Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-29@07:39:13 GMT

قرار داد چیست + انواع قرارداد سال ۱۴۰۱

تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۹۳۷۵۲۰

قرار داد چیست + انواع قرارداد سال ۱۴۰۱

قراردادها یکی از حساس‌ترین اسنادی هستند که بین کارفرما و کارگر منعقد می‌شوند. دلیل حساس بودن این نوع قراردادها، بروز اختلافات جدی بر سر جزئیات در صورت عدم دقت کافی حین قرارداد است. به همین دلیل به عنوان کارگر یا کارفرما باید اطلاعات کافی در زمینه قواعد مربوط به انواع قراردادها را داشته باشید.

قراردادها یکی از حساس‌ترین اسنادی هستند که بین کارفرما و کارگر منعقد می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دلیل حساس بودن این نوع قراردادها، بروز اختلافات جدی بر سر جزئیات در صورت عدم دقت کافی حین قرارداد است. به همین دلیل به عنوان کارگر یا کارفرما باید اطلاعات کافی در زمینه قواعد مربوط به انواع قراردادها را داشته باشید. قراردادها به انواع مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند و هر کدام ویژگی‌ها و شرایط خاص خود را دارند. اگر مایل به آشنایی کامل با انواع قراردادها هستید، ادامه این مطلب را از دست ندهید.

 

قرارداد چیست؟

هر نیروی کار یا کارفرمایی باید با مفهوم قرارداد و انواع آن آشنا باشد. به طور کلی قرارداد کار به صورت شفاهی یا کتبی بین کارگر و کارفرما منعقد می‌شود. به موجب این قرارداد کارفرما موظف به پرداخت حقوق به کارگر در ازای انجام فعالیتی مشخص در مدتی موقت یا غیرموقت می‌شود.

معمولا طرف کارفرما در این نوع قراردادها، اشخاص حقوقی و طرف کارگر اشخاص حقیقی هستند. با وجود این قرارداد هرگونه اختلاف یا سوءاستفاده از بین می‌رود. البته مشروعیت این نوع قراردادها بستگی به شروطی دارد که در ادامه به بررسی آنها هم خواهیم پرداخت.

1. قرارداد کار

قراردادهای کاری سند رسمی هستند که کلیه شرایط و جزئیات کار و آموزش حقوق و دستمزد تعیین شده و درخواست‌ها به صورت واضح مطرح شده‌اند. در صورتی که طرفین به توافق کامل برسند، توافق امضا می‌شود. قرارداد کار انواعی دارد که در ادامه به بررسی آنها هم می‌پردازیم.

قرارداد دائم: 

در این نوع قراردادها زمان مشخصی برای پایان فعالیت‌ها در نظر گرفته نمی‌شود. معمولا سازمان‌های دولتی از آنها استفاده می‌کنند. به این ترتیب فقط زمان شروع به فعالیت در آن ذکر شده و خبری از پایان خدمت نیست. این نوع قرارداد به مدت نامحدود بین کارفرما و کارمند امضا می‌شود. قراردادهای دائم برای کارگر مزایای زیادی دارند و باعث ایجاد امنیت شغلی می‌شوند.

به طور کلی کارهایی که جنبه مستمر دارند، اگر مدت مشخصی در قرارداد ذکر نشود، قرارداد دائمی و غیرموقت محسوب می‌شوند. همانطور که اشاره کردیم مزایای این قرارداد برای کارگران بیشتر است؛ زیرا اخراج آنها هم سخت شده و کارفرما بدون دلیل موجه نمی‌تواند آنها را از کار اخراج کند. به همین دلیل این قرارداد بین کارفرماها محبوبیت زیادی ندارد و بالعکس کارگران از آن استقبال می‌کنند.قرارداد موقت: 

یکی دیگر از انواع قرارداد کار از منظر مدت زمان فعالیت است که بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع قراردادها به دلیل سهولتی که دارند، بسیار مورد استقبال کارفرماها قرار می‌گیرند. در این نوع قراردادها زمان مشخصی برای شروع و پایان فعالیت وجود دارد. به این ترتیب کارگر موظف به انجام فعالیتی مشخص در زمان مشخص می‌شود.

این نوع قراردادها هم قواعد و شروط خاص خود را دارند. به همین دلیل هم کارگر و هم کارفرما حق توافق بر سر قراردادها غیرمشروع و غیرقانونی را ندارند. از سوی دیگر کارفرما حق اخراج کارگر را در طول مدت قرارداد ندارد؛ مگر آن که دلیل موجهی داشته باشد.قرارداد ساعتی: 

سهولت و مزایای این قراداد هم باعث شده استقبال بیشتر از آن صورت بگیرد. در این نوع قراردادها کارفرما و کارگر بر سر انجام فعالیتی مشخص در زمان محدود توافق می‌کنند. در این نوع قراردادها نیروی کار نیاز نیست به صورت تمام وقت در محل کار حضور داشته باشد. این نوع قرارداد به موجب ماده 35، 37 و 39 قانون کار به رسمیت و مشروعیت شناخته می‌شوند.

