Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- علیرضا نوری کجوریان: هفته جاری با جنگل گردی آتش در مازندران به نیمه رسید و بالگرد و باران تابستانی دست به دست هم دادند تا آتش شعله ور شده در جنگل‌های استان خاموش شود.

آسمان مازندران طی یک ماه گذشته رنگ باران به خود ندیده بود و با برافروختن آتش در سه منطقه جنگلی، دل آسمان هم به جای درختان بی گناه که بی پناه زغال شدند، سوخت و چون ابر بهاری گریست تا التیامی باشد بر زخم‌های کهنه هیرکان.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فرقی ندارد تابستان باشد یا زمستان، جنگل خزری همیشه از سهل انگاری و یا سودجویی انسان‌هایی که چشم طمع به طبیعت دوخته‌اند، زخم و رنج برداشته است. این شعله‌های آتش یا توسط طبیعت گردان و دامداران روشن می‌شود و یا مرد روستایی که در پی عسل از قلب جنگل است.

هرکسی به نوعی بر جنگل تیشه و زخم زد، گاه چوبش را به حراج و قاچاق بردند و زمانی هم جنگل و طبیعت محلی شد برای تسویه حساب سودجویان با مجریان قانون، آنانی که به خواسته‌های غیرقانونی خود دست نیافتند با یک کبریت و آتش زدن از جنگل و طبیعت انتقام گرفت.

طبیعت و جنگل نیز در مقابل این همه تعدی و دست درازی سربزنگاه انتقام گرفت و صدای ضجه درختان سوخته و قطع شده در حنجره رودخانه‌ها با جاری شدن سیلاب و تخریب در پایین دست به فریاد مبدل شد تا داغ کباب شدن گونه‌های طبیعی را بر دل بنشاند.

جنگل گردی آتش در مازندران از پیمبور تا سوادکوه و هفت خال / ‏‬ عسلی که در گلوی جنگل زهر شد

فرجام آتش جنگل و قلع و قمع درختانش سیل و بی خانمانی و آوارگی است و آنان که امروز آتش می‌زنند فردا و فرداها باید سیل و سیلاب، لغزش زمین، فرسایش و … برداشت کنند. جنگل گردی آتش هفته جاری از غرب مازندران و از ارتفاعات کوهستانی و صعب العبور کلاردشت کلید خورد و روستایی که برای گرفتن عسل و دور کردن زنبور از دل درختان در جنگل پیمبور آتش برافروخت و این آتش افروزی کام جنگل و حاشیه نشینان را تلخ کرد.

جنگل‌های پیمبور کلاردشت در ارتفاعات کوهستانی واقع شده و دسترسی به آن سخت و صعب العبور است و برای مهار حریق باید آتش نشانان کوله‌های سنگین و تجهیزات را در مسیرهای کوهستانی به دوش بکشند و تاوان عسل خواهی مرد روستایی را دهند.

مسعود ملکی مدیرکل منابع طبیعی مازندران – نوشهر در گفتگو با خبرنگار مهر با اظهار اینکه آتش سوزی جنگل صبح یکشنبه اطلاع رسانی شد، افزود: این آتش سوزی در منطقه صعب العبور و سخت پیشمبور و پیمبور کلاردشت و بالای آبشار قلعه کتی گزارش شد و همکاران از صبح تا بعدازظهر برای مهار حریق تلاش می‌کردند که نتیجه بخش نبود و سرانجام درخواست بالگرد کردیم.

وی با اظهار اینکه بالگرد هلال احمر به منطقه اعزام شد و با چند ساعت تلاش موفق به اطفای آتش شد، گفت: در این حادثه یک هکتار از عرصه‌های جنگلی درپی طمع ورزی فرد روستایی برای برداشت عسل از دل درختان و آتش افروزی، سوخت و خسارت دید و بالگردها پنج بسکت آب دریاچه ولشت را روی جنگل ریختند.

اگرچه آتش سوزی عرصه‌های جنگلی پیمبور سطحی بود و خسارت زیادی به جنگل وارد نشد اما پوشش گیاهی یک هکتار از عرصه‌ها را از بین برد و خسارت‌های مالی فراوانی برجای گذاشت و مایه رنج نیروهای منابع طبیعی و مردمی شد.

امداد هوایی و زمینی برای مهار حریق جنگل کیاسر

منزلگاه بعدی آتش در جنگل‌های هفت خال کیاسر بود که از بعدازظهر یکشنبه شروع شد و در نهایت شامگاه سه شنبه به صورت کامل خاموش شد. برای مهار این حادثه هم بالگرد به یاری ۳۰۰ نیروی منابع طبیعی و مردم رسید، هرچند برای رسیدن به هفت خال باید هفت خان مشکلات و سختی‌ها را به جان خرید.

پس از آنکه تلاش‌های مردمی و یگان حفاظت در ارتفاعات بالادست و کوهستانی به نتیجه نرسید، درخواست برای اعزام بالگرد ثبت شد و بالگردهای آب پاش و آتش نشان از پیمبور به سمت هفت خال روانه شدند.

صعب العبور و کوهستانی بودن مسیر جنگل هفت خال از یک سو و وزش باد و خشکی و گرمای هوا امداد و اطفای هوای و زمینی حریق را سخت کرد و در نهایت لودرها به دل جنگل زدند تا راه دسترسی برای خودروهای آتش نشان باز کند.

