Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اهمیت حمایت از تولید ملی گفت: باید واردات به‌گونه‌ای باشد که به تولید داخلی ضربه نزند، در همین رابطه نیز موضوع تعرفه‌گذاری هوشمند بر واردات اتخاذ شده است تا علاوه بر حذف ممنوعیت‌ها، معافیت نیز به واردات کالایی به مشابه تولید شده در داخل را دارد اعطا نشود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ یکی از موضوعات مهم در زمینه توسعه صنعتی کشور، مبحث توسعه صنایع ماشین‌سازی و ابزارآلات صنعتی و کشاورزی است که با سیاست‌گذاری صحیح موجب توسعه صنعتی کشور می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



دراین‌رابطه مهم است توجه داشته باشیم که استراتژی توسعه صنعتی مبتنی بر توسعه صنعت ماشین سازی و ابزارآلات است، لذا جلوگیری از واردات در این موضوع به شکل‌گیری صنعت به معنای واقعی و نه مونتاژ و همچنین صادرات ماشین‌آلات خواهد شد.

بیشتر بخوانید:
واردات بی‌ رویه، عامل خروج ارز و نابودی فرصت‌ های شغلی

بر همین اساس،باید از یک سو واردات ماشین‌های ساخته شده و آماده باید کاهش یابد و از سوی دیگر شرایطی مهیا شود که صنعت ماشین‌سازی در کشور به‌گونه‌ای مدیریت شود تا شاهد شکل‌گیری این صنعت و در نهایت رسیدن به توسعه صنعتی پایدار در ساخت صفر تا صد ماشین‌آلات صنعتی و کشاورزی باشیم.

البته باید در نظر داشته باشیم که بدون ساخت ماشین‌آلات صنعتی که عامل تولید هستند تولید به‌نوعی مونتاژ منتهی خواهد شد که در سال‌های اخیر دیدیم که این اتفاق در صنعت خودروسازی فعلی رخ  داد و عملاً با رویکرد واردات ماشین‌آلات صنعتی به‌جای تولید آن‌ها در داخل کشور، صنعت مادر در این حوزه ایجاد نشد و توسعه صنعتی به معنی اصلی خود رخ نداد و موجب شد با تشدید تحریم‌ها این صنایع ضعیف عمل کنند.

لزوم حمایت از تولید ماشین‌آلات صنعتی و کشاورزی در داخل کشور


اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران مجلس در گفتگو با راه دانا؛ در خصوص لزوم حمایت از تولید ماشین‌آلات در داخل کشور اظهار کرد: این موضوع به‌ویژه پس از اعمال تحریم‌های ظالمانه و ضدبشری آمریکا و اینکه کشور به سمت اقتصاد مقاومتی سوق داده شد، بسیار موردتوجه قرار گرفته است.

وی ادامه داد: این بحث فقط در ارتباط با ماشین‌آلات مطرح نیست و در همه زمینه‌ها وجود دارد. ما در ارتباط با صنایع سبک مانند تجهیزات پزشکی و تجهیزات بادقت بالا، خدمات، تولیدات دارو و مواد غذایی پیشرفت‌های خوبی در زمینه تولید داخلی داشته‌ایم. آثار این رشد را در دوران کرونا به‌خوبی مشاهده کردیم. همین امر باعث شده است که معاونت علم و فناوری ریاست‌جمهوری، وزارت علوم و بهداشت و مراکز دیگری که با فناوری‌ها سروکار دارند به حمایت از تولید داخلی برخیزند.

تصویب طرح جهش اقتصاد دانش‌بنیان


وی در ادامه گفت: آخرین اقدامی که در مجلس در خصوص حمایت از تولید داخلی انجام شده، تصویب طرح جهش اقتصاد دانش‌بنیان بوده و اینها قوانین پیشرو، انقلابی و حمایتگرانه از تولید داخلی به‌ویژه تولیدات دانش‌بنیان و فناورانه هستند.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: در ارتباط با صنایع سنگین یک الی دو شرکت در کشور حضور دارند که خیلی خوب کارکرده‌اند. اما آن‌قدر نیازهای داخلی زیاد است که تولیدات آن‌ها کافی نیست. به نظر می‌رسد، در این زمینه نیاز به همت بیشتری داریم تا این حوزه نیز مانند بخش خدمات و صنایع سبک پیشرفت داشته باشد.

وی ادامه داد: نظر شخصی من این است که ضمن حمایت از تولیدات داخلی باید به واردات هدفمند اقدام کنیم؛ ولی اولویت باید با حمایت از تولید ملی باشد، اما تا زمانی که تولیدکنندگان داخلی آن‌قدر پیشرفت می‌کنند که می‌توانند بازار داخل را تأمین کنند، باید برای رفع نیازهای خود به واردات بپردازیم.

