Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@15:42:52 GMT

/ در سینما و تئاتر چه خبر است؟/

تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۹۲۰۰۴۰

دو فیلم از سوی جشنواره فیلم «زمین» به یک جایزه معادل اسکار معرفی شدند، آغاز اجرای «سگ‌ها و استخوان‌های مادرم» از فردا و خبرهای از اجرای «خانه خراب» به نفع بیماران ام اس و... از جمله خبرهای سینما و تئاتر است.

«آهسته و آرام» به کارگردانی دلاور دوستانیان به عنوان کاندیدای بهترین فیلم کوتاه سال و «رؤیای آب» به کارگردانی محمد واعظی به عنوان کاندیدای بهترین فیلم بلند سال از سوی جشنواره بین‌المللی فیلم «زمین» به جایزه GFN Award ، معادل اسکار بهترین فیلم‌های مرتبط با توسعه پایدار و حفظ محیط زیست معرفی شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

به گزارش ایسنا به نقل از روابط‌عمومی دومین جشنواره بین‌المللی فیلم «زمین»، این رویداد به عنوان عضوی از شبکه جهانی جشنواره‌های فیلم محیط زیست و توسعه پایدار  GFN دو فیلم ایرانی را به عنوان کاندیداهای دریافت جایزه سالانه  GFN Awardکه بسیاری آن را معادل جایزه اسکار بهترین فیلم مرتبط با توسعه پایدار و حفظ محیط زیست در سال می‌دانند، معرفی و به دبیرخانه این شبکه ارسال کرد.

«آهسته و آرام» به کارگردانی دلاور دوستانیان که برنده جایزه بهترین فیلم کوتاه دوره اول جشنواره «زمین» شده بود، به عنوان کاندیدای جایزه بهترین فیلم کوتاه سال و «رؤیای آب» به کارگردانی محمد واعظی که در رقابت با فیلم‌های بلند دوره اول جشنواره «زمین» دیپلم افتخار را از آن خود کرده بود، به عنوان کاندیدای بهترین فیلم بلند سال جاری برای جایزه GFN Award معرفی شدند. این رویداد در اکتبر امسال و با میزبانی جشنواره اینسبروک برگزار خواهد شد.

فرزاد توحیدی، مدیر بخش سینمایی دومین جشنواره بین‌المللی فیلم «زمین» در این باره چنین گفت: «با انجام هماهنگی‌های لازم قصد داریم فیلم‌های خوب ایرانی در مورد توسعه پایدار را به جشنواره‌های جهانی مرتبط معرفی کنیم. از این رو اصرار داریم که فیلمسازان خوب ایرانی، با توجه به اهمیت دیده شدن کارهایشان در کشورهای دیگر، حتما به تهیه زیرنویس انگلیسی برای فیلم‌های خود اقدام کنند. در دوره اول جشنواره فیلم «زمین»، فیلم‌های بسیار خوب دیگری هم بودند که می‌توانستند به عنوان کاندیدا به این رویداد معتبر معرفی شوند اما متأسفانه به علت نداشتن زیرنویس انگلیسی، شانس شرکت در این رقابت را از دست دادند. با توجه به بین‌المللی بودن جشنواره فیلم «زمین»، از این دوره به بعد فیلم‌های ایرانی که برای رقابت در مسابقه و پخش انتخاب می‌شوند ملزم به تهیه و نصب زیرنویس انگلیسی برای فیلم‌های خود خواهند بود و در غیر این صورت از رقابت کنار گذاشته خواهند شد.»

مزدک میررمضانی، مدیر بخش بین‌المللی دومین جشنواره فیلم «زمین» نیز با اشاره به این که فیلم‌های ایرانی مثل «مادرکشی» در گذشته در این رقابت خوش درخشیده‌اند، احتمال پیروزی فیلم‌های معرفی شده به جایزه معتبر GFN Award را رد نکرد و افزود: «فیلم‌های ایرانی دارای کیفیت جهانی هستند و این هم در مورد فیلم‌های داستانی و هم در مورد فیلم‌های مستند صادق است. اگر مسأله‌ای هرچند محلی و به‌ظاهر کوچک به خوبی تحلیل و از جنبه‌های مختلف به شکلی عمیق و در عین حال جذاب بررسی شود و کیفیت فنی بالایی داشته باشد، قابلیت تعمیم و نمایش جهانی می‌یابد. اصولا بسیار مهم است که چه مستندسازان و چه سازندگان فیلم‌های سینمایی، روی متن و یا فیلمنامه‌های خود نهایت حساسیت و دقت را به خرج دهند تا زبان فیلم، جهانی و برای عموم مردم با هر فرهنگ، نژاد، سلیقه و دیدگاهی قابل فهم و تأثیرگذار باشد. ما در جشنواره «زمین» مصمم هستیم تا بالاترین سطح کیفیت در ساخته‌های ایرانی و جهانی را نمایش داده و با این کار استاندارد فیلم‌سازی در زمینه‌های مربوط به توسعه پایدار، این مهم‌ترین چالش فعلی جهان را بالا ببریم. امیدوار هستیم با معرفی این دو فیلم بسیار خوب از سینمای ایران به این رویداد معتبر بین‌المللی، بار دیگر بر شخصیت جهانی سینمای ایران تأکید شده و خبرهای خوبی از موفقیت این دو محصول سینمایی کشور در آینده نزدیک منتشر شود.»

