Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-29@11:21:02 GMT

فعالیت‌های فرهنگی به دانشجویان سپرده شود

تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۹۶۹۳۶۵

فعالیت‌های فرهنگی به دانشجویان سپرده شود

قائم‌مقام معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خطاب به معاونان فرهنگی دانشگاه‌های سراسر کشور اظهار داشت: از تولی‌گری فعالیت‌های فرهنگی دست بردارید و تا جای ممکن این فعالیت‌ها را به دانشجویان بسپرید.

به گزارش گروه علم و آموزش ایران اکونومیست از وزارت علوم، رشید جعفرپور در اختتامیه گردهمایی مدیران فرهنگی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی سراسر کشور، گرامیداشت اربعین حسینی اظهار داشت: اربعین به عنوان بزرگ‌ترین فعالیت فرهنگی بین‌المللی همیشه مهم بوده و امسال نیز به‌رغم وجود کرونا تدبیر شد کارکنان، اساتید و دانشجویان در این مراسم مثل همیشه پررنگ حضور یابند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جعفرپور گفت: اگر نگاه ما به فعالیت‌های فرهنگی منطبق با افق تمدنی باشد، در طولانی‌مدت ایران به عنوان قدرت تمدنی در سطح جهانی و بین‌المللی معرفی خواهد شد.

وی با تأکید بر «تمسک به قرآن و اهل بیت» در فعالیت‌های دانشگاهی گفت: با توجه به همین اصل دانشگاه به عنوان مولود انقلاب اسلامی به انقلاب خدمات زیادی کرده است و در تمام فعالیت‌های علمی، فرهنگی، ورزشی در عرصه‌های مختلف برای میهن اسلامی افتخارآفرینی کرده است.

جعفرپور با اشاره به وجود ۲۰ هزار کانون، انجمن و تشکل دانشجویی به عنوان کنشگر در جامعه دانشجویی، اظهار داشت: اگر به استعداها توجه شود، در آینده از دل همین افراد مسئولان نظام تربیت خواهند شد.

وی در این نشست در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران در ادامه به چند راهبرد مهم اشاره کرد که در بیانیه گام دوم انقلاب با محوریت وزارت علوم مطرح شده و گفت: در این بیانیه «علم و فناوری»، «سبک زندگی» و «اخلاق و معنویت» ذکر شده که نشان از توجه رهبر معظم انقلاب به عنوان طراح کلان انقلاب به اهمیت فعالیت‌های فرهنگی دارد.

قائم‌مقام معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با تأکید بر مطالعه «سند دانشگاه اسلامی» گفت: در این سند به رشد چندساحته دانشجویان در عرصه‌های مختلف «علمی، پژوهشی، آموزشی، مدیریتی و اجرایی، فرهنگی و تربیتی» توصیه شده است.

ترویج فرهنگ «ایثار و شهادت» به عنوان عنصر اساسی افق تمدنی در فعالیت‌های فرهنگی نیز مورد تأکید قائم مقام و مشاور معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم قرار گرفت و اظهار داشت: این امر سبب خواهد شد فاصله بین نسل جوان امروز و سالهای دفاع مقدس کاهش یابد.

وی ادامه داد: دانشگاه در راستای مسئولیت اجتماعی باید رویکرد حل‌المسائلی داشته باشد و تمام مسائلی که انقلاب اسلامی را تهدید می‌کند، در قالب نظام مسائل کشور شناسایی و در جهت حل آن ورود جدی داشته باشد. نباید نسبت به مسائل پیرامونی در جامعه بی‌تفاوت باشیم و دانشگاه باید در این زمینه پیش‌قراول باشد.

قائم مقام و مشاور معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم با تأکید بر استفاده از ظرفیت انجمن ها و تشکل‌های دانشجویی خاطرنشان کرد: از تولی‌گری فعالیت‌های فرهنگی دست بردارید و تا جای ممکن این فعالیت‌ها را به دانشجویان بسپرید.

