Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در دیدار با وزیر فرهنگ سوریه گفت: تحمیل جنگ، انتقام صهیونیست‌ها از سه دهه مقاومت مردم سوریه بود.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، لبانه مشوح، وزیر فرهنگ سوریه در جریان سفر خود به ایران پیش از ظهر امروز جمعه ۱۸ شهریور ضمن حضور در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی ایمانی‌پور، رئیس این سازمان دیدار و گفتگو کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حجت‌الاسلام ایمانی‌پور در این دیدار طی سخنانی، عمده‌ترین وظیفه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی را اجرای قانون موافقت‌نامه فرهنگی و برنامه مبادلات فرهنگی برشمرد و افزود: معرفی جمهوری اسلامی ایران، اسلام و انقلاب اسلامی و همچنین، برگزاری گفتگو‌های دینی و فرهنگی از دیگر وظایف مهم این سازمان در تعامل و روابط با سایر کشورهاست.

وی افزود: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با شناسایی ظرفیت‌های مختلف کشور‌ها از طریق رصد و پایش فرهنگی و نیازسنجی، به گسترش همکاری‌های فرهنگی می‌پردازد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: دولت و ملت سوریه برای مردم ایران عزیز هستند و از منظر مقام معظم رهبری کشور سوریه ستون خیمه مقاومت است و اساساً احساس می‌کنیم تحمیل جنگ به سوریه انتقامی بود که صهیونیست‌ها می‌خواستند از مردم سوریه به دلیل سه دهه مقاومت بگیرند و این مقاومت ارمغانی است که از پیامبر (ص) خود داریم. جریان بیداری اسلامی در منطقه و جهان باعث شد استکبار جهانی به این فکر بیفتد که باید با آن مقابله کند و هزینه‌ای که مردم ایران امروز می‌دهند به دلیل مبارزه با استکبار جهانی است. ما علاقه‌مندیم شاهد توسعه روابط فرهنگی با کشور دوست و برادر سوریه باشیم.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: با رفت و امد هیأت‌های فرهنگی باید فضای موجود میان ایران و سوریه را تلطیف کنیم. موافقتنامه میان ایران و سوریه ۴۰ سال پیش نوشته شده است و همچنان به قوت خود باقی است و باید بازنویسی شود. همکاری‌های رسانه‌ای می‌تواند یکی از اولویت‌ها برای همکاری باشد.

وی از برگزاری هفته فرهنگی ایران در سوریه در آینده نزدیک خبر داد و گفت: متقابلاً آماده‌ایم هفته فرهنگی سوریه را در جمهوری اسلامی ایران برگزار کنیم تا فرهنگ و هنر دو ملت بیش از گذشته با یکدیگر معرفی شود. ایران در این سال‌ها به لحاظ هنری، انیمیشن، تئاتر و سینما و حتی موسیقی توسعه بسیاری داشته است و در حال حاضر در حوزه تصویرگری کتاب یکی از کشور‌های شاخص به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه راه توسعه روابط فرهنگی میان دو کشور از تعلیم زبان می‌گذرد، ادامه داد: طبق گزارش‌های رایزن فرهنگی ایران در سوریه، آموزش زبان فارسی در سوریه پیشرفت خوبی داشته است و از شما می‌خواهیم از توسعه این امر به ویژه در مدارس و دانشگاه‌های این کشور حمایت کنید. دیپلماسی فرهنگی هدف دیپلماسی سیاسی و اقتصادی است، ما تلاش خود را خواهیم کرد روابط در سطح خوبی توسعه پیدا کند و ملت‌ها آگاهی کاملی نسبت به هم پیدا کنند علی رغم تلاش‌های رسانه‌ای که برای بر هم زدن روابط این دو کشور انجام می‌شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان سخنانش، راهپیمایی اربعین حسینی را بزرگترین اجتماع بشری دانست و افزود: امروز در گوشه‌ای از جهان در کشوری به نام عراق بزرگترین اجتماع بشری با حضور مسلمانان و حتی مسیحیان و دیگر ادیان و مذاهب شکل می‌گیرد، اما شاهد بزرگترین سانسور رسانه‌ای دنیا در قبال این اجتماع بزرگ هستیم.