شبکه جهانی جشنواره‌های سبز GFN که مقر آن به تازگی از ایتالیا به اتریش منتقل شده است شامل نزدیک به ۵۰ جشنواره از چندین کشور توسعه‌یافته و درحال توسعه جهان بوده و با سازمان‌ها و آژانس‌های مهم جهانی مرتبط با محیط زیست و توسعه پایدار مانند IUCN و UNEP همکاری نزدیک دارد. جشنواره بین‌المللی فیلم «زمین» ایران هم از اعضای فعال این شبکه معتبر به شمار می‌رود و تنها نماینده از منطقه غرب آسیا است.

دومین جشنواره بین‌المللی فیلم «زمین» با موضوع محوری «اقتصاد پایدار» از ۱۶ تا ۲۲ مهرماه سال جاری به دبیری فرهاد توحیدی و به صورت برخط و با امکان تماشای رایگان فیلم‌ها برای همه، برگزار خواهد شد.

آغاز اجرای "سگ‌ها و استخوان‌های مادرم" با حضور پری ملکی و مهرداد اسکویی

نمایش "سگ‌ها و استخوان‌های مادرم" به نویسندگی و کارگردانی مژگان خالقی از فردا یکشنبه با حضور تعدادی از هنرمندان اجرای خود را آغاز می‌کند.

در اجرای نخست این نمایش هنرمندانی همچون پری ملکی، مهرداد اسکویی، حسین کیانی، توکا ملکی و بهرام ابراهیمی حضور خواهند داشت.

در  "سگ‌ها و استخوان‌های مادرم" ریحانه سلامت، فرزانه سهیلی، غزاله جزایری، میثم عبدی، محمد علی کاظمی، سپنتا پزشکی، النا میرزاییان و نوید بانی بازی می‌کنند.

سید محمد طباطبائی تهیه کننده، علی نصر مجری طرح و خسرو خالقی مدیر تولید "سگ‌ها و استخوان‌های مادرم" هستند و رضا سرور مشاور کارگردان این نمایش است.

"سگ‌ها و استخوان‌های مادرم" از یکشنبه سیزدهم شهریور، هرشب ساعت ۲۰ و ۳۰ در سالن چهارسوی تئاترشهر اجرا می‌شود.

نمایش «خانه خراب» به نفع بیماران ام اس به صحنه می‌رود

نمایش «خانه خراب» به نویسندگی رضا دادویی و کارگردانی محمدرضا پورحکیمی که از ۲۷ مرداد ماه ساعت ۲۰ در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه است، کلیه عواید فروش اجرای دوشنبه ۱۴ شهریور را به بیماران ام اس اختصاص خواهد داد.
بازیگران این نمایش به ترتیب ورود به صحنه؛ امیرکاوه آهنین‌جان، وحید نفر، محمدهادی عطایی، ندا مقصودی، سیروس همتی، سیدرضا علوی، حامد سوری، الهه حسینی و رضا دادویی هستند و شادی آقایی، امیر حسین بلوچی، پریناز رضایی، مرتضی رضایی، علی اصغر ملکی و جواد عرب‌محمدی به عنوان بازی‌یار در این اثر حضور دارند.
در خلاصه داستان نمایش آمده است: در روزی که کلنل لیاخوف به دستور محمدعلی‌شاه، مجلس شورای ملی را به توپ بسته است و کشور دچار آشوب و بلوا شده، حاجی جبار به دنبال افزودن دارایی‌های خود و ازدواج تازه است. او برای رسیدن به اهدافش، همسرانی هم برای فرزندان خود انتخاب کرده اما فرزندانش با تصمیم او مخالفند.
دیگر عوامل نمایش «خانه خراب» عبارتند از: مجری طرح: حسن جودکی، گروه کارگردانی: عرفان بابایی، حامد سوری و هانیه واثقی، برنامه‌ریز: میثم انتظاری، دستیار تولید: شقایق شعبانی، طراح گریم: ماریا حاجیها، طراح صدا و موسیقی: فرشاد فزونی، طراح نور: رضا خضرایی، طراح صحنه: مهران زاغری، طراح لباس: هلیا شکری، طراح و گرافیست: امیر رجبی، ساخت تیزر: نوید تندرو و عرفان بابایی، عکاس: مصطفی داودآبادی، مشاور تبلیغات و رسانه: شقایق فرشته، روابط‌عمومی: گیتی شاکری و تهیه‌کننده: محمدرضا پورحکیمی.
 

روایت از خودگذشتگی پرستاران زن روی صحنه تماشاخانه مهر

نمایش «روایت‌هایی از زارا» به نویسندگی و کارگردانی کیانوش احمدی با شیوه‌ای مینیمال و ساختارشکن به روایت از خودگذشتگی پرستاران زن از پانزدهم شهریور روی صحنه تماشاخانه ماه حوزه هنری می‌رود.

