Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-30@13:18:32 GMT

نتایج مبهم سفر فرستاده آمریکا به بیروت

تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۹۷۵۶۱۷

نتایج مبهم سفر فرستاده آمریکا به بیروت

درحالی که مانورهای تل‌آویو و واشنگتن در پرونده مرزبندی لبنان و فلسطین اشغالی همچنان ادامه دارد، آمریکا و اسرائیل از ترس مواضع و تهدیدات حزب‌الله، شرکت یونانی انرژین را برای به تعویق انداختن زمان استخراج گاز از میدان کاریش تحت فشار قرار داده‌اند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، سفر کوتاه «آموس هوکشتاین» فرستاده آمریکایی در پرونده مرزبندی لبنان و فلسطین اشغالی، به بیروت به طور کلی یک نتیجه داشت با این عنوان که هنوز یک نقطه درگیری اصلی در مرزهای آبی وجود دارد که بعد از حل شدن آن امور می‌تواند در مسیر پیشرفت قرار بگیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بعد از دیدار فرستاده آمریکا با مقامات لبنانی مشخص شد که موضوع مربوط به تثبیت «خط آبی دریایی» میان لبنان و فلسطین اشغالی بوده و هوکشتاین گفت که اسرائیل بنا به دلایل امنیتی نمی‌تواند درباره این خط مصالحه کند. (سازمان ملل خط آبی را پس از عقب‌نشینی نظامیان صهیونیست از جنوب لبنان در سال 2006 جهت تایید این عقب‌نشینی تعیین کرد، این خط به صورت دقیق با مرزهای رسمی همخوانی ندارد و رژیم صهیونیستی بارها تلاش کرده از آن عبور کند، همین مساله نیز تنش‌هایی را در هر دو طرف این خط به وجود آورده است).

خط آبی؛ مانور جدید اسرائیل و آمریکا در پرونده مرزبندی با لبنان

هرچند که منابع رسمی آگاه از فضای دیدارهای نماینده آمریکا با مقامات لبنان اعلام کردند که این نشست‌ها مثبت بوده و دولت آمریکا قصد دارد ظرف 3 هفته پرونده مرزبندی لبنان و فلسطین اشغالی را تکمیل کند؛ اما در این میان هشدارهایی درباره مانور تازه تل‌آویو و واشنگتن در خط آبی مطرح می‌شود. به ویژه اینکه فرستاده آمریکایی تلویحا اعلام کرده لبنان باید در خط آبی امتیازاتی به اسرائیل بدهد. بنابراین منابع لبنانی ابراز نگرانی می‌کنند که ممکن است رژیم صهیونیستی و آمریکا قصد داشته باشند در مرز زمینی نیز از لبنان امتیاز بگیرند.

طبق اطلاعات روزنامه الاخبار، «نجیب میقاتی» نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور لبنان در دیدار با آموس هوکشتاین درباره اختلاف در مرزهای زمینی لبنان و فلسطین اشغالی نیز صحبت کرده بود. اما هوکشتاین اعلام کرده که موضوع کمی پیچیده شده و تیم مذاکره‌کننده اسرائیلی فعلا نگران مرزهای دریایی است و در زمان مناسب به پرونده مرز زمینی نیز پرداخته خواهد شد و این مسئله زمان‌بر است.

یک منبع سیاسی آگاه از پرونده مناقشه مرزی لبنان و فلسطین اشغالی درباره خط آبی دریایی میان دو طرف و بحث‌هایی که صهیونیست‌ها اخیرا در این زمینه مطرح کرده‌اند گفت، لبنان تاکید کرده که طرف اسرائیلی باید پاسخ خود به مواضع بیروت در پرونده مرزبندی را به صورت کتبی ارائه دهد؛ زیرا فرستاده آمریکایی پیام کتبی در این زمینه با خود به بیروت نیاورده بود. همچنین در اظهارات هوکشتاین مشخص شد که اسرائیل خط 23 را به عنوان خط مذاکره در مرزهای دریایی نپذیرفته است.

