رسیده است و در 26 مرداد نیز اعلام کرد که آئین نامه واردات خودرو به تصویب هیات وزیران رسیده است و بالاخره آئین نامه واردات خودرو بعد از گذشت چند ماه در تاریخ سوم شهریور از سوی محمد مخبر معاون رئیس جمهور ابلاغ شد. 

‌هیئت وزیران در جلسه 26 مرداد 1401 به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد: 

1 - واردات خودرو با قیمت زیر بیست هزار یورو (فوب) مجاز است. اولویت واردات با خودروهای زیر 10 هزار یورو (فوب) است. 

تبصره یک - تخلیه خودرو بدون ثبت سفارش و تخصیص ارز ممنوع است.

تبصره دو - ارزش گمرکی براساس ماده 14 قانون امور گمرکی (سیف) محاسبه خواهد شد. 

3 - خودروهای وارداتی صرفا در بورس کالا عرضه می شود. کارگروهی با مسئولیت وزارت صنعت، معدن و تجارت و عضویت وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه کشور موظف است نرخ سود بازرگانی خودروهای وارداتی بر حسب ارزش (فوب) را به گونه ای تامین کند که مابه التفاوت قیمت پایه با قیمت پایانی در بورس کالا معادل سود عادلانه باشد. کارگروه مذکور مجاز به تعیین علی الحساب سود بازرگانی در زمان ترخیص و تعیین سود بازرگانی قطعی در زمان فروش است. 

3 - وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است با هدف توسعه تولید خودروهای اقتصادی حداکثر ده هزار یورو ضمن پیش بینی مشوق های سرمایه‌گذاری و تولید، اقدامات مورد نیاز برای هدایت بخشی از واردات به سمت تولید و افزایش ساخت داخل را به عمل آورد. برنامه ساخت داخل واردکنندگان موضوع این بند باید به تایید وزارت صنعت، معدن و تجارت برسد. 

4 - واردات خودروهای سواری به صورت سرمایه‌گذاری خارجی (با تایید سازمان سرمایه گذاری خارجی) برای استفاده در شبکه حمل و نقل عمومی مجاز است، دستورالعمل این بند توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری وزارت کشور تدوین و ابلاغ می شود. 

5 - واردات خودرو برای شماره گذاری در مناطق آزاد تجاری - صنعتی منحصر به خودروهای دو نیرویی (هیبریدی) یا تمام برق است، سرمایه گذاری و راه اندازی ایستگاه های شارژ بر عهده واردکنندگان است. 

6- سقف منابع ارزی مورد نیاز برای واردات خودروهای موضوع این تصویب نامه به غیر از سرمایه گذاری خارجی حداکثر معادل یک میلیارد یورو است. 

7 - منابع ارزی مورد نیاز این تصویب نامه از محل ارز حاصل از صادرات، رمز دارایی، سرمایه گذری خارجی (با تایید سازمان سرمایه  گذاری خارجی) و سایر منابع مورد تایید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تامین خواهد شد. 

8 - وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران (در خصوص مباحث مرتبط با آن بانک) دستورالعمل های اجرایی این تصویب نامه از جمله چگونگی تامین و تخصیص ارز، مشخصات فنی، خدمات پس از فروش، انتقال فناوری و تعیین صلاحیت های فنی و حرفه ای واردکنندگان را تدوین و ابلاغ می کنند. 

9 - وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است گزارش اجرای این تصویبنامه را در مقاطع زمانی سه ماهه به ستاد هماهنگی اقتصادی دولت ارایه کند. 

بنابراین گزارش ایران اکونومیست طبق رسالتی که بابت پیگیری سوژه‌‌های فارسِ من برای خود تعریف کرده است، حتما پیگیری این موضوع را در دستور کار قرار می‌دهد و از مسوولان خواستار توضیح در این‌باره خواهد شد.

کاربران دیگر هم در صورت تمایل می‌توانید به امضاکنندگان این پویش بپیوندند؛ ایران اکونومیست با رسیدن امضاهای این پویش به 1000 امضا و بالاتر حتما پیگیری‌های مختلفی در این‌باره خواهد داشت.

انتهای پیام/ 

منبع: خبرگزاری فارس

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: واردات خودروهای واردات خودرو سرمایه گذاری معدن و تجارت گذاری خارجی وزارت صنعت مورد نیاز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۹۱۵۶۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور نمایندگان ۱۰۰ کشور در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران،  نمایندگانی از ۱۰۰ کشور ‌دنیا و بیش از ۲ هزار تجار خارجی حضور دارند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، عباس علی آبادی امروز _یکشنبه نهم اردیبهشت_ در نشستی با اصحاب رسانه درباره ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران (۸ تا ۱۲ اردیبهشت ماه) اظهار داشت: برگزاری این نمایشگاه در راستای تحقق شعار سال و توسعه صادرات و ارزآوری است.