نمایش «روایت‌هایی از زارا» به نویسندگی و کارگردانی کیانوش احمدی از سه‌شنبه پانزدهم شهریور تا یکم مهر در تماشاخانه ماه حوزه هنری روی صحنه می‌رود.
«روایت‌های زارا» روایتی متفاوت از حضور از پزشکان و پرستاران به ویژه پرستاران زن از جنگ تحمیلی تا دوران همه‌گیری ویروس کرونا را با اجرایی مینیمال و ساختارشکن به تصویر می‌کشد.
شیوه روایت این نمایش کلاژگونه است و از قواعد کلاسیک فاصله می‌گیرد.
آرزو کریمی‌زند، محمد قدیمی، حسن همتی و محبوبه اسدی در «روایت‌های زارا» بازیگران این اثر نمایشی هستند.
 از دیگرعوامل این اثر نمایشی عبارتند از مریم ایرانپور، اصغر شیرزاد، کاظم کاموربخشایش و عباس رحمانی مطلق، (گروه کارگردانی)، مرجان صفی‌خانی (منشی صحنه)،علی خاتمی (موسیقی)، حسین نادری (طراح نور)،
آزاده مالمیر(گریم)، نگار امیری (مدیر روابط عمومی)،مهدی اسدی تبار (پوستر و بروشور و فوتوموشن)، امیر مبارکی و فائزه محمدرفیعی (عکاسان)، احمد قصاب شیران، عرفان ملاقلی و امید مرادی (ساخت تیزر) و کیانوش احمدی (طراح صحنه و لباس). علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه بلیت این نمایش به سایت تیوال یا گیشه تماشاخانه مهر حوزه هنری مراجعه کنند.


رویداد جلوه‌های بصری سینمای ایران برگزار می‌شود 

مدیر رویداد جلوه‌های ویژه بصری با بیان اینکه فرهنگ‌سازی، تعامل و شبکه‌سازی بین افراد فعال در این رشته‌ از مهم‌ترین علل برگزاری این رویداد است، اظهار کرد: از متخصصان این رشته دعوت شده تا با به اشتراک گذاشتن تجربیات خود به شکل کوتاه، مسیر علاقه‌مندان و دیگر اهالی صنعت برای استفاده از این خدمات را هموار کنند.
امین انتشاری، مدیر رویداد جلوه‌های ویژه بصری درباره برگزاری این رویداد گفت: با توجه به ظهور تکنولوژی و فناوری‌های نوین دیجیتال در عرصه سینما و توسعه سریع آنها در جهان و نیز گسترده‌تر شدن استفاده از جلوه‌های بصری به شکل جدی و تاثیرگذار در سال‌های اخیر سینمای ایران، تصمیم به برگزاری چنین رویدادی با هدف آشنایی هر چه بیشتر علاقه‌مندان با این فناوری‌ها گرفتیم.
وی، ارائه مسیر رشد و توسعه و ورود به این حرفه برای علاقمندان، فرهنگ‌سازی، تعامل و شبکه‌سازی بین افراد فعال در این رشته و معرفی توانایی‌های جلوه‌های بصری به کارگردانان، تهیه‌کنندگان و دیگر عوامل سینما را از سایر علل برگزاری رویداد جلوه‌های ویژه بصری خواند.
انتشاری با تاکید بر اینکه جلوه‌های بصری بستر نامحدودی برای خلق ناممکن‌ها در سینماست، ادامه داد: جلوه‌های ویژه بصری در حداقلی‌ترین حضورش در پروژه‌های تصویری، تسهیلاتی برای تولید به همراه خواهد داشت که آشنایی هر چه بیشتر اهالی سینما با این رشته موجب رشد، ارتقا و قرابت با استانداردهای جهانی این صنعت خواهد شد.
مدیر رویداد جلوه‌های ویژه بصری در این‌باره افزود: در این رویداد از متخصصان این رشته دعوت شده تا با به اشتراک گذاشتن تجربیات خود به شکل کوتاه، مسیر علاقه‌مندان و دیگر اهالی صنعت برای استفاده از این خدمات را هموار کرده و نسبت به هر بخش از توانایی‌های جلوه‌های بصری، توضیحات مناسبی را به مخاطبان و علاقه‌مندان ارائه دهند.
او درباره متخصصان حاضر در این رویداد گفت: از نیروهای جوان فعال و نخبه کشور که در کمپانی‌های بزرگ تولید جلوه‌های بصری در کشورهای مختلف مشغول به کار هستند دعوت شده تا تجربیات خود در زمینه کار در مرحله استاندارد این صنعت را تشریح کنند.
انتشاری تاکید کرد: هم‌افزایی و گفت‌وگوهای مشارکتی در این رویداد نقش جدی دارد و در پایان روز اول تلاش می‌شود تا به شکلی صمیمی علاقه‌مندان با متخصصان این رشته در ارتباط باشند. به این شکل که در گفت‌وگویی یک ساعته از تجربیات یک کارگردان که به جلوه‌های بصری اعتماد کرده می‌شنویم و در زمینه نحوه صحیح ورود جلوه‌های بصری به هر پروژه‌ای و تعامل با دیگر عوامل در طراحی، به بررسی و واکاوی می‌پردازیم.
او در پایان با بیان اینکه بررسی تاریخ جلوه‌های بصری در ایران و دنیا نیز از دیگر محورهای این رویداد است، گفت: بررسی جایگاه فعلی و چشم‌انداز این صنعت در کشور و دستاوردهای متنوع آن از دیگر موضوعات رویداد جلوه‌های ویژه بصری خواهد بود. همچنین تکنولوژی‌ها و توانایی‌های موجود در کشور را مورد سنجش قرار می‌دهیم و سازوکار تولیدی آن‌ها را در مقیاس سینمای فعلی ایران در بوته نقد می‌گذاریم.

