Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، ابلاغ سند ازدواج دانشگاهیان توسط رییس جمهور، اعلام نتایج نهایی آزمون سراسری، محرومیت یک تا ۱۰ ساله کنکور برای متقلبان، دوبرابر شدن وام های تحصیلی دانشجویان متاهل، اعلام نرخ غذا و خوابگاهها، بازسازی ۸۰ خوابگاه در ۴۰ دانشگاه، بازنگری در سرفصل دروس مهندسی متالورژی و مواد، برگزار نشدن آزمون جذب مترجم رسمی در ۱۳ زبان، آغاز فعالیت سامانه استعلام آنلاین تاییده تحصیلی دانشگاه آزاد، ممکن شدن شرکت در آزمون ترمیم نمره با ثبت‌نام در مدارس بزرگسال و انتظار اخذ مجوز ۳۰۰ شرکت دانش‌بنیان برای فعالیت در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران و صدور مجوز اجرای ۳۰ عنوان دوره آموزش کوتاه مدت دانشگاه علمی کاربردی ازجمله اخبار حوزه آموزش عالی است که در این هفته رسانه‌های مختلف منتشر کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رییس جمهور مصوبه «سند ازدواج دانشگاهیان» را ابلاغ کرد

آیت الله دکتر سیدابراهیم رئیسی، رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه «سند ازدواج دانشگاهیان» را برای اجرا ابلاغ کرد. این سند مشتمل بر ۱۰ ماده و  ۱۱ تبصره در شورای عالی انقلاب فرهنگی با هدف ایجاد نهضت فراگیر ملی برای ترویج و تسهیل ازدواج آگاهانه و پایدار میان دانشجویان، اساتید و کارکنان دانشگاه ها به تصویب رسیده است.

اعلام نتایج نهایی آزمون سراسری؛ هفته آخر شهریور

حسن مروتی معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور با ابراز امیدواری برای تعیین تکلیف حذفیات کنکور ۱۴۰۲ در جلسه آینده شورای سنجش و پذیرش دانشجو، از اعلام نتایج نهایی آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ در هفته آخر شهریور خبر داد.

یک تا ۱۰ سال محرومیت از کنکور برای متقلبان

وی همچنین درباره برخورد با داوطلبانی که تقلب آنها در آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ تایید شده، گفت: افرادی که از آنها ابزار و وسایل تقلب گرفته و تقلب آنها محرز شده است، بین یک تا ۱۰ سال بر اساس قانون از شرکت در آزمون سراسری محروم می‌شوند.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم نیز در مورد شیوه رسیدگی به تخلف‌ها در آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ گفت: گزارش‌هایی که از سازمان سنجش آموزش کشور به دست ما رسیده، حدود ۸۰۰ نفر با تجهیزات الکترونیکی سر جلسه آزمون با مستندات رصد شده‌اند. تخلف این افراد با کمک دستگاه آشکارساز ساخت یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی برای شناسایی امواج مشخص شد.  

پرونده تخلف این موارد تشکیل شده به هیات‌های بدوی معرفی می شوند. هیأت‌های بدوی بر اساس ماده ۳ قانون رسیدگی به تخلفات و جرایم در آزمون‌های سراسری با حکم و مسوولیت بالاترین مقام اجرایی دستگاه برگزار کننده آزمون و با ترکیب معاون ذی‌ربط دستگاه (رییس هیأت بدوی)، مسوول اجرایی آزمون‌های دستگاه ذی‌ربط،  مدیرکل حقوقی دستگاه ذی‌ربط و دو نفر حقوقدان به انتخاب بالاترین مقام اجرایی دستگاه برگزار کننده آزمون تشکیل می‌شوند.

دوبرابر شدن وام‌های تحصیلی دانشجویان متاهل

رییس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم با اعلام مبلغ نرخ اجاره بهای خوابگاه ها، غذا و انواع وام های دانشجویی در سال تحصیلی جدید گفت: وام‌های تحصیلی با توجه به حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، برای دانشجویان متأهل دو برابر می شود.

