Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@00:06:14 GMT

حق پخش داستانی که سر دراز دارد

تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۹۲۶۸۳۱

حق پخش داستانی که سر دراز دارد

ایسنا/اصفهان  حق پخش، حقی قانونی برای باشگاه‌ها است که از اصلی‌ترین منابع درآمدی فدراسیون‌ها و باشگاه‌ها محسوب می‌شود. در واقع حقوق پخش تلویزیونی در کنار مسابقه و بازی‌های تیم، حقوق اسپانسرینگ و اقلام هواداری یکی از محصولات تیم‌های ورزشی است که با فروش آن برای خود درآمدزایی می‌کنند.

در کشورهای پیشرو حقوق پخش تلویزیونی بسته به سیاست‌های بازاریابی در فوتبال این کشورها، از ۳۰ تا ۶۰ درصد کل درآمدشان را تشکیل می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالی است که این حق باشگاهی در ایران در یک کلاف پیچیده سردرگم شده و باشگاه‌ها را به فکر احقاق حقوقشان انداخته است.

ماجرا از ۲۰ مردادماه آغاز شد که باشگاه استقلال در اطلاعیه‌ای اعلام کرد به منظور احقاق حق باشگاهش از درآمدزایی مرتبط با محتوا و هماهنگی به عمل آمده با سازمان لیگ، از این پس امکان حضور دوربین‌های تلویزیونی برای تصویربرداری از مسابقات خانگی (به استثنا پخش زنده مسابقه) و نشست‌های خبری پیش و پس از مسابقاتی که استقلال میزبان آن‌هاست، وجود ندارد تا با این کار صدا و سیما را به سمت پرداخت حق پخش سوق دهد.

پس از دو روز از اطلاعیه استقلال، این بار مدیران دو باشگاه بزرگ پایتخت‌نشین در نامه‌ای مشترک خطاب به سازمان صداوسیما، خواستار جلوگیری از پخش خلاصه بازی‌ها و گل‌های به ثمر رسیده دو تیم در بخش‌های خبری و برنامه‌هایی مثل فوتبال برتر و شب‌های فوتبالی شدند.

به طور کلی در فضای فوتبال حق پخش تلویزیونی به دو صورت پرداخت می‌شود. در برخی کشورها حقوق پخش توسط سازمان لیگ به فروش می‌رسد و در برخی دیگر هر باشگاه به شکل اختصاصی حقوق پخش بازی‌هایش را به فروش می‌رساند. این مورد عموماً از سوی باشگاه‌هایی مانند سرخابی‌ها که خود را پرمخاطب‌ترین و پردرآمدترین تیم‌ها به لحاظ تبلیغاتی می‌دانند، اعمال می‌شود. اما در این سال‌ها موضوع حق پخش تلویزیونی بدون تعامل و با اختلاف میان طرفین پیش رفته تا جایی که کار را به تحریم صدا و سیما از سوی باشگاه‌هایی چون پرسپولیس و استقلال برساند. این در حالی است که به نظر می‌رسد برخلاف ادعا صدا و سیما، پخش سالانه ۸۰ مسابقه سرخابی‌ها، حداقل ۱۷۰۰ میلیارد تومان برای صدا و سیما درآمدزایی می‌کند.

نخستین بار در ۲۰ مردادماه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که برای احقاق حق باشگاه استقلال از درآمدزایی مرتبط با محتوا و هماهنگی انجام شده با سازمان لیگ، از این پس امکان حضور دوربین‌های تلویزیونی برای تصویربرداری از مسابقات خانگی (به استثنای پخش زنده مسابقه) و نشست‌های خبری پیش و پس از مسابقاتی که استقلال میزبان آن‌هاست، وجود ندارد. به فاصله دو روز، مدیران دو باشگاه بزرگ پایتخت در نامه‌ای مشترک به رئیس سازمان صداوسیما، خواستار جلوگیری از پخش خلاصه بازی‌ها و گل‌های به ثمر رسیده دو تیم در برنامه‌های تلویزیونی شدند. این موضوع تا جایی ادامه‌دار شد که مدیران عامل سرخابی‌ها و سپاهان در رسانه پیگیر احقاق حقشان شدند.

رضا درویش، مدیرعامل پرسپولیس حق پخش را حق سهامدارانشان دانست و گفت: پیگیر حق سهامدارانمان هستیم. تلویزیون برای یک سریال ۲۰۰ میلیون هزینه می‌کند، اما برای یک برنامه ۹۰ دقیقه هفتگی ما سهمی نمی‌دهند.

مصطفی آجرلو، مدیرعامل استقلال نیز گلایه کرد: پول اجاره استادیوم را می‌دهیم و دوربین خودمان را راه نمی‌دهند. در حالی که باید دید تلویزیون برای خاله شادونه چقدر هزینه می‌کند.