رویداد جلوه‌های بصری در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه ۱۶ و ۱۷ شهریورماه ۱۴۰۱ در سالن زنده‌یاد عباس کیارستمی بنیاد سینمایی فارابی برگزار می‌شود و علاقه مندان برای حضور در این برنامه می توانند در سامانه https://evnd.co/vap34 نسبت به ثبت نام اقدام نمایند.


اکران خصوصی «بانک‌زده‌ها» با حضور کادر پرسپولیس
  
اکران خصوصی فیلم سینمایی «بانک‌زده‌ها» به کارگردانی جواد اردکانی و علی بکائیان و تهیه‌کنندگی علی روئین‌تن، به یاد زنده‌یاد علی انصاریان، با حضور کادر تیم پرسپولیس، بازیگران، هنرمندان، اصحاب رسانه و خبرنگاران جمعه ۱۱ شهریورماه ۱۴۰۱ در پردیس سینمایی ایران‌مال برگزار شد.
در این مراسم افشین پیروانی، یحیی گلمحمدی، کریم باقری، سید جلال حسینی، جواد کاظمیان، محمد پنجعلی، ناصر محمدخانی، کتایون ریاحی، گیتی معینی، نعیمه نظام‌دوست، مسعود آبپرور، علی غفاری و دیگر چهره‌های فرهنگی و هنری حضور داشتند.
این نخستین باری است که مراسم افتتاحیه یک فیلم سینمایی با حضور عوامل و تیم پرسپولیس برگزار می‌شود.
«بانک‌زده‌ها» یک کمدی اجتماعی است که روایت‌گر ماجراهای پیش آمده برای چند دزد بانک و اختلاف بین آنهاست.

۱۰ اجرای پایانی نمایش «آناتول» در نوفل‌شاتو
نمایش «آناتول» به کارگردانی رضا دشتکی که از شامگاه پنجشنبه۲۰ مرداد ماه اجرای خود را در تماشاخانه نوفل‌ لوشاتو آغاز کرده است، تنها ۱۰ شب دیگر در به صحنه می‌رود. 
در خلاصه داستان این نمایش آمده است: آناتول؛ گویی چندین مرد است که در یک کالبد فشرده شده. با تمام کمبودها، احساسات و خاطره‌هایشان... .
یکی از ویژگی‌های این نمایش، استفاده از یک بازیگر مهمان در هر شب اجرا است. محمد صادقی، صالح علوی‌زاد، رضا مرشد، امیرحسین بریمانی، محمد گل‌محمدی از جمله بازیگرانی هستند که به صورت مهمان در شب‌هایی از این اجرا به صحنه رفته‌اند.
پارسا امینایی، علی اسدی، زینب ایزدپناه، الهام جدی، شیما حکیم‌پور، رضا دشتکی، مهدی داوودی، زایا دیوید، پیام رضوانی، محمد عباسی، سارا عرب‌زاده، سجاد پیشرویان و امین مهدی‌خانی بازیگران اصلی «آناتول» هستند که هر شب ساعت ۲۱:۳۰ در سالن نوفل‌لوشاتو به صحنه می‌روند.
از دیگر عوامل این اثر نمایشی می‌توان به پیام رضوانی دستیار و مشاور کارگردان، سعید حسنلو طراح صحنه، رهی علی‌بالایی طراح نور، مریم اسکویی طراح لباس، مائده غلامی طراح گریم، حمید فراهانی طراح پوستر و بروشور، میثاق حیوری (گروه هنری چیدا) انیماتور، کیمیا زارع دستیار گریم، مهدیس احمدی و سیاوش غلامی مجریان گریم، عرفان سیفی دستیار صحنه و نور، اردلان آشناگر عکاس، صدرا صباحی روابط عمومی و تبلیغات و حامد قریب مشاور رسانه اشاره کرد. 
«آناتول» هرشب ساعت ۲۱:۳۰ میزبان مخاطبان تئاتر در سالن نوفل‌شاتو است.


