چرا دولت رییسی اینقدر کلافه است؟
تاریخ انتشار: ۱۵ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۹۴۲۷۸۰
آفتابنیوز :
حتی اگر بخواهیم به زور برای دولت سیزدهم، گفتمان بتراشیم، حداکثر میتوان گفت دارای یک گفتمان مخلوط (التقاطی) است. هم شعارهای هاشمیرفسنجانی در آن دیده میشد و هم برنامههای روحانی در آن نفوذ داشت و هم روشهای پوپولیستی احمدینژاد؛ هر چند به صورت ناقص و ناشیانه در آن تهنشین شده بود.
ویژگی بیگفتمانی در هیچ یک از دورههای روسایجمهور پیشین سابقه نداشت و برند آن اختصاص به آقای رییسی دارد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
آقای رییسی به صورت ناگهانی و دقیقه نودی وارد کارزار انتخابات نشد. او در سال 1396 عزم خود را جزم کرد تا رییسجمهور شود. حتی در روز انتخابات، طبق برآوردهایی که دریافت کرد، پیروزیاش را مسلم میپنداشت اما گاهی تصورها با واقعیتها فاصله دارد. پس از انتخابات نیز کاملا روشن بود که او قصد دارد در سال 1400 باز هم بختآزمایی کند. رفتارهای تبلیغاتی در آستان قدس و سپس برخی روشهای مدیریتی در قوه قضاییه، حکایت از آن داشت که دو سمت مذکور، تا حد قابلاعتنایی سکوهای پرش به سمت پاستور بودند که البته در دنیای سیاست ناپسند نیست.
رییسی در 1396 به گفتمان روحانی باخت اما برایش تجربه نشد که آن خلأ را طی 4 سال بعد پر کند. بخت، یار او بود که در 1400 با گفتمان غالب و نامزدهای پرقدرت مواجه نشد تا باز هم بیگفتمان بودن خود را به یک «گفتمان» مسلط و قدرتمند ببازد. عبارتهایی مثل «دولت مردمی»، «سلام بر ابراهیم» و نظایر آن حداکثر شعارهای روبنایی و روتوششدهای بودند که افاده گفتمان نمیکرد. به همین دلیل نیز آقای رییسی بعد از 4 سال منتظر الرّیاسهبودن، برنامهای گفتمانمحور ارایه نکرد.
مثلا هنوز از آن برنامه 7000 صفحهای اقتصادی که در مناظره و تبلیغات از آن نام برد رونمایی نشده است.
یا مثلا در مورد سیاست خارجی و برجام، هیچ حرفی که از آن راهبرد استشمام شود، در فرآیند تبلیغاتی او دیده نشد. حتی همین الان که حدود 13 ماه از عمر دولت سیزدهم میگذرد بلاتکلیفی در سیاست خارجی، آزاردهنده است. شعارهایی که گهگاه او درباره ایستادگی، بر حق ملت در مذاکرات میدهد، بیش از آنکه برنامه کار تیم آقای باقری باشد، شعارهایی است که مصرف داخلی دارد.
در حوزه فرهنگ نیز هیچ گفتمانی که بتواند به برنامه و چشمانداز تبدیل شود وجود نداشت و ندارد. در حوزه سیاست داخلی نیز همین بحران بهچشم میخورد. همچنین اوج بیبرنامگی دولت را میتوان در حرکتهای زیگزاگی دولت در حوزه اینترنت ملاحظه کرد.
آقای رییسی از یکسو وعدههایی در جریان انتخابات داد که امروز در مقام اجرا کاملا ضد آن عمل میشود. به عنوان نمونه آقای وزیر ارتباطات در حالی که میداند بخش بزرگی از شهروندان، اینترنت را روی گوشی تلفن همراه خود میخواهند از گسترش اینترنت خانگی حرف میزند! درست مثل اینکه به فرد گرسنه به جای غذا، آب بدهید.
٭٭٭
نتیجه بیگفتمانی کلافگی بود اما دولت برای جبران آن روشی را برگزید که تصور میکند میتواند از آن طریق به اهدافش برسد. این راهکار حمله به منتقدان و تهاجم به دولتهای گذشته است صدالبته که آن دولتها با نارساییها، کارنابلدیها و اشتباهاتی روبهرو بودهاند و شاید انگشت نهادن بر آنها بتواند چند صباحی به ارضای روحی بینجامد، اما وقتی بدگوییها به این و آن طول میکشد و به جیغ تبدیل میشود، نه فقط برای حریف سیاسی که برای خودیها هم دلزدگی ایجاد میکند.
مشکل بیگفتمانی را با جیغ نمیشود حل کرد. اگر دولت رییسی همین را دریابد، سه سال بعد را با کلافگی کمتری طی خواهد کرد.
