Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، تاکید و اصرار وزارت بهداشت بر تزریق دوز چهارم یا همان یادآور، از پایان موج ششم در کشور کلید خورد. جایی که احساس شد گروه‌هایی از جامعه نیاز دارند دوباره در برابر ویروس کرونا مقاوم و ایمن شوند.

اما متأسفانه بعد از گذشت چند ماه از برنامه وزارت بهداشت برای تزریق دوز چهارم واکسن کرونا که البته بعدها از آن به عنوان دوز یادآور نام برده شد، هنوز آمار دقیق و تفکیک شده از آن ارائه نشده است و نمی‌دانیم که چند درصد از جمعیت کشور، دوز چهارم یا دوز یادآور تزریق کرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علیرضا ناجی رئیس مرکز تحقیقات ویویروس ششناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به اینکه پس از تزریق دوز سوم، آنتی بادی‌ها در بدن به سرعت بالا می‌رود، گفت: محافظت در برابر عفونت سه ماه بعد از تزریق واکسن کرونا، به حدود ۵۰ درصد می‌رسد.

وی درباره ضرورت تزریق دوز چهارم واکسن‌های کرونا، خاطرنشان کرد: برای افراد مسن یا آنهایی که در معرض خطر هستند ممکن است نیاز به دوز اضافی برای کمک به حفظ محافظت در برابر بیماری شدید داشته باشند به این شکل که دوز چهارم احتمالاً نقشی در برابر بیماری زایی شدید در این گروه‌ها داشته باشد.

ناجی گفت: یک بوستر اضافی، احتمالاً به افزایش محافظت در برابر بیماری‌های شدید برای افراد بالای ۶۵ سال، افرادی که بیماری زمینه‌ای و مبتلایان به ضعف سیستم ایمنی، کمک خواهد کرد.

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد افرادی که دوز چهارم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند، دو برابر کمتر از دیگران به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند. همچنین، شدت بیماری در میان افرادی که دوز چهارم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند، چهار برابر کمتر از افرادی است که این دوز از واکسن را دریافت نکرده‌اند.

محققان شرکت‌های فایزر و مدرنا اعلام کرده‌اند که دوز چهارم واکسن کرونا مانند دوزهای قبلی این واکسن ضروری است. آنها معتقدند که دوز سوم واکسن کرونا تعداد مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ را کاهش داده است، اما در برابر سویه‌های جدید مانند اومیکرون ایمنی کافی را ارائه نکرده است؛ بنابراین لازم است افراد دوز چهارم واکسن را دریافت کنند.

در حال حاضر، بهتر است تنها گروه‌های آسیب‌پذیر مانند افراد مبتلابه بیماری‌های زمینه‌ای یا افراد بالای ۶۵ سال دوز چهارم را تزریق کنند.

در همین حال، بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، ضمن ارائه گزارشی از وضعیت واکسیناسیون در کشور، گفت: با توجه به تزریق ۱۵۴ میلیون دوز واکسن و ثبت اعداد ۹۱، ۸۶ و ۷۲ درصد در دوزهای اول تا سوم، حاشیه امن خوبی داریم.

وی تاکید کرد: به مردم توصیه می‌کنیم بدون توجه به تعداد دوزهای دریافتی واکسن کرونا هرچه سریع‌تر دوز یادآور را دریافت کنند و بدانند که کرونا هنوز پایان نیافته و بهترین کار برای دوری از این ویروس منحوس دریافت سالانه یک بار دوز یادآور تا زمان پایان همه گیری است.

متأسفانه سهم ۷۲ درصدی از افرادی که ۳ دوز واکسن کرونا تزریق کرده‌اند، نشان می‌دهد که شرایط ایمنی جامعه در مقابل این ویروس، رو به کاهش است.

در آستانه بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها، انتظار می‌رود حجم ترددها در اماکن عمومی افزایش یابد که این موضوع می‌تواند به زنگ خطر افزایش چرخش ویروس در جامعه کند.

آنچه مسلم است، وزارت بهداشت تاکنون نتوانسته یا نخواسته آمار تفکیکی از میزان تزریق دوز چهارم یا همان دوز یادآور واکسن کرونا را رسانه‌ای کند.

کد خبر 5585275

منبع: مهر

کلیدواژه: واکسیناسیون کرونا واکسن کرونا واکسیناسیون ویروس کرونا وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی واکسن کرونا آمار کرونا نظام سلامت اخبار سلامت اربعین 1401 شبکه سلامت کووید 19 دندانپزشکی بهرام عین اللهی طرح دارویار آبله میمون طول عمر دوز چهارم واکسن کرونا تزریق دوز چهارم دوز چهارم دوز یادآور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۹۶۷۷۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موی روی لاله گوش نشانه چیست؟

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، حضور موی گوش یا موی درون گوش را نباید به آسانی نادیده گرفت. اگر چشمان پنجره‌های روح هستند، گوش‌ها پنجره‌هایی به سمت قلب محسوب می‌شوند. به همین دلیل، ما در بخش سلامت می‌خواهیم به شما بگوییم که حضور موی گوش شما می‌تواند به عنوان یک هشدار جدی درباره سلامتی شما باشد. به گفته علم، موهای درون مجرای گوش، مانند یک باغ کوچک پر از موهای سیاه، یک نشانه شایع برای حمله قلبی است.