مرضیه برومند نمایش «شفیره» را افتتاح می کند 

آیین افتتاحیه نمایش «شفیره» به نویسندگی و کارگردانی مهدی شاه پیری روز دوشنبه چهاردهم شهریور ماه با حضور مرضیه برومند نویسنده و کارگردان سینما، تلویزیون و تئاتر در تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر برگزار می شود. 
«شفیره» به نویسندگی و کارگردانی مهدی شاه پیری عنوان یکی از تازه ترین نمایش های تئاتر شهر است که از روز دوشنبه چهاردهم شهریو ماه در تالار چهارسوی این مجموعه به صحنه خواهد رفت. 
این اثر نمایشی از جمله آثار برگزیده سی هفتمین جشنواره بین المللی تئاترفجر و هفدهمین جشنواره بین المللی عروسکی تهران – مبارک است که در بخش های کارگردانی، طراحی صحنه، طراحی حرکت، طراحی نور، طراحی لباس و موسیقی موفق به دریافت جوایز برگزیده شد. 
در این اثر نمایشی که با برداشتی متفاوت از نمایشنامه «مده آ» اوریپید به صحنه می رود داریوش فائزی، مهرنوش بلمه، حامی علیزاده، سهند جعفری زاد، رویا صدوقی، نگین تقوی راد، وصال امینی به عنوان بازیگر حضور دارند. 
بابک نصیری خواه آهنگساز، مهدی شاه پیری – داریوش فائزی – حامی علیزاده طراحان حرکت، علی ذاکری – کتایون رزم حسینی – مهدی شاه پیری طراحان صحنه، مهرنوش بلمه طراح عروسک، طراح لباس، دوخت لباس، ساخت عروسک و آکسسوار، رضا خضرایی طراح و مجری نور، امیر قادری طراح چهره پردازی، غزال بلمه طراح پوستر و بروشور، نوید اکبری مبارکه دستیار کارگردان و برنامه ریز ، نسیم تاجی دستیار دوم کارگردان، علی ذاکری مدیر صحنه ، میلاد گودرزی عکاس و سازنده تیزر، سعید سیادت مجری طرح نیز دیگر عوامل اجرایی نمایش «شفیره» را تشکیل می دهند. 
در خلاصه داستان این نمایش آمده است: «تنها در صورتی پسر زنده خواهد شد که شاه گلوی دختر را ببرد و خونش را بریزد. پادشاه چنین کرد.» 
نمایش «شفیره» به نویسندگی و کارگردانی مهدی شاه پیری  از روز دوشنبه چهاردهم شهریو ماه  ،ساعت 19 به مدت زمان  دقیقه و قیمت بلیت80 هزار تومان در تالار چهارسو میزبان علاقه مندان تئاتر است.

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: نمایش سگ ها و استخوان های مادرم سگ ها و استخوان های مادرم نویسندگی و کارگردانی جشنواره بین المللی فیلم عنوان کاندیدای اثر نمایشی دومین جشنواره مهدی شاه پیری جلوه های بصری برگزار می شود جشنواره فیلم سینمای ایران توسعه پایدار روابط عمومی بهترین فیلم علاقه مندان صحنه می رود دیگر عوامل خانه خراب محیط زیست روی صحنه خواهد شد فیلم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۹۲۰۰۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نکوداشت اکبر زنجان‌پور همراه با شرم و حیای نوید محمدزاده

نکوداشت اکبر زنجان‌پور با سخنانی از محمود دولت‌آبادی، محمد رحمانیان، مسعود دلخواه، نوید محمدزاده و دکتر پرویز ممنون (استاد این هنرمند در دانشکده هنرهای زیبا) برگزار شد.

به گزارش ایسنا، این نکوداشت، عصر روز یکشنبه ۹ اردیبهشت ماه همزمان با زادروز حمید سمندریان که یکی از استادان زنجان‌پور بوده است، با حضور جمع پرشماری از مخاطبان در تالار استاد جلیل شهناز خانه هنرمندان ایران برپا شد.

در این مراسم که به کوشش انجمن کارگردانان تئاتر ایران با اجرای محمد سلوکی برگزار شد، نشان ویژه خانه تئاتر به این هنرمند باسابقه اهدا شد.

در آغاز، شهرام گیل‌آبادی، رییس انجمن کارگردانان با اشاره به زادروز حمید سمندریان گفت: نام او خاطرات فراوانی به ذهن هر یک از ما می‌آورد و هُرم نفس ایشان بر صورت تک تک ما نشسته و هیچ لحظه‌ای در تئاتر ما بی‌حضور ایشان نبوده. 

او با ارایه توضیحاتی درباره تقدیرهایی که در نوزدهمین «شب کارگردان» صورت می‌گیرد، افزود: خوشحالیم در سال قبل به سختی سعی کردیم در کنار دوستان‌مان بایستیم. هیچ تحمیلی را نپذیریم و با استقلال در جهت عملی کردن نظرات خود بکوشیم. همچنان در کنار تمام هنرمندان تئاتر می‌ایستیم و  به ظالم اجازه صف‌آرایی نمی‌دهیم چون تئاتر، عرصه حقیقت است.

گیل‌آبادی یادآوری کرد: سال قبل مدالیوم خانه تئاتر به آتیلا پسیانی اهدا شد که امسال یاد او را گرامی می‌داریم. 

در ادامه تصاویری از آتیلا پسیانی در مراسم سال گذشته این انجمن پخش شد و حاضران به یاد او کف زدند.

سپس احسان حاجی‌پور ، دبیر برنامه و عضو هیات مدیره انجمن کارگردانان با خوشامدگویی به مهمانان متن اولین لوح تقدیر را که به علی شمس مربوط می‌شد، ارائه کرد و این تقدیر با حضور صدرالدین زاهد، کارگردان، مترجم و بازیگر باسابقه تئاتر انجام شد.

علی شمس، نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر با تشکر از برگزارکنندگان برنامه آرزو کرد مسیر اتفاقات طور دیگری بچرخد و همه کسانی که به شیوه‌های گوناگون کار می‌کنند، بدون هیچ گونه رنج و تبعاتی بتوانند آثار خود را ارائه کنند.

او عنوان کرد که بهتر است برای اینکه برنامه به حاشیه کشیده نشود، سکوت کند.

در ادامه آرش دادگر، عضو هیات مدیره انجمن کارگردانان طی سخنانی درباره علیرضا کوشک جلالی، کارگردان و مدرس تئاتر، متن تقدیرنامه او را خواند و این کارگردان با حضور اصغر همت، تقدیر شد.

