Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-27@19:53:12 GMT

خوب و بد «تاج» در یک نگاه

تاریخ انتشار: ۱۵ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۹۴۱۹۳۷

خوب و بد «تاج» در یک نگاه

در بین هیاهوی مخالفان و موافقان مهدی تاج، بد نیست یک بار هم که شده منصفانه و بدون سانسور خود واقعی مهدی تاج، با تمام خوبی‌ها و بدی‌هایش را قضاوت کنیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهدی تاج در شرایطی هفته گذشته برای سومین بار پیروز مجمع انتخاباتی و به عنوان رئیس فدراسیون معرفی شد که مخالفان بسیاری دارد. برخلاف آنچه تصور می‌شود نه تنها انتخاب تاج توسط مجمع از تنش میان او و مخالفانش نکاست بلکه آتش آن‌ها را تندتر کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مخالفان جدی رئیس جدید از صدا و سیما گرفته تا مجلس شورای اسلامی دست بردار نیستند و حالا تاج به نسبت دو دوره قبلی حضورش در این سمت، کار بسیار سخت‌تری را پیش رو دارد.

از سه‌شنبه هفته گذشته برنامه‌های مختلف تلویزیونی و میهمانان‌شان به نقد مهدی تاج و رأی اعضا مجمع فدراسیون فوتبال پرداخته‌اند؛ تا جایی که مهدی تاج مجبور شد با ارسال نامه‌ای به رئیس سازمان صدا و سیما از او بخواهد به این مسئله ورود کند. با این حال به نظر می‌رسد آتش توپخانه رسانه‌ای جام‌جم، ساختمان پنج طبقه سئول و کلیددارش را حسابی هدف گرفته و قصد عقب‌نشینی ندارد.

هر چند در میان صدای بلند مخالفان، تاج موافقان و حامیان سرسختی نیز در رسانه‌ها دارد. او به واسطه سال‌ها سابقه در فوتبال، ارتباطات خوبی با برخی اصحاب رسانه ایجاد کرده و امروز بسیاری از رسانه‌ها را در صف طرفداران خود می‌بیند. به ویژه که او با وعده بازگرداندن کارلوس کی‌روش، کوشید نظر بخش عمده‌ای از جامعه که اغلب نظر مثبتی روی او ندارند را به خود جلب کند.

معمولاً در چنین شرایط‌هایی که موافقان و مخالفان منافع خود را در موافقت یا مخالفت‌شان دنبال کنند، قضاوت اصل ماجرا برای فرد بی‌طرف بسیار دشوار خواهد شد و بنابراین بهتر است با نگاهی بی‌طرفانه به واکاوی ماجرا بپردازد. به همین منظور در ادامه به بررسی نقاط ضعف و قوت کارنامه مدیریتی مهدی تاج خواهیم پرداخت و قضاوت درباره رئیس جدید فدراسیون فوتبال را به شما مخاطب خبرگزاری ایمنا می‌سپاریم:

ویلموتس‌گیت، کلید واژه اصلی مخالفان

پرداخت غرامت حدوداً ۱۰۰ میلیاردی به سرمربی بلژیکی سابق تیم ملی که به «ویلموتس‌گیت» معروف است، بزرگترین نقطه سیاه کارنامه مهدی تاج است. بسیاری او را بابت قرارداد ضعیفی که منعقد کرده، مقصر اصلی می‌دانند و حتی برخی مقامات کشور خواسته‌اند که این مبلغ از جیب مسببان از جمله تاج پرداخت شود!

آیا در پرونده ویلموتس شکست خورده‌ایم؟

با این حال واقعیت در خصوص پرونده ویلموتس با آنچه در بسیاری از برنامه‌های تلویزیونی بیان شده، کمی متفاوت است و در حقیقت به برخی زوایا دیگر آن نپرداخته‌اند. اول آنکه آیا اساساً فدراسیون فوتبال در پرونده شکایت مطرح شده از سوی مارک ویلموتس شکست خورده است؟ برخلاف تصور عموم، چنین چیزی صحت ندارد و تعیین جریمه، معنایش شکست در دعوی حقوقی نیست.

