Web Analytics Made Easy - Statcounter

مردم شیلی امروز (یکشنبه) در یک همه‌پرسی بر سر تصویب تغییرات فراگیر در قانون اساسی جدید این کشور به پای صندوق‌های رای رفته‌اند؛ قانون اساسی‌ که قرار است تغییراتی اساسی را در این کشور حوزه آمریکای جنوبی پیاده کند.

به گزارش ایران اکونومیست، به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، این قانون اساسی پیشنهادی جدید قرار است جایگزین قانون اساسی قبلی شود که توسط حکومت دیکتاتوری نظامی ۴۱ سال پیش به شیلی تحمیل شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نتایج نظرسنجی‌ها تا چندین ماه حاکی از آن بودند که اردوگاه مخالفان این قانون اساسی جدید برتری آشکاری در آرا دارند اما برتری آنها روندی تنزلی یافته که این به حامیان این قانون اساسی این امید را داد که می‌توانند به پیروزی برسند.

مارتا لاگوس، رئیس شرکت نظرسنجی شیلیایی MORI، گفت: "ما آشکارا با وضعیت رقابتی نزدیک مواجهیم. شیلیایی یک جانور سیاسی است که در آخرین لحظه تصمیم می‌گیرد.

نتیجه این همه‌پرسی می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر دولت گابریل بوریچ، رئیس جمهور ۳۶ ساله شیلی که یکی از حامیان اصلی قانون اساسی جدید شیلی بوده، داشته باشد. تحلیلگران می گویند که رأی‌دهندگان احتمالاً این همه‌پرسی را به عنوان یک نظرخواهی در مورد این جوان‌ترین رئیس جمهور تاریخ شیلی می‌دانند؛ کسی که محبوبیتش از زمان روی کار آمدن در ماه مارس سقوط کرده است.

شرکت در این همه‌پرسی اجباری است؛ همه‌پرسی که نقطه پایان روندی سه ساله است که در ابتدا با برپایی تظاهرات خیابانی دانشجویی در سال ۲۰۱۹ شروع شد. این ناآرامی‌ها با انگیزه اعتراض به افزایش قیمت‌های خدمات حمل و نقل عمومی در شیلی آغاز شد اما در ادامه به سرعت به سطح جنبشی برای طرح مطالبات گسترده‌تر برای برخورداری از برابری بیشتر و حمایت‌های اجتماعی بیشتر گسترش یافت.

یک سال بعد از آن، کمتر از ۸۰ درصد از شیلیایی‌ها به نفع تغییر قانون اساسی این کشور که به دوره دیکتاتوری نظامی سال‌های ۱۹۷۳-۱۹۹۰ این کشور به رهبری آگوستو پینوشه برمی‌گردد، رأی مثبت دادند.

سپس در سال ۲۰۲۱، شیلیایی‌ها نمایندگان یک کنوانسیون بازنویسی قانون اساسی را انتخاب کردند. با توجه به موج به راه افتاده در آن زمان بر ضد تشکیلات حاکم بر شیلی، مردم شیلی عمدتاً افرادی را خارج از تشکیلات سیاسی سنتی برای تدوین قانون اساسی جدید انتخاب کردند. این قانون اساسی جدید شیلی در اتفاقی که برای اولین بار در جهان رخ داد، توسط یک کنوانسیونی که تعداد نمایندگان مرد و زن آن مساوی بود نوشته شد.

این نمایندگان پس از یک فرآیند کار چندین ماهه، سندی ۱۷۸ صفحه‌ای با ۳۸۸ بند ارائه کردند که از جمله بر مسائل اجتماعی و برابری جنسیتی تمرکز می‌کند، حقوق جمعیت بومی این کشور را در نظر می‌گیرد و محیط‌زیست و تغییرات آب و هوایی را محور قرار می‌دهد، همچنین حقوقی برای برخورداری از آموزش، مراقبت‌های سلامتی و مسکن رایگان معرفی می‌کند.

این قانون اساسی جدید، شیلی را برخوردار از ویژگی چندملیتی معرفی می‌کند، سرزمین‌های خودمختار برای بومیان ایجاد می‌کند و ایجاد یک سیستم قضایی موازی در آن مناطق را به رسمیت می‌شناسد، گرچه باید قانونگذاران درباره اختیارات آن تصمیم بگیرند.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: شیلی ، همه پرسی قانون اساسی ، گابریل بوریچ

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: شیلی همه پرسی قانون اساسی گابریل بوریچ قانون اساسی جدید قانون اساسی همه پرسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۹۲۵۵۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مجموع تامین ارز برای کالا‌های اساسی به ۳ میلیارد و ۴۶۵ میلیون دلار رسید

علی طرزعلی معاون مرکز مبادله در رسانه ملی گفت: نرخ ارز دلار امروز در تالار اسکناس مرکز مبادله ۴۴ هزار و ۳۸ تومان و یورو ۴۷ هزار و ۸۸ تومان ثبت شد. همچنین نرخ دلار در تالار حواله مرکز مبادله ۴۱ هزار و ۱۱۸ تومان و یورو ۴۳ هزار و ۹۶۷ تومان بود.

این مقام مسئول در ادامه اظهار کرد: در رابطه با میزان تامین ارز از ابتدای فروردین تاکنون به این شرح بود که برای کالای اساسی با نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان ۶۶۲ میلیون دلار، برای کالا‌های تجاری با نرخ ۴۱ هزار تومان ۲ میلیارد و ۱۰۸ میلیون دلار و برای واردات در قبال صادرات با نرخ توافقی ۵۸۵ میلیون دلار تامین ارز داشتیم و در مجموع ۳ میلیارد و ۴۶۵ میلیون دلار تامین ارز در مرکز مبادله داشتیم.

او همچنین افزود: در مجموع برای میزان ارزی که برای کالا‌های اساسی دارو و تجهیزات پزشکی و همچنین کشاورزی اختصاص یافته از ابتدای فروردین ماه تا به امروز ۶۶۲ میلیون دلار بوده است.

طرز علی گفت: مجموع میزان ارز صنایع در سامانه نیما ۲ میلیارد ۱۰۸ میلیون دلار بوده است.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی راه و شهرسازی

دیگر خبرها

  • مانور نظارت بر مراکز تامین، تولید و توزیع کالا‌های اساسی در شهرستان یزد
  • محکم‌ترین اصل قانون اساسی اسلام که در نهج البلاغه آمده است
  • کشت قراردادی مهم‌ترین ابزار برای اجرای الگوی کشت
  • پیش‌بینی توزیع ۵۰۰ هزار تن آسفالت اساسی و لکه‌گیری در تبریز
  • اجرای طرح ایستگاه قانون در استان همدان
  • اجرای قانون اساسی در حوزه‌های مختلف مدنظر باشد
  • مدیریت بازار کالای اساسی جدی گرفته شود
  • کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها در اردبیل برگزار شد+فیلم
  • تصویب مبلغ منابع ارزی دارو و کالا‌های اساسی
  • مجموع تامین ارز برای کالا‌های اساسی به ۳ میلیارد و ۴۶۵ میلیون دلار رسید