Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام محمد سلطانیه‬ اظهار‬ کرد: جهانی شدن یک فرایند طبیعی است که در مسیر تحول همه‏جانبه علمی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و صنعتی پدید آمده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه رضوی‬ افزود: جهانی شدن به عنوان یک فرصت، می‌تواند بهترین زمینه را برای معرفی و اشاعه فرهنگ اسلام ایجاد کند؛ البته مشروط به بهره‏‬ مندی از همه ظرفیت‌های آن که مهم‌ترین آنها، رشد آگاهی مردم و تبیین و نشر تعالیم اسلام توسط پیروان اسلام اصیل و ناب محمّدی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: کشف ظرفیت‌های دین اسلام برای جهانی شدن در عرصه تقابل فرهنگ‌ها امری مهم است تا بتوان با مدیریت، عرصه جهانی شدن را به این دین اختصاص داد.

حجت الاسلام سلطانیه افزود: با توجه به اینکه حوزه فرهنگ، مهم‌ترین جز جهانی شدن است با پیشبرد اهداف در این حوزه، اقتصاد و سیاست و اجتماع هم بر اساس آن گام برمی‏دارند.

عضو هیئت علمی دانشگاه رضوی ادامه داد: متولیان فرهنگی در عصر جهانی شدن باید مشخص کنند که می‌خواهند در نظام جهانی چه جایگاهی داشته باشند؟ برای پاسخ به این سوال، شناخت دو چیز مهم است: اول وضعیت دنیای کنونی. دوم ترسیم آینده جهان بر اساس دیدگاه خود.

تحولات جهانی شدن فعلی باید در ذیل نگاه اسلامی و قرآنی بررسی شود

در ادامه جلسه دکتر محمد رضا قائمی نیک، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی به عنوان استاد داور پیرامون مقاله ارائه دهنده اظهار کرد: باید در نقد نداشتن بنای جهان شمول در نظریات جهانی شدن از ظرفیت فطرت بهره برد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی افزود: تحولات جهانی شدن فعلی باید در ذیل نگاه اسلامی و قرآنی بررسی شود.

وی ادامه داد: طرح مساله چالش اصلی را نشانه گرفته است و آن پرسش از چرایی جهانی شدن و فرهنگ غرب است، و سوال مهم‌تر آن است که اساساٌ چرا این فرهنگ باید جهانی شده باشد؟!

قائمی نیک گفت: ظرفیت نظریۀ مهدویت و نگاه فلسفه تاریخ به مقوله جهانی شدن باید مورد تاکید قرار گیرد.

باید چرایی پرداخت به نگاه امام خمینی و ایشان نیز مورد بحث قرار دهیم

در بخش دیگر از جلسه دکتر حسین مهربانی فر، استادیار دانشگاه علوم اسلامی رضوی به عنوان استاد داور اظهار کرد: باید چرایی پرداخت به نگاه امام خمینی و ایشان نیز مورد بحث قرار دهیم، و در پایان منظومه فکری را به شکل منسجم و ساختارمند عرضه کنیم.

استادیار دانشگاه علوم اسلامی رضوی افزود: پاره‌ای از مفاهیم اشتراک لفظی و یا مبهم اند، مثلاً گلوبالیزیشن اساساٌ چه نسبتی با جهانی شدن دارد و مقصود ما از معنای فرهنگ چیست؟!

وی ادامه داد: باید به بررسی مؤلفه‌های جهانی شدن نیز نگاه عمیق‌تری داشته باشیم.

مهربانی فر بیان کرد: باید روش پژوهش و حجم نمونه گیری پژوهش را مورد دقت قرار دهیم تا همه مؤلفه‌های جهانی شدن و تمایزات این مفاهیم به شکل دقیق احصا و مورد بررسی قرار گیرد؛ تحلیل محتوا به قطع می‌توانست راهگشا تر باشد.

کد خبر 5582910

منبع: مهر

کلیدواژه: خراسان رضوی مشهد دانشگاه علوم اسلامی رضوی امام خمینی اربعین حسینی بوشهر اربعین 1401 کرمانشاه ویروس کرونا زیرساخت های مرزی اربعین مرز مهران اردبیل گرگان خطبه های نماز جمعه آمار کرونا آتش سوزی خراسان رضوی مشهد دانشگاه علوم اسلامی رضوی عضو هیئت علمی دانشگاه جهانی شدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۹۴۳۳۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هم اندیشی علمی مساله حجاب؛ حکمرانی نرم و سخت برگزار می شود

به گزارش خبرنگار مهر، هم اندیشی علمی مساله حجاب؛ حکمرانی نرم و سخت به همت پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار می‌شود.

در این نشست مسعود اسماعیلی، محمدرضا سنگری، مهدی جمشیدی، ابوالفضل اقبالی، محسن ردادی، مهدی جهان و محمدمهدی جهان پرور به ایراد سخنرانی می‌پردازند و دبیر علمی نشست بر عهده سیدحسین فخرزارع است.

زمان برگزاری یکشنبه ۹ اردیبشهت ماه ۱۴۰۳، ساعت ۹ صبح در محل تهران، سالن جلسات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی است.

علاقمندان می‌توانند به صورت مجازی و از طریق اینجا در این نشست شرکت کنند.

کد خبر 6090082 فاطمه علی آبادی

دیگر خبرها

  • رفع مشکلات زیرساخت‌های مشهد نیازمند نگاه ملی و حمایت دولت است
  • لزوم بازشناسی بقیع به جهان اسلام
  • برگزاری ۱۴ دوره جشنواره شعر رضوی در خوزستان
  • هم اندیشی علمی مساله حجاب؛ حکمرانی نرم و سخت برگزار می شود
  • برگزاری همایش بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای
  • بررسی سیر تحول هنرهای قرآنی/ اهمیت نگاه میراث فرهنگی به هنر قرآنی
  • تهدیدهای فرهنگی دشمن به فرصت تبدیل شود
  • دعوت جهانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برای حمایت از دانشجویان آمریکایی
  • اندیشه‌ امام در عملیات وعده صادق نمود پیدا کرد
  • انتقاد دبیر کل حزب مجمع ایثارگران از حذف اندیشه و تصاویر امام