واردات به‌گونه‌ای باشد که به تولید داخلی ضربه نزند


این نماینده مجلس با اشاره به اینکه واردات باید به‌گونه‌ای باشد که به تولید داخلی ضربه نزند، گفت: به همین واسطه موضوع تعرفه‌گذاری هوشمند بر واردات مورد تأکید است تا علاوه بر حذف ممنوعیت‌ها، معافیت نیز به واردات در مقابل تولید داخل اعطا نشود. اما به رفع نیازهای ما بپردازد و بخش‌هایی را که تولید ملی نمی‌تواند جوابگو باشد، تأمین کند. ما نمی‌توانیم ۵ الی ۶ سال صبر کنیم که به طور مثال واگن‌های قطار و مترو به‌صورت کامل در داخل تولید شود. در این بازة زمانی نیازهایی داریم که باید با واردات رفع کنیم. اما باز هم تأکید می‌کنم که این واردات باید به‌صورت هدفمند باشد و به تولید داخلی لطمه نزند.

وی گفت: باید هدف اصلی افزایش تکنولوژی داخلی باشد و فناوری را به کشور وارد کنیم تا در نهایت خودمان به تولید ماشین‌آلات بپردازیم. همان‌طور که تا کنون توانسته‌ایم در حوزه خدمات و تولید صنایع سبک پیشرفت داشته باشیم، باید بتوانیم در زمینة تولید صنایع سنگین و به‌ویژه تجهیزات و ماشین‌آلات سنگین سرمایه‌گذاری‌های لازم را داشته باشیم. ارائة تسهیلات خوب با نرخ مناسب باید در دستور کار قرار بگیرد.

نقش شرکت‌های دانش بنیان در تولید ماشین آلات صنعتی باید پررنگ شود


شاکری خاطرنشان کرد: باید بخش‌های داخلی و دستگاه‌های اجرایی موظف باشند، خریدهای خود را حتی‌الامکان از تولیدکنندگان داخلی تهیه کنند. تا جایی باید تولید ماشین‌آلات در داخل کشور رشد کند که بتوانیم به صادرات آن‌ها بپردازیم. الان در برخی از صنایع سبک صادرات به خارج از کشور را داریم. ما شرکت‌های دانش‌بنیان زیادی در کشور داریم که در حوزه ماشین‌آلات می‌توانند فعال شوند.

وی در پایان گفت: صنایع تولیدی مادر از جمله ماشین‌سازی نیاز به حمایت دارند و باید این موضوع در دستور کار باشد. برخی به واردات بی‌رویه عادت کرده‌اند و به سود حاصل از آن وابسته شده‌اند. باید با این افراد مقابله کنیم و واردات هدفمند در دستور کار قرار دهیم نه واردات ماشین‌آلات آماده‌به‌کار را و سرمایه‌گذاری در ساخت ماشین‌آلات را در ستور کار قرار دهیم تا در بلندمدت منافع آن به مردم برگردد.
 

منبع: دانا

کلیدواژه: تولید ماشین آلات ماشین آلات صنعتی تولید داخلی حمایت از تولید تولید داخلی واردات ماشین داخل کشور توسعه صنعتی داشته باشیم توسعه صنعت دانش بنیان ماشین سازی گونه ای صنایع سبک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۹۷۴۰۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرصت توسعه صادرات محصولات و ماشین‌آلات کشاورزی به ترکمنستان

رییس هیات مدیره انجمن برگزارکنندگان نمایشگاه‌های خارجی گفت: ترکمنستان با مرز زمینی مشترک یک‌هزار و ۲۰۰ کیلومتری ایران، می‌تواند سهم مهمی در افزایش حجم صادرات مواد غذایی و محصولات کشاورزی و توسعه بازار داشته باشد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم حسن مرتجی درباره نمایشگاه بین المللی اکسپو 2024 تهران در ارتباط در با اشاره به سفرمرگن گوردوف رئیس اتاق بازرگانی و صنایع ترکمنستان به همراه یک هیات بلندپایه تجاری برای بازدید از ششمین نمایشگاه توانمندی های صادراتی ایران اظهار داشت:‌ ایران یک شریک تجاری قابل اتکا و تامین‌کننده نیازهای اساسی ترکمنستان در زمینه صنعت روز کشاورزی، مواد غذایی، تجهیزات و ماشین‌آلات ساخت ایران به همراه فناوری‌های‌ های‌تک و الکترونیک و تکنولوژی روز است.

وی بیان‌داشت: عدم دسترسی ترکمنستان به آب‌های آزاد باعث شده تا مسیر ارتباطی ایران برای ترکمنستان حائز اهمیت شود و در این راستا در سال‌های گذشته افتتاح خط آهن مشهد سرخس- تجن و خط آهن بافق- بندر عباس، اقدامات مهمی در جهت توسعه ارتباطات و تجارت بین ایران و کشورهای آسیای مرکزی به ویژه ترکمنستان بوده است.