بر اساس این گزارش، اسرائیل درخواست جدیدی را مطرح کرده که مربوط به 500 متر در منطقه دریایی مورد مناقشه می‌شود و تل‌آویو این مساحت را به عنوان یک منطقه امنیتی برای خودش می‌خواهد تا زمانی که نوبت به ترسیم مرز زمینی برسد. بنابراین لبنانی‌ها نگرانند که این مسئله تاثیر منفی بر پرونده مرزبندی دریایی داشته باشد.

یک منبع آگاه از دیدارهای فرستاده آمریکایی با مسئولان لبنانی اعلام کرد که از این نشست‌ها می‌توان چند نتیجه را استنباط کرد:

-اول اینکه آمریکا تاکید می‌کند کابینه موقت اسرائیل به ریاست یائیر لاپید اکنون خواستار انجام توافق مرزبندی بوده و می‌خواهد که این پرونده را قبل از انتخابات کنست این رژیم تکمیل کند.

-آمریکا و اروپا بر این باورند که طبق واقعیت سیاسی اسرائیل در مرحله فعلی هم به نفع تل‌آویو و هم به نفع لبنان است که پرونده مرزبندی قبل از انتخابات کنست به سرانجام برسد، زیرا مشخص نیست کابینه بعدی اسرائیل چه برنامه‌ای برای پرونده مناقشه مرزی با لبنان داشته باشد و شاید روند رسیدگی به این پرونده تا زمان نامعلومی به تعویق بیفتد.

-رژیم صهیونیستی به دنبال آن است که بعد از چند هفته فرآیند استخراج گاز از میدان کاریش را آغاز و در عین حال وانمود کند که به تعویق افتادن این روند مربوط به دلایل فنی است و بنابراین برای آغاز عملیات اکتشاف و حفاری نیاز به رسیدن به توافق در پرونده مناقشه مرزی دارد.

-مقامات لبنانی به فرستاده آمریکا اعلام کردند که لبنان تمایلی به مطرح شدن بحث خط آبی یا مرز زمینی با فلسطین اشغالی در مرحله فعلی ندارد و موضع خود را در دفاع از ثروت‌های دریایی حفظ خواهد کرد.

بر اساس این گزارش فرستاده آمریکایی به مسئولان لبنانی گفت که اگر این کشور با رسیدگی به پرونده خط آبی دریایی موافقت کند احتمال رسیدن به توافق تا پایان ماه وجود دارد اما در غیر این صورت ممکن است پرونده مرزبندی دریایی مجددا به تعویق بیفتد.

ترس آمریکا و اروپا از مواضع مقاومت در پرونده مناقشه مرزی

از آن گذشته منابع آگاه فاش کردند، آمریکا و کشورهای اروپایی و رژیم صهیونیستی از اقدامات میدانی مقاومت اسلامی لبنان در پرونده مرزبندی بیم دارند و به همین دلیل به دنبال توافق قریب‌الوقوع با لبنان هستند. در این زمینه اروپایی‌ها به واشنگتن اطلاع دادند که عدم رسیدن به توافق در پرونده مذکور می‌تواند علاوه بر ایجاد یک بحران امنیتی پیچیده برای اسرائیل، منابع گازی دریای مدیترانه که غرب و آمریکا برای حل بحران سوخت خود روی آن حساب کرده‌اند را نیز در معرض تهدید قرار دهد و روسیه اولین طرفی است که از این مسئله سود می‌برد.

اطلاعات نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها در همین راستا «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی و رئیس حزب افراطی لیکود را تحت فشار گذاشته‌اند تا در پرونده مرزبندی با لبنان دخالت نکند. «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا نیز در گفتگوی تلفنی با «یائیر لاپید» نخست‌وزیر کابینه موقت رژیم صهیونیستی به او تاکید کرده که رسیدن به توافق در پرونده مرزبندی بهترین راهکار است. اما یائیر لاپید گفته که توافق با لبنان ممکن است بر موقعیت او در انتخابات تاثیر  منفی بگذارد؛ چرا که به معنای امتیاز دادن به لبنان و تسلیم شدن مقابل حزب‌الله است. بر همین اساس دولت بایدن قول حمایت از لاپید در انتخابات بعدی را داده است.