کوشک جلالی با تشکر از برگزارکنندگان این برنامه فقط آرزو کرد که برخی خبرهای ناخوشایند را که این روزها می شنویم، دیگر نشویم.

در بخش بعدی، مراسم تقدیر از ژاله علو برپا شد که خودش در برنامه حضور نداشت اما پیامی صوتی را فرستاده بود که پخش شد.

او در این پیام عذرخواهی کرد که به دلیل کسالت، نتوانسته در برنامه شرکت کند و از عشق و علاقه‌اش به تئاتر و نمایش رادیویی گفت.

او همچنین به پیشینه حضورش در تئاتر و هنرمندانی که با آنان همکاری داشته، اشاره کرد.

علو عنوان کرد که در رادیو نمایش‌های بسیاری را کارگردانی کرده و افزود: برایم افتخاری است که توانستم کارهایی انجام دهم که بعد از گذر سال‌ها هنوز به خوبی از آنها یاد می‌شود.  او در پایان شعری از سروده‌های خودش را خواند.

سپس محمد رحمانیان، دیگر عضو هیات مدیره انجمن کارگردانان متن تقدیرنامه ژاله علو را خواند و ایرج راد به نمایندگی از علو تقدیرنامه او را دریافت کرد.

او همچنین بخش کوتاهی از نمایشنامه «روزهای رادیو» را که اشاره‌ای به ژاله علو و رقیه چهره آزاد داشت، اجرا کرد. 

رحمانیان حضور کوشک جلالی را در تئاتر کشورمان همچون معجزه‌ای خواند که در امر آموزش در استان‌های گوناگون و ترجمه و کارگردانی ثابت قدم است و خطاب به او گفت: علیرضای عزیز بمانی برایمان!

هایده حائری ، مدرس تئاتر و دیگر هنرمند حاضر در برنامه از جایگاه تماشاگران گفت: من اعتراض دارم.

او از مردم کشورمان قدردانی کرد که به هنرمندان کشورشان احترام می‌گذارند و در مراسم تقدیر از آنان شرکت می‌کنند و گفت: الان احساس کردم جای یک خانم در مراسم تقدیر از خانم علو خالی است. ایشان دوست خیلی صمیمی دو تن از عمه‌های من بودند؛ خانم‌ها طوسی و عذرا حائری. حیف است که تقدیرنامه خانم علو را دو تن از آقایان دریافت کنند.

او بعد از این سخنان طنزآمیز که با خنده‌های تماشاگران همراه شد و به دعوت رحمانیان که در دانشکده هنرهای زیبا دانشجویش بوده، روی صحنه رفت و تقدیرنامه علو را دریافت کرد.

رحمانیان نیز در سخنانی از حائری به عنوان یکی از استادان خوب خود یاد کرد که به نوعی، منشأ ساخت فیلم «هامون» شده چون با اجرای اثری از او، داریوش مهرجویی خسرو شکیبائی را برای بازی در «هامون» انتخاب کرده است.

در بخش بعدی، بخش‌هایی از فیلم زندگی تئاتری اکبر زنجان‌پور در گفتگو با محمد رحمانیان پخش شد.

سپس محمود دولت‌آبادی روی صحنه رفت و با تشریح خاطراتی از مهدی فتحی (بازیگر فقید تئاتر) که دوست مشترک خودش و زنجان‌پور بوده، گفت: ما در آن دوران قدم می‌زدیم و فکر می‌کردیم کسانی که کار هنر نمی‌کنند، چه می‌کنند.

او ادامه داد: زنجان‌پور در کنار دیگر دوستان ما سعی کرده هنر بورزد ولی همیشه موانع اجازه نداده این فعالیت چه در ایشان و چه در دیگر دوستان، ادامه پیدا کند.

دولت‌آبادی افزود: آنچه مایه خرسندی من است، حضور این اجتماع است که به مناسبت دوستی هنرمندان تئاتر تشکیل شده و بسیار گرامی است.

این داستان‌نویس با سابقه که پیشنیه تئاتری دارد، خاطراتی از دوران مشکلات خودش در تئاتر در سال ۵۳ بیان کرد و افزود: بعد از آن سال، دیگر روی صحنه نرفتم ولی سال ۵۶ پیشنهاد تشکیل سندیکای تئاتر را دادم و در تئاترهای لاله‌زار به نشان تقدیر از هنرمندان گذشته خود برنامه‌ای تدارک دیدیم اما متاسفانه دیگر آن تئاترها باقی نماند.

دولت‌آبادی خطاب به حاضران در برنامه افزود: وقتی مهدی فتحی کسل و بی‌حوصله می‌شد، برای خودش نقشی می‌ساخت و آن را اجرا می‌کرد. یعنی لازم نیست حتما چیزی بشود، همین که هستید و سرپا هستید، همین که چنین شب‌هایی برگزار می‌شود، یعنی شدن. چیزی در انتظار هنرمند نیست. آرزو می‌کنم همیشه رونده باشید و وقتی هم خسته می‌شوید، خستگی از تن دور کنید و دوباره ادامه بدهید.

سپس رحمانیان بار دیگر روی صحنه رفت و با یادآوری خاطراتی از زنجان‌پور گفت: اولین بار استاد را در «آتش بدون دود» کار نادر ابراهیمی و بعد از آن در فیلم «بیتا» هژیر داریوش و پس از آن در نمایش‌های تلویزیونی دیدم.