ویلموتس با همراهی همسر حقوقدانش به دنبال دریافت غرامت ۶ میلیون یورویی از فوتبال ایران بود اما در این مسیری چیزی کمتر از نصف آن دستش را نگرفت. البته یقیناً پرداخت همین مبلغ نیز جریمه سنگینی برای کمتر از ۶ ماه حضور او در تیم ملی است ولی نکته مهم‌تر اینجا است که صدور این حکم از آن جهت بوده که ویلموتس در زمان فعالیت خود موفق به دریافت دستمزدش از فدراسیون نمی‌شود و اگر فکر جز آن دسته هستید که فکر می‌کنید نباید اصلاً پولی در قالب غرامت به ویلموتس پرداخت شود، باید گفت سخت در اشتباهید چرا که قطعاً قرار نیست به تعهداتمان در قراردادی بین‌المللی پایبند نباشیم!

تاج در ماجرا ویلموتس چقدر مقصر است؟

شاید با نگاه اولیه به قرارداد فدراسیون فوتبال با مارک ویلموتس امضا مهدی تاج و هفت عضو دیگر هیئت رئیسه خودنمایی کند اما اشتباه آن‌ها تنها دلیل این ضرر بزرگ تاریخی نیست. ادعا تاج و دیگر اطرافیانش مانند محمدرضا ساکت این است که در زمان عقد قرارداد خیال می‌کرده‌اند مثل دوران کارلوس کیروش، مطالبات ویلموتس را نیز از طریق پول‌های بلوکه شده در فیفا پرداخت خواهند کرد ولی با روی کار آمدن دونالد ترامپ و تشدید تحریم‌های بانکی علیه ایران، عملاً این راه نیز مسدود شد تا فدراسیون از پرداخت حق و حقوق سرمربی استخدامی خود عاجز بماند.

از طرف دیگر تاج چندی قبل در مصاحبه‌ای افشا کرده بود که فدراسیون با نامه مرکز فرهنگی ایران و هلند که در دوران ریاست سلطانی‌فر، وزیر ورزش وقت بر سازمان میراث فرهنگی تأسیس شده، تصمیم به عقد قرارداد با ویلموتس میان گزینه‌های مختلف گرفته است. نامه‌ای که هیچ گاه موضع واضحی از سوی وزارت ورزش را به دنبال نداشت اما حتی اگر صحیح هم باشد، تنها باید مقصر جدیدی به نام مسعود سلطانی‌فر را به لیست مسببان این قرارداد زیان‌بار اضافه کرد و از گناه تاج به عنوان رئیس نهادی مستقل، کم نشده که به آن اضافه هم خواهد شد.

بنابراین تاج یکی از مقصران اصلی این قرارداد است که البته به خودی خود و در صورت پرداخت سر موعد مطالبات به ویلموتس، هیچ گاه تبدیل به چنین ترکمانچایی نمی‌شد. همچنین نباید فراموش کرد که در این پرونده رد پای کسانی به چشم می‌خورد که تقصیرشان اگر بیشتر از تاج نباشد، کمتر نیست اما امروز نه تنها مورد اتهام قرار نمی‌گیرند، بلکه بعضاً در سمت‌های دیگری مشغول فعالیت هستند.

«فدراسیون پنج ستاره»، دست‌پخت به یادماندنی تاج

واژه فدراسیون پنج ستاره اگر چه این سال‌ها دست‌مایه کنایه به فدراسیون‌نشین‌ها بوده اما واژه‌ای است که تاج در مدت زمان ریاستش بر فدراسیون آن را به لغت‌نامه فوتبال ایران اضافه کرد؛ لقبی که سایت فیفا به بهانه صعود پنج تیم مختلف تحت نظر فدراسیون به جام‌های جهانی در یک سال آن را به فدراسیون فوتبال ایران اطلاق کرد.

