Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-27@17:10:13 GMT

آغاز مرمت حفاظتی و بهسازی قلعه قاجاریه شهرآباد در بافق

تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۶۰۴۴۲۲۰

آغاز مرمت حفاظتی و بهسازی قلعه قاجاریه شهرآباد در بافق

لیلی رنجبر رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بافق در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس از این شهرستان، اظهار کرد: این قلعه باستانی با مساحت حدود ۹۰۰ مترمربع در شمال شهربافق در مجاورت کمربندی قرارگرفته است.

وی افزود: مرمت این قلعه با اعتبار ۴۰۰ میلیون تومان از محل منابع میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی بافق انجام می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رنجبر، مهمترین اقدامات و عملیات اجرایی دراین بنا را مرمت طاق‌ها، کونو شکنی، کاه‌گل پشت‌بام و استحکام‌بخشی پی‌ها عنوان کرد و گفت: هدف مرمت این بناحفظ ارزش‌های تاریخی، فرهنگی و زیبایی شناختی با توجه به اصالت آن است.

به گفته وی، این قلعه دارای یک برج با ۱۶ جایگاه تیراندازی است و یک سنگ‌انداز بالای درِ ورودی آن قرار دارد و که گویای بسیاری از رخدادهای تاریخی و کهن این دیار است و باید آن طور که شایسته است حراست شود.

وی با اشاره به این‌که مصالح به‌کار رفته در قلعه خشت و گل، سنگ و آجر است، افزود: این بنا با پلان چهارضلعی و به‌ صورت یک طبقه طراحی‌شده و ورودی بنا در ضلع جنوبی قرار دارد که در داخل قلعه تعبیه‌ شده است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بافق تصریح کرد: سقف فضاهای قلعه یاد شده عموما به شکل ضربی و به ‌صورت گهواره‌ای با قوس هلالی است.

این قلعه مربوط به دوره قاجاریه است و سال ۱۳۸۴ به شماره ۱۵۰۵۶ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/ع

منبع: فارس

کلیدواژه: میراث فرهنگی بافق استان یزد مرمت قلعه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۶۰۴۴۲۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاروانسرای ینگی امام نیازمند مرمت هر چه سریعتر است

به گزارش جام جم آنلاین البرز، رحیم خاکی اظهار کرد: کاروانسرای ینگی امام یکی از ظرفیت‌های بسیار خوب استان البرز است که سال گذشته همراه با ۵۳ کاروانسرای دیگر در پرونده کاروانسرا‌های ایرانی به ثبت جهانی رسید.
به گفته مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان البرز با اشاره به اینکه شرایط بنای کاروانسرا اکنون به گونه‌ای است که به مرمت نیاز دارد و باید هر چه سریعتر برای این موضوع اقدام شود.
او با اشاره به اینکه حدود ۱۰۰ الی ۲۰۰ میلیارد تومان برای مرمت کامل این بنا نیاز است، گفت: اعتبارات ناچیری هر ساله برای مرمت بخش‌هایی از این بنا در نظر گرفته می‌شود که جوابگوی نیاز مرمتی آن نیست، بنابراین اولویت واگذاری این بنا به بخش خصوصی است تا یکبار به صورت کامل مرمت بنا صورت گیرد.
به گفته او کاروانسرای ینگی امام از لحاظ موقعیت قرارگیری و دسترسی یکی از بهترین گزینه‌ها برای تبدیل به اقامتگاه و یا گذر فرهنگی به عنوان محلی برای برگزاری رویدادها، نمایشگاه‌ها و بازارچه صنایع دستی و فرهنگی است که در راستای حمایت از تولید ملی نیز قرار می‌گیرد.

دیگر خبرها

  • بهسازی معابر اراک برای افزایش رفاه شهروندان آغاز شد
  • مرمت کاروانسرای ینگی‌امام ۲۰۰ میلیارد تومان می‌خواهد
  • کاروانسرای ینگی امام نیازمند مرمت هر چه سریعتر است
  • کاروانسرای ینگی‌امام به بخش خصوصی واگذار می‌شود
  • واگذاری کاروانسرای ینگی امام به بخش خصوصی در اولویت است
  • صرفه جویی ۸۰۰ هزار متر مکعب آب با انجام اقدامات حفاظتی در بافق و بهاباد 
  • مافیای «بافت تاریخی» به زمین می‌خورد؟
  • دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر شاهسون آغاز شد
  • آغاز عملیات پروژه بهسازی آسفالت بلوار شهید سلیمانی قم و انسداد مسیر
  • حیدرآباد؛ اصفهانی نو در قلب هندوستان