Web Analytics Made Easy - Statcounter

راضیه مروتی؛ پرستار نمونه یکی از بیمارستان‌های ساوه بود که علاقه زیادی به این شغل داشت و حتی کرونا هم حریف عشق او به شغل پرستاری نشد. این پرستار در زمان حیاتش به کمک بسیاری از بیماران آمده بود و حتی پس از مرگش نیز نجات‌بخش جان بیماران شد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، «از اول هم علاقه زیادی به پرستاری داشت و وقتی هنوز به سن دانشگاه نرسیده بود؛ در دوره‌های کمک پرستاری شرکت می‌کرد؛ زمانی که نتایج انتخاب رشته دانشگاهش آمد و متوجه شد پرستاری قبول شده خیلی خوشحال شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درسش را که تمام کرد دلش می‌خواست جایی مشغول شود اما در آن ایام جذب پرستار خیلی انجام نمی‌شد و به همین دلیل با حقوق کم رفته بود در یکی از مراکز درمانی کار می‌کرد. بعد از مدتی در یکی از بیمارستان‌های ساوه مشغول به کار شد؛ در آن دوران هرکسی از آشنایان و دوستان که به بیمارستان مراجعه می‌کردند می‌آمدند پیش من و از مهربانی و برخورد خوبش با بیماران و رسیدگی خوبی که انجام می‌داد تعریف می‌کردند.»

این‌ها را حمیدرضا می‌گوید؛ برادر راضیه مروتی، پرستاری که زندگی‌اش را وقف خدمت‌رسانی به بیماران کرده بود.

کرونا هم حریف علاقه به پرستاری نشد

حمیدرضا ادامه می‌دهد:‌ «کرونا هم نتوانست حریف علاقه راضیه به شغل پرستاری شود؛ او همیشه با دل و جان به بیماران خدمت می‌کرد و زمانی که کرونا به ایران آمد هم دست از شغلش نکشید و مدتی در آی‌سی‌یو کار می‌کرد؛ بعد از آن که کرونا وارد کشور شد اعضای خانواده نگران ابتلایش به بیماری بودند زیرا در آن زمان باردار بود اما خودش تمایل داشت به بیمارستان برود و به بیماران خدمت کند به همین دلیل به بخش جراحی منتقل شد و در آنجا فعالیتش را ادامه داد. به طرز خستگی‌ناپذیری با عشق و علاقه کار می‌کرد و شغلش را دوست داشت و حتی به کرونا نیز مبتلا شد اما دست از کار نکشید.»

پرستاری که پس از مرگ نیز نجات‌بخش جان بیماران شد

کودکی که هرگز زاده نشد...

راضیه مروتی که متولد 68 و اهل ساوه بود؛ یک فرزند 9 ساله به نام ابوالفضل دارد؛ 32 سال داشت و قرار بود دوباره مادر شود.

در یکی از روزهای بهار 1401 زمانی که سه ماهه باردار بود برای پیگیری مراقبت‌های بارداری در حال عزیمت از ساوه به سوی تهران بود؛ اتومبیلش در جاده تهران ـ ساوه، از مسیر منحرف شد و پس از برخورد با یک دستگاه تریلی، دچار سانحه شد و مادر راضیه به همراه خودش و جنینی که انتظار تولدش را می‌کشیدند، جان خود را از دست دادند.

آخرین شب‌ کاری در بیمارستان

زهرا مروتی، خواهر راضیه است که در داروخانه همان بیمارستانی مشغول به فعالیت است که راضیه در آن کار می‌کرد؛ می‌گوید:‌ «شب قبل از سانحه، هردویمان شب‌کار بودیم؛ صبح با هم به خانه رفتیم و راضیه گفت می‌خواهد به پزشک مراجعه کند و همان روز بود که این حادثه ناگوار پیش آمد؛ آن شبی که با هم در حال کار کردن بودیم هیچگاه فکرش را نمی‌کردم که این آخرین زمان کنار هم بودنمان باشد.»

