Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر صمت گفت: تولید تلویزیون نسبت به سال قبل ۶ درصد رشد داشته است و برای صادرات لوازم خانگی برنامه داریم و با روسیه و عمان در این زمینه مذاکره کردیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو، امروز نشست خبری سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شد.


فاطمی امین در ابتدا گفت: سامانه قرعه کشی متعلق به وزارت صنعت نیست و فقط برای یکپارچه شدن و بیشتر شدن امکان نظارت، این سامانه را مبنا قرار دادیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قانون جوانی جمعیت را بعضی خودروسازان اجرا نمی‌کردند، اما با این سامانه این قانون اجرایی شد. در صنعت خودرو اتفاقاتی می‌افتد، اما فضای افکار عمومی نسبت به خودرو منفی است.


وی ادامه داد: در قیمت گذاری باید منافع مصرف کننده و تولید کننده باهم در نظر گرفته شود. اگر یک محصولی به دلیل سو مدیریت و هزینه‌های مالی گران است، ما به عنوان وزارت صنعت حامی تولید کننده و مصرف کننده هستیم و افزایش قیمت را کنترل می‌کنیم. امسال افزایش تولید را داشتیم. یکی از خودروسازان برنامه دارد تا بازار خدمات پس از فروش خود را ۵ برابر کند. در مورد قرارداد با شرکت‌های روسیه، ما وارد این مسئله نمی‌شویم. در نمایشگاه خودرویی روسیه، بیشترین شرکت کننده، ایرانیان بودند و در این نمایشگاه ۷۰۰ میلیون دلار تفاهمنامه امضا شد.


وزیر صنعت با بیان اینکه وظیفه ما نظارت بر خودروسازان خصوصی است، افزود: درحال حاضر عرضه‌های خودروسازان خصوصی بیشتر از تقاضای بازار است و تعداد تولید خودروی کامل، ۲۵۰ درصد رشد داشته است. پارسال ۲۹۱ هزار خودروی ناقص تولید شد، ولی امسال این عدد به ۴۱ هزارتا کاهش پیدا کرد. نیمه دوم سال ۱۴۰۰ نسبت به نیمه اول، معاملات بورس کالا به لحاظ وزنی ۲ برابر شده است.


فاطمی امین اظهار داشت: تولید تلویزیون نسبت به سال قبل ۶ درصد رشد داشته است و برای صادرات لوازم خانگی برنامه داریم و با روسیه و عمان در این زمینه مذاکره کردیم. ما فناوری به کشور‌های هدف می‌فرستیم و کالای ایرانی در همان کشور‌ها تولید می‌شود و این یک تغییر جهت اساسی در وزارت صمت است. در مسئله فولاد مبارکه، گزارش تحقیق و تفحص مربوط به مدیرعامل قبلی این مجموعه است. در معدن ققنوس تخلفاتی را رسانه‌ها انجام دادند و به اشتباه گفته شد که هزار نفر در این معدن بیکار شدند. ۲۱۷۸ محدوده اکتشاف داریم و ۱۱۵۷ مزایده پرونده اکتشاف معادن انجام می‌شود. در سه ماه آینده ۵۰۴۰ مزایده انجام خواهد شد.


وی افزود: سامانه پایش صنعت و معدن و تجارت ایجاد شده که ۲۰۰ داشبورد مدیریتی در آن وجود دارد و تعداد ۱۰۰ عدد از آن عملیاتی شده است. این تحولاتی است که وزارت صنعت را از یک اداره مراجعه محور به اداره تحلیل محور تبدیل کرده است. طرحی در مجلس به عنوان تشکیل وزارت تجارت و خدمات بازرگانی است و به معنی تفکیک وزارت صنعت نیست. برنامه داریم تا ۳۵ هزار دستگاه تراکتور را تولید کنیم. طبق قانون معادن، ۱۵ درصد از حقوق دولتی معدن باید در همان محدوده معدن مصرف شود که در گذشته فقط ۲ درصد مصرف می‌شد. ۴۵۰ واحد تعطیل تولیدی در سال جاری احیا شد. سال ۱۴۰۰ نسب به ۹۹، ۴۰ درصد افزایش صادرات داشتیم. در چهارماهه امسال نسبت به ۴ ماهه سال قبل، ۲۰ درصد رشد صادرات داشتیم.


