Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-09@02:08:12 GMT

339 نفر در پویش مردمی کتابخوانی بانه شرکت کردند

تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۹۶۸۲۴۹

339 نفر در پویش مردمی کتابخوانی بانه شرکت کردند

به گزارش خبرگزاری فارس از بانه، علی حیدر آقایی در نخستین همایش سواد رسانه‌ای ویژه خبرنگاران، فعالبان فضای مجازی و روابط عمومی ها اضافه کرد: در بخش نقاشی 81، مسابقه مکتوب 93 نفر، معرفی کتاب خانواده 20 خانواده، بخش طراحی رژیم  مصرف رسانه ای 94 و بخش پویش معرفی کتاب 51 نفر شرکت کردند

وی گفت: بخش اصلی مسابقه مکتوب رسانه از کتاب رسانه با شما چه می‌کند نوشته دکتر معصومه نصیری بود و بخش‌های جنبی این پویش مردمی شامل بخش نقاشی و معرفی کتاب بوده که با استقبال مردم مواجه شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آقایی ادامه داد: یکی از بخش‌های جذاب این مسابقه مهم پویش کتابخوانی بخش معرفی کتاب بود که دانش آموزان کتاب برای خانواده‌ها معرفی می کردند و یکی دیگر از بخش‌های این پویش این بود که معرفی کتاب در کتابخانه های عمومی استان توسط اصحاب فرهنگی و مسئولین شهرستان بود که این بخش به خوبی در بانه برگزار شد.

به گفته آقایی، یکی دیگر از بخش‌های پویش مردمی کتابخوانی به صورت عمومی توسط دانش‌آموز و یکی از دیگر از بخش‌ها شرکت دانش آموزان در طراحی رژیم مصرف رسانه‌ای است.

وی اظهار داشت: همایش سواد رسانه‌ای ویژه خبرنگاران، فعالبان فضای مجازی و روابط عمومی‌ها برنامه اختتامیه نخستین پویش مردمی کتابخوانی است که برگزیدگان این پویش مردمی جوایز نقدی و لوح یاد بود اهدا می شود و برای  شرکت کنندگان همایش گواهی حضور در کارگاه اموزشی صادر می شود.

 بانه در آینده نزدیک نیازمند فعالیت رسانه نوین اجتماعی است

کارشناس ارشد ارتباطات و رسانه گفت: در آینده نزدیک با شکل گیری منطقه آزاد تجاری بانه و مریوان و منطقه ویژه اقتصادی نیازمند فعالیت رسانه هایث نوین اجتماعی است و باید در حوزه رسانه های نوین و بازاریابی دیجیتالی فعالیت‌های گسترده‌ای انجام شود.

فردین مصطفایی هم اضافه کرد: برای موفقیت در حوزه تجاری و تولیدی باید بازاریابی دیجیتالی و رسانه‌های نوین اجتماعی در بانه فعال شود و مسئولین باید برای برگزاری دوره‌های روزنامه‌نگاری توسعه برنامه ریزی کنند.

وی گفت: در بانه باید با همکاری رسانه جمعی بتوانند ظرفیت های اقتصادی و تجاری بانه و آیندهن‌گری این حوزه بیشتر برجسته کنند و ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی غرب کشور کمک کنند. 

این کارشناس ارشد ارتباطات با اشاره به فرصت های که رسانه‌های نوین اجتماعی ایجاد کردند اظهار داشت: تسهیل اطلاع رسانی، دسترسی به منابع اطلاعاتی نو، کاهش هزینه اقتصادی و اجتماعی، دستیابی آسان به اطلاعات تخصصیف تبادل اطلاعات و تعامب چند سویه میان کاربران، گسترش عدالت رسانه‌ای، دسترسی آسان به اخبار و اطلاعات روزانه، شکل گیری کمپین‌های اجتماعی، کمک به رشد جامعه، مطالبه گیری وکمک به شفاف.سازی امورات جامعه از مهترین فرصت‌های رسانه‌های نوین اجتماعی است.

وی به آسیب‌های رسانه‌های نوین اجتماعی نیز اشاره کرد و افزود: گسترش فیک نیوزها، تغییر در سبک زندگی مردم، کم رنگ شدن روابط عاطفی، افزایش هنجارشکنی در جامعه، کاهش نقش نظارتی خانواده، به خطر افتادن سلامت جسمی و روانی، به خطر افتادن حریم خصوصی افراد، اختلال در شکل‌گیری شخصیت کودکان و نوجوانان، رشد انزوا و تحکیم فردگرایی، تشدید در تعارض ارزش ها و دامن زدن به خشونت از مهمترین آسیب‌های رسانه‌های نوین است.

مصطفایی در بحث رسانه جمعی با سه مولفه مواجه هستیم که شامل اطلاعات و محتوا که توسط خبرنگاران و سازمان‌های رسانه‌ای تولید می‌شود  بستر رسانه که شامل روزنامه، تلویزیون و رادیو و هم  مخاطب کسی است که تولید محتوا و پیام را دریافت می‌کنند.