این نمایشنامه‌نویس و کارگردان اضافه کرد: اولین مواجهه من با آقای زنجان‌پور به عنوان کارگردان، اجرای درخشان ایشان از نمایشنامه «همه پسران من» کار آرتور میلر بود که سبب شد راه خودم را به عنوان کارگردان پیدا کنم. صحنه‌های درخشان این نمایش از یک کلاس درس آموزنده‌تر بود و هنوز تک تک صحنه‌های آن را به یاد دارم و بزرگترین تاثیری است که یک اثر هنری و یک کارگردان بر من گذاشته است. 

رحمانیان از اجرای نمایش«مروارید» نوشته عزت‌الله مهرآوران و کار زنجان‌پور به عنوان دیگر نمایش درخشانی یاد کرد که همچنان تاثیرش بر او باقی مانده و آرزو کرد که سایه زنجان‌پور همچنان بر سرمان باقی بماند.

در بخش بعدی برنامه، تصاویری خاطره‌انگیزی از نمایش «نگاهی از پل» نوشته میلر و کار سمندریان پخش شد که سال ۵۱ اجرا شده است.

سپس مسعود دلخواه، دیگر کارگردان حاضر در برنامه در سخنانی با بیان اینکه مبالغه نمی‌کند، گفت: تصمیم دارم از دشواری اکبر زنجان‌پور بودن صحبت کنم چون اکبر زنجان‌پور بودن، اصلا ساده نیست. 

او با یادآوری اولین خاطره‌های خود از زنجان‌پور افزود: نمایشی از رکن‌الدین خسروی دیدم که زنجان‌پور و بهروز بقایی در آن بازی می‌کردند. او در این نمایش بیش از ۲۵ کارکتر را بازی کرد و هنوز صدایش و انرژی‌اش را که خیلی سریع از نقشی به نقشی می‌رفت، در ذهنم مانده. 

دلخواه با بیان خاطره همکاری‌اش در نمایش «دایی وانیا» به کارگردانی زنجان‌پور ادامه داد: یک نفر می‌تواند بازیگر، کارگردان، دوبلور یا انسان شریفی باشد و همیشه خود اصیلش باشد ولی داشتن همه اینها در یک جا سخت است و اکبر زنجان‌پور همه اینها را با هم دارد. رفتار او می‌تواند الگویی باشد برای نسل جوان؛ از دیسیپلین کاری‌اش تا برخورد یکسان با همه اعضای گروه.

وی خاطرنشان کرد: در نمایش «دایی وانیا» کاریزمایی روی صحنه می‌دیدم که نظیرش را ندیده بودم. کاریزمای اکبر زنجان‌پور، از خود بودن اوست و نترس بودن و نقاب به چهره نداشتنش. ما بعد از آن نمایش، در گفتگوهایمان از ابزورد بودن شرایط اجتماعی و تئاتری با هم حرف می‌زنیم.

دلخواه در پایان سخنانش پیشنهاد کرد یک جایزه بازیگری به اسم اکبر زنجان‌پور نامگذاری شود و توضیح داد: این نامگذاری تنها به دلیل این نیست که او بازیگر خوبی است بلکه چون انسان شریفی است. 

در ادامه، نوید محمدزاده به عنوان نماینده‌ای از نسل جوان در سخنانی درباره زنجان‌پور گفت: خجالت می‌کشم درباره ایشان صحبت کنم.

او خطاب به زنجان‌پور ادامه داد: استاد خیلی دوست‌تان دارم. چندی پیش فرصتی شد تا در کنار شما متنی را دورخوانی کنیم. امیدوارم قسمت باشد روی صحنه کنارتان بازی کنم و نفس شما را حس کنم و لذت ببرم و یاد بگیرم. سلامت باشید و سرحال.

 در بخش بعدی، شهرام گیل‌آبادی که مدت‌ها مدیر رادیو بوده، خاطراتی از دوران کاری خود در این رسانه بیان کرد و گفت: هُرم نفس خیلی از بزرگان‌رادیو بر صورتم‌ نشست که ویژگی‌های مشترکی داشتند.

او خاطراتی از بازی زنجان‌پور در نمایشی از صدرالدین شجره و نیز خاطراتی از احمد آقالو  و مهدی فتحی بیان کرد و ادامه داد: ما در رادیو با حکمت‌هایی مواجه بودیم که یکی از آنها آموزش سینه به سینه بود. امثال زنجان‌پور، این فضا را ایجاد کردند که حکمت جاری در رادیو، آموزش باشد. چیزی که از این نسل بزرگ عاید من شد، این بود که نظم، توسعه فکری، دانایی و درایت سکوت را می‌آورد. این آدم‌ها هر چه دارند در طبق اخلاص می‌گذارند که دیگران قد بکشند چون آنان بخیل نیستند. ماموریت خود را معرفت‌شناسی و توسعه فکری می‌دانند. آقای زنجان‌پور در عالم هنر، یکی از آبروهای زمین است.

در بخش بعدی، پرویز ممنون، دیگر هنرمند پیشکسوت تئاتر که در وین زندگی می‌کند و دیشب تازه به ایران رسیده، در سخنانی گفت: هنوز گیج راه هستم ولی خوشحالم که در بزرگداشت اکبر شرکت می‌کنم.

