Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@00:59:02 GMT

عملیات ساخت پایگاه اطفای حریق پارک ملی گلستان آغاز شد

تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۹۶۴۲۷۷

عملیات ساخت پایگاه اطفای حریق پارک ملی گلستان آغاز شد

مهدی تیموری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: با توجه به اینکه آتش سوزی از خطرات رایج در پارک ملی گلستان و زیستگاه‌های پیرامونی آن است همه ساله تلاش‌های فراوانی برای کنترل و کم‌کردن خسارت آن انجام می‌شود و توسعه زیرساخت‌های لازم از قبیل ساخت پد بالگرد، منبع ذخیره آب و استخر برداشت آب، خودرو و تجهیرات در دستورکار مدیریت این ذخیرگاه قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در چند سال اخیر با توجه به حمایت‌های فراوان سازمان حفاظت محیط زیست و مدیریت شورای راهبری و با نگاه مشارکت مردم بر اساس آمار موجود میانگین آتش سوزی‌ها کاهش قابل توجهی داشته است.

وی یکی از اقدامات مد نظر و تاکید شورای راهبری، اداره کل حفاظت محیط زیست و مدیریت بحران استان و پارک ملی گلستان را ایجاد مرکز مدیریت بحران در مرکز اداری پارک و ایجاد پایگاه مرکزی اطفای حریق برشمرد و گفت: انتخاب مکان و سابقه کلنگ‌زنی این پایگاه به سال ۱۳۹۳ توسط رییس سابق سازمان حفاظت محیط زیست در محل پاسگاه شارلق (چوبی) پارک در محدوده استان خراسان شمالی برمی‌گردد.

رییس پارک ملی گلستان افزود: با توجه به دلایل فنی قابل دفاع و ضرورت کار به دلیل محوریت مرکز اداری به تمام مناطق از قبیل کندسکو، جاده میانگذر و محدوده ذخیرگاه زیست کره شامل لوه و زاو الف و ب (دره شمالی) با قبول اداره کل حفاظت محیط زیست قرار شد محل ساخت این پایگاه به محوطه مرکز اداری پارک تغییر کند.

تیموری ادامه داد: بر همین اساس سال ۱۴۰۰ از محل اعتبارات ملی برای اجرای فاز نخست پروژه پایگاه اطفای حریق شامل "اتاق جلسات مدیریت بحران" هفت میلیارد ریال در نظر گرفته شد و پس از طی مراحل قانونی و ثبت در سامانه، کارشناسان ناظر پروژه هم تمام نقاط پیشنهادی برای ساخت مرکز در راستای رعایت اصول و قواعد مربوط به کاهش کمترین خسارت بصری را مورد بررسی و ارزیابی قرار دادند.

آماده کردن زمین برای ساخت فاز نخست پایگاه اطفای حریق

وی افزود: با توجه به فرصت اندک باقی مانده برای جذب اعتبار سال گذشته و در راستای جلوگیری از برگشت اعتبار در نهایت زمین مورد نظر در جوار ساختمان اداری پارک ملی گلستان تحویل پیمانکار شد.

رییس پارک ملی گلستان گفت: پیمانکار برای اجرای فاز نخست این پروژه مجبور به قطع تعدادی درختچه آلو و تمشک و سه تنه درخت افرا در زمین مورد نظر گردید.

تیموری بیان کرد: اجرای کل پروژه پایگاه اطفای حریق و تامین تجهیزات آن به ۳۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که تلاش داریم علاوه بر هفت میلیارد مصوب سال گذشته، ۲۳ میلیارد ریال باقی مانده هم در اعتبارات سالجاری لحاظ شود تا بتوانیم عملیات ساخت آن را در سال ۱۴۰۱ به پایان برسانیم.

وی گفت: استقرار سیستم مانیتورینگ سامانه هشدار سریع آتش سوزی پارک ملی گلستان با استفاده از فناوری‌های نوین و برگزاری جلسات آموزشی برای نیروهای بسیجی داوطلب فعالیت به عنوان آتش بان در کنار همیاران، دهیاران و مردم ملی در بحث اطفای حریق از جمله موارد استفاده از این پایگاه محسوب می‌شود.