منبع: روزنامه اعتمادمنبع: آفتاب
کلیدواژه: دولت رئیسی دولت سیزدهم آقای رییسی بی گفتمان
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۹۴۲۷۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آیا لایحه «ارتقای امنیت زنان» فمنیستی است؟
دکتر مجید دهقان معتقد است: لایحه فعلی ارتقا امنیت زنان، با وجود اشکالات جزئی، در نفی نگرش فمینیستی و با فاصله گرفتن از نگاه سنتی به دنیا آمد و در صورت تصویب برای اولین بار نگرش خاص گفتمان انقلابی را نمایندگی میکند. - اخبار اجتماعی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم؛ حدود 12 سال از طرح لایحه امنیت زنان در مجلس میگذرد و با وجود اینکه رهبر انقلاب در دیداری که همین امسال با بانوان کشور داشتند بر تسریع رسیدگی به آن تأکید کردند همچنان لایحه امنیت زنان در راهروهای مجلس معطل مانده است. از یک سو برخی به آن برچسب فمنیستی بودن میزنند و از سوی دیگر تعداد قابل توجهی از فعالین انقلابی حقوق زنان از حقانیتش دفاع میکنند و آن را زاییده نگاه اصیل انقلاب اسلامی به زنان میدانند. هنوز چالشهای زیادی میان موافقین و مخالفین لایحه وجود دارد. این روزها یک بار دیگر جزئیات لایحه امنیت زنان در صحن علنی مجلس بررسی شد. در همین راستا حجتالاسلاموالمسلمین دکتر مجید دهقان، عضو هیأت علمی پژوهشکده زن و خانواده در یادداشتی به ارائه دیدگاه خود در این زمینه پرداخته است که در ادامه از نظر میگذرانید.
گفتمان دینی از پیش از مشروطه تا دهههای بعدی در مسائل زنان دو ویژگی کلی داشت: اول این که مسألهاش دین بود و به مسئله زنان به عنوان اِشکالی بر دین مینگریست. دوم این که خانوادهگرا بود با تفسیری که زنان را درون خانواده تعریف و با حضور اجتماعی زنان مخالفت میکرد.
اندیشه شهید مطهری نقطه عطف بود. مساله او در کتاب "نظام حقوق زن در اسلام" گرچه دین است ولی در "مساله حجاب" دغدغه زنان را دارد، البته تنها زنان دیندار و نه همه زنان. تأکید او بر خانواده نیز سر از پردهنشینی زن در نمیآورد.
دوران کلیگویی درباره الگوی سوم تمام شده است / برچسب فمنیستی زدن به لایحه تأمین امنیت زنان از سوی نوتحجرگرایان
سر و صدای انقلاب بلند شد و در گفتمان نوپای انقلاب نیز خانوادهگرایی با پردهنشینی تمایزی جدی داشت. اضافه بر این که مساله آن عموم زنان بود نه تنها زنان دیندار و این یک پله بالاتر از اندیشه شهیدمطهری بود. به همین دلیل انقلاب برای زنان جذابیت داشت همانگونه که انقلاب پیامبر صلیاللهعلیهوآله برای زنان جذاب بود.
پس از انقلاب اما پیگیری امور زنان دو پاره شد. "مساله زنان" را گفتمان خط امام و بعداً اصلاحات به دوش کشید و به ناکجاآباد برد و "مسأله خانواده" را گفتمان اصولگرایی نمایندگی کرد و به مفهوم سنتی آن فهمید. این وسط گفتمان انقلاب بینماینده ماند.
سالی یکبار رهبر انقلاب نگرش گفتمان انقلاب را درباره زنان یادآوری و مسأله زنان را جدای از مسأله خانواده (و نه در ستیز با آن) طرح میکند ولی بدنه این گفتمان راه خودش را میرود. روایت سرِ گفتمان با بدنه آنان ناسازگار است. سَر، گفتمان انقلابی در حوزه زنان را تقویت میکند و بدنه گفتمان سنتی را. جوانانی هم که همسو با روایت گفتمان انقلاب هستند دستی در قدرت ندارند.
این که بدنه گفتمان دینی بدون نیاز به مداخله رهبر انقلاب به شدت لایحه حجاب را پیگیری میکند و آن را با مداخله حاکمیتی و جرمانگاری حداکثری تا تصویب نهایی همراهی میکند ولی لایحه ارتقا امنیت زنان را به اغما میبرد تا دوباره با اشاره آقا در سخنرانی عمومی به راه بیفتد ریشه در همین امر دارد. حجاب مسأله گفتمان دینی سنتی است ولی امنیت زنان نه.
لایحه فعلی ارتقا امنیت زنان، با وجود اشکالات جزئی، در نفی نگرش فمینیستی و با فاصله گرفتن از نگاه سنتی به دنیا آمد و در صورت تصویب برای اولین بار نگرش خاص گفتمان انقلابی را نمایندگی میکند. این طفل نوپا درگفتمان انقلاب اما در برابر گفتمان پرقدرت سنتی بیدفاع است، اشارات سالیانه رهبری مگر رمقی به آن دهد. آیا مجلسِ حاضر در هفتههای نزدیک به انتخابات توان آن را دارد که راوی گفتمان انقلاب اسلامی در مساله زنان باشد؟
خلقی در حال تماشای این نزاعند. جوانانِ نگران ولی امیدوار به آینده، زنان بیپناهِ درگیر خشونت و حتی زنان انقلابی و وفادار به گفتمان انقلاب. آیا مجلس یازدهم بالاخره مسأله زنان را به رسمیت میشناسد و پناهی در این دوران بیپناهی برای آنان خواهد بود؟ چشمی امیدوار و دیگری بیمناک است.
پایان پیام/