پیگیری مذاکرات ترسیم مرزهای لبنان و اسرائیل، محور دیدار امروز هوکشتاین و میشل عوناز کاریش تا باب‌المندب؛ معادله دریایی حزب‌الله لبنان و انصارالله یمن چگونه صهیونیست‌ها را محاصره کرده است؟میشل عون: مواضع مقاومت موجب بهبود شرایط لبنان در مذاکرات مرزبندی شد

به گفته منابع سیاسی لبنان، اطلاعات درباره تماس‌های آمریکا و فرانسه و لبنان نشان می‌دهد که واشنگتن موافقت اولیه کابینه لاپید مبنی بر انجام مذاکرات غیرمستقیم از خط 23 و قرار گرفتن مالکیت کامل میدان قانا در اختیار لبنان را گرفته؛ مشروط به اینکه آمریکا حمایت نظامی و امنیتی از اسرائیل را در این پرونده ضمانت کند.

اما رسانه‌های صهیونیستی همچنان مواضع و اطلاعات ضد و نقیضی درباره پرونده مذکور مطرح می‌کنند. روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارانوت در این زمینه گزارش داد که «تا این لحظه نشانه‌ای درباره توافق با لبنان وجود ندارد؛ زیرا حزب‌الله اجازه امضای توافق دوجانبه دولت لبنان با اسرائیل را نمی‌دهد. بنابراین ظاهرا موضوع با یک سری تفاهم‌ها و توافق‌های غیر رسمی به پایان برسد و سازمان ملل جزئیات خط مرزی مورد توافق را مشخص می‌کند».

«آلون بن دیوید» کارشناس نظامی صهیونیست در روزنامه معاریو اعلام کرد که اسرائیل در مذاکرات مرزبندی با لبنان انعطاف نشان داده و یک پیشنهاد «برد-برد» مطرح کرده است. بر اساس این پیشنهاد، خط مرزی با لبنان به گونه‌ای ترسیم می‌شود که همه میدان گازی کاریش و حواشی امنیتی آن در سمت اسرائیل (فلسطین اشغالی) باقی می‌ماند و میدان قانا نیز در سمت لبنان باقی می‌ماند. بنابراین هرگونه تهدیدی علیه سکوهای گازی اسرائیل به معنای تهدید سکوهای گازی لبنان نیز هست.

تقویت وضعیت آماده باش ارتش اسرائیل در جبهه شمالی

این کارشناس صهیونیست در ادامه با اشاره به نگرانی مقامات سیاسی و نظامی این رژیم درباره مواضع حزب‌الله اعلام کرد که فردا یکشنبه فرماندهی منطقه شمالی از «امیر برعام» به «اوری گوردین» منتقل می‌شود که در چارچوب تقویت وضعیت آماده باش ارتش اسرائیل در جبهه شمالی است.

از سوی دیگر وبسایت عبری «گلوبز» گزارش داد که طی چند هفته گذشته آمریکا و اسرائیل شرکت یونانی انرژین را برای به تعویق انداختن عملیات استخراج گاز از میدان کاریش تحت فشار قرار داده‌ و از آن خواسته‌اند این عملیات را به بعد از مرحله توافق با لبنان در پرونده مرزبندی دریایی موکول کند. اما سرمایه‌گذاران این شرکت با این خواسته مخالفت کرده و اصرار دارند عملیات اکتشاف را از 20 سپتامبر آغاز کنند. بنابراین اسرائیلی‌ها نگرانند که حزب‌الله با عملی کردن تهدیدات خود ابتدا عملیاتی مشابه ارسال پهپادها به میدان کاریش در ماه جولای انجام دهد.

در ادامه این گزارش آمده است، بحث مسئولان اسرائیلی درباره استخراج گاز بسیار پیچیده شده و منابع سیاسی می‌گویند، در نشست‌های مختلف به ویژه جلسات شورای امنیت داخلی نتیجه گیری شد که به تعویق افتادن زمان استخراج گاز از میدان کاریش به معنای تسلیم شدن در برابر حزب‌الله است. همچنین به دلیل ترس از واکنش حزب‌الله، این بار آمریکایی‌ها فشار خود را بر شرکت انرژین جهت تعویق زمان بهره‌برداری از میدان کاریش افزایش داده‌اند.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: رژیم صهیونیستی اسرائیل کاریش اخبار آمریکا لبنان رژیم صهیونیستی اسرائیل کاریش اخبار آمریکا لبنان استخراج گاز از میدان کاریش لبنان و فلسطین اشغالی پرونده مناقشه مرزی پرونده مرزبندی فرستاده آمریکایی فرستاده آمریکا رژیم صهیونیستی رسیدن به توافق مرز زمینی حزب الله تل آویو خط آبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۹۷۵۶۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گفت‌وگوهای پنهانی عربستان با اسرائیل در جریان جنگ غزه