حالا بیماران برای راضیه قرآن می‌خوانند

زهرا ادامه می‌دهد:‌ «تا روزها پس از درگذشت راضیه، بیمارانی که راضیه از آنها مراقبت می‌کرد و بهبود پیدا کرده‌ بودند وقتی متوجه می‌شدند که راضیه فوت کرده، می‌آمدند برایم از خوش اخلاقی و برخورد خوبی که راضیه با آنها داشته می‌گویند. یک روز یکی از بیماران آمد و گفت زمانی که در این بیمارستان بستری بودم؛ حال وخیمی داشتم و به همین دلیل خانم مروتی بالای سر من قرآن می‌خواند؛ حالا که حالم خوب شده و فهمیدم ایشان در قید حیات نیست؛ من برایش قرآن می‌خوانم.»

ماجرای تلخ جوجه کبابی که یکی از بیماران پخش کرد

چند روز بعد از فوت راضیه، یکی از بیماران پیش خواهر راضیه آمده بود؛ می‌گفت بیمار تصادفی بوده است و وضعیت وخیمی داشته و نگران بوده که دیگر حالش خوب نشود. راضیه به او خیلی روحیه و انرژی مثبت داده بود و گفته بود خوب می‌شوی و به شوخی گفته بود که قول بده اگر خوب شدی، یک جوجه کباب مهمانم کنی. بیمار خوب شده بود و روزی که بیمار به بیمارستان آمده بود تا به قول خودش به راضیه عمل کند و جوجه کباب پخش کند؛ فهمیده بود که راضیه فوت کرده است و همه جوجه کباب‌ها را به عنوان خیرات برای راضیه پخش کرد.

پرستاری که پس از مرگ هم نجات‌بخش جان بیماران شد

این پرستار فداکار و مهربان، حتی پس از درگذشتش نیز به کمک بیماران آمد؛ گویی نجات جان بیماران، با زندگی و حتی مرگ راضیه گره خورده بود.

پدرش درباره روزی که راضیه درگذشت، می‌گوید: «با تأیید مرگ مغزی راضیه پس از سانحه تصادف، خانواده تصمیم به اهدای اعضای بدن او گرفتند و رضایت دادند تا تمام اعضای قابل پیوند او اهدا شود. آن طور که در خبرها آمد؛ کبد و دو کلیه راضیه به بیماران نیازمند عضو اهدا شد تا نجات‌بخش جان آنها شود.»

از او درباره علت رضایتش به اهدای اعضای راضیه می‌پرسم؛ با بغض می‌گوید:‌ «راضیه خیلی مهربان بود؛ در زمان حیاتش چند کودک بی‌سرپرست را تحت پوشش قرار داده بود؛ راضیه کارت اهدای عضو داشت و به همین دلیل فهمیدیم که خودش دوست داشته اعضای بدنش به بیماران نیازمند اهدا شوند. یکی از بیماران که کبد راضیه به او پیوند زده شده بود؛ پرس و جو کرده بود تا بداند از چه کسی این عضو را دریافت کرده، به او گفته بودند که یک پرستار اهل ساوه، بخشنده این عضو بوده است؛ خیلی پیگیری کرد تا ما را پیدا کرد و از ما خیلی تشکر کرد و گفت یک بچه سه ساله دارد؛ اگرچه راضیه جان خود و جنینش را از دست داد اما توانست او را به زندگی و کنار بچه‌اش بازگرداند.»

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: بهداشت و درمان وزارت بهداشت پرستار بهداشت و درمان وزارت بهداشت پرستار یکی از بیماران همین دلیل نجات بخش جان جان بیماران بیماران شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۶۵۰۳۷۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دبیرکل سازمان جهانی بهداشت: تفاهم‌نامه‌ مقابله با همه‌گیری‌های آینده باید امضا شود

ایتنا - دبیرکل سازمان جهانی بهداشت از کشورها خواست تا با امضای تفاهم‌نامه‌ای برای کمک به مبارزه با همه‌گیری‌های آینده موافقت کنند.
تفاهم‌نامه جدید و مجموعه‌ای از به‌روزرسانی‌های قوانین موجود در مقابله با همه‌گیری‌ها، به منظور تقویت دفاع جهانی در برابر عوامل بیماری‌زای جدید پس از همه‌گیری کووید-۱۹ که جان میلیون‌ها تن را گرفت، تدوین شده است.

کشورهای عضو این سازمان قرار است در روز ۲۱ اردیبهشت مذاکرات بر سر این توافق را نهایی کنند تا بتوانند آن را در نشست سالانه سازمان بهداشت جهانی در اواخر ماه به تصویب برسانند، ولی اختلافات بزرگی بر سر متن این تفاهم‌نامه وجود دارد.