ایران در میدان مقاومت در کنار ملت سوریه است

لبانه مشوح، وزیر فرهنگ سوریه نیز در این دیدار گفت: قدمت روابط فرهنگی و تاریخی دو کشور بیش از آن است که بتوانیم در طول یک سفر توصیف کنیم. روابط ما مبنی بر تاریخ، تمدن و فرهنگ هست.

وی افزود: ما ۱۰ سال در برابر داعش و گروه‌های تروریستی دیگر به نمایندگی از همه جهان مقاومت و ایستادگی کردیم. ما از مقاومت ۱۰ ساله ایران در کنار کشور سوریه قدردانی می‌کنیم و این لطف جمهوری اسلامی ایران را فراموش نمی‌کنیم و تاریخ آن را ثبت می‌کند. چهره ایران در کشور سوریه مورد احترام است و همواره از آن تقدیر می‌کنند.

وزیر فرهنگ سوریه تاکید کرد: برای ما جای بسی افتخار است که امروز در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی حضور داریم، شاید بیش از زمان دیگر مناسب باشد که با همکاری دو کشور، روابط فی مابین توسعه یابد. اجرای پروژه‌های سینمایی از جمله فعالیت‌های وزارت فرهنگ سوریه است و خواهان استفاده از تجربیات گرانبهای ایران در این زمینه هستیم.

مشوح با اشاره به علاقه‌مندی سوری‌ها به زبان فارسی گفت: بسیاری از مردم سوریه به زبان فارسی تکلم می‌کنند و در سال‌های ۲۰۰۸ یا ۲۰۰۹ میلادی بخشی را برای آموزش این زبان در دانشکده ادبیات دانشگاه دمشق ایجاد کردیم که تعداد زیادی از دانشجویان در این رشته فارغ‌التحصیل شدند.

وی با تأکید بر ثبت ارزش‌های فرهنگی ایران و سوریه گفت: آموزش زبان موجب معرفی فرهنگ دو ملت می‌شود و به شما به جهت تلاش‌های رایزن فرهنگی ایران در سوریه در این زمینه تبریک می‌گویم.

وزیر فرهنگ سوریه از رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برای شرکت در مراسم افتتاح هفته فرهنگی ایران در سوریه دعوت به عمل آورد و گفت: لازم است روابط فرهنگی ما همچون روابط سیاسی ارتقا یابد تا دو ملت به بهترین نحو در کنار هم قرار گیرند.

تحمیل جنگ انتقام صهیونیست‌ها از سه دهه مقاومت سوریه بود

وزیر فرهنگ سوریه در بدو ورود به تهران در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) مورد استقبال رسمی محمدعلی کیانی، مدیرکل همکاری‌های فرهنگی و امور ایرانیان خارج از کشور و سودابه ملایری، مدیرکل آفریقا عربی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی قرار گرفت. در این مراسم، معاون سفیر سوریه در تهران و رایزن فرهنگی کشورمان در سوریه حضور داشتند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: ایران و سوریه همکاری فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی فرهنگی ایران در سوریه وزیر فرهنگ سوریه سه دهه مقاومت روابط فرهنگی صهیونیست ها تحمیل جنگ دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۹۷۲۵۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شعار سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران پیام‌های مهمی دربر دارد/ پنجره‌ای گشوده به تمدن ایران زمین

غلامرضا منتظری نمایشگاه کتاب تهران را پنجره‌ای گشوده به تمدن ایران دانست و عنوان کرد: شعار سی‌وپنجمین دوره این رویداد در عین کوتاهی پیام‌های مهمی دربر دارد.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، غلامرضا منتظری عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در رابطه با شعار امسال نمایشگاه با عنوان «بخوانیم و بسازیم»، اشاره کرد: این شعار در عین ایجاز و کوتاهی، مفاهیم عمیقی را منتقل می‌کند. ما از دوران کودکی آموختیم «توانا بُوَد، هر که دانا بُوَد» زمینه توانایی دانایی است و دانایی در گرو مطالعه است.

وی ادامه داد: اگر ارتباط با کتاب برقرار شود، سطح دانش و بینش اجتماعی افزایش پیدا می‌کند و با فرهنگ کتابخوانی شاهد رشد و بالندگی جامعه خواهیم بود که بخشی از آن مرتبط با ساختن جامعه است. شعار نمایشگاه در عین کوتاهی پیام‌های مهمی دارد و نیاز است تا رسانه‌های جمعی این شعار را بیشتر مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند.

