Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@10:48:34 GMT

آرامشی از جنس جهاد در آن روزهای پرتلاطم

تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۹۲۲۵۴۹

آرامشی از جنس جهاد در آن روزهای پرتلاطم

ایسنا/خراسان جنوبی زلزله سال ۴۷ در شهرستان فردوس خراسان جنوبی با فعالیت جهادی طلبه‌های جوانی که در راس آنان مقام معظم رهبری حضور داشتند، برای مردم خاطرات شیرینی از همدلی و ایثار برجای گذاشت.

سال ۴۷ بود و زلزله‌ای پرآشوب زمین فردوس در خراسان جنوبی را لرزاند. زلزله دشت بیاض و فردوس، دو زلزله‌ی پیاپی بود که در دو روز منطقه‌ی دشت بیاض، کاخک و فردوس را ویران کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زلزله‌ی نخست، به شدت ۷٫۳ ریشتر و در ساعت ۲:۱۷ بعد از ظهر ۹ شهریور ۱۳۴۷ دشت بیاض، خضری، کاخک و روستاها و شهرهای اطراف را لرزاند. فردای آن روز، صبح ۱۰ شهریور ۱۳۴۷، شهر فردوس با زلزله‌ای به بزرگی ۶٫۴ ریشتر ویران شد. این زلزله‌، همچنین با نام‌های زلزله‌ی فردوس، زلزله‌ی کاخک و زلزله‌ی جنوب خراسان هم شناخته می‌شود.
 
به گزارش ایسنا، پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ۴۸ سال پیش در ساعت ۱۴:۱۷ زمین لرزه‌ای استان خراسان در شمال خاور ایران را لرزاند و به منطقه شمال باختر قائن آسیب رساند. تمرکز اصلی آسیب‌ها در دره نیمبلوک بود که در آن بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ تن، یعنی در حدود یک چهارم شمار کل تلفات که حدود ۱۰ هزار تن برآورد شده است، جان باختند. شدت زمین‌لرزه در سوی شمال، در گناباد و بیدخت و نیز در فردوس و قائن، که به ترتیب در سوی باختر و جنوب خاور جای دارند، کمتر بود.
 
خرابی‌ها زیاد بود و انگار کسی به فکر مردم نبود. اولین گروهی که برای کمک به مردم وارد این مناطق شدند، طلاب مشهدی بودند. در میان طلاب فردی نام آشنا حضور داشت؛ فردی که سال‌ها بعد زمامداری امت اسلامی را عهده دار شد. مقام معظم رهبری به همراه تنی چند از طلاب وارد مناطق زلزله زده شده و به امداد پرداختند و مردمی که بیش از هر امری برای حضور جهادگونه طلاب در بحرانی ترین شرایط زندگی‌شان دل‌آرام بودند و چه زیبا بود این آرامش دل.

آنچه باید در اذهان بماند

مهدی روشن، فرماندار فردوس در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در زلزله سال ۴۷ تمامی این موارد توسط مقام معظم رهبری و تیم همراه صورت پذیرفت و مقام معظم رهبری در سخنان خود بارها به این جمله که «من اولین کار جهادی را در فردوس انجام دادم و من مردم فردوس را سال‌ها به ایمان و تقوا می‌شناسم» اشاره فرموده‌اند.

وی با بیان اینکه این امر با افتخار برای خراسان‌جنوبی و به‌ویژه فردوس، ثبت و ضبط خواهد شد و سندی به افتخارات استان اضافه خواهد کرد، افزود: اجلاسیه سیزدهم شهریورماه در فردوس برای زنده نگه داشتن همین تاریخ برگزار می‌شود؛ برای نخستین بار این اتفاق بزرگ فرهنگی در شهرستان فردوس رقم می‌خورد و با توجه به اهمیت موضوع، تبیین روشنگری و بزرگ جلوه دادن این جریان جهادی در سطح ملی و بهره‌مندی از ظرفیت رسانه ملی برای این اجلاسیه مورد نیاز است.

فرماندار فردوس با بیان اینکه به این علت که این همایش دستاوردهای مطلوبی برای شهرستان داشته باشد نیاز است برخی از پروژه‌ها در آن ایام بهره‌برداری و کلنگ‌زنی می‌شود، تصریح کرد: برخی از پروژه‌هایی که افتتاح و کلنگ‌زنی آن نهایی شده است؛ کلنگ‌زنی مجموعه فرآوری مس، افتتاح معدن مس، افتتاح مجموعه فرآوری فلوریت، افتتاح کلینیک دندانپزشکی کودکان و اطفال، کلنگ‌زنی ساختمان دانشکده پیراپزشکی، آسفالت ۱۰ کیلومتر راه روستایی و تکمیل اورژانس روستای طاهرآباد از مهم‌ترین برنامه‌هاست.