مسعود گنجی درباره وام شهریه برای دانشجویان شهریه پرداز افزود: وام شهریه برای دانشجویان مقطع کاردانی، کارشناسی پیوسته و ناپیوسته از یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به یک میلیون و نیم، برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد پیوسته و ناپیوسته، دکترای حرفه‌ای از دو میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به سه میلیون تومان و برای دانشجویان دکترای تخصصی پیوسته و ناپیوسته از ۶ میلیون و نیم به همان ۶ میلیون و نیم افزایش یافته است.

نرخ صبحانه ۳ هزار تومان، نرخ شام ۴ هزار تومان و نرخ ناهار ۶ هزار تومان تعیین شد.

رییس صندوق رفاه دانشجویان درباره نرخ اجاره بهای خوابگاه‌های دانشجویی در سال تحصیلی جدید گفت: بیشترین نرخ اجاره بها ۱۳۰ هزار تومان بود که در سال تحصیلی جدید به ۱۶۳ هزار تومان افزایش یافت و کمترین آن نیز ۶۷ هزار تومان است که نسبت به سال تحصیلی قبل ۲۵ درصد افزایش یافته و مبالغ اعلام شده ماهانه است.

۱۸ شهریور؛ زمان برگزاری آزمون جذب مترجمان رسمی قوه قضاییه

سازمان سنجش آموزش کشور در اطلاعیه ای زمان توزیع کارت و برگزاری آزمون جذب مترجمان رسمی قوه قضاییه سال ۱۴۰۱ را به ترتیب ۱۵ و ۱۸ شهریورماه اعلام کرد.

همچنین بر اساس همین خبر آزمون جذب مترجم رسمی قوه قضائیه سال ۱۴۰۱ در زبان های هلندی، اسلونیایی، تایلندی، لهستانی، مالایی، پرتغالی، سوئدی، فنلاندی، گرجی، اکراینی، رومانیایی، صربی و ترکمنی به دلیل حدنصاب نرسیدن تعداد متقاضیان، برگزار نمی شود.

آغاز فعالیت سامانه استعلام آنلاین تأییدیه تحصیلی دانشگاه آزاد

سامانه استعلام آنلاین تأییدیه تحصیلی دانش‌آموختگان دانشگاه آزاد اسلامی به منظور تأیید صحت دانشنامه‌های این دانشگاه در دسترس قرار گرفت. راه‌اندازی این سامانه به منظور مقابله با افراد و شرکت های سودجو و فرصت‌طلبی است که تحت عناوین مختلف اقدام به تبلیغ مدارک جعلی می کنند.  

این سامانه به نشانی  http://estelam.iau.ir  در دسترس است.

بازسازی ۸۰ خوابگاه در ۴۰ دانشگاه

رییس صندوق رفاه دانشجویان نیز در مورد وضعیت خوابگاه‌ها در آستانه بازگشایی دانشگاه‌ها گفت: ۸۰ خوابگاه از هزار و ۱۳۳ بلوک خوابگاهی در ۴۰ دانشگاه تعمیر و بازسازی شده‌ و تعداد ظرفیت خوابگاهی از ۲۰۲ به ۲۱۶ هزار و ۸۷۰ نفر در خوابگاه‌های ملکی رسیده است؛ با این حال حدود ۷۰ هزار ظرفیت خوابگاهی کمبود داریم که با طرح مسکن گروهی در دانشگاه‌ها مشکل را حل خواهیم کرد.

تعداد ظرفیت خوابگاهی ما ۲۰۲ هزار نفر بود که با توجه به تلاش‌ها به ۲۱۶ هزار و ۸۷۰ نفر در خوابگاه‌های ملکی رسید. حدود ۷۰ هزار ظرفیت خوابگاهی کم داریم که سعی می‌کنیم برای آنها هم با دادن وعده مسکن گروهی به دانشگاه‌ها مشکل را حل و به دانشگاه‌ها کمک کنیم تا بتوانند خوابگاه مناسب برای دانشجویان تهیه کنند.