وزیر صمت ادامه داد: در تیرماه امسال نسبت تیرماه سال گذشته ۱۲۰ درصد رشد صادرات داریم. ۳۵۰ فعال اقتصادی روس طی یک ماهه گذشته به ایران آمدند که این مسئله کم نظیر است. در آفریقا در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۹، ۱۰۰ درصد رشد صادرات داشته ایم. ۵۱۱ میلیون تن مواد معدنی استخراج می‌کنیم که کل صادرات مواد خام ۴/۵ میلیون تن است. ما نیاز نیست که سازنده همه ماشین آلات باشیم بلکه باید بعضی ماشین آلات را وارد کنیم. به لحاظ پوشش و دقت در حوزه اکتشاف معادن به شدت عقبیم. ۵۰۰۰هزار مزایده در سه ماه آینده اتفاق می‌افتد که ۱۲۰۰ عدد آن مربوط به معدن است.


وزیر صنعت گفت: در تیرماه امسال نسبت مدت مشابه سال گذشته، ۱۲۰ درصد رشد صادرات داریم و ۳۵۰ فعال اقتصادی روس طی یک ماهه گذشته به ایران آمدند که این مسئله کم نظیر است. هیچوقت سامانه جامع تجارت متوقف نمی‌شود و حداقل ارتباطات بین سامانه جامع تجارت و گمرک برقرار شده است. ما به دنبال اظهارنامه واحد در سامانه جامع تجارت هستیم. برنامه داریم تا سال ۱۴۰۴، ۳۰ درصد تولید خودرو توسط تولیدکنندگان غیر از ایرانخودرو و سایپا تولید شود و تمرکز تولید فقط در این دو شرکت نباشد. واگذاری خودروسازان بسیار حساس است. صنعت خودرو ۵۰۰ هزار شغل ایجاد کرده که اگر در واگذاری آن، اشتباهات هپکو تکرار شود، مشکلات زیادی ایجاد می‌شود. تا ۹ شهریور ۱۴۰۰، ۲۵ هزار معوقه خودرو داشتیم.


فاطمی امین در پایان سخنان خود تصریح کرد: در سال جاری این عدد به ۱۴ هزار خودرو رسیده است. امسال نسبت به سال گذشته، ۱۲ درصد برق بیشتری به صنعت واگذار شد. در ۴ ماه اول امسال، ۱۵/۷ درصد تولید آلمینیوم افزایش پیدا کرده که اگر قطعی برق نداشتیم، شاهد تولید بیشتری بودیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: فاطمی امین بورس کالا صادرات لوازم خانگی وزارت صمت درصد رشد صادرات برنامه داریم نسبت به سال فاطمی امین وزارت صنعت امسال نسبت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۹۳۷۳۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات ۶.۲ میلیارد دلاری کشاورزی در ۱۴۰۲/ واردات گندم نصف شد

به گزارش خبرگزاری مهر، صادرات محصولات کشاورزی در سال گذشته صادرات ۶.۲ میلیارد دلاری بخش کشاورزی بوده است که با افزایش ۸.۳ درصدی در وزن رشد ۱۹.۴ درصدی در ارزش داشته، این در حالی است که واردات محصولات کشاورزی از لحاظ وزنی و ارزشی به ترتیب ۱.۱ و ۵.۶ درصد کاهش یافته است.

در این زمینه، با توجه به افزایش صادرات و در مقابل کاهش واردات، تراز تجاری ارزشی بخش در مقایسه با دوره مشابه سال قبل ۱۵.۵ درصد بهبود پیدا کرده است.

تراز وزنی تجارت بخش کشاورزی نیز ۵.۳ درصد بهتر شده و تراز تجاری ارزشی از منفی ۱۳.۲ میلیارد دلار به منفی ۱۱.۱ میلیارد دلار رسیده است. تراز تجاری وزنی در دوره مذکور از منفی ۱۷.۴ میلیون تن به منفی ۱۶.۵ میلیون تن رسیده است.

موسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی در گزارش خود اعلام کرده است؛ به طور میانگین ارزش هر کیلوگرم کالای صادراتی بخش کشاورزی با رشد ۱۰.۳ درصدی از ۶۷ سنت در سال ۱۴۰۱ به ۷۴ سنت در سال ۱۴۰۲ افزایش یافته است، در حالی که ارزش هر کیلوگرم کالای وارداتی بخش کشاورزی با کاهش ۴.۵ درصدی از ۷۳ سنت در سال ۱۴۰۱ به ۷۰ سنت در سال ۱۴۰۲ کاهش یافته است.

