Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/کرمانشاه مدیر مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی کرمانشاه به تشریح علل ناباروری و راهکارهای پیشگیری از آن پرداخت.

دکتر نازنین کریمی در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه ناباروری یک بیماری است و نقص محسوب نمی شود، گفت: ناباروری به عدم توانایی در باردار شدن پس از یک سال تلاش و عدم استفاده از روش های پیشگیری در این مدت گفته می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: این بیماری تک عاملی نیست و عوامل مختلفی در بروز آن نقش دارند که یکی از مهمترین آنها ژنتیک است.

کریمی گفت: عامل موثر بعدی در بحث ناباروری سن بالا در ازدواج است، چرا که با افزایش سن، هم کمیت و هم کیفیت سلولهای جنسی در مردان و زنان کاهش می یابد و ناباروری در زوجینی که در سنین بالا ازدواج کرده اند، محتمل‌تر است.

مدیر مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی کرمانشاه استرس را هم یکی از عوامل بسیار مهم در ناباروری زوجین عنوان کرد و افزود: امروزه مقالات بسیاری در این زمینه به چاپ رسیده و مشخص شده افرادی که استرس های خانوادگی، شغلی و... را تجربه می کنند، بیشتر با چالش ناباروری مواجه هستند.

وی افزود: در حال حاضر میزان ناباروری در افرادی که تحصیلات بالاتری دارند بیشتر است که این امر به دلیل درگیری های فکری و استرس هایی است که این افراد تجربه می کنند.

کریمی سبک زندگی را هم یکی دیگر از مهمترین علل موثر در ناباروری افراد عنوان کرد و افزود: تغذیه، ورزش و در مجموع سبک زندگی افراد نقش موثری در ناباروری دارد و هرچه سبک زندگی ناسالم‌تر باشد احتمال ناباروری هم افزایش می یابد.

وی از عفونت ها هم به عنوان عامل دیگر در ناباروری یاد کرد و افزود: بیماریهای عفونی، عفونت های میکروبی و قارچ ها هم در بروز ناباروری افراد موثر هستند.

کریمی برخی بیماریهای جنسی را هم از عوامل موثر دیگر در ناباروری افراد عنوان کرد.

وی با بیان اینکه در ناباروری زوجین سهم زن و مرد یکسان است، گفت: در گذشته این تصور وجود داشت که عمدتا ناباروری از جانب زنان است، اما امروزه علم ثابت کرده که میزان ناباروری در زنان و مردان یکسان است.

مدیرمرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی کرمانشاه در ادامه در تشریح راهکارهای پیشگیری از ناباروری گفت: بجز عامل ژنتیک که نمی‌توان اقدامی برای پیشگیری از آن انجام داد، مابقی عوامل از جمله استرس، سبک زندگی، عفونت ها و ... به راحتی قابل پیشگیری هستند.

وی افزود: اگر افراد سبک زندگی سالم داشته و در سنین پایین‌تر و قبل از 30 سالگی ازدواج کنند، تا حد زیادی شانس باروری را افزایش می دهند.

کریمی بر درمان به موقع ناباروری هم تاکید کرد و افزود: اگر یک زوج زیر 30 سال یک سال تلاش کرده و صاحب فرزند نشدند نباید زمان طلایی درمان را از دست بدهند و باید سریعا اقدام کنند و در صورت اقدام برای درمان 35 تا 40 درصد شانس این را دارند که صاحب فرزند شوند.

وی افزود: در خصوص زوجین بالای 30 سال هم توصیه می‌شود پس از شش ماه تلاش برای فرزند دار شدن حتما برای درمان مراجعه کنند و این زوجین هم در صورت اقدام برای درمان 20 تا 25 درصد شانس این را دارند که صاحب فرزند شوند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی كرمانشاه منطقه کرمانشاه ناباروري سبک زندگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۶۴۸۳۷۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشگیری از تحمیل هزینه‌های جانبی به جامعه با تجهیز خانه‌های بهداشت

ایسنا/زنجان فرماندار زنجان گفت: با وجود خانه‌های بهداشت مجهز، می‌توانیم از تحمیل بسیاری از هزینه‌های جانبی به بیماران و نیز جامعه پیشگیری کنیم.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی فرمانداری زنجان، پرویز خالقی به مناسبت هفته سلامت و در دیدار با کارکنان مرکز بهداشت شهرستان زنجان، عنوان کرد: همه‌ ما بایستی تلاش کنیم شعار پیشگیری بهتر از درمان را به منصه ظهور برسانیم، چرا که پیشگیری بسیار سهل‌تر و کم‌هزینه‌تر از درمان است. 

وی افزود: اگر بتوانیم امر پیشگیری را به خوبی مدیریت کنیم، درصد بالایی از بیماری‌ها و مشکلات بعدی دامن‌گیر افراد جامعه نخواهد شد.

خالقی با تأکید بر اهمیت تجهیز کردن خانه‌های بهداشت، افزود: اگر خانه‌های بهداشت مناطق کوچک و کمتر توسعه‌یافته نظیر روستاها مجهز و به‌روز باشند، شاهد کاهش مشکلات بهداشتی و درمانی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی خواهیم بود.

او گفت: این موضوع سبب رفع مشکلات بهداشتی و درمانی ساکنان این مناطق شده و موجبات آسودگی آنان را فراهم خواهد آورد و طبعاً با وجود خانه‌های بهداشت مجهز، می‌توانیم از تحمیل بسیاری از هزینه‌های جانبی به بیماران و نیز جامعه پیشگیری کنیم.

فرماندار شهرستان زنجان با اشاره به شأن و جایگاه والای فعالان حوزه بهداشت و درمان عنوان کرد: حیطه‌ کاری بهداشت و درمان از اهمیت و حساسیت بالایی برخوردار است. از آن‌جایی‌که این حوزه کاری با جان و حیات انسان‌ها در ارتباط است، فعالان حوزه بهداشت و درمان بایستی نهایت دقت و ظرافت را سرلوحه‌ کار خود قرار دهند. 

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پیشگیری از تحمیل هزینه‌های جانبی به جامعه با تجهیز خانه‌های بهداشت
  • در چه سنی می‌توان یک فرد را «پیر» دانست؟
  • تسهیلات خوبی برای درمان ناباروری در استان کرمان اختصاص دادیم
  • اولین فرزندان مرکز ناباروری ساوه پا به عرصه هستی گذاشتند
  • پیرترین پدر و مادرها کدام استان زندگی می‌کنند؟
  • برنامه «ماه‌ترین پلاس» به سراغ پدران می‌رود
  • فاصله ازدواج و فرزندآوری به ۳ سال رسیده است
  • نشان‌دار شدن ۱۳۹۱ زوج نابارور در سامانه بیمه سلامت کهگیلویه و بویراحمد
  • ایران روی کمربند سنگ کلیه
  • ادعای جدید کریمی قدوسی درباره ساخت کلاهک هسته ای /با موشک کاتیوشا که نمی توان تهدید هسته ای را پاسخ داد /حرف سِری و خاصی نزدم، آژانس هم مطلع است