Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@22:25:57 GMT

آغاز یک کار بزرگ    

تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۹۷۶۱۶۶

آغاز یک کار بزرگ    

یکی از بزرگان سینما می گوید سینما وادی حیرت است  و هر فیلمی که بتواند بیشتر و بیشتر مخاطب را به وادی حیرت ببرد، به این تعریف سینما بیشتر نزدیک شده است. سینما از همان بدو تولد ، از همان زمان که در اولین نمایش برادران لومیر لوکوموتیو قطار را از پرده به سمت تماشاگران راند وباعث ترس و فرار آنها شد میزان ابهت خود را به کشید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بعدها وبا رشد تکنولوژی، توقع مخاطب هم از فیلمهایی که می دیدبالا رفت. رفته رفته به اندازه محتوای اثر، جذابیت های تصویری هم اهمیت پیدا کردوحتی گاه کاملا به محتوای اثر غلبه کرد. به این معنا که اگرجذابیت های تصویر ومیزان باورپذیری یک فیلم بیشتر بود بیشتربه چشم می آمد و این توانایی را داشت که  اشکالات دیگر فیلم را یکسره به حاشیه ببرد.
در گذشته، کارهای این بخش را متخصصان وکارشناسان جلوه های میدانی براساس تجربیات به دست آمده و براساس آزمون و خطا انجام می دادند. که کاری پرزحمت ، وقت گیر، هزینه بر وگاه خطرناک برای عوامل  بود. اما با گذشت زمان ، سینما دیگر نمی توانست به همان جلوه ها و تروکاژهای قدیمی اکتفا کند. سینما در حال پوست انداختن بود. توقع مخاطبان به شدت بالا رفته بود وایده های نویسندگان فیلمنامه ها چنان عنان گسیخته و بی محابا و جاه طلبانه پروبال گرفته بود که تصویر وسینما برای رسیدن به آن باید حسابی به خود زحمت می داد تا کمی تصویری «هم قد» توصیف های فیلمنامه ارائه کند. 
اینجا بود که جلوه های ویژه دیجیتال آرام آرام جایش را در سینما باز کرد و توانست خودش را تثبیت کند. حالا غول چراغ جادو بیرون آمده بود وسینما به کمک آن می توانست به هر شعبده ای دست بزند. حالا غول چراغ جادو به سینما کمک کرده بود تا در تاریکی سینما ، هر عمل ناممکن و خارق العاده ودور از ذهنی را باور پذیر و عملی و در دسترس ببینیم. این هنر بی بدیل جلوه های ویژه دیجیتال بود که مرزهای تخیل و حقیقت را یک تنه جابجا می کرد.
کاملا پیدا بود که آینده سینما از گذرگاه جلوه های دیداری می گذشت و مانند همیشه غرب خیلی زود پتانسیل های شگرف آن را برای ساخت آثار تصویری فاخر دریافت و همه بضاعت خود را برروی بسط و گسترش آن گذاشت وخیلی زود هم نتیجه گرفت. بله! معجزه اتفاق افتاده بود وآن معجزه جلوه های دیجیتالی و دستاوردهای حیرت انگیزش در عالم سینما بود. سینما راه هزار ساله را یک شبه طی کرد. حالا هر ایده خلاقانه می توانست در حد اعلای خود به تصاویری با ورپذیر و باشکوه با جزییات فراوان تبدیل شود.
برگزاری اولین رویداد جلوه های بصری سینمای ایران از سوی بنیاد فارابی  یک اتفاق بزرگ در این حیطه است و نشانه ای از آینده نگری و توجه  مدیران این بنیاد به اسباب پیشرفت سینما و صنعتی شدن این حرفه است. 
اهمیت جلوه های بصری در روزگار فعلی سینما بر کسی پوشیده نیست. سرمایه گذاری و اموزش برروی آن می تواند نتایج چشم گیری در روی هنرهای تصویری ما داشته باشد. 
شاید جلوه های بصری مدرن همان حلقه مفقوده ما در حوزه سینما باشد تا به غنای تصویری و جذابیت های ان کمک کند. تغییرات پرشتاب و فزاینده در حوزه سینما ما را وارد عرصه ای کرده که ناگزیریم پذیرای تغییرات گسترده و تازه در این حوزه بشویم وبدون شک جلوه های بصری سینما مدخل اصلی این تغییرات خواهد بود.
واقعیت این است که استفاده از جلوه های بصری دیجیتالی می تواند زمینه حضور سینمای ما را در بازارهای جهانی فراهم کند. امکان ندارد به فکر حضور در بازارهای جهانی باشیم اما از نظر دانش بصری دیجیتالی و اجرای آنها دستمان خالی باشد. سینمای چین ، هند ، کره جنوبی بخش عمده موفقیتش را مدیون سیستمی است که برای تولید آثار تجاری تدارک دیده است که بخش عظیمی از آن برروی جلوه های بصری فوق العاده و مدرن امروزی متمرکز است.
پررنگ شدن جلوه های ویژه تصویری اولین حسنش این است که تصاویر سینمای ما ، به استانداردهای سینمای جهانی نزدیک می شود. خیلی مهم است که تولیدات ما به لحاظ کیفیت و ظرافت های تصویری پربار و امروزی باشد. یکی از راههای برون رفت سینمای ما از وضعیت فعلی ، حضور فعالانه و برنامه ریزی شده در بازارهای منطقه و جهان است و یکی از ارکان این اتفاق استفاده مستمر و حرفه ای از هنر بسیط جلوه های ویژه در آثار مختلف سینمایی ماست. هیچ چیز به این اندازه مهم نیست که مدیران و مسوولان سینما به جایگاه و نقش تعیین کننده جلوه های بصری در موفقیت و یا عدم موفقیت یک فیلم آشنا باشند و مهم است که این توجه به گونه ای باشد که بدنه سینما امکان استفاده بهینه و کاربردی از آن را داشته باشند.
باید به مدیران بنیاد فارابی به خاطر برگزاری اولین دوره « رویداد جلوه های بصری سینمای ایران»  تبریک گفت وامیدوار بود که این حرکت آغازگر اتفاقاتی باشد که نتایج آن را در آینده نزدیک بهتر و گسترده تردر سینما ببینیم.

