Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-27@16:08:47 GMT

جدال سخت داعش با حامیان فکری طالبان

تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۹۲۷۹۵۷

جدال سخت داعش با حامیان فکری طالبان

مولوی مجیب‌الرحمن انصاری عالم شناخته شده و حامی سرسخت طالبان در حوزه جنوب غرب افغانستان، روز جمعه در شهر هرات ترور شد، این درحالی‌است که داعش متهم درجه اول این حادثه است.

به گزارش روز یکشنبه ایران اکونومیست،  هفته گذشته با کشته شدن «ملا عیسی» فرمانده گروه داعش در هرات، اداره اطلاعات طالبان تأمین امنیت عالمان حامی حکومت را شدت بخشید با این‌ حال، داعش موفق شد طی عملیات تروریستی‌ روز جمعه ترور «مولوی مجیب‌الرحمن انصاری» عالم شناخته شده و حامی سرسخت طالبان در حوزه جنوب غرب افغانستان را به سرانجام برساند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سه هفته پیش «رحیم‌الله حقانی» بزرگترین روحانی برجسته و حامی طالبان توسط داعش در کابل پایتخت افغانستان ترور شد. مولوی حقانی از نظریه‌پردازان طالبان بود که در رد عقاید داعش و تبلیغ علیه این گروه نقش برجسته‌ای داشت و به همین دلیل تحت شدیدترین تدابیر امنیتی زندگی می‌کرد.  

ترور دو عالم برجسته و شناخته شده طرفدار طالبان طی کمتر از یک ماه، دستکم ۳ مسئله عمده را بیان می‌کند.

نخست، برخلاف ادعای طالبان مبنی بر شکست و نابودی داعش در افغانستان، باید پذیرفت که داعش عملا در افغانستان حضور دارد و با انجام عملیات‌های پیچیده تروریستی همچنان اعلام قدرت می‌کند. داعش با انجام چندین عملیات تروریستی در ماه محرم امسال، تعداد قابل توجهی از عزاداران حسینی را در افغانستان هدف قرار داد.

کشته شدن ملا عیسی فرمانده داعش در هرات و کشته شدن والی داعش در ولایت فراه در روزهای گذشته نشان می‌دهد که گروه داعش در افغانستان تاکتیک جدیدی را در دست گرفته است. به نظر می‌رسد که گروه داعش با تقلید از تاکتیک‌های طالبان در سال‌های گذشته، دیگر از جنگ رودررو اجتناب ورزیده و ضمن انتخاب والی و فرمانده برای هر ولایت، استراتژی جذب نیروهای محلی  و انجام عملیات‌های محلی را این کشور به ویژه در ولایت‌های غربی در پیش گرفته است.  

دوم، هرچند که حنفیت و سلفیت در بخشی از رویکردهای عقیدتی باهم اختلاف نظر و گاهی هم جدال داشته‌اند اما پیش از این در افغانستان برای کشتن بزرگان مذهبی و فکری یکدیگر وارد عملیات گسترده نشده بودند.  

شواهد نشان می‌دهد که پس از کشته شدن ایمن الظواهری رهبر القاعده در کابل، گروه داعش تبلیغات و عملیات خود را به صورت گسترده علیه طالبان و روحانیون طرفدار طالبان آغاز کرده است. به نظر می‌رسد که گروه داعش در صدد جذب نیروهای طرفدار القاعده و نیروهای سرخورده طالبان است و علاوه بر آن، به منظور جذب کمک‌ و حمایت‌های خارجی تلاش می‌کند موفقیت‌های شاخه خراسان در سرخط اخبار رسانه‌ها قرار گیرد.

سوم، پس از شکست گفتگوهای صلح بین دولت پاکستان و طالبان پاکستانی، روحانیون برجسته پاکستانی طرفدار دولت پاکستان از گروه داعش در افغانستان حمایت کنند. واقعیت‌های افغانستان نشان می‌دهد که بسیاری از گروه‌های افراطی مخصوصا داعش ریشه اجتماعی در افغانستان ندارد ولی به بعنوان یک اهرم در بازی‌های سیاسی افغانستان به کار گرفته شده‌اند. گسترش فقر و بیسوادی از جمله عامل موفقیت تطبیق پروژه‌های افراط‌گرایی در افغانستان می‌باشند.

با توجه به تحرکات و فعالیت‌های داعش در مناطق مختلف افغانستان، ایجاب می‌کند که طالبان و مردم افغانستان، در مقابل گسترش پدیده تکفیری داعش در افغانستان بیش از گذشته اقدام هماهنگ و مؤثر داشته باشند.  

گروه داعش رویکرد فرامنطقه‌ای دارد و مسیری فراتر از مرزهای افغانستان را جستجو می‌کند. بنابراین اقدام هماهنگ منطقه‌ای برای مهار گروه داعش و حذف آن از منطقه یک ضرورت اجتناب ناپذیر است. لازم است حکومت طالبان برای مبارزه جدی با داعش به خصوص در مرزهای افغانستان، زمینه ایجاد همکاری‌های مشترک امنیتی  و اطلاعاتی منطقه‌ را جستجو کند.  

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: تروریسم ، افغانستان ، گروه تروریستی داعش ، طالبان

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: تروریسم افغانستان گروه تروریستی داعش طالبان داعش در افغانستان گروه داعش کشته شدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۹۲۷۹۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طالبان به دنبال دانش خودروسازی

نشست دوجانبه میان هیئت‌های طالبان در کابل و آستانه به رهبری وزیر صنعت و تجارت این گروه و معاون نخست وزیر قزاقستان برگزار شد.

در این نشست بر روی سرمایه‌گذاری مشترک در بخش‌ کارخانه‌های خودروسازی در افغانستان بحث و گفتگو شد.

همچنین، دو طرف روی استخراج معادن، صنعت ماشین‌آلات، تعرفه ترجیحی برای کالاهای افغان، فراهم‌آوری تسهیلات ترانزیتی، روابط بانکی، برگزاری نشست سه‌جانبه ترانزیتی میان افغانستان، ترکمنستان و قزاقستان، انتقال سیستم اسمارت بریج[حکومت‌داری الکترونیک] قزاقستان به افغانستان، تبادل‌نظر کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • نگرانی روسیه درباره تهدیدات گروه‌های تروریستی از افغانستان
  • طالبان: برای حفظ دستاوردهای جهاد افغانستان تلاش می‌کنیم
  • طالبان سه کشور همسایه را به حمایت از داعش متهم کرد | همسایه سوم کدام است؟
  • کابل: هیچ گروه تروریستی در افغانستان فعال نیست
  • داعش در افغانستان از بین رفته است
  • طالبان به دنبال دانش خودروسازی
  • طالبان: سه کشور همسایه زمینه داعش در منطقه را فراهم کرده‌اند
  • بازداشت عضو جمعیت اسلامی افغانستان در کابل
  • بازداشت مرزبان ایرانی توسط‌ طالبان | سرنوشت مرزبانان چه شد؟
  • کمک های بشر دوستانه قزاقستان به کابل رسید