آشنایی با ویژگی‌های قرارداد کاری مناسب

هر نوع قراردادی که بین طرفین به امضا می‌رسد، باید ویژگی‌هایی را داشته باشد. قبل از این که این قرارداد منعقد شود، باید از نظر وجود ویژگی‌های خاصی بررسی شود؛ این ویژگی‌ها عبارتند از معوض بودن، معین بودن و غیرتشریفاتی بودن.

معوض بودن: به این معنی که باید به صورت دقیق مشخص شود، کارگر در ازای انجام چه کاری و چه مقدار حقوق دریافت خواهد کرد. این کار و دریافت مبلغ به ازای آن، عوضین قرارداد محسوب می‌شوند.معین بودن: هنگام عقد این قرارداد، برخی قواعد، مثل بلوغ، اهلیت داشتن، سلامت عقل و ... رعایت شوند. به همین دلیل این نوع قراردادها معین و مشخص شمرده می‌شوند.غیرتشریفاتی بودن: قرارداد کاری هیچ گونه تشریفات خاصی برای انعقاد ندارد؛ برخلاف برخی قراردادها، ازجمله عقد نکاح. به این ترتیب هم به صورت شفاهی و هم به صورت کتبی قابل قبول است. با این حال توصیه می‌شود که از قراردادهای کتبی استفاده شود تا از بروز اختلافات جدی پیشگیری به عمل بیاید.2.قرارداد پیمانکاری

معمولا از این نوع قراردادها برای پروژه‌های عمرانی و ساخت و ساز استفاده می‌کنند. البته به جز این موارد در زمینه‌های دیگری هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع قراردادها با قرارداد کار تفاوت زیادی ندارند. به موجب این قرارداد، کلیه عملیات یک پروژه برعهده پیمانکار گذاشته می‌شود. این نوع قرادادها شامل قوانین کار نمی‌شوند. با این حال مشمول بیمه تامین اجتماعی خواهند شد.

یکی از تفاوت‌هایی که قرارداد پیمانکاری با کار دارد این است که پیمانکار از کارفرما دستور نمی‌گیرد، بلکه به طور مستقیم اقدام به انجام فعالیت‌های محول شده می‌کند. کارفرما در این نوع قراردادها فقط می‌تواند هدف و خط مشی کلی را تعیین کند. به این ترتیب به صورت مستقیم نظارتی روی کار ندارد.

پیمانکاران در این نوع قراردادها آزادی عمل بیشتری دارند. با این حال تمام خواسته‌های کارفرما را هم باید اجرا کنند. در قرارداد پیمانکاری هم جزئیات حقوق و نحوه پرداخت آن هم باید به طور دقیق ذکر شود.

3. قرارداد مشاوره

قرارداد مشاوره عنوانی است که موضوعات وسیعی را در حیطه‌های مختلف می‌تواند در بر گیرد. در این نوع قرارداد یک طرف قرارداد خدمات مشاوره، کارفرما و طرف دیگر آن، متخصص حوزه خاص است. از نظر حقوقی قرارداد مشاوره‌ ممکن است در دو قالب ساعتی و پیمانکاری منعقد شود.

4. قرارداد بازاریابی

قرارداد بازاریابی قراردادی ست که بین اشخاصی که تمایل دارند کسب و کار خود را رونق دهند و بازاریابان منعقد می‌شود و از اجزای اصلی کسب و کارها محسوب می‌شود.

بررسی انواع قرارداد از نظر نوع استخدام

افرادی که به استخدام کارفرماها در می‌آیند از دو حالت خارج نیستند؛ یا برای سازمان دولتی کار می‌کنند یا خصوصی. به همین دلیل نوع استخدام در بستن قرارداد تاثیر مستقیم دارد. در ادامه با این دو نوع قرارداد بیشتر آشنا می‌شوید.

قرارداد کار دولتی

این نوع قراردادها بین کارگر و سازمان‌های دولتی منعقد می‌شود. در این نوع قراردادها دولت در نقش کارفرما ظاهر می‌شود. به این ترتیب کلیه قراردادهایی که در سازمان‌های دولتی امضا می‌شوند از این نوع هستند. البته خود قراردادهای دولتی هم به سه دسته قراردادی، رسمی و پیمانی تقسیم می‌شوند که هر کدام قوانین و مشخثات خاص خود را دارند.

قرارداد کار خصوصی

این نوع قراردادها بین کارگر و شرکت‌های غیردولتی منعقد می‌شود. اشخاص حقیقی که به استخدام شرکت‌های خصوصی درمی‌آیند از نظر قانونی کارگر بوده و تحت نظارت قانون کار قرار می‌گیرند. به این ترتیب از مزایای بیمه تامین اجتماعی هم بهره‌مند می‌شوند.