برچسب‌ها سینمای ایران بنیاد سینمایی فارابی سینما

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سینمای ایران بنیاد سینمایی فارابی سینما سینمای ایران بنیاد سینمایی فارابی سینما جلوه های بصری جلوه های ویژه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۹۷۶۱۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترافیک شهر تهران آغاز شده است

سرهنگ علی  اصغر شریفی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره ترافیک امروز شهر تهران گفت: با رصدید که از طریق مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ از وضعیت تردد خودروها در ساعات ابتدایی صبح روز یکشنبه نهم اردیبهشت ماه 1403 از سطح معابر بزرگراههایی شهر تهران انجام شد، شاهد شروع ترافیک در مسیرهای غربی، شرقی و جنوبی به سمت مرکز شهر تهران و معابر پرتردد و دارای ترافیکی سنگین و نیمه سنگین اما با ترددهایی روان در سطح پایتخت بودیم .  

رییس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ افزود: انتهای بار ترافیک در بزرگراههای شیخ فضل الله – یادگار و در حال حرکت ، آبشناسان – سردار جنگل ، همت – جنت آباد و چمران - نهج البلاغ،  می باشد . 

سرهنگ شریفی گفت: انتهای بار  ترافیکی در بزرگراه یادگار امام (ره ) تا مقطع صالحی تا شیخ فضل الله از  جلال آل  احمد، محمد علی  جناح بعد از پل شیخ فضل الله است .  

وی ادامه داد: همچنین انتهای بار ترافیکی در بزرگراه آزادراه تهران کرج در هر دو مسیر بدون مشکل و روان، شهید سلیمانی - صیاد، بابایی – نیروی زمینی، زین الدین– صدف، علامه – شقایق، امام علی (ع) – جانبازان، شهید سلیمانی – ستاری، بزرگراه لشگری  - شیشه مینا  و رسالت قبل از پل سید خندان هم روان  می باشد .  

سرهنگ شریفی بیان داشت: خیابان آزادی در مسیرغرب به شرق از شهیدان و جانبازان از میدان امام رضا (ع) و مسیر جنوب به شمال نواب از نهم دی دارای بار ترافیکی سنگینی هستند و داخل تونل توحید ترافیک منظم و در حال حرکت می باشد . 

وی بیان داشت: هم اکنون محدوده آزادراه در محدوده غربی می تواند مسیر خوبی بدلیل خلوتی این محل برای تردد رانندگان باشد . 

رییس  مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ گفت: در اکثر  معابری  که گذرگاه عابر  پیاده وجود دارد و تردد عابرین پیاده را شاهد هستیم توسط  تیم های  پلیس راهور  تهران بزرگ طرح گذرگاه عابر پیاده به منظور  افزایش  ایمنی  این افراد اجرا می شود که از رانندگان می خواهیم به همین منظور در ترددهای خود دقت بیشتری داشته باشند و حق  تقدم عبور  عابرین پیاده را رعایت نمایند تا عابرین پیاده بدون کمترین مشکل از  مقاطع و گذرگاهها عبور  نمایند .

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی حوادث و انتظامی

دیگر خبرها

  • از آمار فروش هفته گذشته چه می‌دانید؟/ پرفروش‌ترین اثر غیرکمدی
  • ترافیک شهر تهران آغاز شده است
  • رابطه این فیلم با ماجرای قتل بابک خرمدین | اسم فیلم را عوض کردم تا...
  • عاشقانه شمس و مولانا رکورد کمدی‌ها را زد/تغییر ناگهانی دبیر اقوام
  • رکورد فروش روزانه سینما شکسته شد
  • از سینمای متفکر به فیلم های کمدی رسیدیم
  • رخ نمایی رنگین کمان در آسمان شهرکرد پس از بارش باران + فیلم
  • بهره‌برداری از ۱۷ سالن سینما در استان فارس
  • نگاه به سینما جدی نیست/ بررسی پیدایش هالیوود در مستند «پشت صحنه»
  • تصویر تازه از پسر فرهاد مجیدی کنار پدر؛ چقدر بزرگ شدی!