وی بیان کرد: این اجلاسیه از این جهت پس از گذشت ۵۴ سال از زلزله ویرانگر فردوس حائز اهمیت بوده که خواستگاه و مبدأ فعالیت گروه‌های جهادی در سراسر کشور شهرستان فردوس خواهد بود و پیگیر ثبت این روز در تقویم ملی هستیم.

روشن، خدمت رسانی و حضور به موقع در بحران‌ها را لازمه کار جهادی عنوان کرد و افزود: تبیین جایگاه ولایت، تبیین اقدامات جهادی، معرفی و تثبیت حرکت‌های جهادی و امدادی مقام معظم رهبری، حضور ۵۰ گروه جهادی و ۵۰۰ نخبه در شهرستان و رونمایی از خاطرات و فرمایشات مقام معظم رهبری در سال۴۷ از مهم‌ترین دستاوردهای برگزاری این اجلاسیه است.

وی گفت: با توجه به اینکه همایش اجلاسیه ملی جهادگران بناست در سطح کشوری برگزار شود انتظار داریم رسانه‌ها برای آماده کردن فضای اجتماعی و افکار عمومی استان پای کار باشند و از طرفی باید از تمام توان و پتانسیل استان و شهرستان بهره بگیریم تا بتوانیم این اقدام ملی و بزرگ را به‌عنوان مبدأ اردوهای جهادی ماندگار و هر ساله با برگزاری همایش‌ها و یادواره‌ها در راستای محرومیت‌زدایی و خدمات‌رسانی به مردم استان و شهرستان در حوزه‌ای فرهنگی و اجتماعی و عمرانی برنامه‌ریزی کنیم.

فرماندار فردوس با تأکید بر اینکه همایش ۱۳ شهریور یک فرصت طلایی برای فردوس و آبروی این شهرستان است، تصریح کرد: اجلاسیه جهادگران، یک رویداد ملی بزرگ به میزبانی خراسان جنوبی است که نتایج بسیار خوبی به همراه خواهد داشت.

مبدایی برای شکل‌گیری گروه‌های جهادی

جواد قناعت، استاندار خراسان جنوبی نیز در نشست بررسی آخرین وضعیت برگزاری اجلاسیه ملی جهادگران  با تاکید بر همپوشانی و تعامل دستگاه‌ها در برگزاری اجلاسیه ملی جهادگران، گفت: برای انجام اقدامات مربوط به این برنامه مهم باید از چارچوب کارهای اداری خارج شویم.

وی با بیان اینکه با توجه به این رویکرد، اجلاسیه تقدس خاصی دارد و همه ما باید در انجام وظایفی که به ما محول شده، به‌صورت انقلابی ورود کنیم، تصریح کرد: اجلاسیه را از زوایای مختلف می‌توان بررسی کرد، اینکه شهریور سال ۱۳۴۷ و با حضور مقام معظم رهبری که طلبه‌ای جوان بودند و جمعی از طلاب، حرکت خودجوش مردم برای کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان منطقه فردوس شکل گرفت.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: همین اتفاق، مبدأ حرکت‌های جهادی و انقلابی بوده و در این اجلاسیه قرار است مبدأ تاریخی شکل‌گیری گروه‌های جهادی تغییر کند.

وی گفت: بسیج سازندگی در این اجلاسیه به این نکته تاکید دارد که مبدأ شکل‌گیری گروه‌های جهادی همین چند سال قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیست بلکه به همان زمانی که مقام معظم رهبری از مشهد در جمع مردم زلزله‌زده فردوس حضور پیدا کردند، بر می‌گردد.

قناعت با بیان اینکه محور کار در اجلاسیه ملی جهادگران، رهبر معظم انقلاب است افزود: قرائت پیام مقام معظم رهبری، رونمایی از کتاب خاطرات ایشان و تبیین حرکت انقلابی مقام معظم رهبری در سال ۴۷ در اجلاسیه انجام می‌شود.

