Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-19@04:30:48 GMT

دو اتفاق جدید در اجرای طرح یارانه آرد و نان

تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۶۹۸۸۷۳۸

مشاور وزیر اقتصاد جزئیاتی از فاز دوم طرح مدیریت هوشمندانه یارانه آرد و نان ارائه کرد و گفت: در فاز دوم مردم می‌توانند به کیفیت نان یک نانوایی رتبه دهند و سهمیه آردی که به یک نانوایی اختصاص می یابد نیز بر اساس خرید مردم مشخص خواهد شد.

محمد جلال در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه دولت یارانه یان را حذف نخواهد کرد، عنوان کرد: یارانه نان از ۷۰ هزار میلیاردتومان در قانون بودجه امسال به ۱۰۵ هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه ۱۴۰۲ افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این موضوع باعث می‌شود در اجرای طرح مدیریت هوشمندانه یارانه آرد و نان شاهد هیچگونه محدودیت و سهمیه‌بندی نان در سمت مردم نباشیم.

زمان و نحوه اجرای فاز دوم طرح یارانه آرد و نان

وی درمورد زمان اجرای فاز دوم طرح مذکور اظهار کرد:  اجرای طرح ازمایشی فاز دوم طرح که متناسب سازی خرید آرد نانوا با عملکرد مردم است، در یکی از استان‌های کشور اغاز شده است و با فراهم شدن مقدمات، به زودی در سایر استان‌های کشور نیز کلید خواهد خورد.

مشاور وزیر اقتصاد همچنین درمورد نحوه اجرای فاز دوم طرح توضیح داد: پیش از اجرای طرح هوشمندسازی یارانه ارد، سهمیه تخصیص یافته به هر نانوایی ثابت اما از یک نانوایی به نانوایی دیگر، متغییر بود، اینگونه نبود که همه نانوایی‌ها میزان یکسانی ارد یارانه‌ای دریافت کنند.  این تفاوت در سهمیه ارد، موجب شده بود برخی نانوایی‌ها که تمایل داشتند ساعات بیشتری از روز اقدام به پخت نان کنند، یا به دلیل کیفیت مشتریان بیشتری داشتند، به دلیل محدودیت سهمیه نتوانند ساعات پخت را افزایش دهند. هیچ امکانی هم برای افزایش سهمیه آن‌ها وجود نداشت.

جلال ادامه داد: اما در اجرای فاز دوم طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان، قیمت آرد مشابه گذشته بوده و تغییر نخواهد کرد و محدودیت سهمیه ارد نانوایان برای فروش نان به مردم برداشته خواهد شد. یعنی باز هم سهمیه نانوایی‌ها با هم متفاوت خواهد بود اما مبنا و علت این تفاوت، میزان عملکرد نانوایی است. یعنی هر نانوایی به میزان پخت و فروش نان در دوره قبل، بعلاوه «تا ۱۰ درصد بیشتر»، برای دوره جدید ارد یارانه‌ای دریافت خواهد کرد. لذا نانوایانی که بدلیل کیفیت مشتریان بیشتری دارند، می توانند تولید نان را افزایش دهند.  در مقابل، اگر یک نانوایی همه اردی که در دوره قبل دریافت کرده را تبدیل به نان نکند و به مردم نفروشد، در دوره بعد، ارد کمتری دریافت می کند.

دلیل اختلاف قیمت نان در استان‌های مختلف

وی به این سوال که  ایا قیمت نان در استان‌های مختلف متفاوت است یا خیر، پاسخ داد: تاکید می‌کنم که طرح هوشمندسازی یارانه ارد و نان هیچ تغییر قیمتی در نان ایجاد نکرده است. قیمت نان هر سال توسط شورای ارد و نان هر استان تعیین می‌شود اما علت تفاوت قیمت نان در استان‌های مختلف، تفاوت وزن چانه انواع نان و همچنین هزینه عوامل تولید نان، مثل دستمزد کارگر، اجاره بهای نانوایی و ... است که موجب شده قیمت نان در استان‌های مختلف کشور متفاوت باشد.

دلیل هدررفت روزانه ۵۰۰۰ تن آرد

مشاور وزیر اقتصاد در ادامه درمورد دلیل هدررفت۵۰۰۰ تن ارد در روز عنوان کرد: وزارت جهادکشاورزی با دقت بسیار، ارد را بین نانوایان توزیع می‌کند اما سامانه هوشمند سازی یارانه ارد و نان برای اولین بار در کشور نشان داد که بخشی از ارد یارانه‌ای توزیعی بین نانوایان به نان مردم تبدیل نمی‌شود و صرف سایر مصارف می‌شود. در هر کالای یارانه‌ای، در صورتی که امکان رصد زنجیره تامین تا مصرف نهایی در آن فراهم نشده باشد، چنین هدررفتی متصور است.