بیشتر بخوانید: چگونه تشخیص دهیم ریزش مو داریم؟

در سال ۱۹۷۳ دکتر ساندرز تی. فرانک و تیم تحقیقاتی اش پژوهشی را در ژورنال پزشکی نیو اینگلند منتشر کردند که مدعی بودند چین و چروک مورب نرمه‌ی گوش، که بعداً به نام "علامت فرانک" شناخته شد، می‌تواند نشان‌دهنده‌ی وجود بیماری سرخرگ‌های قلبی (سی اِی دی) باشد.

سی اِی دی یک مشکل گرفتگی عروق است که در آن پلاک‌های مومی درون رگ‌ها جمع می‌شوند و با نام تصلب شرایین نیز شناخته می‌شود. هنوز هم نمی‌دانیم چگونه این ایده به ذهن این پزشکان رسید، اما پژوهش‌های بعدی نیز نشان داده‌اند که علامت فرانک می‌تواند نشان دهنده‌ی بیماری‌های قلبی و عروقی دیگری نیز باشد.

گروهی از پزشکان که به این ارتباط غیب‌گویانه بین گوش و قلب معتقد شده بودند، برای پیدا کردن پاسخ به این پرسش که آیا موی داخل مجرای گوش می‌تواند نشانگر بیماری سرخرگ‌های قلبی باشد، با متخصصان پوست همکاری کردند.

در سال ۱۹۸۴، مطلبی در ژورنال پزشکی نیواینگلند منتشر شد که در آن ادعا شده بود وجود چین و چروک مورب نرمه گوش، که علامت فرانک نامیده می‌شود، می‌تواند نشانگر بیماری سرخرگ‌های قلبی باشد. در این مطالعه که بر روی ۴۳ مرد و ۲۰ زن صورت گرفته بود، ۹۰ درصد از شرکت کنندگانی که این علامت را داشتند، نارسایی قلبی را تجربه کرده بودند.

در گذشته، برخی پزشکان از جمله ریچارد اف. واگنر از دانشکده پزشکی دانشگاه بوستون، باور داشتند که بالا بودن سطح هورمون آندروژن در بدن به دلیل افزایش تولید سلول‌های قرمز خون، می‌تواند منجر به ایجاد لخته در عروق شود.

در سال ۱۹۹۱، پژوهش دیگری نیز در ژورنال قلب انگلستان منتشر شد که بیان می‌کرد در بین ۶۰۲ بیمار مرد مبتلا به سی‌ای دی و ۳۰۰ مرد سالم، وجود چین و چروک مورب نرمه‌ی گوش با افزایش ریسک بروز سی‌ای دی مرتبط است.

همچنین در سال ۱۹۹۲، یک پژوهش دیگر نیز در ژورنال قلب آمریکا منتشر شد که نتایج مشابهی را تأیید کرد. این پژوهش‌ها به معنای قطعی وجود رابطه‌ی میان چین نرمه‌ی گوش و موی گوش با بروز سی‌ای دی نیستند، اما این نتایج باعث شدند که این موضوع مورد توجه پزشکان و پژوهشگران قرار گیرد.

مطابق با یافته‌های ادستون ای، چین نرمه‌ی گوش و موی گوش با بیماری سی‌ای دی در مردان و زنان به شدت مرتبط است. همچنین چین نرمه‌ی گوش با مرگ ناگهانی قلبی (اس سی دی) در مردان مرتبط است. همچنین، بیماران جوان‌تر باعث بالا رفتن ارزش اخباری مثبت می‌شوند.

در پژوهش ای، ۵۲۰ کالبدشکافی مورد بررسی قرار گرفته بود و برخی ویژگی‌های بدنی مانند بی ام آی، وزن طحال، ضخامت چربی شکمی و شش ویژگی دیگر نیز ارزیابی شده بودند. این مقاله در نسخه‌ی ماه ژوئن ۲۰۰۶ ژورنال امریکایی آسیب شناسی پزشکی قانونی منتشر شده بود.

حرف آخر: هر مویی روی لاله گوش علامت بیماری نیست

هنوز دلایل دقیق ارتباط بین موی گوش و حمله‌ی قلبی مشخص نیست. برخی افراد معتقدند که مصرف مکمل‌های تستوسترون ممکن است در این ارتباط نقش داشته باشد، در حالی که دیگران فکر می‌کنند که افزایش وزن و چاقی باعث افزایش خطر حمله قلبی می‌شود. با این حال، هیچ کس نمی‌تواند موی داخل گوش را به طور مستقیم به عنوان عاملی برای این ارتباط مرتبط با حمله‌ی قلبی معرفی کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1229231 برچسب‌ها دانستنی ها

دیگر خبرها

  • واکسن کرونای آسترازنکا چقدر تهدیدتان می‌کند؟ / اشتباهاتی که مردم را به تزریق این واکسن ترغیب کرد
  • موی روی لاله گوش نشانه چیست؟
  • پیشگیری از آنفولانزای فوق حاد پرندگان با تزریق واکسن ایران‌ساخت
  • اعتراف جدید سازندگان آسترازنکا/ باید نگران واکسن کرونا بود؟
  • واکسن کرونای آسترازنکا چقدر تهدیدتان می‌کند؟ | اشتباهاتی که مردم را به تزریق این واکسن ترغیب کرد
  • هشدار افزایش ابتلا به سرخک در رفسنجان
  • افزایش موارد ابتلا به بیماری سرخک در رفسنجان
  • توصیه آژانس دارویی اتحادیه اروپا درباره واکسن‌ کرونا
  • واکسن سرخک و سرخجه بدون درد از راه رسید
  • پیشگیری از دومیلیون مرگ کودکان با استفاده واکسن‌های موجود