شرکت در آزمون ترمیم نمره با ثبت‌نام در مدارس بزرگسال ممکن است

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش‌وپرورش نیز در مورد آزمون ترمیم نمره داوطلبان کنکور سراسری گفت: داوطلبان کنکور که بخواهند آزمون ترمیم معدل یا نمره برای دروس دوره متوسطه بدهند، می‌توانند در مدارس بزرگسال منطقه خود ثبت‌نام کرده و برای هر درس یکبار در آزمون نوبت خرداد، دی یا شهریور شرکت کنند.

محسن زارعی در مورد آزمون ترمیم نمره برای دانش‌آموزان نظام قدیم نیز گفت: این دانش‌آموزان باید با مراجعه به بخش سنجش در منطقه آموزش و پرورش تحصیلی خود درخواست مجوز برای شرکت در آزمون ترمیم نمره بدهند و بعد از صدور مجوز در سه نوبت خرداد، شهریور و دی امکان شرکت در آزمون را خواهند داشت.

وی در مورد دانش‌آموزانی که محل سکونت فعلی آنان با منطقه آموزش و پرورش تحصیلی فرق دارد، گفت: این دانش‌آموزان می‌توانند ثبت نام را در منطقه آموزش و پرورش خود انجام داده و بعد از درخواست تغییر محل سکونت در منطقه جدید به صورت مهمان در آزمون‌ها ترمیم نمره شرکت کنند.

زارعی در مورد افرادی که پیش از سال ۱۳۸۴ دیپلم خود را دریافت کرده و قصد ترمیم نمره دارند و ترمیم نمره دروس پیش‌دانشگاهی نیز گفت که به دلیل نیاز به تطبیق دروس با دروس فعلی، آزمون برای این دروس به مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش نیاز دارد.

تخصیص ۵۰ درصد بودجه تعمیر و تجهیز دانشگاه‌ها تا پایان شهریور

معاون مالی و اداری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز گفت: ۳۵۰ میلیارد تومان بودجه تعمیر و تجهیز دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی تا پایان هفته جاری‌ واریز می شود و براین اساس ۵۰ درصد بودجه تعمیر و تجهیز تحقق پیدا می کند.

علی خطیبی در سومین روز از اجلاس سراسری روسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی اظهار داشت: ۱۷۰ میلیارد تومان از بودجه این بخش آخر مرداد به حساب دانشگاه ها واریز شد.

وی همچنین از تلاش برای افزایش حقوق استادان حق‌التدریس‌ خبر داد و گفت: حقوق این استادان مشمول قانون خاصی نیست و دانشگاه‌ها باید از محل اعتبارات مالی (بودجه تملک دارایی‌های مالی) خود آن را پرداخت کنند. استادان حق التدریس همانند اعضای هیات علمی فعالیت می‌کنند و ۴۰ تا ۵۰ درصد بار دانشگاه‌ها بر دوش آنها است؛ اما زمانی که حرف از پرداخت دستمزد آنها می شود، کسی حمایت نمی‌کند.

به گفته خطیبی این استادان هویت سازمانی و حقوق کافی ندارند و حتی با مشکلات گوناگون مانند فقدان امنیت شغلی، نداشتن بیمه و دستمزد پایین روبرو هستند. دانشگاه ها ۱۰ درصد از منابع اختصاصی و داخلی خود را باید صرف حقوق استادان حق‌التدریس کنند. کمک‌های مالی به دانشگاه‌ها در اولویت قرار داده‌ شده است، تا بتوانند افزایش حقوق حق التدریسی ها را پرداخت کنند و پیگیری این موضوع ربطی به مجلس ندارد. 

تغییر زمان ثبت‌نام و برگزاری پنجمین دوره آزمون زبان وزارت علوم

بر اساس اعلام اداره کل بورس و امور دانشجویان خارج تاریخ برگزاری پنجمین دوره آزمون زبان MSRT (آزمون سنجش سطح زبان که معاونت دانشجویی وزارت علوم برگزار می‌کند و برای داوطلبان متقاضی اعزام با هزینه‌ شخصی و بورسیه­ خارج از کشور و دکترای داخل وزارت علوم و وزارت بهداشت و نیز داوطلبان دکترای دانشگاه آزاد اسلامی معتبر) که پیش از این قرار بود در تاریخ ۲۵ شهریور برگزار شود به دلیل تقارن با اربعین حسینی با یک هفته تاخیر برگزار می‌شود.