مشاوره قرارداد کار با موسسه محاسبان

پرواضح است که بسیاری از افراد اطلاعات و آگاهی‌های لازم را در زمینه عقد قرارداد نداشته باشند. به همین دلیل بهتر است از متخصصین این حوزه مشورت بگیرند و بهترین تصمیم‌ها را اتخاذ کنند. موسسه محاسبان به کلیه سوالات شما در زمینه انعقاد انواع قراردادها پاسخ می‌دهد. با اعتماد به این موسسه از بروز اختلافات جدی در آینده در امان خواهید بود. این موسسه برای مشاوره از زبده‌ترین افراد این حوزه بهره می‌برد.

محتوای این مطلب تبلیغاتی است و توسط سفارش‌دهنده، تهیه و تنظیم شده است

آیا این خبر مفید بود؟ 0 0

نتیجه بر اساس 0 رای موافق و 0 رای مخالف

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: حقوق دولت ساخت و ساز قانون کار کسب و کار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۹۳۷۵۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخصیص ۳.۱ میلیارد دلار برای مونتاژ/ برای واردات خودرو ارز نداریم؟

به گزارش خبرگزاری مهر، گمرک ایران در گزارشی آمار عملکرد ۱۰۰ وارد کننده برتر کشور طی سال ۱۴۰۲ را با جزئیات تهیه کرد.

طبق این فهرست، شرکت‌های بازرگانی دولتی ایران، آوا تجارت صبا، پشتیبانی امور دام و ماهیدشت کرمانشاه، خودروسازی مدیران، وزارت دفاع، پاک دیده، کرمان موتور، کوروش موتور، اکسون، غذایی کوروش، ذوب آهن، بهمن موتور، صبا پیشرو، طبیعت، ایران خودرو دیزل، داریا همراه پایتخت، فولاد مبارکه، کروز، سایپا و آرین موتور در صدر واردکنندگان قرار دارند.

نکته قابل توجه حضور پررنگ شرکت‌های مونتاژکار خودرویی در این فهرست است؛ بر این اساس شرکت صنایع خودروسازی مدیران در سال گذشته بالغ بر یک میلیارد دلار ارز دریافت کرده که نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش ۸۹ درصدی را نشان می‌دهد.

همچنین شرکت کرمان موتور ۷۴۷ میلیون و ۹۱۲ هزار دلار ارز دریافت کرده که نسبت به سال ۱۴۰۱ بیانگر رشد ۷۵ درصدی است. شرکت کوروش موتور آریا ۶۳۴ میلیون و ۴۸۱ هزار دلار ارز گرفته که افزایش ۵۷ درصدی را نشان می‌دهد.

شرکت بهمن موتور ۳۹۳ میلیون و ۷۹۵ هزار دلار ارز دریافت کرده که در قیاس با سال ۱۴۰۱ بیانگر افزایش ۳۷ درصدی است. مجتمع صنعتی آرین پارس موتور ۲۷۵ میلیون و ۴۴۴ هزار دلار ارز دریافت کرده که نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد ۷۸ درصدی را نشان می‌دهد.

صنایع اتومبیل سازی فردا نیز ۱۱۱ میلیون و ۴۷۹ هزار دلار ارز دریافت کرده که در قیاس با سال ۱۴۰۱ افزایش ۸ درصدی را نشان می‌دهد.

به این ترتیب در مجموع بالغ بر ۳ میلیارد و ۱۶۳ میلیون دلار ارز به شرکت‌های مونتاژکار ارز تخصیص داده شده است.

این وضعیت تخصیص ارز به مونتاژکاران در حالیست که برای واردات خودرو در مجموع یک میلیارد دلار ارز در نظر گرفته شده بود که برای پرداخت همین مقدار هم به قدری سنگ اندازی صورت گرفت که در انتهای سال ۱۴۰۲ تنها ۱۱ هزار خودروی خارجی وارد کشور و از این تعداد ۸ هزار دستگاه به مشتریان تحویل شد.

برای مشاهده فهرست ۱۰۰ واردکننده برتر سال ۱۴۰۲ اینجا را کلیک کنید.

کد خبر 6089959 سمیه رسولی

دیگر خبرها

  • اقتصاد مقاومتی با اتکا به تولید داخل محقق می‌شود
  • تکلیف قرارداد نیروهای حجمی باید در کل کشور به سرانجام برسد
  • مبلغ وام ازدواج سال ۱۴۰۳ اعلام شد + جزییات
  • مبلغ وام ازدواج براساس سن اعلام شد
  • تخصیص ۳.۱ میلیارد دلار برای مونتاژ/ برای واردات خودرو ارز نداریم؟
  • اختصاص ۱۵ همت برای ۲۶ پروژه‌ پیشران معاونت علمی
  • ​بیمه شدگان تامین اجتماعی فورا بخوانند
  • افزایش سرمایه گذاری خارجی در آذربایجان شرقی
  • افزایش ۷۲ درصدی سرمایه گذاری خارجی آذربایجان شرقی
  • کارگر ماهر هم امنیت شغلی ندارد