تدروس آدهانوم، دبیر‌کل سازمان جهانی بهداشت، در نشست ژنو با اشاره به اهمیت این توافق به کشورهای جهان گفت: «به مردم دنیا، مردم کشورهای تان، و مردمی که نماینده آنها هستید، آینده امنی بدهید.»

یکی از اصلی‌ترین اختلافات میان کشورهای ثروتمند و کشورهای در حال توسعه، موضوع به اشتراک‌گذاری عادلانه داروها و واکسن‌ها برای جلوگیری از تکرار معضلات دوران کرونا است.

دسترسی به پاتوژن‌های شناسایی شده در داخل کشورها، دسترسی به محصولات مبارزه با بیماری همه‌گیر مانند واکسن‌های تولید شده؛ و توزیع عادلانه نه تنها آزمایش‌ها، درمان‌ها و واکسیناسیون‌های ضد همه‌گیر، بلکه ابزار تولید آنها از موضوعات مورد بحث میان کشورها است.

شماری از سیاستمداران در کشورهایی مانند آمریکا و استرالیا استدلال می‌کنند که این توافق که الزام قانونی دارد، قدرت زیادی را به سازمان بهداشت جهانی می‌دهد.

دبیرکل سازمان بهداشت جهانی این استدلال را رد می‌کند و می‌گوید تفاهم‌نامه به کشورها کمک می‌کند تا در برابر شیوع همه‌گیری بهتر از شهروندانشان محافظت کنند.

سازمان بهداشت جهانی در هفته‌های اخیر در مورد رشد تصاعدی آنفولانزای مرغی با نگرانی در مورد اینکه در صورت شروع انتقال آن بین انسان‌ها چه اتفاقی خواهد افتاد، زنگ‌های خطر را به صدا درآورد و این موضوع، فوریت رسیدن به این توافق را برجسته‌تر کرد.

در تاریخ ۷۵ ساله این نهاد وابسته به سازمان ملل متحد، تنها باری که کشورهای عضو توانستند با یک معاهده قانونی الزام‌آور موافقت کنند، معاهده کنترل دخانیات در سال ۲۰۰۳ میلادی بود.

سازمان بهداشت جهانی پس از همه‌گیری کووید-۱۹ به دلیل رویکرد خود در پیدا کردن منشاء ویروس آماج انتقادهای فراوان قرار گرفت.

در این ارتباط، این سازمان، یک بازدید به شدت کنترل شده از چین داشت و به این نتیجه رسید که «بسیار بعید» است که ویروس کرونا از آزمایشگاهی در شهر ووهان به انسان منتقل شده باشد.

با این حال سازمان بهداشت جهانی در پی فشارها، گزارش تحقیقی دیگری منتشر کرد و در آن، گروه متخصصان این سازمان گفتند که داده‌های لازم برای توضیح چگونگی شروع همه‌گیری وجود ندارد.

گروه متخصصان سازمان بهداشت جهانی همچنین گفت که نمی توان نظریه «حادثه آزمایشگاهی» را نادیده گرفت اما تأکید کرد که چین اطلاعاتی به این نهاد بین‌المللی ارائه نکرده است که در آن احتمال ابتلا به ویروس کرونا ناشی از نشت آزمایشگاهی ارزیابی شده باشد.

دیگر خبرها

  • نگران آینده پزشکی ایران هستم/ بحران پرستاری سراغ پزشکی خواهد آمد
  • تلاش برای دسترسی به داروی مورد نیاز بیماران تالاسمی
  • تبادل مرگ و زندگی در جریان اهدای عضو
  • شارژ رفاه با دورکاری؛ کرونا با زندگی ما چه کرد؟!
  • دبیرکل سازمان جهانی بهداشت: تفاهم‌نامه‌ مقابله با همه‌گیری‌های آینده باید امضا شود
  • عکس| آخرین تصویر از بازیگر پایتخت پیش از فوت /دلیل مرگ
  • حقوق کدام یک از ایثارگران در سال ۱۴۰۳ افزایش داشت؟
  • سخنی در باب محتوای «مست عشق» به کارگردانی حسن فتحی/ تحریف تاریخ به شیک ترین شکل ممکن
  • (عکس) آخرین تصویر از بازیگر پایتخت پیش از فوت
  • آخرین تصویر از بازیگر پایتخت پیش از فوت/ عکس