پنجمین دوره آزمون زبان MSRT در سال ۱۴۰۱، صبح روز جمعه یکم مهر ۱۴۰۱ برگزار می‌شود. همچنین مهلت ثبت‌نام در پنجمین  دوره آزمون زبان MSRT که از ساعت ۱۲ ظهر روز سه‌شنبه ۸ شهریور ماه آغاز شده است و قرار بود روز سه‌شنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۱ پایان یابد تا ۲۰ شهریور ۱۴۰۱ تمدید شد.

راه را برای بازگشت اساتید خارج رفته باز نگه‌داریم

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم با تاکید بر اینکه روسای دانشگاه‌ها در برخورد با دانشجویان باید سعه صدر داشته باشند، گفت: باید از ورود دستگاه‌های قضایی به مباحث جلوگیری شود همچنین باید راه را برای بازگشت اساتیدی که قصد بازگشت به کشور دارند، باز نگه داشت. اینها سرمایه‌های علمی ما محسوب می‌شوند.

 رضا امیدی‌فر معاون دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران نیز از آماده‌سازی کلاس‌های درس دانشکده حکمرانی به منظور حضور دانشجویان از آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: از مهر ماه ۱۴۰۱ از طریق آزمون سراسری در دو رشته کارشناسی‌ارشد دانشکده حکمرانی نسبت به پذیرش دانشجو اقدام می‌شود و در مقطع دکتری نیز پذیرش دانشجوی استعداد درخشان خواهیم داشت.

صدور مجوز اجرای ۳۰ عنوان دوره آموزش کوتاه مدت دانشگاه علمی کاربردی

اصغر کشت کار معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کابردی گفت: شصت‌وسومین جلسه کارگروه آموزش‌های عالی کوتاه مدت علمی کاربردی برگزار شد و در این جلسه  مجوز اجرای ۳۰ عنوان دوره آموزش کوتاه مدت علمی کاربردی تقاضا محور در گروه‌های آموزشی صنعت، مدیریت و خدمات اجتماعی، کشاورزی و فرهنگ و هنر برای ۲۴ واحد متقاضی در ۱۵ استان صادر شد که در بین متقاضیان اجرای این دوره‌ها علاوه بر مراکز علمی کاربردی تحت نظارت این دانشگاه، متقاضیان غیرعلمی کاربردی نیز وجود دارند. این دوره‌ها ظرفیت آموزش قریب به ۲۰۵۲ نفر مهارت‌ جوی واجد شرایط را دارند.

بازنگری در سرفصل دروس مهندسی متالورژی و مواد

مهدی ملکان رییس دانشکده مهندسی متالورژی و مواد دانشگاه تهران از بازنگری و طراحی مجدد سرفصل دروس رشته مهندسی مواد و تصویب سرفصل‌های جدید از سوی دانشگاه تهران و وزارت علوم خبر داد و گفت: دروس دانشکده مهندسی متالورژی و مواد در سال تحصیلی ۱۴۰۲ - ۱۴۰۱ بر اساس این بازنگری ارایه خواهد شد.

روسای دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی، پژوهشی و فناوری کشور در بیانیه‌ پایان نشست سراسری روسای دانشگاه ها (از ۹ تا ۱۱ شهریور در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی) بر ورود دانشگاه‌ها به موضوع افزایش بهره وری در کشور به عنوان مطالبه رییس جمهور از دانشگاهیان، تاکید کردند.

