Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: استان بوشهر به عنوان قطب تولید میگوی پرورشی در کشور محسوب می‌شود و بیش از نیمی از این محصول پرمصرف و خوش‌فروش در استان بوشهر تولید می‌شود.

طی سال‌های اخیر تلاش‌های گسترده‌ای به منظور توسعه آبزی‌پروری در استان بوشهر صورت گرفته و در سال جاری نیز پیش‌بینی می‌شود که میزان تولید میگوی پرورشی در استان بوشهر به رکورد جدید برسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حال حاضر اگرچه استان بوشهر به عنوان قطب پرورش میگوی کشور محسوب می‌شود ولی تعداد افرادی که از درآمدزایی سرشار این طرح‌ها بهره‌مند می‌شوند زیاد نیست و حتی تعداد زیادی از کارگران این صنعت را نیز اتباع خارجی تشکیل می‌دهند.

حضور و مشارکت مردم در طرح‌های آبزی‌پروری همواره به عنوان یک مطالبه مهم از سوی مردم استان بوشهر مطرح بوده و بارها و بارها این مطالبه را از مسئولان داشته‌اند.

انتظار می‌رفت که مسئولان استان بوشهر و مدیران سازمان شیلات و دیگر نهادهای مربوط به گونه‌ای برنامه‌ریزی و اقدام کنند که مردم ساحل‌نشین استان بوشهر نیز بتوانند در این طرح‌ها سهیم شوند.

در همین راستا با برنامه‌ریزی صورت گرفته، در واگذاری اراضی ساحلی استان بوشهر برای آبزی‌پروری و به‌ویژه طرح‌های پرورش میگو، نگاه ویژه‌ای به اهالی استان به ویژه روستاییان صورت گرفته است.

در واگذاری سایت‌های پرورش میگو، افراد با تشکیل تعاونی‌هایی می‌توانند در صورت کسب امتیازات لازم و برتری نسبت به دیگر متقاضیان، زمین‌های ساحلی را برای اجرای طرح پرورش میگو در اختیار بگیرند.

برای این منظور و بر اساس فراخوان‌هایی که صادر شد، اهالی شهرستان و به‌ویژه اهالی روستاهای بوشهر، فارغ‌التحصیلان رشته‌های کشاورزی و به‌ویژه رشته‌های مرتبط با آبزی‌پروری و خانواده‌های شهدا و ایثارگران امتیازهای ویژه‌ای را دریافت می‌کنند.

بومی‌گرایی و تخصص

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان بوشهر از واگذاری اراضی پرورش میگو به متقاضیان خبر داد و بیان کرد: تلاش گسترده‌ای برای توسعه تولید میگوی پرورشی در استان انجام شده است.

ملاک ارزیابی سرمایه گذاران در طرح‌های پرورش میگو چهار شاخص اصلی بومی بودن، تخصص حرفه‌ای، وضعیت اشتغال و توان سرمایه گذاری است ضرغام حیدریه با اشاره به انجام مراحل جذب و انتخاب سرمایه گذار مرکز پرورش میگوی شیف اظهار داشت: ملاک ارزیابی سرمایه گذاران در طرح‌های پرورش میگو چهار شاخص اصلی بومی بودن، تخصص حرفه‌ای، وضعیت اشتغال و توان سرمایه گذاری است.

مرکز پرورش میگوی شیف در نزدیکی بندر بوشهر با چهار هزار هکتار بزرگ‌ترین مرکز پرورش میگوی استان است که امسال سه هزار هکتار آن زیر کشت رفته و میگوها در حال پرورش هستند.

آبزی‌پروری توسط ساحل‌نشینان

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: استان بوشهر دارای ظرفیت‌های بسیار خوبی برای اشتغال در حوزه دریا است که باید طرح‌های ویژه در این حوزه اجرا شود.

مصدق کشاورزی تدوین و اجرای طرح‌های آبزی‌پروری در مناطق ساحلی استان بوشهر را بسیار مهم دانست و بیان کرد: پرورش میگو از مهمترین ظرفیت‌های استان است که تلاش شده ساحل‌نشینان از مزایای این طرح‌ها بهره‌مند شوند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر با اشاره به واگذاری اراضی ساحلی به ساحل‌نشینان استان بوشهر تاکید کرد: این اراضی در قالب شرکت‌های تعاونی به ساحل‌نشینان واگذار می‌شود.

راه‌اندازی ۵۳ شرکت تعاونی

وی از راه‌اندازی ۵۳ شرکت تعاونی برای فعالیت‌های آبزی‌پروری در استان بوشهر خاطرنشان کرد: با هدف‌گذاری انجام شده تا پایان امسال تعداد این شرکت تعاونی‌ها به ۱۵۰ شرکت افزایش می‌یابد.