جلال افزود: این هدررفت سال‌هاست در زنجیره ارد و نان وجود داشته است اما دولت‌های قبل اقدام موثر و فراگیری برای جلوگیری از آن انجام ندادند. اما دولت سیزدهم با اجرای فاز اول طرح هوشمندسازی یارانه ارد و نان، این هدررفت را شناسایی کرد. شناسایی این هدررفت «دستاورد فاز اول» طرح است. در فاز دوم طرح به تدریج جلوی این هدررفت گرفته خواهد شد.

وی درمورد علت شکل‌گیری این میزان هدررفت توضیح داد: درباره علت شکل گیری این هدررفت باید بگویم ما در اقتصاد تولید نان یا به عبارتی اقتصاد نانوایی‌ها، نوعی ناکارآمدی در ساختارِ اختصاص سهمیه‌ آرد به نانوایان داشته و داریم. مبنای کار این بوده که هر واحد نانوایی سنتی به‌ازای مجوزی که در اختیار داشته و مطابق نرخ‌نامه‌ای که برایش تدوین شده بود، آرد تحویل گرفته و نان تولید می‌کرد. اما به دلیل فقدان داده‌هایی که بتواند مورد استفاده‌ مدیریتی قرار بگیرد، برخی از واحدها تمام آرد دریافتی خود را به نان تبدیل نمی‌کردند و به بازارهای موازی مانند صنعت یا حتی خوراک دام و طیور تزریق می‌کردند. ممکن بود بخشی از نانوایی‌ها هم برای تولید نان سنتی، آرد بیشتری لازم داشتند ولی به دلیل محدودیت سهمیه، این آرد در اختیارشان قرار نمی‌گرفت.

مشاور وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه رویکرد طرح فعلی مبتنی بر داده‌های فروش نان است، گفت: در حال حاضر زیرساخت لازم در تمامی نانوایی‌ها ایجاد شده است و سابقه‌ خریدی که مردم از نانوا انجام می‌دهند به عنوان دقیق‌ترین و قابل‌اتکاترین داده، میزان تامین آرد نانوایی برای دوره بعد را مشخص می‌کند. از آنجایی که در این حوزه ما با یک کالای یارانه‌ای جذاب مواجه هستیم، باید امکانی فراهم شود که انحراف مصرف را به حداقل برساند و از طرفی برای نانوایی که با ساعت کاری بالاتر و با کیفیت بالاتر به مردم نان عرضه می‌کند و مردم از خریدش استقبال می‌کنند، محدودیت سهمیه‌ آرد وجود نداشته باشد.

جلال ادامه داد: به همین ترتیب اگر یک واحد تمام آرد دریافتی را به نان تبدیل نکند و  مابه‌ازای آن تراکنش‌های خرید قابل قبولی از سمت مردم نداشته باشد، دسترسی‌اش به آرد یارانه‌ای کاهش پیدا می‌کند. این تخصیص آرد مطابق یک سیستم کاملا هوشمند و  بدون دخالت انسانی‌ و اعمال سلیقه‌ خاص صورت می‌گیرد که برای همه واحدهای خبازی و نانوایی در کشور یکسان و مبتنی بر عملکرد گذشته است. این فاز که می‌توان آن را متناسب‌سازی سهمیه آرد به عملکرد یا شناورسازی سهمیه‌های آرد نانوایان نامید در واقع به این معناست که هیچ نانوایی که بازار مصرف و مشتری داشته باشد با هیچ محدودیتی در قبال تامین آرد مواجه نمی‌شود و به هر میزان نان به مردم عرضه کند، ‌می‌تواند متناسب با آن یا حتی کمی بیشتر از آن، آرد یارانه‌ای دریافت کند.

 وی افزود: بنابراین نانوایان می‌توانند با استفاده از تکنیک‌هایی مانند  افزایش ساعت پخت و فروش نان بیشتر، دریافت آرد بیشتری داشته باشند که خودبه‌خود هزینه‌های تولید مانند هزینه اجاره به ازای واحد تولید نان را کاهش می‌دهد و اقتصاد نانوایی را ترمیم می‌کند. ما فکر می‌کنیم که این طرح به کاهش هدرروی و سؤاستفاده می‌انجامد و نانوای پرکار و تولیدکننده نان باکیفیت را هم تشویق می‌کند.

مردم به کیفیت نان رتبه می‌دهند

مشاور وزیر اقتصاد در ادامه درمورد  کیفیت پایین پخت در برخی نانوایی‌ها نیز اظهار کرد: یکی از اتفاقات مهمی که با اجرای فاز دوم رقم خواهد خورد، مشارکت مردم در رتبه دهی به نانوایان است. به این صورت که یک برنامک (اپلیکیشن) معرفی می‌شود. در این برنامک هر شخص می تواند در هر موقعیت جغرافیایی، موقعیت نانوایی‌های نزدیک به خود را مشاهده کند و وقتی اقدام به خرید نان کرد، سوابق خرید خود را مشاهده و نسبت به کیفیت نان و رفتار نانوا و ... اظهار نظر کند.

جلال تاکید کرد: در واقع با اجرای فاز جدید طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان، برای اولین بار نظرات مردم به طور مستقیم می تواند میزان کمک هزینه دریافتی و سقف تخصیص آرد به نانوایان را متاثر کند.

