Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-05-02@15:20:49 GMT

فلسفه شادی و غم

تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۹۷۳۲۲۹

فلسفه شادی و غم

نشاط و رضایت و تحرک و خشنودی و لبخند از آثار شادی است و گرفتگی و ناخشنودی و مویه و تألم از آثار غم . بطور طبیعی و کلی، بهره مندی ازانواع مواهب و نعمت ها موجب شادی و از دست دادن آنها موجب غم می شود.بنا براین شادی و غم اموری واقعی در زندگی هستند که آثارشان هم در جسم و هم در روح انسان ظاهر می شود.

البته نوع نگاه انسان به هستی،درتعریف و تعیین شادی و غم مؤثر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مثلا مرگ یک عزیز، غمبار اما مرگ یا مجازات یک ستمگر و مردم آزار برای مردم موجب شادی است،.از دست دادن موقعیت و قدرت و مقام و جوانی و ثروت و امکانات موجب غم می شود اما اگر همین ها در راه خدا و اهداف معنوی انفاق و ایثار شود موجب شادی است. پیوند اعتقادات افراد با واقعیت هایی به نام شادی و غم، آن چنان گسترده است که بر تعریف عرفی آنهاتأثیرگذار است.کسب رضایت حق حتی به بهای محروم شدن از نعمت ها موجب رضایت خاطر و سرور قلبی می شود و برعکس داشتن بسیاری نعمت ها می تواند شادی آور نباشد چون ممکن است وسیله امتحان یا موجب وزر و وبال شود(ولا تفرحوا بما آتاکم)

نکته مهم تر،بروز و ابراز این شادی و غم در انسان است.البته اثر اصلی آن در دل و روح است ولی در بدن نیزمی تواند بروز پیدا کند و مرز و نوع و میزان آن نیز وابسته به رسوم و آداب اجتماعی و اعتقادی افراد است که متنوع است و هر ملتی شکل بیرونی شادی و غم را با روش های خاصی انجام می دهد.

با این مقدمه می گوئیم شادی و غم ما چه وجدانیات و چه آنها که قراردادی هستند در سایه اعتقادات ما تعریف شده اند.دل انسان معتقد به خدا سرشار از شادی واطمینان و آرامش است زیرا خدایی دارد مهربان وبخشنده که هیج لحظه ای او را فراموش نمی کند و رسولان و هادیان مهربانی چون پیامبر و امامان فرستاده که برنامه سعادت او را برای دنیا و آخرت آورده اند و راهی به نام دعا برای او گشوده که هرچه می خواهد طلب کند و امید به آینده روشن را فرارویش نهاده و نا امیدی را کفر شمرده است تا با روشن نگاه داشتن مشعل امید ،دل او هماره با نشاط و شاد باشد.در ناملایمات نیز به او نوید داده که اولا گشایش ها نیز خواهد آمد(ان مع العسر یسرا) و ثانیا حق نهایتاً پیروز و باطل نابود شدنی است (ان الباطل کان زهوقاً) و ثالثاً دست خدا برای تغییر و تحول باز است و با دعا می توان حتی تغییر مقدرات را هم از خدا طلب نمود(یمحواالله ما یشاء و یثبت) و رابعاً خداوند آینده را از آن خوبان قرار داده (والعاقبة للمتقین) و حاکمیت زمین را به صالحان خواهد بخشید(ان الارض یرثها عبادی الصالحون) که بدست ولیش امام عصر صاحب الزمان علیه السلام انجام می شود و منتظران و یاورانش موظفند دلشاد و امیدوار، هر لحظه ای برای آمدنش آماده وبا نشاط باشند و بدانند که با تمسک و پیوند با آن مولای آفرینش،غم ها رفتنی و لبخند ها ماندنی خواهند بود...

۶۵۶۵

کد خبر 1672080

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: شادی و غم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۹۷۳۲۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جلب رضایت مردم اساس کار مسوولان کردستان است

به گزارش خبرنگار مهر، هادی روشن بعدازظهر پنج‌شنبه در بازدید سرزده از بیمارستان توحید، و سایر بخش‌های این بیمارستان، ضمن عیادت از بیماران و بررسی مشکلات آنها از بخش‌های جراحی، قلب، دیالیز و اورژانس بازدید و در جریان آخرین وضعیت و مشکلات بیماران قرار گرفت.

مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری ضمن احصاء برخی ایرادات و کمبودها در ارائه خدمات به بیماران، بر ضرورت چاره‌اندیشی برای رفع مشکلات مذکور نکاتی را یادآوری و تاکید کرد: جلب رضایت مردم و توجه به مطالبات آنان، اساس کار مسؤولان استان است.

وی به مسؤولان بیمارستان تاکید کرد؛ اولویت‌های بیمارستان در راستای حفظ سلامت، رفاه و آرامش بیماران را اولویت بدانند.

روشن همچنین در این بازدید ضمن دیدار با کارکنان بیمارستان در جریان مطالبات آنان در خصوص نحوه پرداخت حقوق و مزایای آنان قرار گرفت.

مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری کردستان یادآور شد: بازدید سرزده از تمامی ادارات و سازمان‌های دولتی و خدمات‌رسان استان در راستای اجرای دستورالعمل‌های ابلاغی از شورای امنیت کشور برای رصد نارضایتی‌های عمومی استان و برنامه‌ریزی و تدبیر برای پیشگیری از تشدید نارضایتی‌ها و رفع مشکلات موجود بوده و این روند در سال‌جاری به‌طور جدی در دستور کار خواهد بود.

این بازدید در راستای رصد نارضایتی‌های عمومی استان و چاره‌اندیشی برای رفع برخی نواقص و مشکلات احتمالی در دستگاه‌های اجرایی استان به منظور جلب رضایتمندی شهروندان و خدمات رسانی بهتر به آنان صورت گرفته است‌.

کد خبر 6095190

دیگر خبرها

  • جلب رضایت مردم اساس کار مسوولان کردستان است
  • اگر می‌خواهید شاد باشید این عادت‌ها را کنار بگذارید
  • صحنه نادر و زیبای شادی یک جفت لک لک بعد از اولین تخم گذاری | ویدئو
  • ببینید/شادی جالب یک جفت لک‌لک‌ بعد از اولین تخم‌گذاری
  • شادی سیستانی ها ٰ؛ آب هیرمند سیستان را اینگونه زیبا کرد | تصاویر
  • کارگر؛ رضایت شغلی و توسعه اقتصادی
  • تراکتور، قبل از استقلال، گیتار را به دست ارسلان داد + عکس
  • ارسلان قبل از استقلال گیتار به دست شد (عکس)
  • رضایت شهروندان از قرار دادن حفاظ برای کانال آب در جاده اراک - سلفچگان + تصاویر
  • آردا گولر: رئال مادرید گفت که من وارث لوکا مودریچ خواهم بود