وی گفت: صنعت رسانه با سایر صنایع متفاوت است یکی از مهمترین تفاوت این صنعت مخاطبان انبوه است و تولید محتوا برای فرد خاصی نیست بلکه جمع کثیری از افکار عمومی و اقشار مختلف در معرض این پیام ها قرار می گیرند و از این پیام ها تاثیر گذاری را می‌پذیرند.

مصطفایی اضافه کرد: زمانی که افکار عمومی پیامی را دریافت می کند نوعی تنوع و تکثر فکری شکل می‌گیرد و آن را تجریه و تحلیل می کنند و تاثیرات براساس تنوع و تکثر فکری جامعه است.

وی با بیان اینکه هزینه پیام های دریافتی برای مخاطب بسیار کم و رایگان است برهمین اساس دولت های مختلف برای پیشبرد اهداف خود در حوزه بین الملل در حوزه رسانه سرمایه‌گذاری زیادی کردند گفت: رسانه علاوه برکاربردهای اطلاع رسانه کارکردهای سیاسی،فرهنگی، تبلیغاتی و اجتماعی دارند هم کارکردها متنوع باعث شده که نهاد رسانه متمایز از سازمان ها و سامانه ها باشد.

این کارشناس ارشد ارتباطات و رسانه ادامه داد: اطلاعات به دولت ها، افراد و گروه‌های مختلف قدرت می‌دهد و برمبنای تجزیه و تحلیل این اطلاعات بر افکار عمومی، گرایشات جامعه، سبک زندگی و آینده کشورها سرمایه گذاری و تاثیرگذاری داشته باشند.

وی اظهار داشت: معنا سازی، تولید و اشاعه نشانه‌های رسانه ای مهمترین عامل متغیر شکل‌گیری تصورات ذهنی یک جامعه است براساس تحقیقات انجام شده جامعه بیشتر تاثیر را از رسانه های جمعی و شبکه‌های اجتماعی می‌پذیرد.

مصطفایی با بیان اینکه در عصر حاضر به آنچه مک لوهان با عنوان دهکده جهانی رسیدیم افزود: پیامی که در یک شبکه اجتماعی تولید می‌شود بعد از چند دقیقه به سراسر جهان مخابره و بر مخاطبان تاثیر می‌گذارد که با این شرایط دهکده جهانی تشکیل شده است.

وی با اشاره به ویژگی و خصوصیات رسانه های نوین اجتماعی گفت: اکنون ارتباطات افقی و چند طرفه شده و فردی که برنامه می سازد در مقابل مخاطب واکنش نشان می دهد و تحلیل ارائه می دهد و نسبت به او اظهار نظر کنم یک کنشگر فعال باشد.

عدم دسترسی عادلانه به فضای رسانه مهمترین مشکل کردستان است

نماینده مردم شهرستان‌های سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی از مهمترین مشکلات  مردم کردستان عدم دسترسی عادلانه به فضای رسانه است و در بسیاری از روستاها به اینترنت و فضای مجازی دسترسی ندارند گفت: بسیاری از روستای کردستان به اینترنت و شبکه های مجازی دسترسی ندارند که این مهم با عث عدم دسترسی عادلانه به اخبار و اطلاعات بروز شده است.

 بهزاد رحیمی اضافه کرد: در برنامه پنج ساله ششم توسعه ماده 68 اشاره کرده که در پایان این برنامه باید 80 درصد روستاهای بالای 20 خانوار را طوری آماده کند که به اینترنت دسترسی آسان داشته باشند و فعالیت آموزشی، بهداشتی و اداری را برمبنای این بستر انجام دهند که در این حوزه موفقیت صددرصدی حاصل نشد.

وی عنوان کرد: در عصر حاضر با توجه به کیفیت برنامه ریزی ها و کمبود زمان باید از : دانش حوزه رسانه برخودار باشیم و به جای تفکر اسفنجی که هر کتابی ارزش خواندن دارد به یک تفکر غربالی نیاز داریم.

رحیمی اظهار داشت: هر مطلب که در فضای مجازی منتشر می شود باید گزینشی انتخاب کنیم و این نقش سواد رسانه را مشهود می کند و از تفکر اسفنجی فاصله می گیریم چراکه زمان کافی برای خواندن و مطالعه هر مطلبی را نداریم.

رحیمی با بیان اینکه داشتن سواد رسانه از فرد را از داشتن سواد خواندن و نوشتن متمایز می کند افزود: مبنای سواد امروز در خواندن و نوشتن تعریف نمی شود اکنون داشتن سواد خواندن و نوشتن دلیل بر با سواد بودن نیست امروزه نیاز با سواد در حوزه رسانه، عاطفی، اقتصادی، بهداشتی  و فرهنگی داریم.

وی گفت: شتاب برای تغییر به عنوان یک دگرگونی ویژه است امروز برای ایجاد تغییرات نیاز به سواد رسانه ای داریم و رسانه ها باید اطلاعات بروزی برای این تغییرات به ما بدهند.

