Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: وقتی می‌خواهیم بحث‌های مربوط به آمایش و ساماندهی آموزش عالی کشور را پیگیری کنیم با مقاومت‌های جدی روبرو می‌شویم.

به گزارش ایران اکونومیست، «محمدعلی زلفی‌گل» یکشنبه شب در پنجمین نشست سرآمدان علمی ایران، اجرای برخی مطالبات دانشگاهیان را اگر چه بحق اما بسیار سخت دانست و افزود: به عنوان مثال «نیازمحور شدن» پذیرش دانشجویان در دانشگاه‌ها از آن جمله است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزیر علوم ادامه داد: این در حالیست که بر اساس اصل ۳۰ قانون اساسی آموزش رایگان تا حد خودکفایی است و هیچگاه پیگیر نبوده ایم که سرحد این خودکفایی کجاست و به چه میزان اجازه داریم دانشجو در رشته‌های مختلف جذب و آموزش دهیم تا این اصل قانون اساسی هم رعایت شود.

زلفی‌گل افزود: هنگامی که می‌خواهیم بحث‌های مربوط به آمایش و ساماندهی آموزش عالی کشور را پیگیری کنیم با مقاومت‌های جدی روبرو می‌شویم.

وی همچنین پرداختن به ماهیت برخی مراکز آموزش عالی در شهرستان‌ها که با عرق خاصی به این مراکز همراه است، افزود: به هر حال این در دستور کار وزارت علوم‌ وجود دارد و پیگیر هستیم که این مساله را مدیریت کنیم.

وزیر علوم به اقدامات برخی دانشگاه‌ها برای همکاری با صنعت اشاره کرد و یادآور شد: دانشگاه‌های یزد و هرمزگان با ایجاد ارتباط با صنایع اقدام به پذیرش دانشجویان بورسیه صنایع کردند و این اقدام بطور قطع برای دانشگاه‌های تهران راحت‌تر است.

زلفی گل ادامه داد: از سال آینده تصمیم داریم با صنایع وارد مذاکره شویم تا در خصوص جذب دانشجویان بورسیه ریل‌گذاری کنیم.

توسعه علوم پایه ضروری است 
وزیر علوم به وضعیت جذب دانشجو در رشته های علوم پایه اشاره کرد و گفت: جذب دانشجویان در رشته های علوم پایه یک معضل در کشور است به گونه ای که در یکی از دانشگاه‌ها هیچ دانشجویی برای رشته های علوم پایه جذب نشده بود در حالیکه ۳۰ عضو هیات علمی دارد.

زلفی گل ادامه داد: بر این اساس با دانشگاه فرهنگیان وارد مذاکره شدیم تا دانشجوی ۲+۲ جذب شود.

وی ادامه داد: از سوی معاونت علمی نیز برگزیدگان المپیادهای علمی بورسیه می‌شوند.

خرید تجهیزات آزمایشگاهی 
زلفی گل با اشاره به تجهیزات آزمایشگاهی گفت: برای خرید تجهیزات آزمایشگاهی اقدامات و پیگیری‌های خوبی صورت گرفته و چون این اقدامات هنوز نهایی نشده، اعلام نمی‌شود.

وزیر علوم خاطرنشان کرد: اما اعلام می‌شود تا پایان سال اعتبارات ویژه ای به دانشگاه‌ها برای خرید تجهیزات آزمایشگاهی تزریق خواهد شد.  

زلفی گل حمایت از تجهیز آزمایشگاه‌های مرجع را از دیگر اقدامات وزارت علوم برشمرد و یادآور شد: حمایت از این آزمایشگاه‌ها از طریق شورای عتف در دستور کار قرار دارد و امیدواریم مشکل این آزمایشگاه‌ها رفع شود.

قول مساعد برای تشکیل ۲ فدراسیون 
وزیر علوم گفت: با قول مساعد معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، فدراسیون‌های سرآمدان و نوآوری و فناوری و دیپلماسی علمی تشکیل می‌شود.

 

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: وزارت علوم تحقیقات و فناوری ، محمدعلی زلفی گل ، یزد ، دانشگاه فرهنگیان ، هرمزگان ، قانون اساسی

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: وزارت علوم تحقیقات و فناوری محمدعلی زلفی گل یزد دانشگاه فرهنگیان هرمزگان قانون اساسی تجهیزات آزمایشگاهی آموزش عالی دانشگاه ها وزیر علوم علوم پایه زلفی گل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۹۳۱۱۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقشه فرهنگی کشور درحال بازنویسی است

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه امروز در نشست روسای حوزه‌های علمیه، نخبگان، دانشجویان، اساتید و هیأت رئیسه دانشگاه‌های گلستان گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال‌های اخیر براساس نیاز‌های عصر جدید در موضوعاتی مانند تهیه سند امنیت غذایی، سند هوش مصنوعی و سند فناوری کوانتونومی متمرکز شده است.

وی افزود: علت تحریم این شورا از طرف دولت‌های غربی، تمرکز فعالیت‌های جدی ما در زمینه علوم جدید بوده است.

حجت الاسلام خسروپناه گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه راهکار‌های مقابله با مهاجرت نخبگان و تحقق الگوی حکمرانی نخبگانی نیز فعالیت‌های خوبی انجام داده است.

وی افزود: با تلاش‌های چند دهه اخیر در زمینه توسعه علوم انسانی و اسلامی، امروز ایران به یکی از کشور‌های شاخص در رشد کیفی این علوم تبدیل شده و هیچ کشوری به اندازه ما در این عرصه پیشرفت نداشته است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: سند دانشگاه اسلامی در سال‌های گذشته در این شورا مصوب شده است و با اجرای این سند غالب مشکلات فرهنگی در دانشگاه‌ها رفع خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان گلستان گرگان

دیگر خبرها

  • تجلیل از ۲ عضو هیات علمی دانشگاه مازندران به عنوان استاد نمونه کشوری
  • زلفی گل: انتخاب استادان نمونه در راستای تحقق مرجعیت علمی است
  • وزیر علوم: دانش آموختگان ما وعده صادق را رقم زدند
  • تحریم ورود واکسن توسط مدعیان آزادی و حقوق بشر/ مرجعیت علمی الویت وزارت علوم
  • ۶۵ عضو هیئت علمی نمونه کشوری معرفی شدند/ حضور پررنگ معاونان وزیر علوم در بین استادان برتر!
  • جلسه هم اندیشی ساماندهی خدمات بهداشتی و درمانی اتباع خارجی در سیستان و بلوچستان
  • نقشه فرهنگی کشور درحال بازنویسی است
  • واکنش یک استاد دانشگاه تهران به ادعای وزیر: اخراجم سیاسی بود
  • پارسانیا: باید ارتباط میان بنیادهای معرفتی و محیط‌های علمی را مشخص کنیم
  • باید ارتباط میان بنیادهای معرفتی و محیط‌های علمی را مشخص کنیم