هفتاد و یکمین نشست معاونان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ها از روز سه شنبه (۱۵ شهریور) در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران آغاز شد و تا شامگاه دیشب (۱۷ شهریور) ادامه داشت.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: وزارت علوم تحقیقات و فناوری ، معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری ، دانشجو ، سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران ، دانشگاه

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: وزارت علوم تحقیقات و فناوری معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری دانشجو سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران دانشگاه معاون فرهنگی و اجتماعی فعالیت های فرهنگی وزارت علوم فعالیت ها قائم مقام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۹۶۹۳۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

باید ارتباط میان بنیادهای معرفتی و محیط‌های علمی را مشخص کنیم

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا در نشست خانه گفتگوی دانشگاه تهران اظهار کرد: درست است که علم با بخشنامه پیش نمی‌رود، هر چند که در جای خودش به بخشنامه هم نیاز دارد، باید نسبت فرهنگ با علم را تعریف کرد، باید مشخص کنیم که تاریخ و فرهنگ علم را چه می‌دانیم و از چه سطحی است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: ما در دوران معاصر گرفتار بحران خودآگاهی هستیم، نزاع‌ها و اختلافات مستمر در جریان‌های مختلف داشتیم و شاید کمتر اتفاقی در جهان اسلام بوده که وارد ایران نشده باشد، ایران همواره محل تضارب اندیشه‌ها بوده است.

حجت الاسلام پارسانیا ادامه داد: لازم است به برخی از سوالات پاسخ دهیم، نسبت علم و عقل به لحاظ تاریخی چیست، پاسخ به این سوال هویت ما را شکل می‌دهد، علم چیست؟ تقسیم‌بندی علوم چگونه است؟ علوم انسانی چیست؟ آیا رشته فلسفه باید در دانشکده‌های ادبیات باشد؟ آیا علوم انسانی در مقابل علوم طبیعی است؟ علوم انسانی موضوعی است که با اراده انسان ایجاد می‌شود، اینها تأملات جدی است.

وی گفت: این چهل سال تجربه‌ای از غفلت‌ها و تلاش‌ها برای خودآگاهی بوده است، وقتی شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شد، ایجاد علوم تاریخی خودمان را از منظر تاریخ تفکر مورد توجه قرار دادیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: با این حال اجازه ندادیم که مشخص شود علم در تاریخ ما به چه معناست و گفتگوی بین معانی و مفاهیم ایجاد شود. بنیادهای معرفتی ما با ابعاد اقتصادی سیاسی اجتماعی تناسب دارد اما باید ربط آنها را با محیط علمی جستجو کنیم، با ربط اجتماعی انقلاب اسلامی نقطه عطف ایجاد کردیم اما متاسفانه اینکه چه مقدار در بازگشت به مفاهیم معنوی و تقسیم بندی علوم درست عمل کردیم، مشخص نیست.

کد خبر 6091165

دیگر خبرها

  • کارکرد‌های مختلف وقف در نمایشگاه دستاورد‌های این نهاد
  • نقشه فرهنگی کشور درحال بازنویسی است
  • باید ارتباط میان بنیادهای معرفتی و محیط‌های علمی را مشخص کنیم
  • بیانیه شورایعالی انقلاب فرهنگی در حمایت از دانشجویان آمریکا
  • بیانیه شورای عالی انقلاب فرهنگی درحمایت از دانشجویان آمریکایی
  • نگاه ویژه شورای ششم به فعالیت‌های فرهنگی در مشهدالرضا
  • تدوین آئین‌نامه تاسیس و اداره موزه‌های دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی کشور
  • انتخابات شبکه‌های تخصصی سمن‌های مازندران برگزار می‌شود
  • علمداران اجتماعی به‌دنبال گره گشایی مشکلات اجتماعی توسط مردم است
  • تجلی اقتدار نظامی ایران در عملیات موشکی علیه رژیم صهیونیستی