او که استاد زنجان‌پور بوده ادامه داد: شما از زمان‌استادی او گفتید و من چند خاطره از زمان دانشجویی‌اش می‌گویم. اولین بار که برای مدیریت دانشکده دعوت شدم، نمایشی از بهمن فرسی روی صحنه بود و اکبر نقش اصلی آن را بازی می‌کرد . فرسی قبل از کارگاه نمایش، کارهای تجربی و غیر متعارف اجرا می‌کرد. با دیدن بازی اکبر حیرت‌زده شدم و اگر سال قبل بازی محمد علی کشاورز را ندیده بودم، با دیدن او روی صحنه، ضعف می‌کردم.

ممنون از زنجان‌پور در کنار آذر فخر و کیهان رهگذر وبه عنوان یکی از چند دانشجوی محبوب خود یاد کرد و افزود: هرچند اکبر هم سنش به دانشجویان نزدیک بود، هرگز سراغ شعار نمی‌رفت و در کار خود همیشه جدی بود. او همیشه محترم بود مثل انتظامی. آنان سر کلاس بسیاری استادان می‌رفتند چون معتقد بودند از هر استادی چیزی یاد می‌گیرند. 

ممنون اضافه کرد: یکی از نقش‌های حساس خود را به او سپرد و بعد از آن، استاد راهنمای رساله‌اش شدم که اجرای نمایش «ریل» نوشته دولت آبادی بود و با همراهای رضا بابک اجرا کردند. همه کسانی که در کار تئاتر هستند، عاشق‌اند ولی زنجان‌پور جدی بود. به همین دلیل وقتی صحبت از بزرگداشت شد، با خودم فکر کردم اگر قرار باشد در بزرگداشت سه چهار تن از دانشجویانم شرکت کنم، حتما یکی از آنان اکبر خواهد بود.

در بخش پایانی، اکبر زنجان‌پور در میان تشویق حاضران روی صحنه رفت و در شرایطی که همه به احترام او ایستاده بودند، گفت: امشب آن‌قدر از من تعریف شد که گیج شدم آن ولی این سخنان مسئولیت آدم را زیاد می‌کند که تماشاگر و هنر را جدی بگیریم. باید حواس‌مان باشد به چیزهایی که نوشته و خوانده نمی‌شود. همه این کارها را می‌کنیم که به فضا برسیم.‌ آنچه کم است، ارتباط نانوشته و ناگفته‌ای است که هر کس سهم خود را از آن بر می‌دارد و گذر می‌کند.

این هنرمند پیشکسوت ادامه داد: وظیفه ماست که سعی کنیم تصویری را که دیده نمی‌شود، بسازیم و آنچه را شنیده نمی‌شود، به تماشاگر پیشنهاد بدهیم و این مال زمانی است که کمتر بتوان حرف زد و گفتنی‌ها را گفت‌.

زنجان‌پور در پایان گفت: امشب از حوصله و محبت شما هم شرمنده‌ام و هم به خودم می‌بالم و اینها مسئولیت مرا بیشتر می‌کند. «ایبسن» می‌گوید قوی‌ترین انسان کسی است که از همه تنهاتر است. بگردیم و تنهایی‌های خود را پیدا کنیم.

سپس نشان ویژه خانه تئاتر با حضور پرویز ممنون، صدرالدین زاهد، محمد رحمانیان، محمود دولت‌آبادی، ایرج راد، اسماعیل خلج، همسر، دختر و نوه زنجان‌پور، نشان ویژه خانه تئاتر به این هنرمند اهدا شد.

متن تقدیرنامه او را شهرام گیل‌آبادی خواند و زنجان‌پور پس از دریافت این نشان گفت: یک عمر دویده‌ام و امشب جایزه گرفته‌ام.

اسماعیل خلج که سال‌ها قبل نمایشنامه مشهور «گلدونه خانوم» را نوشته، خاطره‌ای از زنجان‌پور بیان کرد و گفت: شبی به من تلفن زد و اجازه گرفت اسم دخترش را گلدونه بگذارد و من هم به او گفتم‌ من هم این اسم را از شخص دیگری گرفته‌ام و بر نمایشنامه‌ام گذاشته‌ام.

زنجان‌پور هم توضیح داد نوه‌اش که در این مراسم حضور دارد، دختر گلدونه است.

بعد از برگزاری مراسم، تصاویری از مستند اکبر زنجان‌پور در محوطه باز پارک خانه هنرمندان ایران پخش شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • حضور فرهاد ناظرزاده‌کرمانی در اجرای نمایش «نظامِ ابن عربی»
  • تقدیم اجرای «نظامِ ابن عربی» به فرهاد ناظرزاده‌کرمانی
  • مراسم نکوداشت اکبر زنجان‌پور با حضور استادش
  • بازیگران و عوامل «گنجشک مفرغی» معرفی شدند
  • نکوداشت اکبر زنجان‌پور همراه با شرم و حیای نوید محمدزاده
  • لیلا بلوکات با «خارشتر» به صحنه تئاتر می‌آید
  • از رکوردها تا یک تفاهم‌نامه تئاتری و...
  • آغاز پیش‌ فروش بلیت اجرا‌های «امشب به صرف بورش و خون»
  • «بیرون پشت در» را در تئاتر شهر ببینید!
  • آغاز پیش‌فروش بلیت اجراهای خرداد «امشب به صرف بورش و خون»