رسانه‌های رژیم صهیونیستی از گفت‌وگوهای مخفیانه بین عربستان سعودی و اسرائیل در طول جنگ غزه خبر داده و آن را فاش کردند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، رسانه‌های رژیم صهیونیستی از گفت‌وگوهای مخفیانه بین عربستان و اسرائیل در طول جنگ غزه خبر داده و آن را فاش کردند.

کانال 12 رژیم صهیونیستی در گزارش خود آورده است که در جریان جنگ غزه، تماس‌های ویژه‌ای به صورت مخفیانه برای عادی سازی روابط و انعقاد یک توافق تاریخی بین اسرائیل با عربستان سعودی صورت گرفته است.

پیش‌تر «میدل ایست نیوز» به نقل از یک مقام آگاه، جزئیات توافق امنیتی و نظامی و سیاسی آمریکا و عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی را که به عادی‌سازی روابط ریاض و تل‌آویو ختم می‌شود، فاش کرد.

به گفته این مقام آگاه، توافق امنیتی دیپلماتیک آمریکا و عربستان سعودی و اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطین به مراحل نهایی خود رسیده و دولت آمریکا درباره آن با ولیعهد عربستان به توافق رسیده است.

به گفته این مقام، محور دوم توافق تسهیل دستیابی عربستان به سلاح‌های پیشرفته امریکاست.

همچنین در محور سوم، دو کشور درباره برنامه هسته‌ای غیر نظامی تابع نظارت شدیدی توافق کرده‌اند که به موجب آن عربستان می‌تواند از منابع اورانیوم خود برای رآکتورهای هسته‌ای استفاده کند.

این مقام در ادامه تأکید کرد که در برابر، عربستان متعهد شده که سرمایه‌گذاری‌های چین در خاک عربستان و نیز روابط نظامی خود با چین را محدود کند و سامانه‌های پدافندی جدید خود را کاملا با تسلیحات آمریکایی نوسازی کند، تعهدی که منافع بسیاری برای تولیدکنندگان سلاح آمریکایی خواهد داشت و به ارتش‌های دو کشور امکان همکاری متقابل را می‌دهد.

این مقام آگاه تأکید کرد که عربستان در ازای همه این توافقات روابط خود را با رژیم صهیونیستی برقرار خواهد کرد با این شرط که «بنیامین نتانیاهو» متعهد به همکاری برای برقراری راه حل دو دولتی با همکاری تشکیلات خودگردان فلسطینی پس از اصلاح آن باشد.

جزئیات توافق آمریکا و عربستان برای سازش میان ریاض و تل‌آویو

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • گفت‌وگوهای پنهانی عربستان با اسرائیل در جریان جنگ غزه
  • دانشجویان لبنانی هم به جنبش بزرگ حمایت از غزه پیوستند
  • آغاز تحصن دانشجویان لبنانی در حمایت از غزه
  • توافق سازش عربستان با اسرائیل در نقاط پایانی خود قرار دارد
  • ریاض: به توافق امنیتی با آمریکا نزدیک شده‌ایم
  • شرط مهم حماس برای توافق آتش بس با اسرائیل/حملات موشکی سنگین از خاک لبنان به سرزمین‌های اشغالی/تعداد شهدای نوار غزه به ۳۴ هزار و ۴۸۸ تن رسید
  • شرط مهم حماس برای توافق آتش بس با اسرائیل/حملات موشکی سنگین از خاک لبنان به سرزمین‌های اشغالی/تعداد شهدای نوار غزه به ۳۴ هزار و ۴۸۸ نفر رسید
  • شرط مهم حماس برای توافق آتش بس با اسرائیل/حملات موشکی سنگین از خاک لبنان به سرزمین‌های اشغالی
  • لیندسی گراهام خواستار توافق عربستان و اسرائیل شد
  • حمله به رفح دور اما نزدیک!