وی از این اجلاسیه به عنوان یک فرصت مغتنم یاد کرد و گفت: از این فرصت بی‌نظیر باید برای معرفی استان به نحو شایسته‌ای استفاده کنیم تا خراسان جنوبی را با دارا بودن ظرفیت‌ها از مظلومیت خارج کرده و باید با میزبانی شایسته، خاطره خوبی از استان خراسان جنوبی در ذهن میهمانان باقی بگذاریم.

وی افزود: اینکه مردم متدین و انقلابی ما همواره پای کار هستند و به‌صورت خودجوش به امور مختلف ورود می‌کنند، از نقاط قوت نظام محسوب می‌شود و خلأهای کارهای اداری با حضور مردم پر می‌شود، نقطه قوت جمهوری اسلامی ایران است.

قناعت با بیان اینکه غربی‌ها از همین باور و تفکر حاکم بر نظام ما خوش شان نمی‌آید، بیان کرد: آنها می‌گویند همه کارها باید در چارچوب اداری انجام شود و مداخله مردم در این قاعده جایگاهی ندارد.

وی به رتبه استان خراسان جنوبی در هفدهمین دوره جشنواره شهید رجایی اشاره کرد و یادآور شد: این امر که در مقابل استان‌های بزرگی همچون تهران، خراسان رضوی و اصفهان نام خراسان جنوبی به عنوان برتر در کنار استان‌های قدیمی هرمزگان و سمنان یاد می‌شود، بسیار لذت‌بخش است.

آن سال‌ها و خاطراتش هنوز از اذهان مردمی که در بدترین و سخت ترین شرایط زندگی خود بودند پاک نشده و یاد خدمت‌رسانی جهادی طلاب نیز هیچ گاه دل‌های مردم این منطقه را ترک نخواهد کرد.

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی بسيج سازندگي اجلاسیه ملی جهادگران بسیج سازندگی مقام معظم رهبری انقلاب اسلامی گروه جهادی اجلاسیه ملی جهادگران مقام معظم رهبری گروه های جهادی خراسان جنوبی کلنگ زنی زلزله ی سال ۴۷

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۹۲۲۵۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مقام نخست طرح عهد خدمت از آن گروه‌های جهادی خوزستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما آبادان؛ شرکت ۵۰ گروه جهادی خوزستان در طرح عهد خدمت موجب شد این استان از نظر تعداد گروه‌های شرکت کننده مقام نخست را در سطح کشور کسب کند.
طرح عهد خدمت با هدف آبادانی و رسیدگی به مناطق کم برخوردار کشور با حضور ۱۷ هزار دانشجوی جهادگر برگزار شد. در استان خوزستان ۵۰ گروه جهادی بسیج دانشجویی در مناطق محروم نقش آفرینی کردند که در کشور مقام اول را کسب کردند.
در این گروه‌های جهادی خوزستان، هزار و ۱۹۲ دانشجو حضور داشتند که از نظر تعداد پس از استان تهران رتبه دوم را کسب کردند. خدمت رسانی گروه‌های جهادی خوزستان در حوزه‌های عمرانی، آموزشی، بهداشتی درمانی، فرهنگی و تربیتی و مشاوره و روانشناسی، سبک زندگی اسلامی، اقتصاد مقاومتی صورت گرفت. توزیع بسته‌های معیشتی، پخت غذای گرم، توزیع نان، لوازم التحریر، کیف و کفش و پوشاک از دیگر خدمات این گروه‌ها بود.

دیگر خبرها

  • اجلاسیه سرداران و ۴۲۲ شهید شهرستان کهگیلویه
  • مقام نخست طرح عهد خدمت از آن گروه‌های جهادی خوزستان
  • لزوم ترویج و بهره مندی از آثار استاد مطهری در مراکز علمی و فرهنگی
  • تک‌کشتی پسته، کشاورزی خوشاب خراسان رضوی را تهدید می‌کند
  • مایه کوبی ۲۶ هزار رأس دام سبک در منطقه بارز و شوارز
  • فیلم| اردوی جهادی با عطر شهدا
  • زلزله در میان مقامات اسراییلی
  • تشریح جزئیات اجلاسیه ۴۲۲ شهید شهرستان کهگیلویه
  • ۵۴۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان، برآورد اولیه خسارت سیل به بخش کشاورزی خراسان جنوبی
  • برآورد اولیه خسارت سیل به بخش کشاورزی/ ۱۰۱ رشته قنات آسیب دیدند