آزمایشگاه مرجع آلودگی بویایی در کشور راه‌اندازی می‌شود

آزمایشگاه مرجع آلودگی بویایی و تأمین تجهیزات آزمایشگاهی و تربیت نیروی متخصص در حوزه آلودگی بویایی بر اساس تفاهم‌نامه همکاری سه‌جانبه بین معاونت آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست، دانشکده محیط زیست و پارک علم و فناوری دانشگاه تهران راه اندازی می‌شود.

۳۰۰ شرکت دانش‌بنیان در انتظار اخذ مجوز فعالیت

علی اسدی رییس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران گفت: ۲۰۰ شرکت دانش بنیان در حال حاضر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران مستقر و ۳۰۰ شرکت در انتظار اخذ مجوز برای استقرار در پارک هستند.

اجرای پروژه متوقف شده نیروگاه ۳۶۰ مگاواتی به کمک متخصصان ایرانی

محمد اسلامی معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی نیز در رویداد «تبادل فناوری حوزه فناوری های نوین انرژی، لیزر، فوتونیک و کاربرد پرتوها» در محل صندوق نوآوری و شکوفایی با تاکید بر اینکه سیاست درهای باز و نوآوری باز را باید در حوزه هسته ای در پیش بگیریم، گفت: پروژه ساخت نیروگاه ۳۶۰ مگاواتی که متوقف شده بود، با کمک متخصصان ایرانی انجام خواهد شد.

برچسب‌ها وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون سراسری سید ابراهیم رییسی دانشگاه آزاد اسلامی شرکت دانش بنیان سازمان سنجش آموزش کشور وزارت آموزش و پرورش شورای عالی انقلاب فرهنگی دانشگاه تهران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون سراسری سید ابراهیم رییسی دانشگاه آزاد اسلامی شرکت دانش بنیان سازمان سنجش آموزش کشور وزارت آموزش و پرورش شورای عالی انقلاب فرهنگی دانشگاه تهران وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون سراسری سید ابراهیم رییسی دانشگاه آزاد اسلامی شرکت دانش بنیان سازمان سنجش آموزش کشور وزارت آموزش و پرورش شورای عالی انقلاب فرهنگی دانشگاه تهران پارک علم و فناوری دانشگاه تهران مهندسی متالورژی و مواد سازمان سنجش آموزش کشور سند ازدواج دانشگاهیان روسای دانشگاه ها آزمون ترمیم نمره دوره آزمون زبان شرکت دانش بنیان ظرفیت خوابگاهی برای دانشجویان شرکت در آزمون سال تحصیلی آموزش و پرورش دانشگاه آزاد علمی کاربردی آزمون سراسری تحصیلی دانش آموزش عالی خوابگاه ها وزارت علوم رییس جمهور شورای عالی هزار تومان برای دانش کوتاه مدت آزمون جذب آزمون ها سال ۱۴۰۱ ثبت نام بر اساس ۱۰ سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۹۷۰۱۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجمع دانشگاهیان اردبیلی در حمایت از جنبش دانشجویان آمریکایی

دریافت 30 MB

به گزارش خبرنگار مهر، دانشجویان و اساتید دانشگاه محقق اردبیلی در حمایت از دانشجویان جهان و مردم مظلوم غزه بعد از ظهر امروز یکشنبه در محوطه دانشگاه تجمع کردند.

کد خبر 6091265

دیگر خبرها

  • رییسی دو قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد
  • رئیسی ۲ قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد
  • انتخاب رشته بیش از ۸۸ هزار نفر در کنکور دکتری ۱۴۰۳
  • ابلاغ ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار سفر رییس جمهور به خراسان‌شمالی
  • آموزش و پرورش برای ما «مساله اول کشور» است
  • آغاز فرایند تأیید سوابق تحصیلی داوطلبان کنکور
  • آغاز فرایند مشاهده و تأیید سوابق تحصیلی داوطلبان کنکور
  • حمایت دانشگاهیان قم از جنبش ضدصهیونیستی دانشجویان آمریکا
  • فرایند مشاهده و تأیید سوابق تحصیلی داوطلبان کنکور آغاز شد
  • تجمع دانشگاهیان اردبیلی در حمایت از جنبش دانشجویان آمریکایی