حمید مطهری، سرمربی تیم نساجی همچنین یادآور شد: این حق طبیعی تیم‌ها است و در تیم‌های بزرگ دنیا درآمد اصلی همین مسئله است.

از سوی دیگر محمدرضا ساکت، مدیرعامل سپاهان این موضوع را حق باشگاه مالک دانست و افزود: صداوسیما در خصوص حق پخش آدرس اشتباه ندهد. در برنامه چهارم بودجه دولت اعلام شده مبلغی از تبلیغاتی که همزمان با مسابقات ورزشی پخش می‌شود، باید صداوسیما به‌عنوان تبلیغات به وزارت ورزش داده و وزارت به فدراسیون بدهد.

وی همچنین تأکید کرد: این حق باشگاه است و کارشان باشگاه‌های پایتخت در تحریم صدا و سیما را رد نمی‌کنم. هر باشگاهی مالک رویداد خودش است و بازی استقلال و سپاهان محصول تولیدی باشگاه استقلال است و این باشگاه به‌عنوان مالک هر طور بخواهد می‌تواند آن را بفروشد. این چیزی است که فوتبال حرفه‌ای در دنیا تعریف کرده که انتظار درست و به جایی است.

در این بین کارگروهی برای حل این موضوع با حضور نمایندگان باشگاه‌ها مصوب شد، اما هنوز نتیجه‌ای از آن برای بهبود شرایط صادر نشده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی ورزشی سازمان صدا و سیما سازمان لیگ تبليغات حق پخش تلويزيوني مسابقات فوتبال پخش تلویزیونی صدا و سیما باشگاه ها حق باشگاه احقاق حق حقوق پخش بازی ها تیم ها حق پخش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۹۲۶۸۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرپل‌ذهاب آماده میزبانی باشکوه از زائران یادمان بازی‌دراز

صدراله بابلی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: مراسم گرامیداشت عملیات غرور آفرین بازی‌دراز و یادواره شهدای این عملیات هر سال در اردیبهشت‌ماه در شهرستان سرپل‌ذهاب برگزار می‌شود.

وی افزود: این مراسم امسال با توجه به برنامه‌ریزی سپاه نبی اکرم (ص) استان کرمانشاه در روزهای ۱۳ و ۱۴ اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود.

فرماندار سرپل‌ذهاب تصریح کرد: شهرستان سرپل‌ذهاب آمادگی کامل برای اجرای این مراسم و میزبانی شایسته از زائران آن را دارد.

وی خاطر نشان کرد: برنامه‌ریزی برای این مراسم از سال گذشته آغاز شده و کمیته‌های شش‌گانه تشکیل و شرح وظایف آن‌ها مشخص و ابلاغ شده و با نظارت سپاه شهرستان تمام برنامه‌های مقدماتی اجرا شده و ما آماده میزبانی از رهروان شهدا هستیم.

بابلی یادآور شد: از مجموعه دستگاه‌های اجرایی شهرستان که در فراهم کردن مقدمات برگزاری مراسم تلاش کردند و همچنین از مردم شریف و مهمان‌نواز شهرستان که در این مراسم همراه و همدل ما هستند تقدیر و تشکر می‌کنم.

فرماندار سرپل‌ذهاب گفت: در سال گذشته ۴۰ هزار نفر در این مراسم شرکت کردند و امسال نیز از تمامی ایثارگران، خانواده‌های معظم شهدا و اقشار مختلف بسیج و مردم ولایت‌مدار کشور دعوت می‌کنیم که در این مراسم که مختص به شهدا است شرکت کنند.

کد خبر 6088938

دیگر خبرها

  • اعزام ۳ هزار زائر از استان همدان در قالب کاروان راهیان نور
  • تولید سه فیلم کوتاه در انجمن سینمای جوان مهاباد
  • ۳ فیلم کوتاه داستانی در مهاباد تولید شد
  • عملیات وعده صادق سیلی محکمی بر چهره رژیم صهیونیستی بود
  • سرپل‌ذهاب آماده میزبانی باشکوه از زائران یادمان بازی‌ دراز
  • سرپل‌ذهاب آماده میزبانی باشکوه از زائران یادمان بازی‌دراز
  • بازدید بیش از ۳میلیون زائر از یادمان‌های شهدا
  • پیش بینی صعود ۴۰هزار نفری به ارتفاعات بازی دراز
  • آمادگی امداد هوایی هلال احمر کرمانشاه در سالروز عملیات بازی‌دراز
  • امسال هم صعود بازی دراز از راه رسید/ آمادگی دستگاه های اجرایی برای این صعود باشکوه