منتظری که دبیر فراکسیون دیپلماسی فرهنگی مجلس شورای اسلامی است، نمایشگاه کتاب را فرصت مناسبی در توسعه دیپلماسی فرهنگی کشور دانست و افزود: در درجه اول باید به تولید و نشر آثار مرتبط با حوزه فرهنگ و تمدن اسلامی بیش از گذشته مبادرت داشته باشیم. به اعتقاد من نمایشگاه کتاب تهران مشابه یک سفره معنوی و فرهنگی محسوب می‌شود که نیاز‌های معنوی جامعه هدف را پاسخ می‌دهد.

وی تأمین نیاز «ایران فرهنگی» با تولیدات فرهنگی را ضروری عنوان کرد و گفت: لازم است نشر کشورمان به تولیدات متناسب با نیاز «ایران فرهنگی» به تعبیر واقعی خودش، مبادرت کند تا بتوانیم ابعاد مختلف فرهنگ و تمدن غنی این سرزمین سربلند را به جهانیان معرفی کنیم.

منتظری ادامه داد: قطعاً نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و نمایشگاه‌هایی که در سایر کشور‌ها برگزار می‌شود، می‌تواند به معرفی فرهنگ و تمدن ایران زمین کمک بسیاری کند. نمایشگاه کتاب در حکم یک پنجره است که به روی ساختمان شخصیت فرهنگی و تمدن ما باز می‌شود. تنها از این طریق یعنی با ارائه کتاب‌های ایرانی است که افراد با فرهنگ و تمدن ما آشنا خواهند شد.

دبیر فراکسیون دیپلماسی فرهنگی مجلس شورای اسلامی همچنین در مورد تحقق رهنمود مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در مسئله «تمدن نوین اسلامی» گفت: به فعالیت‌های علمی و پژوهشی و نشر آثار تحول آفرین نیاز داریم. پیشنهاد می‌کنم برگزاری نمایشگاه کتاب محدود به نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نباشد و بیش از گذشته زمینه شرکت در نمایشگاه‌های خارج از کشور را فراهم کنیم که در رونق دیپلماسی فرهنگی ایران بسیار موثر است.

وی همچنین به ضرورت انجام کار‌های مشترک میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مجلس شورای اسلامی در توسعه دیپلماسی فرهنگی پرداخت و ادامه داد: برگزاری نشست مشترک کمیسیون فرهنگی مجلس با معاونت فرهنگی وزارت فرهنگی و ارشاد اسلامی به منظور تقدیر و تشکر و ارزیابی برنامه‌های آن‌ها مفید بود؛ انتظارات خود را با آن‌ها در میان گذاشتیم و این نشست را می‌توان با فراکسیون توسعه دیپلماسی فرهنگی نیز برگزار کرد.

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت (۱۴۰۳) در محل مصلی امام خمینی (ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

دیگر خبرها

  • کرج کاندیدای انتخاب پایتخت جهانی کتاب ۲۰۲۶ یونسکو شد
  • سفر به ۲ کشور منطقه در روزهای آینده / درباره «اقبال لاهوری» فیلم با کیفیت می‌سازیم
  • سفر به ۲ کشور منطقه در روزهای آینده / فیلم با کیفیت درباره «اقبال لاهوری» می‌سازیم
  • وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: می‌خواهیم فیلم با کیفیت درباره «اقبال لاهوری» بسازیم
  • آمریکا گروهک‌های تکفیری منطقه را احیا می‌کند
  • الهندی: پاسخ ایران ثابت کرد اسرائیل قادربه حفاظت از خود نیست
  • شعار سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران پیام‌های مهمی دربر دارد/ پنجره‌ای گشوده به تمدن ایران زمین
  • کمین ترکیبی حزب الله برای کاروان نظامی صهیونیست‌ها در «کفرشوبا»
  • مسجد مهمترین پایگاه انقلاب و مردم/ مسلمانان از انتقام سخت فرزندان امام به وجد آمده‌اند
  • تنها راه امنیت در منطقه، پایان دادن به فعالیت‌های صهیونیست هاست