حسینعلی محمدی سرپرست مدیریت بحران استانداری مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اطفای حریق جنگل هفت خال پس از گذشت سه روز اظهار داشت: عملیات اطفای حریق با بهره گیری از ۳۰۰ نیروی مردمی، بسیج و یگان حفاظت و امداد هوایی سه بالگرد در جنگل کیاسر انجام شد.

راشستان کیاسر طعمه حریق شد

وی با عنوان اینکه ۲.۵ هکتار از راشستان های منطقه هفت خال درگیر آتش سوزی شده بود، افزود: برای مراقبت بیشتر تیم پایش در منطقه حضور دارند زیر شاهد وزش باد هستم که سرعت آن ۴۰ کیلومتر بر ساعت است.

وی با تقدیر از تلاش‌های نیروهای مردمی و منابع طبیعی یادآور شد: از هموطنان و هم استانی‌ها تقاضا داریم در صورت مشاهده حریق در جنگل اطلاع رسانی کنند.

محمدی با اشاره به بروز حریق در سه منطقه استان گفت: جنگل‌های پیمبور، سوادکوه و هفت خال طی روزهای اخیر دچار حریق شدند که با تلاش مردمی و بهره گیری از توان امداد هوایی و زمینی مهار شدند.

باران تابستانه از عصر یکشنبه در مناطق غربی مازندران شروع شد و زخم‌های جنگل پیمبور را شست و جنگل‌های هولار و سوادکوه نیز چشم به آسمان هستند تا رگبار تابستانه عطش آنها را فرونشاند.

بر اساس پیش بینی هواشناسی مازندران تا روز یکشنبه آینده هوای استان خنک بوده اما بیشتر بارندگی‌ها در مناطق غربی است و هفته آینده باران در مناطق مرکزی و شرقی استان گسترده می‌شود. کمبود تجهیزات یگان حفاظت و اطفای حریق جنگل از مشکلات دیرینه مازندران به شمار می‌رود و به رغم بروز حوادث مختلف نظیر حریق همواره باید چشم جنگلبانان به آسمان باشد تا با بارندگی‌ها، نگرانی آنها کمتر شود.

کد خبر 5583670

منبع: مهر

کلیدواژه: بارندگی منابع طبیعی مازندران حسینعلی محمدی آتش سوزی جنگل ها اربعین حسینی اربعین 1401 بوشهر کرمانشاه زیرساخت های مرزی اربعین ویروس کرونا مرز مهران گرگان خطبه های نماز جمعه اردبیل آمار کرونا خراسان رضوی آتش سوزی مشهد منابع طبیعی صعب العبور برای مهار آتش سوزی هفت خال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۹۵۲۰۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آتش‌سوزی مهیب در شهرک چوبی گیلان | ۴۰ واحد چندطبقه در آتش سوخت + ویدئو

به گزارش همشهری آنلاین، مهدی نقدی فرماندار شفت در استان گیلان با اشاره به وقوع آتش‌سوزی در شهرک امامزاده ابراهیم(ع) این شهرستان اظهار کرد: این آتش‌سوزی از ساعت ۱۲ شب گذشته آغاز شد.

وی با بیان اینکه حدود ۴۰ واحد تجاری و مسکونی طعمه حریق شده است، افزود: با توجه به بافت و معماری امامزاده ابراهیم(ع)، هر واحد ۳ تا ۴ طبقه است و عمدتا از جنس چوب است.

فرماندار شفت از اطفای کامل حریق تا بامداد امروز خبر داد و تصریح کرد: چوبی بودن این واحدها موجب گسترش آتش‌سوزی شد و آتش‌نشانان از شفت، احمد سرگوراب، نصیر محله، شهرک صنعتی شفت، فومن و رشت برای اطفای حریق اعزام شدند.

نقدی با بیان اینکه تلفات جانی نداشتیم، خاطرنشان کرد: آتش‌نشانان همچنان در حال بررسی میزان خسارت‌ها هستند و علت اصلی حادثه در دست بررسی است. البته طبق شواهد موجود، اتصال سیم‌کشی یک نانوایی که تعطیل بوده موجب شکل‌گیری حریق شده است.

کد خبر 848877 منبع: ایسنا برچسب‌ها استان گیلان خبر مهم آتش‌ سوزی حوادث ایران

دیگر خبرها

  • رزمایش حفاظتی اطفای حریق در شاهرود اجرا شد
  • سوخت گیری هوایی یک هواپیما با بالگرد (فیلم)
  • ببینید | ۴۰ ساختمان روستای امام‌زاده ابراهیم گیلان در آتش سوخت
  • حریق بیش از ۱۰۰ واحد مسکونی و تجاری امامزاده ابراهیم (ع) شفت + فیلم
  • حریق مهیب در شهرک چوبی امامزاده ابراهیم شفت گیلان/ ۱۰۰ واحد مسکونی و تجاری سوخت و خاکستر شد
  • آتش‌سوزی مهیب در شهرک چوبی گیلان | ۴۰ واحد چندطبقه در آتش سوخت + ویدئو
  • رزمایش اطفای حریق در جنگل‌های تمام استان‌ها اجرا می‌شود
  • ضرورت بروزرسانی تجهیزات منابع طبیعی
  • امکانات اطفای حریق در مراتع و جنگل‌ها به خصوص در سمیرم تقویت شود
  • آتش سوزی خودروی پراید حین سوخت گیری در آستارا/ حریق مهار شد