Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-03-19@04:22:36 GMT

چرا دچار سنگ مثانه می‌شویم؟

تاریخ انتشار: ۷ بهمن ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۶۹۴۳۶۵۹

چرا دچار سنگ مثانه می‌شویم؟

سنگ مثانه اغلب ناشی از عدم توانایی کامل مثانه است و همیشه همراه با علائم و نشانه‌ها نیست و ممکن است به طور ناگهانی همراه با درد شدید شکم و وجود خون در ادرار خود را نشان دهد.

به گزارش ایران اکونومیست، سنگ‌های کوچک مثانه اغلب به طور خود به خود قابل عبور هستند اما در صورت وخیم شدن، نیاز به مداخلات پزشکی دارند و در غیر این صورت منجر به عفونت و عوارض دیگر خواهند شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برخی از افراد مبتلا به سنگ مثانه هیچ مشکلی حتی در صورت بزرگ شدن سنگ‌ها ندارند، اما اگر این سنگ‌ها منجر به تحریک دیواره مثانه و یا متوقف کردن جریان ادرار شوند، علائم و نشانه‌ها می‌توانند گسترش یابند. سنگ مثانه به طور کلی با عدم تخلیه به موقع یا کامل ادرار در ارتباط است. در بیشتر موارد یک بیماری زمینه‌ای می‌تواند مانع تخلیه کامل مثانه شود.

رایج ترین شرایطی که باعث سنگ مثانه می‌شوند، شامل موارد زیر است:

_ بزرگ شدن غده پروستات: بزرگ شدن غده پروستات یا هایپرپلازی خوش خیم پروستات، می‌تواند منجر به بروز سنگ مثانه در مردان شود.

_ اعصاب آسیب دیده (مثانه نوروژنیک): به طور معمول، اعصاب حامل پیام از مغز به عضلات مثانه هستند. اگر این اعصاب در نتیجه سکته مغزی، آسیب نخاعی یا دیگر شرایط بهداشتی دچار آسیب شوند، مثانه قادر به تخلیه کامل نخواهد بود.

_ التهاب مثانه: سنگ مثانه در اثر التهاب مثانه می‌تواند اتفاق افتد. عفونت‌های دستگاه ادراری و پرتودرمانی لگن می‌توانند هر دو باعث بروز التهاب مثانه شوند.

_ سنگ کلیه: سنگی که در کلیه‌ها تشکیل می‌شود، همان سنگ مثانه است؛ به طوری که گاهی سنگ‌های کوچک کلیه به حالب مثانه راه می‌یابند و اگر راه خروج نداشته باشند، می‌توانند در مثانه بزرگ شوند.

در کشورهای در حال توسعه سنگ مثانه بخصوص در کودکان به خاطر کم آبی بدن، عفونت و یک رژیم غذایی کم پروتئین رواج دارد. در دیگر نقاط جهان، سنگ مثانه بخصوص در مردان بالای ۳۰ سال رخ می‌دهد. عموما، سنگ‌های مثانه از عواملی به وجود می‌آیند که پیشگیری از آن‌ عوامل زمینه‌ ساز دشوار است، اما می‌توان شانس ابتلا به سنگ‌های مثانه را با رعایت برخی نکات کاهش داد.

در مورد علائم و نشان‌های غیرمعمول ادراری سوال کنید و در مورد آنها آگاهی داشته باشید. تشخیص و درمان زودهنگام پروستاتی که بزرگ شده و یا هر عارضه اورولوژیک دیگری، می‌تواند احتمال خطر ابتلا به سنگ‌های مثانه را کاهش دهد.

بنابر اعلام دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، مقدار زیادی آب و مایعات بنوشید. نوشیدن حجم زیادی از مایعات، به‌خصوص آب می‌تواند به جلوگیری از ایجاد سنگ‌های مثانه کمک کند؛ چراکه مایعات، غلظت املاح موجود در مثانه را کاهش داده، آن را رقیق می‌کند. اینکه چه مقدار آب مورد نیاز شما است، بستگی به عواملی همچون سن، اندازه بدن (جثه)، سلامتی و سطح فعالیت دارد. از پزشک‌تان بپرسید مقدار مناسب مایعات مورد نیاز شما چه ‌میزان است.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: سنگ مثانه ، مثانه ، وزارت بهداشت

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: سنگ مثانه مثانه وزارت بهداشت سنگ های مثانه سنگ مثانه سنگ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۶۹۴۳۶۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عرصه فرهنگ نیازمند تلاش جهادگونه است

به گزارش خبرنگار مهر حجت‌الاسلام جبیب الله غفوری بعد از ظهر یکشنبه در جلسه شورای فرهنگ عمومی، با اشاره به اهمیت جایگاه زن در اسلام و نظام اسلامی، اظهار کرد: آنچه که برای تعالی و پیشرفت جایگاه زن از جهات مختلف در نظام مقدس جمهوری اسلامی اتفاق افتاده، در دنیا نظیر ندارد.

وی عرصه فرهنگ را نیازمند تلاش جهادگونه دانست و بیان کرد: در عرصه فرهنگی باید با عزم و اراده جهادی وارد شویم؛ زیرا دشمن به عرصه فرهنگی دل بسته است و اگر خدایی ناکرده در این عرصه پیروز شود، تمام داشته‌های ما را خواهد برد.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه فضای مجازی را ابزار دشمن برای آسیب‌رساندن به فرهنگ جامعه خواند و تصریح کرد: دشمن به‌وسیله همین گوشی‌هایی که در دست فرزندان ما است، نفربه‌نفر افراد جامعه را مورد هدف قرار داده است. رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) از حدود ۳۰ سال قبل بحث تهاجم فرهنگی، شبیخون فرهنگی و غارتگری فرهنگی را مطرح کردند و اخطار دادند که دشمن در این عرصه پیش‌آمده و وظیفه ما است که نفربه‌نفر فتح شده را از دشمن پس بگیریم، همان‌طور که سرزمین‌های اشغال‌شده را پس گرفتیم.

وی بیان اینکه اگر برنامه داشته باشیم و باهم همدل باشیم می‌توانیم در عرصه فرهنگی نیز همانند عرصه‌های نظامی و اقتصادی بر دشمن پیروز شویم، عنوان کرد: از خداوند متعال درخواست می‌کنیم سال جدید، بانابودی غده سرطانی رژیم صهیونیستی، سال پیروزی قاطع و همه‌جانبه مستضعفان بر مستکبران عالم، ظهور وجود مقدس حضرت ولی‌عصر (ارواحنافداه) و سال پیروزی جمهوری اسلامی در عرصه‌های اقتصادی و خصوصاً فرهنگی باشد.

کد خبر 6057689

دیگر خبرها

  • چگونه به خداوند بیشتر علاقه‌مند شویم؟
  • ضرورت آمادگی کامل دستگاه‌های خدماتی و امدادی به منظور مدیریت سیلاب احتمالی
  • اعجوبه باورنکردنی: کیلیان همه را شگفت‌زده کرد
  • انریکه: زودتر قهرمان شویم تا به سی‎‌ال فکر کنیم
  • عرصه فرهنگ نیازمند تلاش جهادگونه است
  • مدیرعامل پرسپولیس: دسیسه‌ نکنند قهرمان می شویم
  • رضا درویش: اگر دسیسه نکنند، این فصل قهرمان می‌شویم
  • ببینید | روزه بگیریم تا لاغر شویم؟
  • عنایتی: با یکی از مدعیان اصلی قهرمانی بازی داریم
  • بازی سختی با پیکان داریم/امیدوارم ۱۰ بازی آخر را پیروز شویم