به گزارش ایرنا، بروز آتش سوزی‌ها به دلایل متعدد که از جمله مهمترین آن سهل‌انگاری انسانی است این پناهگاه کم نظیر حیات وحش و زیستگاه هزار و ۳۵۰ گونه گیاهی و ۳۰۲ گونه جانوری از جمله نیمی از گونه‌های پستانداران ایران را تهدید می‌کند.

پارک ملی گلستان به عنوان یکی از ذخیره‌گاه‌های زیست کره ثبت شده در میراث جهانی ۱۳۵۰ گونه گیاهی و ۳۰۲ گونه جانوری از جمله نیمی از گونه‌های پستانداران ایران را در بیش از ۹۲ هزار هکتار گستره جای داده است.

این پارک از بهترین زیستگاه‌های پستانداران بزرگی چون پلنگ، خرس قهوه‌ای، گرگ، وشق، مرال، شوکا، گوسفند وحشی و بز وحشی، آهوی ایرانی و گراز بوده و بویژه بخاطر جمعیت فراوان قوچ و میش اوریال معروف است.

پارک ملی گلستان دارای سه نوع آب و هوای متفاوت خشک، نیمه خشک و نیمه مرطوب است که همین ویژگی باعث شده این پارک دارای پوشش گیاهی متنوع از استپ خشک تا جنگل انبوه باشد.

گلستان در سال ۱۳۵۴ نخستین پارک ملی ایران شد که در فهرست میراث جهانی یونسکو به عنوان یکی از ۵۰ ذخیره‌گاه زیست محیطی کره زمین به ثبت رسیده است.

بیشتر گستره پارک در استان گلستان، حدود ۳۴ درصد آن در خراسان شمالی و بخش ناچیزی نیز در سرزمین استان سمنان قرار دارد.

برچسب‌ها آتش سوزی پارک ملی گلستان گلستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آتش سوزی پارک ملی گلستان گلستان آتش سوزی پارک ملی گلستان گلستان پایگاه اطفای حریق پارک ملی گلستان حفاظت محیط زیست آتش سوزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۹۶۴۲۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز عملیات اجرایی پایگاه سلامت مرکز خدمات جامع سلامت شهید فرهی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز بوشهر؛ دکتر اکرم فرهادی در حاشیه مراسم کلنگ زنی پایگاه سلامت شهید فرهی گفت: هدف از ساخت پایگاه‌های سلامت، ارائه خدمات بهینه به مردم در یک فضای فیزیکی با استاندار‌های مطلوب وزارت بهداشت است.

وی افزود: با اجرایی شدن برنامه سلامت خانواده (نظام ارجاع با پزشکی خانواده) در شهر برازجان، تاکنون ۳۷ پایگاه سلامت راه‌اندازی شده است که تعدادی از این پایگاه‌ها در فضای مراکز خدمات جامع سلامت مستقر هستند.

فرهادی گفت: در حال حاضر در شهرستان دشتستان ۱۴ پروژه در حوزه بهداشت و درمان با اعتبار ۸۳۱ میلیارد ریال در حال ساخت است و ۳ پروژه بهداشتی، پانسیون پزشکان دالکی، پایگاه سلامت شهیدفرهی و پانسیون پزشکان رود فاریاب با اعتبار ۱۱۰ میلیارد ریال عملیات اجرایی آنها آغازشده است.

وی افزود: سه طرح مرکز خدمات جامع سلامت کلمه، رود فاریاب و امیرالمؤمنین شهر برازجان با پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصد به‌زودی افتتاح و به بهره‌برداری می‌رسند.

دیگر خبرها

  • آغاز ساخت پایگاه اورژانس ۱۱۵ در دهستان شلیل
  • ضرورت به‌روزسانی تجهیزات اطفای حریق در کرمانشاه
  • آغاز ساخت پایگاه امداد جاده‌ای در روستای حسن قشلاق بهار
  • آغاز به کار سامانه جامع خرید تضمینی گندم
  • آغاز ساخت پایگاه اورژانس در بویراحمد
  • ضرورت تقویت ماشین‌آلات و تجهیزات اطفای حریق در ایلام
  • آغاز عملیات اجرایی پایگاه سلامت مرکز خدمات جامع سلامت شهید فرهی
  • ساخت پایگاه سلامت در محله تاریخی کهنه‌دژ سمنان آغاز شد
  • آغاز ساخت پایگاه سلامت شهدای محله کهنه دژ در سمنان
  • آئین آغاز ساخت پایگاه سلامت شهدای کهنه دژ برگزار شد