با حضور شرکت‌های تعاونی آبزی‌پروری، سه هزار و ۵۰۰ تن به تولید میگو در استان اضافه می‌کند کشاورزی با اشاره به اینکه تعاونی‌های هفت تا ۹ نفره برای این کار تشکیل شده است افزود: بیش از پنج هزار میلیارد تومان تسهیلات برای توسعه کارآفرینی در بخش‌های مختلف خصوصاً بخش تعاون در نظر گرفته شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر تصریح کرد: با توسعه فعالیت‌های و حضور شرکت‌های تعاونی آبزی‌پروری، بیش از سه هزار و ۵۰۰ تن به تولید میگو در استان بوشهر اضافه می‌کند.

واگذاری اراضی پرورشی به جوانان بوشهر

استاندار بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: به منظور توسعه آبزی‌پروری در استان بوشهر تلاش‌های بسیار زیادی را داشته‌ایم و در این راستا طرح‌های جدیدی در دست اجرا است.

احمد محمدی‌زاده یکی از اولویت‌های استان بوشهر در حوزه اقتصادی و اشتغال آفرینی را آبزی‌پروری دانست و خاطرنشان کرد: حمایت ویژه‌ای از جوانان استان بوشهر برای حضور و فعالیت در عرصه آبزی‌پروری خواهیم داشت.

وی با اشاره به واگذاری اراضی ساحلی به مردم ساحل‌نشین در روستاهای استان بوشهر ادامه داد: روستاییان که قصد مشارکت در اجرای این طرح‌ها را داشته باشند به صورت ویژه حمایت می‌شوند.

استاندار بوشهر تصریح کرد: باید چنین طرح‌هایی با حضور و مشارکت مردم اجرا شوند تا هم شاهد اشتغال جوانان بومی در آن باشیم و هم اینکه درآمد آن نصیب مردمی شود که در نزدیکی این سایت‌های پرورشی زندگی می‌کنند.

با توجه به ارزآوری و درآمدزایی بالایی که طرح‌های پرورش میگو دارند، انتظار می‌رود که حمایت لازم از این طرح‌ها صورت گیرد تا هم اشتغال رونق گیرد و هم درآمدزایی و ارزآوری محقق شود.

کد خبر 5580825

منبع: مهر

کلیدواژه: بوشهر احمد محمدی زاده بندر بوشهر آبزی پروری پرورش میگو اربعین حسینی بوشهر هفته دولت اربعین 1401 کرمانشاه ویروس کرونا زیرساخت های مرزی اربعین گرگان اردبیل خطبه های نماز جمعه آمار کرونا مرز مهران سانحه تصادف خراسان رضوی طرح های پرورش میگو استان بوشهر واگذاری اراضی آبزی پروری ساحل نشینان پرورش میگوی تولید میگو طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۹۲۲۴۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه طرح‌های راه‌سازی در استان بوشهر از اولویت‌ها است

به گزارش خبرنگار مهر، محمدهادی رستمیان صبح دوشنبه در بازدید از پروژه‌های شاخص راهداری دشتستان با حضور مدیرکل راهداری استان و نماینده دشتستان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: توسعه طرح‌های راه‌سازی در استان بوشهر از اولویت‌های بخش عمرانی است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری بوشهر اظهار داشت: حجم اعتبارات راهداری در دولت سیزدهم چند برابر شده است.

وی گفت: با حمایت از اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در استان بوشهر، در زمینه تسریع پروژه‌های راهداری تلاش خواهد شد.

کد خبر 6097821

دیگر خبرها

  • توسعه طرح‌های راه‌سازی در استان بوشهر از اولویت‌ها است
  • ساخت شهرک شیلات در شهر غیرساحلی ایران
  • تولید برچسب هوشمند برای پایش سلامت مواد غذایی دریایی
  • راهپیمایی حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب در بوشهر برگزار می‌شود
  • آغاز تکثیر میگو در استخرهای پرورشی استان بوشهر
  • آغاز پرورش میگو در سواحل استان بوشهر/ نظارت‌ها جدی‌تر می‌شود
  • ۶ روش برای مردمی‌سازی تولید
  • آذربایجان‌غربی رتبه نخست کشوری در تولید آرتمیا
  • بیش از ۲ میلیارد قطعه بچه میگو در استان بوشهر تولید می‌شود
  • آغاز تولید ۲ میلیارد قطعه بچه میگو در بوشهر + فیلم