Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خرداد»
2024-05-06@22:29:58 GMT

دلیل آسیب‌دیدگی ساختمان‌ها در زلزله خوی چه بود؟

تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۷۰۱۲۲۴۲

دلیل آسیب‌دیدگی ساختمان‌ها در زلزله خوی چه بود؟

ایسنا نوشت: سرپرست گروه مدیریت بحران پژوهشکده سوانح طبیعی گفت: در زلزله خوی شاهد آسیب‌دیدگی ساختمان‌ها به دلیل مسائل مربوط به طراحی مفهومی، اجرا، اتصالات، مقاومت مصالح و ... هستیم.

مرتضی جعفری در «بررسی ایمنی کالبدی کلانشهر تهران با تأکید بر ایمنی گودها، پل‌ها، ساختمان‌ها و فضاهای زیرسطحی» که از سوی توسط پژوهشکده سوانح طبیعی و کرسی یونسکو در مدیریت سوانح طبیعی برگزار شد، به درس‌آموخته‌های زلزله‌های پیشین در رابطه با ایمنی کالبدی ساختمان‌های بنایی، بتنی، فولادی اشاره کرد و گفت: نارسایی‌های مختلفی در این حوزه از قبیل کافی نبودن طول تکیه‌گاهی تیرهای سقف بر روی دیوارها، عدم وجود یکپارچگی بین سقف و دیوارها، عدم اتصال صحیح میان دیوارهای متقاطع در ساختمان های بنایی، عدم کفایت میزان آرماتورهای عرضی، عدم رعایت فاصله مناسب خاموت ها، کیفیت نامطلوب بتن، مسائل مربوط به طراحی مفهومی، کمانش کلی اعضا، خرابی و فروپاشی دیوارها و تیغه‌های غیرسازه‌ای در زلزله های پیشین تکرار شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جعفری در ادامه به تشریح مثال‌هایی از مشکلات و نارسایی‌های ذکرشده پرداخت و افزود: در زلزله خوی نیز که در هشت بهمن‌ماه رخ داد و گزارش مقدماتی آن توسط پژوهشکده سوانح طبیعی منتشر شده است، شاهد آسیب‌دیدگی ساختمان‌ها به دلیل مسائل مربوط به طراحی مفهومی، اجرا، اتصالات، مقاومت مصالح و ... هستیم.

معاون پژوهشی پژوهشکده سوانح طبیعی ادامه داد: پس از زلزله کوبه در ۱۹۹۵، سه اصل در خصوص مدیریت ریسک لرزه‌ای ساختمان‌ها ارائه شد؛ اول اینکه ریسک را نباید پنهان کرد، بلکه باید آن را به جامعه اطلاع رسانی کرد. شفافیت و در دسترس بودن اطلاعات وظیفه جامعه فنی است. نکته دوم اینکه اصول و سطوح ایمنی سازه و ضوابط فنی و مهندسی را باید به روشنی توضیح داد. نکته سوم نیز به مسئولیت کاهش ایمنی و سطح عملکرد سازه‌ها برمی‌گردد. آیا این مسئولیت متوجه کارفرما، طراح و یا سازنده دولتی یا غیردولتی است؟

وی در ادامه بر ضرورت توجه به سطوح عملکردی ساختمان‌ها در طراحی تأکید کرد و ضمن اشاره به آسیب‌های چندگانه، گفت: میزان خسارت مربوط به آسیب‌ها به میزان خسارات مالی ناشی از آسیب سازه محدود نمی‌شود و بسته به شکل وقوع مخاطره و نوع کاربری، میزان خسارات و آثار آن می‌توانند تفاوت های زیادی داشته باشند.

جعفری با تأکید بر چندبعدی بودن موضوع ایمنی، خاطرنشان کرد: نمی‌توان به شکل تک‌بعدی و صرفاً کالبدی به موضوع ایمنی پرداخت.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا ساخت کاملاً ایمن ممکن است؟ گفت:‌ به دلیل عدم قطعیت‌ها و پیچیدگی‌های موجود، امکان پاسخ دادن به این سوال به صورت قطعی وجود ندارد. مفهوم ایمنی فراهم کردن ایمنی کافی برای یک سازه به معنای عدم امکان آسیب به آن در برابر هر میزان مخاطره یا شدت زلزله نیست، بلکه به مفهوم محدود کردن خطر ناشی از عوامل نامعین در محدوده‌ای مجاز است.

منبع: خرداد

کلیدواژه: زلزله خوی پژوهشکده سوانح طبیعی ساختمان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۷۰۱۲۲۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سهم ۴۹ درصدی شهر کرمان در تصادفات فوتی درون شهری

به گزارش خبرنگار مهر، سرهنگ اسماعیل خوشوقت، صبح شنبه در جمع خبرنگاران گفت: سال گذشته ۲۵۲ تصادف فوتی و ۸۵۰۰ فقره تصادف جرحی رخ داد که در این سوانح رانندگی ۲۸۱ نفر جان باخته و بیش از ۱۰ هزار نفر نیز مجروح شدند.

وی افزود: از مجموع این جان باختگان، ۱۹۵ نفر مرد و مابقی زن بودند که افراد ۳۱ تا ۵۰ سال بیشترین سهم را در بین رده‌های سنی جان باختگان داشتند.

رئیس پلیس راهور استان کرمان گفت: نکته مهم و قابل تأمل در آمار جان باختگان این است که ۴۷ درصد آنها عابر پیاده، ۳۰ درصد موتورسوار و تنها ۲۳ درصد از مجموع جان باختگان راننده وسایل نقلیه بودند که میزان آسیب پذیری عابران در تصادفات شهری کاملاً مشخص است.

سرهنگ خوشوقت، افزود: بر اساس داده‌ها و تحلیل سوانح رانندگی، لزوم برنامه ریزی دستگاه‌های متولی امر ترافیک برای بهبود زیرساخت‌های مخصوص عابران پیاده در شهر کرمان یک ضرورت است.

کد خبر 6097047

دیگر خبرها

  • ساختمان بستنی پاک، انبار خانه کارگر و بیمارستان بوعلی؛ پلاسکوهای آتی شهر تهران
  • ۸۲ نفر در سوانح رانندگی مشهد مصدوم شدند
  • ۸۲ مصدوم در سوانح رانندگی یک روز مشهد
  • سهم ۴۹ درصدی شهری کرمان در تصادفات فوتی درون شهری
  • سهم ۴۹ درصدی شهر کرمان در تصادفات فوتی درون شهری
  • انفجار مهیب در بابل؛ ماجرا چه بود؟
  • انفجار مهیب در بابل؛ ماجرا چیست؟
  • دست نکونام در خط حمله بازتر شد
  • سهم سوانح ریلی در کشور به هفته ای سه ونیم حادثه رسید
  • سهم سوانح ریلی در کشور به هفته‌ای سه ونیم حادثه رسید