Web Analytics Made Easy - Statcounter

بهمن آبادیان معاون سازمان برنامه در دوره پهلوی افزایش درآمدهای نفتی و بی‌انضباطی مالی را از عوامل فروپاشی رژیم پهلوی می‌داند. - اخبار سیاسی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، «بهمن آبادیان» متولد سال 1308 بود و دکترای اقتصاد خود را از دانشگاه بمبئی دریافت کرد و پس از بازگشت به ایران جذب سازمان برنامه شد. آبادیان در دوره نخصت‌وزیری علی امینی مدیر گروه برنامه‌ریزی سازمان برنامه شد و در دولت اسدالله علم، به‌عنوان رئیس اداره بررسی‌های اقتصادی به بانک مرکزی رفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی در فاصله اسفند 1344 تا تا 1347 در بانک جهانی مشغول به کار شد و با ریاست مهدی سمیعی در سازمان برنامه در سال 48،معاون سازمان برنامه شد و بعد از کناره‌گیری سمیعی وی نیز به خارج کشور رفت و مجدداً در بانک جهانی مشغول به کار شد. 

آبادیان که اطلاعات موثق و دقیقی از مسائل و مشکلات اقتصادی ایران در آن سالها داشت، در مصاحبه با پروژه تاریخ شفاهی هاروارد معتقد است که دو عامل اقتصادی در فروپاشی رژیم سابق موثر بود: افزایش درآمدهای نفتی و بی‌انضباطی مالی، غفلت از توسعه انسانی و تمرکز بر توسعه فیزیکی.

روایت ابتهاج از وابستگی شاه به کشورهای غربی

 

تسنیم به‌مناسبت فرا رسیدن بهمن‌ماه و سالگرد 44سالگی انقلاب اسلامی، گزیده‌هایی از مصاحبه‌های سران رژیم پهلوی در پروژه تاریخ شفاهی هاروارد را بازخوانی می‌کند.

"درآمد نفت ایران یک درآمد نفت بیست میلیارد دلاری در سال داشت و من حساب کردم خود این در عرض پنج سال، صد میلیارد دلار {می‌‌شد.} یک برنامه‌ای بود که هندوستان یک کشوری که در حدود بیست برابر ایران جمعیت داشت، چنین برنامه‌ای را نداشت درحالی‌که ایران باز با توجه به یک برنامه بسیار بزرگِ سازمان برنامه نزدیک ورشکستگی قرار گرفته بود و تمام این شرکت‌های مختلف دولت که هفتاد هشتاد درصد منابع سازمان برنامه این‌ها، به این‌ها داده می‌شد هیچ مسئولیّتی نشان نمی‌دادند و هیچ حساب و کتاب صحیحی نداشتند؛

همان موقع‌هایی بود که بالاخره انقلاب شروع شد. به هر حال مسئولیّت این را باید مقامات ایرانی به عهده بگیرند. حالا یک عدّه‌ای‌شان تحصیل‌کرده بودند تردیدی نیست؛ می‌توانستند بالاخره از یک‌چنین وضعی تا اندازه‌ای جلوگیری کنند. به هر حال این یک چیزی بود که یک سال قبل از انقلاب من مشاهده کردم و حقیقتاً وحشت کردم. با توجّه به این منابع بسیار عظیمی که ایران در دست داشت، نتوانست این‌ها را به‌صورت صحیح manage(مدیریت) کند و وضع کشور را به جایی رسانده بود که بخش خصوصی‌اش کاملاً کنترل از دستش رفته بود. با توجّه به این که بانک‌ها به‌طور غیرمعقولی به هر کسی وام می‌دادند هر کاری که می‌خواستند می‌کردند، بخش دولتیش هم سازمان برنامه، اصلاً مسئولیّتی وجود نداشت. صحبت می‌کردیم با خصوصاً بخش‌های مختلف مثلاً در شهرسازی صحبت‌ها از میلیارها دلار می‌شد بدون این که بدانند که برای چه می‌خواهند این منابع را خرج کنند!

یک حسی بود که حقیقتاً هیچ کسی در کنترل نیست در ایران، درست یک سال قبل از انقلاب؛ البتّه من فکر می‌کردم که می‌شود این را کنترل کرد یعنی حقیقتاً جلوگیری کرد از این نحوه‌ای که ایران پیش می‌رفت ولی خوب نشد... ."

 

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سازمان برنامه و بودجه محمدرضا پهلوی رژیم پهلوی سازمان برنامه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۶۹۹۴۳۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عشایر از رودخانه‌ها فاصله بگیرند

معاون توسعه و امور زیربنایی سازمان امور عشایر ایران گفت: در صورتیکه دام عشایر نیز در ارتفاعات، مسیل‌ها و محل رودخانه‌ها قرار دارد، نسبت به هدایت آن به محل‌های امن اقدام شود.

بر اساس اطلاعیه ستاد مدیریت سیلاب وزارت نیرو روزهای سه شنبه و چهارشنبه جبهه بارشی قوی غرب کشور را درگیر خواهد کرد.

معاون توسعه و امور زیربنایی سازمان امور عشایر ایران هشدار داد: عشایر عزیز در طی این روزها به هیچ عنوان در کنار رودخانه‌ها و مسیرها اتراق نکرده و همچنین جابه‌جایی محل اتراق خود را نیز به تعویق بیندازند.

وی افزود: در صورتیکه دام عشایر نیز در ارتفاعات، مسیل‌ها و محل رودخانه‌ها قرار دارد، نسبت به هدایت آن به محل‌های امن اقدام شود.

میزبان تاکید کرد: در صورتیکه چادر عشایر در کنار رودخانه یا مسیل واقع شده باید حتما نسبت به تغییر محل نصب اقدام کنند، زیرا سیلاب رگباری در دقایقی می‌تواند فاجعه را رقم بزند.

معاون توسعه و امور زیربنایی سازمان امور عشایر ایران گفت: انتظار داریم با همراهی عشایر محترم و تلاش دستگاه‌های دولتی نعمت الهی خسارتی برای مردم در پی نداشته باشد.

منبع : فارس

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • زیباسازی معابر شهر انابد در آستانه عید نوروز به روایت تصویر
  • همتی: برای رشداقتصادی ⁩۴٪ و تورم ۴۲ ٪ از هم تشکر می‌کنند
  • عشایر از رودخانه‌ها فاصله بگیرند
  • با ۴۷ درصد میزان مشارکت از میانگین استانی بالاتر بودیم
  • مجتبی طالبی معاون صدای صدا و سیمای گلستان شد
  • تجهیز منابع طبیعی ۱۹ استان به شبکه رادیویی دیجیتال
  • پیام های تبریک مخبر به فرماندهان ارتش و سپاه
  • روایت داستان‌های کهن ایران در «قصه‌های سرزمین من»
  • جریمه ۴۹۰ میلیون دلاری اپل/ تیم کوک متهم به پنهانکاری شد
  • فروپاشی منشور همبستگی؛ دُم خروس سناریوی سوریه‌سازی ایران