وی افزود: قصد ما اول از برگزاری این نمایشگاه، معرفی دستاوردها به کشورهای دیگر و اعلام آمادگی تعامل با سایر کشورهاست بعضی از این کشورها تولیدات ما را نمی‌شناسند و باور نمی‌کنند که این محصولات تولید داخل باشد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: کشورهایی شریک تجاری ما هستند که از ما کالا بخرند ما به آنها کالا خواهیم فروخت، ضمن اینکه بسیاری از بازارها برای ما وجود دارد که ما به دنبال اصلاح مقاصد صادراتی هستیم.

علی آبادی بیان داشت: عده‌ای در بازار رقابت، اخباری را در فضای مجازی منتشر می‌کنند در حالی که با این اقدام در میدان کسی بازی می‌کنند که به نفع کشور نیست.

وی با اشاره به نامگذاری شعار اقتصادی سال از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی بیان داشت: رهبری پنج سال متوالی است که به موضوع تولید پرداخته‌اند که تولید کافی نیست و امسال بر جهش تولید تمرکز کردند و امسال بر جهش تولید با مشارکت مردم پرداختند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: کم و کاستی‌هایی از بعد از انقلاب تا کنون وجود دارد که باید رفع شود هر چند اقداماتی در این عرصه صورت گرفته است. برای تحقق جهش تولید هر کاری انجام دهیم کامل نیست و حدی بر اقدامات این موضوع وجود ندارد و نیازمند یک نقشه راه است.

علی آبادی اولین موضوع تحقق شعار را بحث تأمین ارز عنوان کرد و گفت: با اختصاص ارز بایستی نیازهای تولید را رفع کرده و صادرات را توسعه دهیم که این نمایشگاه همسو با تحقق شعار سال است.

وی عنوان کرد: اولویت تحقق ارز به شرکت‌هایی است که ارزآوری بیشتری برای کشور داشته باشد و در جهت تحقق شعار سال اقدام به صادرات کنند. اگر شرکتی بر ساخت داخل تمرکز داشته باشد می‌تواند از ابزارها و خدمات وزارت صمت بهره مند شود اگر هر شرکتی ارز کمتر و بهره‌وری بیشتری را با استفاده از شرکت‌های دانش بنیان داشته باشد در اولویت هستند این امر توسط دستگاه‌های زیر مجموعه وزارت صمت رصد می‌شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت، تکمیل سرمایه گذاری‌های ناقص و راه اندازی بنگاه‌های ناقص از دیگر اولویت‌های این وزارتخانه بیان کرد.

علی آبادی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین مسائل در تحقق شعار سال استفاده از مشارکت مردم در سرمایه گذاری گفت: باید بتوانیم از سرمایه‌های خرد مردم استفاده کنیم و پتانسیل‌های بزرگ را ایجاد کنیم.

وی افزود: صندوق‌های پروژه را برای طرح‌ها ایجاد و از مشارکت مردم استفاده کنیم در همین راستا به دنبال ایجاد سازوکارها هستیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به توسعه بازارهای صادراتی گفت: یکی از مهم‌ترین چالش‌های تولید نبود بازار برای کالاهای تولیدی است در همین راستا یکی از اقدامات ما بازار خارج از مرزهاست.

علی آبادی افزود: بسیاری از کالاهایی با کیفیت بدتر و قیمت ارزان‌تر از طریق قاچاق وارد کشور می‌شود که این موضوع را دنبال می‌کنیم.

وی از برگزاری نمایشگاه به صورت مجازی در آینده نزدیک خبر داد و گفت: در این راستا از روش‌های نوین و فناورانه استفاده خواهیم کرد. نمایشگاه‌های هدف صادراتی را در کشورهای همسایه برگزار خواهیم کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه کشورهای آفریقایی یک اقیانوسی از فرصت‌های بی نظیر است گفت: فرصت برای پیمانکاران در حوزه زیرساخت‌ها زیاد است و به خاطر کشت فراسرزمینی برای انتقال تکلونوژی است.

علی آبادی گفت: تداوم و پایداری در ارتباط‌ها و مشارکت‌های تجاری برقراری اصل برد برد است باید تکنولوژی، سرمایه گذاری و شغل را به کشورهای آفریقایی ببریم. ‌

کد خبر 748731

دیگر خبرها

  • ۱۱۱ فرصت سرمایه‌گذاری پیش‌بینی و معرفی شده است
  • ثبت ۵۱۰ فقره پرونده تخلف صنفی در استان سمنان
  • حضور نمایندگان ۱۰۰ کشور در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران
  • ۱۷ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در بخش اصناف قم انجام شد
  • وزارت راه: تلفات تصادفات رانندگی با واردات خودرو کاهش می‌یابد
  • وزارت راه:تلفات تصادفات رانندگی با واردات خودرو کاهش می‌یابد
  • برنامه ریزی برای ۷.۵ میلیارد دلار صادرات از خوزستان
  • هدف‌گذاری برای ۷.۵ میلیارد دلار صادرات از خوزستان
  • برنامه امسال وزارت صمت برای جهش بزرگ تولید خودرو/ تیراژ تولید روزانه ۵۰۰۰ دستگاه خودرو رسید
  • گیر واردات خودرو‌های کارکرده کجاست؟