استقبال کم‌سابقه سرمایه‌گذاران 103 کشور از ایران‌اکسپو2024

مرتجی ادامه‌داد: علاوه بر این موارد، دو کشور در زمینه مراودات محصولات کشاورزی و غذایی نیز از گذشته تاکنون با هم همکاری داشته اند و ایران سرمایه گذاری‌های متعددی را در بخش‌های متعدد این کشور انجام داده است.

وی تاکید کرد: عضویت دو کشور در سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو) نیز عامل دیگری است که می‌تواند در روابط دو کشور تاثیرگذار باشد.

رییس هیات مدیره انجمن برگزارکنندگان نمایشگاه‌های خارجی ادامه‌داد: در سفر اخیر وزیر امور خارجه کشورمان به ترکمنستان (فروردین 1403)، بردی محمدف رئیس جمهور ترکمنستان با اظهار رضایت از سطح عالی تعاملات دوستانه و برادرانه دو کشور، از این همکاری ها به عنوان نمادی از روابط دوستانه در منطقه یاد کرد و با اشاره به تجارب مثبت اجرای طرح‌های زیربنایی توسط شرکت‌های ایرانی در ترکمنستان، درخصوص فراهم کردن زمینه افزایش فعالیت شرکت های ایرانی در کشورش اعلام آمادگی کرد.

وی با اشاره به اینکه ایران پس از روسیه دومین شریک تجاری ترکمنستان محسوب می شود، خاطرنشان‌کرد: ترکمنستان یکی از مصرف کنندگان مواد غذایی و کشاورزی در میان کشورهای تازه استقلال یافته آسیای مرکزی به شمار می‌رود و ایران به عنوان یکی از همسایگان ترکمنستان و با مرز زمینی مشترک یک‌هزار و 200 کیلومتری، به دلایل جغرافیایی و اقتصادی می‌تواند سهم مهمی در روند افزایش حجم صادرات مواد غذایی و محصولات کشاورزی و توسعه بازار و همکاری‌های دوجانبه داشته باشد.

وی تصریح‌کرد:‌ در این راستا نمایشگاه ایران اگروفود یک رویداد اقتصادی منطقه‌ای دریای خزر و موجب رونق کسب و کار در بازار کشورهای ساحلی خزر و منطقه و توسعه صادرات کالا و خدمات فعالان اقتصادی و تجار و بازرگانان ایرانی به شمار می رود.
مرتجی گفت: این نمایشگاه بزرگ شهریورماه در عشق‌آباد (پایتخت ترکمنستان) برگزار می‌شود که می‌تواند به توسعه روابط تجاری بین دو کشور کمک کند.

وی اظهار داشت: ترکمنستانی‌ها برای اعلام حمایت و پشتیبانی نمایشگاه تخصصی ایران اگروفود ترکمنستان به تهران آمدند و برگزاری این نمایشگاه نشان دهنده عزم دو کشور و خواسته مخاطب ترکمنستانی است.

مرتجی گفت": نمایشگاه ایران‌اگروفود ترکمنستان گفت: ششم تا هشتم شهریورماه به میزبانی عشق آباد، پایتخت ترکمنستان برگزار می‌شود و در آن محصولات و تولیدات تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایرانی در زمینه کشاورزی و مواد غذایی، محصولات حلال، تجهیزات و ماشین‌آلات چاپ و بسته بندی در معرض دید قرار خواهد گرفت.
انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • فرصت توسعه صادرات محصولات و ماشین‌آلات کشاورزی به ترکمنستان
  • بهسازی خط آهن افغانستان بدون ماشین‌ آلات ایران ممکن نیست
  • رئیس سازمان چای کشور در گفت‌وگو با قدس: چای ایرانی رنگ حمایت گرفت
  • چای ایرانی رنگ حمایت گرفت
  • بهسازی خط آهن افغانستان بدون ماشین‌آلات مکانیزه راه‌آهن ایران ممکن نیست
  • پازوکی :تولیدکنندگان خواستار افزایش قیمت لوازم خانگی هستند/ واردات لوازم خانگی همچنان ممنوع است
  • خطر تحریم در واردات اتوبوس های جدید
  • خطر تحریم در واردات اتوبوس‌های جدید/ تولیدکنندگان داخلی توان رفع نیاز شهر‌های کشور به اتوبوس را ندارند
  • انواع دستگاه بسته بندی و ماشین آلات بسته بندی صنعتی
  • ظرفیت داخلی تولید لوکوموتیو برای پاسخ به نیاز کشور کافی است