هندوانه، سیب، گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی، سیر و پیاز ۵ قلم عمده صادراتی ایران از لحاظ وزنی، و پسته، سیب، خرما، گوجه‌فرنگی و شیرخشک ۵ قلم عمده صادراتی ایران از لحاظ ارزشی در سال ۱۴۰۲ بوده‌اند.

همچنین ذرت دامی، دانه سویا، گندم، جو و کنجاله سویا ۵ قلم عمده وارداتی از لحاظ وزنی و ذرت دامی، دانه سویا، روغن نباتی، برنج و کنجاله سویا ۵ قلم عمده وارداتی به لحاظ ارزشی در این دوره هستند. نکته قابل توجه این گزارش، کاهش واردات وزنی و ارزشی گندم به میزان ۴۳.۳ و ۵۰.۲ درصد، برنج ۳۷.۲ و ۳۸.۲ درصد و شکر به میزان ۴۲.۶ و ۳۰.۳ درصد بوده است که حکایت از کاهش وابستگی به این اقلام اساسی است.

در این گزارش تاکید شده است؛ در سال ۱۴۰۲ عراق با سهم ۳۸.۶ درصدی، نخستین مقصد صادراتی کالاهای کشاورزی ایران بوده و امارات با سهم ۱۴.۵ درصدی در رتبه دوم و ۸ کشور باقیمانده هر کدام با سهم‌های کمتر از ۱۰ درصد در رتبه‌های بعدی ۱۰ کشور اول قرار داشتند. به عبارت دیگر از نظر مقداری بیش از ۸۸ درصد صادرات کالاهای کشاورزی به کشورهای عراق، امارات، روسیه، افغانستان، پاکستان، ترکیه، هند، ترکمنستان، عمان و آذربایجان انجام شده و سهم سایر کشورها تنها ۱۱.۹ درصد بوده است.

بر اساس این آمار، از نظر ارزشی نیز عراق با سهم ۳۱.۵ درصدی در رتبه اول و امارات و روسیه با سهم ۱۱.۹ و ۸.۳ درصدی در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند.

همچنین کشورهای پاکستان، افغانستان، هند، چین، ترکیه، ترکمنستان و آذربایجان در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند و در مجموع بیش از ۸۳ درصد کالاهای صادراتی ایران از نظر ارزشی به مقصد این ۱۰ کشور بوده است.

در سال ۱۴۰۲، از لحاظ وزنی امارات متحده عربی ۳۶.۷ درصد، ترکیه ۱۴.۳ درصد، روسیه ۱۱.۶ درصد، انگلستان ۷.۸ درصد و هلند ۵.۴ درصد در واردات بخش کشاورزی ایران سهم داشته‌اند.

همچنین از لحاظ ارزشی امارات ۳۲.۹ درصد واردات بخش کشاورزی را به خود اختصاص داده است، پس از آن کشورهای ترکیه با ۱۴.۸ درصد، هند ۷.۴ درصد، روسیه ۷ درصد و انگلستان با ۵.۷ درصد سهم از واردات کشاورزی ایران در رتبه‌های دوم تا پنجم قرار گرفتند.

کد خبر 6093480

دیگر خبرها

  • صادرات ۶.۲ میلیارد دلاری کشاورزی در ۱۴۰۲/ واردات گندم نصف شد
  • رشد ۲.۴ درصدی موالید مادران زیر ۲۴ سال
  • مدرسه صادرات ایران افتتاح شد
  • استقبال وزیر تانزانیایی از انتقال دانش فنی ساخت لوازم خانگی ایرانی
  • سرمایه‌گذاری ۱۵۰ همتی در صنعت و معدن خراسان رضوی
  • پرداخت ۱۲۰ درصدی تسهیلات مشاغل خانگی شهر همدان
  • ۱۱۱ فرصت سرمایه‌گذاری پیش‌بینی و معرفی شده است
  • حضور نمایندگان ۱۰۰ کشور در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران
  • حضور نماینده ۱۰۰ کشور در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران
  • رشد ۴۲ درصدی بارش‌ها در خراسان شمالی نسبت به سال گذشته