Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-29@08:11:23 GMT

تغییر فاز آمریکا؛ نامه‌نگاری برای نامه‌نگاری

تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۹۲۲۵۲۵

تغییر فاز آمریکا؛ نامه‌نگاری برای نامه‌نگاری

گروه سیاسی فردا: دولت بایدن بعد از آخرین دور مذاکرات برجامی رویکرد متناقضی را پیش گرفت؛ هنوز دقایقی از اعلام پایان مذاکرات نگذشته بود که آمریکا رسما پیشنهاد اروپا را پذیرفت اما وقتی پاسخ ایران نیز تحویل اروپایی‌ها شد و اروپایی‌ها نیز آن پاسخ را منطقی اعلام کردند، واشنگتن در رفتاری متناقض اعلام پاسخ را قریب به دو هفته طول داد و اعلام کرد «توپ در زمین ایران است» اما وقتی ایران نظرش را به اتحادیه اروپا منتقل کرد، واکنش آمریکایی ها عجیب بود، آنها طوری در رسانه ها موضع گرفتند که گویی ایران موضوعی جدید را روی میز گذاشته است اما این ادعای آمریکایی ها یک نوع فرار به جلو برای شانه خالی کردن از انجام تعهدات برجامی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سند موضع حق ایران

پرونده PMD با ادعاهای اخیر آژانس تفاوت‌هایی دارد اما اینکه کاخ سفید مدعی شده «نباید بین احیای برجام با تعهدات ایران طبق NPT هیچ ارتباط و شرطی باشد» درست نیست. سابقه هم نشان می دهد، اجرای برجام طبق بند 14 این توافق به بسته شدن ادعاهای PMD مشروط بود و عملا یک ماه قبل از اجرای برجام، PMD نیز بسته شد.

براساس طبق بند 14 برجام، ایران «نقشه راه برای رفع ابهام از مسائل مورد اختلاف حال و گذشته» مورد توافق با آژانس، شامل ترتیباتی برای پرداختن به مسائل مورد نگرانی حال و گذشته مربوط به برنامه هسته ای ایران مندرج در زمینه گزارش مورخ 8 نوامبر 2011 آژانس را کاملا اجرا خواهد نمود. اجرای کامل فعالیت هایی که ایران براساس این نقشه راه بر عهده می گیرد، تا 15 اکتبر 2015 تکمیل خواهد شد و متعاقبا مدیرکل تا 15 دسامبر 2015 ارزیابی نهایی خود پیرامون حل و فصل تمامی مسائل اختلافی باقیمانده گذشته و حال را به شورای حکام ارائه خواهد نمود و فارغ از صلاحیت شورای حکام، کشورهای 1+5 به عنوان اعضای شورای حکام قطعنامه ای را برای اتخاذ اقدامات لازم، با هدف بسته شدن این موضوع، به شورای حکام ارائه خواهند کرد.   

فشار لابی صهیونیسم بر بایدن

 نگاهی به متن برجام نشان می دهد ایران در موضع حق قرار دارد اما آمریکایی ها تحت تأثیر لابی صهیونیسم نمی خواهند به تعهدات برجامی شان جامه عمل بپوشانند. خواست لابی صهیونیسم آن است که پرونده هسته ای ایران همچنان باز بماند تا در آینده غرب همچنان بهانه‌ای برای امتیازگیری داشته باشد. این بازی را ایران متوجه است و همچون 2015 شرط پذیرش توافق را بسته شدن ادعاهای پادمانی آژانس اعلام کرده است.

در این شرایط دولت بایدن در یک دوراهی سخت قرار گرفته است، از یک طرف انتخابات میان دوره ای کنگره را پیش رو دارد و وضع دموکرات ها نیز خوب نیست بنابراین می ترسد که هیاهوی صهیونیست ها در رسانه ها تأثیر منفی بر نتایج دموکرات ها در انتخابات بگذارد؛ از طرف دیگر فصل سرما نزدیک است و اروپا نیاز شدید به انرژی دارد بنابراین به آمریکا فشار می آورد تا توافق هر طور شده پیش از پایان سپتامبر به نتیجه برسد. از آنجا که دولت بایدن هم احیای برجام را می خواهد و هم نمی خواهد دموکرات ها اکثریت را در کنگره از دست بدهند، این تحلیل وجود دارد که واشنگتن راه میانه «نامه نگاری برای نامه نگاری» را پیش گرفته تا مذاکرات برجامی پس از نوامبر به نتیجه برسد.

منبع: فردا

کلیدواژه: بازی برنامه هسته ای ایران دولت کاخ سفید هسته ای شورای حکام نامه نگاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۹۲۲۵۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تظاهرات حامیان فلسطین مقابل محل ضیافت شام بایدن

  به گزارش­ سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به گزارش بخش تصویری خبرگزاری «رویترز» صدها نفر از حامیان فلسطین در برابر محل برگزاری مراسم سالانه ضیافت شام «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا، با خبرنگاران تظاهرات برپا کردند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

حاضران در این تجمع، با سر دادن شعار و در دست داشتن پارچه نوشته اعتراض خود را به حمایت آمریکا از اسرائیل اعلام کردند.

 

جلیقه خبرنگاران شهید در غزه مقابل محل برگزاری ضیافت بایدن با خبرنگاران کاخ سفید
کانال تلگرام شبکه «قدس» با انتشار تصویری نوشت: تظاهرات کنندگان در حمایت از فلسطین جلیقه‌هایی را که روی آنها، نام‌های خبرنگاران شهید در جنگ غزه نوشته شده است، مقابل محل برگزاری ضیافت شام سالانه خبرنگاران کاخ سفید در واشینگتن قرار دادند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

برافراشتن پرچم فلسطین مقابل محل ضیافت خبرنگاران کاخ سفید
کانال تلگرام شبکه خبری «قدس» نوشت: شماری از فعالان، پرچم فلسطین را مقابل محل برگزاری سالانه ضیافت شام جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، با خبرنگاران کاخ سفید که حامی رژیم اشغالگرند، آویختند.

 

دیگر خبرها

  • اسرائیل درمانده است ایران قواعد بازی را تغییر داد | این جمله یک اشتباه بزرگ از سوی بایدن بود
  • تظاهرات حامیان فلسطین مقابل محل ضیافت شام بایدن
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • روزنامه شرق: بهترین فرصت مذاکره مستقیم با آمریکا را از دست ندهید! / اجرای برجام و FATF اولویت نظام پس از عملیات وعده صادق
  • محمد صدر: ایران با اسرائیل درگیر نشد، با ناتو رو در رو شد
  • بایدن قصد خودکشی داشت!
  • رییس دانشگاه فردوسی مشهد به روسای دانشگاههای آمریکا نامه اعتراضی نوشت
  • بایدن از تحریم گردان‌های نظامی رژیم صهیونیستی صرفنظر کرد
  • جنگ جهانی نفت؛ بایدن در تنگنای تحریم‌ها، قیمت‌ها و انتخابات
  • آیا دکترین هسته‌ای ایران تغییر کرده است؟