رکوردی بی‌نظیر که اگر چه بسیاری ساده از کنارش گذاشتند اما در همان سال هیچ کشوری در اقصی‌نقاط جهان موفق به کسب چنین دستاوردی نشده بود. تیم ملی نوجوانان بهترین نتیجه تاریخ خود را با حضور در هشت تیم برتر جهان در همین زمان به دست آورد و جوانان نیز همان سال جهانی شد. از طرفی کسب رتبه سوم جام‌جهانی فوتسال و فوتبال ساحلی که بهترین عملکرد تاریخ ایران در این دو رشته است، درست در دوران تاج اتفاق افتاد و تیم ملی بزرگسالان هم با کیروش، بهترین نتیجه جام‌جهانی برای ایران را رقم زد تا کارنامه مدیریتی تاج را بیش از پیش درخشان کند.

این دستاوردها زمانی اهمیت خود را بیشتر نمایان کرد که بعد از خروج تاج از ساختمان سئول، به طور واضحی شاهد افول در تمامی این رشته‌ها بودیم و هرگز آن موفقیت‌ها تکرار نشد. حذف مفتضحانه در رده نوجوانان و جوانان، ناکامی تیم ملی فوتسال و فوتبال ساحلی نتایجی بود که پس از دوران درخشان تقریباً دو ساله اتفاق افتاد.

ارتباط خوب با AFC، واجب‌تر از نان شب برای فوتبال ایران

در سال‌هایی که روابط بین‌المللی فوتبال ایران به وضع مخاطره‌انگیزی رسیده و بدون اعلام رسمی تقریباً میزبانی اکثر تورنمنت‌های آسیایی از ایران گرفته شده، نیاز به ارتباط و حضور مؤثر افراد صاحب اعتبار و ارتباط با AFC در فوتبال بیشتر حس می‌شود. به علاوه سرخابی‌ها و هواداری‌شان تشنه بازگشت به لیگ قهرمانان هستند و اغلب داوران ایرانی به دلیل نبود VAR، شانس قضاوت در آسیا را از دست داده‌اند.

در چنین شرایطی حضور مهدی تاج در صندلی ریاست فدراسیون می‌تواند فرصتی بسیار عالی برای فوتبال ایران باشد؛ البته به شرطی که مغتنم شمرده شود! تاج که نایب رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا، رئیس کمیته فوتسال و فوتبال ساحلی و عضو کمیته اجرایی است، ارتباط خوبی با این نهاد بین‌المللی و شخص شیخ سلمان دارد. هر چند تا به امروز بخاری از جایگاه آسیایی تاج برای فوتبال ایران گرم نشده اما اگر او از این امتیاز به نحو احسن بهره ببرد، می‌توان منتظر اتفاقات خوبی در فوتبال ایران نشست.

رد پای رئیس جدید در تخلف ۹۲ هزار میلیاردی فولاد مبارکه

در تازه‌ترین اسناد منتشر شده از پرونده تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی که از تخلفی ۹۲ هزار میلیاردی در سال‌های گذشته این مجموعه صنعتی بزرگ پرده برداشت، نام مهدی تاج نیز میان متخلفان به چشم می‌خورد. او در حالی در سال ۹۷ به استناد به ماده بازگشت به کار ایثارگران که شاملش نمی‌شده و با دستور غیرقانونی مدیرعامل وقت فولاد مبارکه به عنوان مشاور به کار باز می‌گردد.

با این حال هیچ مسئولیت یا شرح فعالیت مشخصی برای او تعیین نمی‌شود اما تاج در مدت این سه سال، ۹۵۳ میلیون تومان از فولاد مبارکه دریافت می‌کند که در جای خود قابل تامل است. البته هنوز تحقیق و تفحص اولیه بهارستان‌نشین‌ها به مرحله بررسی قضائی نرسیده اما در صورت اثبات، اصلاً جلوه مناسبی برای رئیس جدید فدراسیون باقی نخواهد گذاشت.