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: نانوايي نان اقتصادي قيمت نفت تسهيلات صنعت تولید ناخالص داخلی تحریم های اتحادیه اروپا علیه روسیه زلزله خوی پیش فروش یکساله اقتصادي قيمت نفت تسهيلات صنعت قیمت نان در استان های مختلف طرح هوشمندسازی یارانه مشاور وزیر اقتصاد اجرای فاز دوم طرح یارانه آرد و نان محدودیت سهمیه یک نانوایی نانوایی ها یارانه ارد اجرای طرح یارانه ای تولید نان ارد و نان فروش نان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۶۹۸۸۷۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۱۰۰ واحد نانوایی مازندران در نوروز ۱۴۰۳ کشیک هستند

گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران، عباسعلی وفائی نژاد مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مازندران گفت: با اجرای طرح کشیک نوروزی از ۲۵ اسفند تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۳ تعداد ۱۱۰۰ واحد خبازی یارانه‌ای در استان مازندران به صورت فوق العاده به تولید نان و ارائه به همشهریان و مسافران می‌پردازند.

او افزود: خبازی‌های مشمول طرح کشیک نوروزی به منظور سهولت دسترسی مسافران نوروزی به نصب بنر‌های متحدالشکل بر درب واحد صنفی خود می‌پردازند.

وفائی نژاد با اشاره به توریستی بودن استان مازندران، گفت: به دلیل شرایط خاص مسافرت‌های نوروزی و افزایش تقاضا برای کالا‌های اساسی در مجموع بیش از ۴۲ هزار کیسه آرد فوق العاده علاوه بر سهمیه ثابت ماهانه به واحد‌های خبازی کشیک اختصاص یافت.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مازندران با توجه به ترافیک سنگین جاده‌ای در ایام نوروز و نگرانی‌ها در خصوص آردرسانی به واحد‌های خبازی در این ایام، افزود: با تمهیدات صورت گرفته به منظور ذخیره سازی کافی آرد در شهرستان‌ها و افزایش پخت و تولید نان، آرد مورد نیاز واحد‌های خبازی قبل از زمان اجرای طرح در سطح استان توزیع گردید.

وفائی نژاد در خصوص ساعت پخت نانوایی‌های کشیک، گفت: واحد‌های خبازی کشیک علاوه بر فعالیت عادی خود به صورت فوق العاده تا ساعت ۲۲ و با تشخیص کارگروه آرد و نان هر شهرستان اقدام به تولید و عرضه نان می‌کنند.

دبیرکارگروه آرد و نان استان مازندران همچنین با تاکید بر فرمانداران و دستگاه‌های نظارتی، افزود: در ایام ماه مبارک رمضان و تعطیلات نوروز به منظور بررسی وضعیت عملکرد نانوایی‌ها در استفاده از آرد فوق‌العاده تخصیصی نظارت بر این واحد‌های صنفی افزایش خواهد یافت.

او با اشاره به تقارن ماه مبارک رمضان با آغاز سال جدید و انجام مراسم و نذورات، گفت: دستورالعمل نحوه فروش برای تامین نان مورد نیاز به همه عوامل اجرایی و خبازان اطلاع رسانی شده و هیچ محدودیتی برای تامین نان مراسم‌ها وجود ندارد.

وفائی نژاد افزود: شهروندان می‌توانند در صورت هرگونه ناهماهنگی بین خبازان و عوامل اجرایی به نمایندگی غله شهرستان و همچنین مدیریت اجرایی طرح هوشمندسازی آرد و نان واقع در بانک سپه و فرمانداری‌ها مراجعه نمایند.

دبیر کارگروه آرد و نان استان مازندران گفت: شهروندان هرگونه شکایت و نارضایتی از نحوه عملکرد واحد‌های ارائه کننده خدمات از جمله تعطیلی خودسرانه، کاهش زمان پخت و ... را می‌توانند از طریق تلفن ۱۲۴ ستاد خبری اداره کل صنعت، معدن و تجارت و ۱۳۵ تعزیرات حکومتی اعلام تا مراتب فورا مورد رسیدگی قرار گیرد.

دیگر خبرها

  • راه اندازی دستگاه نوبت دهی در نانوایی‌های کیش
  • خیلی از مشکلات کشور با دیپلماسی توام با اقتدار می تواند حل شود
  • ۱۱۰۰ واحد نانوایی مازندران در نوروز ۱۴۰۳ کشیک هستند
  • گردهمایی ۱۴۳ متصدی نانوایی شهرستان تویسرکان
  • حداقل مستمری متناسب با حداقل حقوق و دستمزد قانون کار باشد
  • تشدید نظارت بر نانوایی‌ها در دامغان
  • تشدید نظارت بر نانوایی ها در دامغان
  • ثبات قیمت‌ها و توزیع عادلانه یارانه‌ها با اجرای طرح کالابرگ
  • تصمیم نهایی دولت درباره افزایش یارانه‌های نقدی در سال ۱۴۰۳
  • تشدید نظارت بر بازار در زارچ