نماینده مردم شهرستان‌های سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی با تاکید برای آموزش سواد رسانه ای برای همه اقشار جامعه افزود: زمانی که گوشی را در دست داریم کسی برای حرف نمی زند، فیلم نمایش داده نمی شود و صدایی نمیشنویم اما انتقال و دریافت پیام انجام می شود.

وی با بیان اینکه دستگاه ها و امکانات اطلاع رسانی بدون دسترسی به اینترنت کاربردی ندارند، اظهار داشت: اکنون علاوه بر فعالان و علاقه‌مندان حوزه رسانه، دستگاه‌های متولی آموزش و دستگاه فرهنگی نیز در زمینه فضای مجازی و سواد رسانه در مدارس و دانشگاه به امر آموزش سواد رسانه‌ای  پرداخته و همه نیاز به یادگیری این سواد داریم.

رحیمی گفت: تکنولوژی و ابزارهای اطلاع‌رسانی مانند یک شمشیر دولبه عمل می‌کند که هم می‌تواند در خدمت اهداف خواسته های انسانی باشد و هم می تواند یک در تقابل با اهداف و خواسته انسانی باشد بر همین اساس پرداختن به سواد رسانه یک ضرورت است.

وی ادامه داد: مخاطبان فضای مجازی باید دیدگاه غربالی نسبت اطلاعاتی که منتشر می‌شود داشته باشند و هر پیامی و حرفی ارزش شنیدن و وقت هدر دادن ندارند.

این نماینده با اشاره به اهداف فرستنده‌های پیام یاد آور شد: هر فرستنده پیام در انتشار پیام به مخاطبان اهدافی را دنبال می کند و انتخاب رسانه از اهمیت بالایی برخوردار است.

سرپرست فرمانداری شهرستان بانه نیز در ادامه با اشاره به اهمیت و نقش کتاب در زندگی گفت: هر کسی که در جامعه به جایگاه اجتماعی بالا می رسد از اطلاعات و راهکارهای که در کتاب‌ها ارائه شده بهره‌گیری کرده است.

کمال خدری افزود: قرآن کریم یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین کتاب‌ها در زندگی ما بوده و هر فردی که به رهنمودهای این کتاب مقدس عمل کند قطعا به موفقیت و جایگاه واقعی خود می‌رسد.

وی اظهار داشت: در دنیای امروز پیشرفت تکنولوژی و فضای مجازی باعث شده که بسیاری از جوانان از کتاب و کتابخوانی فاصله بگیرند.

انتهای پیام/۲۳۳۰/۷۶

منبع: فارس

کلیدواژه: کتابخانه بانه رسانه های نوین اجتماعی سواد رسانه ای فضای مجازی پویش مردمی معرفی کتاب حوزه رسانه بخش ها رسانه ها شکل گیری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۹۶۸۲۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای پویش ملی اهدای اسناد و منابع کهن

مردم می‌توانند با اهدای اسناد، دست نوشته‌ها، دستخط ها، فیلم ها، عکس ها، اعلامیه ها، کتاب‌های خطی، چاپ سنگی یا سربی، کتاب‌های نادر و نفیس و مجموعه‌های خانوادگی در این پویش مشارکت کنند.

تسهیل در دسترسی پژوهشگران داخلی و خارجی به منابع، فعالیت‌های علمی و پژو هشی و تقویت تعامل جمهوری اسلامی ایران با جامعه فرهنگی و علمی خارج از کشور و فدراسیون‌های بین المللی علمی و تخصصی از اهداف راه اندازی این پویش است.

سامانه https://nlai/crowdsourcing و شماره تلفن ۰۲۱۲۲۲۵۸۷۳۵ و ۰۲۱۸۱۶۲۵۳۲۰ برای اهدای منابع سندی و شماره تلفن‌های ۰۲۱۸۱۶۲۳۲۴۰ یا ۰۲۱۸۱۶۲۳۱۵۴ برای اهدای منابع کتابخانه‌ای در نظر گرفته شده است.

اسناد ملی هر کشور گنجینه‌ای گرانبها و پلی میان گذشته و آینده آن کشور است، سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران هم امین و حافظ تاریخ تمدن ایران زمین است.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • ویژه برنامه‌های فرهنگی مترو تهران در نمایشگاه بین المللی کتاب
  • مسابقه کتابخوانی هشت‌بهشت با ۳۵ جایزه ویژه به‌ مناسبت سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران
  • دستکاری و مدیریت افکار عمومی در بستر رسانه‌ های اجتماعی
  • برنامه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در نمایشگاه تشریح شد
  • اجرای پویش ملی اهدای اسناد و منابع کهن
  • ضرورت توانمندسازی خانواده‌ها در زمینه سواد سلامت
  • شست‌وشوی عقل به واسطه کتاب انجام می‌شود
  • حمامی که کافه کتاب شد
  • ۸ سد کردستان سرریز شد
  • ۶۶۱ نفر در جشنواره کتابخوانی عشایر اردبیل نام‌نویسی کردند