تاج و شایعه ترک زودهنگام سئول؟

به علاوه که پرونده تخلف مهدی تاج در پرونده ویلموتس نیز هنوز باز است و از طرفی صدور حکم قضائی علیه وی، به معنا پایان زودهنگام تاج در فدراسیون فوتبال خواهد بود. موضوعی که شب گذشته احمد راستینه، نماینده مجلس نیز روی آنتن فوتبال برتر به آن پرداخت و البته از تخلف آشکار در انتخابات فدراسیون با حضور وزیر ورزش سخن گفت؛ اتهاماتی که سجادی را تا پای استیضاح پیش برده و خود او نیز که شب گذشته میهمان برنامه‌ای تلویزیونی بود، از بررسی شکایات در خصوص انتخابات فدراسیون فوتبال خبر داد.

باید دید با این اوصاف آیا حکم قضائی علیه تاج صادر خواهد شد؟ یا تمام این صحبت‌ها صرفاً اتهاماتی است که پایه و اساس مستند نداشته و ندارد. به هر حال صبوری برای تماشا آینده پراتفاق آقای رئیس، تنها راه ممکن برای اهالی فوتبال است.

کد خبر 602141

منبع: ایمنا

کلیدواژه: مهدی تاج مهدی تاج فدراسیون فوتبال مهدی تاج رئیس جدید فدراسیون فوتبال فدراسیون فوتبال فدراسیون فوتبال ایران رییس فدراسیون فوتبال شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق فدراسیون فوتبال فوتبال ایران رئیس جدید مهدی تاج تیم ملی سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۹۴۱۹۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آلومینیوم اراک ۰ - ۱ پرسپولیس

تیم های فوتبال پرسپولیس و آلومینیوم اراک در مرحله یک هشتم نهایی جام حذفی فوتبال ساعت ۱۸:۱۵ امروز در ورزشگاه امام خمینی اراک به مصاف یکدیگر رفتند. 

ترکیب تیم فوتبال آلومینیوم اراک 

 احمد گوهری، احسان قهاری، مهدی لیموچی، جهان‌کهن، مهران موسوی، یونس اکبرپور، نوروزی‌فرد، عارف حاجی عیدی، امین کاظمیان، میلاد بدرقه و لطفی

ترکیب تیم فوتبال پرسپولیس

 امیررضا رفیعی، گولسیانی، کنعانی، دانیال اسماعیلی‌فر، عبدالکریم حسن، محمد خدابنده‌لو، سروش رفیعی، مهدی ترابی، مسعود ریگی، اورونوف و آل‌کثیر

دقایق حساس بازی

دقیقه ۱۰: ارونوف گل اول پرسپولیس را به ثمر رساند.

در حال تکمیل

 

باشگاه خبرنگاران جوان ورزشی فوتبال و فوتسال

دیگر خبرها

  • استقلال و یاسین سلمانی، بیرانوند و سپاهان!
  • با یک لیگ پیر نمی‌شود در تیم ملی جوانگرایی کرد
  • جلسه فوتسال و فوتبال ساحلی AFC با ریاست مهدی تاج
  • آماده‌باش فدراسیون برای ال‌کلاسیکوی ایران
  • آماده‌باش فدراسیون برای ال‌کلاسیکوی فوتبال ایران
  • حذف پرسپولیس از جام حذفی فوتبال ایران
  • تصمیم مهم مهدی قایدی برای فصل آینده
  • آلومینیوم اراک ۰ - ۱ پرسپولیس
  • نشست صمیمی دبیر فدراسیون دوومیدانی با ورزشکاران شانس کسب ورودی المپیک ۲۰۲۴ پاریس
  • جام کشتی تختی اهواز؛ نفرات برتر پنج وزن نخست مشخص شدند