Web Analytics Made Easy - Statcounter

سازمان بین‌المللی شفافیت در جدیدترین رده‌بندی کشور‌های جهان بر اساس شاخص ادراک فساد از ارتقاء سه پله‌ای ایران در این رده بندی خبر داده است.

به گزارش تسنیم، ایران در رده بندی جهانی شاخص ادراک فساد در سال ۲۰۲۲ رتبه ۱۴۷ را در میان ۱۸۰ کشور به خود اختصاص داده است. این در حالی است که ایران در سال ۲۰۲۱ رتبه ۱۵۰ را از این نظر بدست آورده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس این گزارش نمره ایران از نظر شاخص ادراک فساد ۲۵ اعلام شده است که نسبت به سال قبل افزایش یا کاهشی نداشته است.

شاخص ادراک فساد میزان فساد اداری و اقتصادی در کشور‌ها را نشان می‌دهد و برای هر کشور نمره‌ای از صفر تا ۱۰۰ بر اساس این شاخص تعیین می‌شود. هرچه این نمره بیشتر باشد دلالت بر فساد کمتر است.

به اسرائیل میان کشور‌های دارای فساد رتبه ۳۱ و نمره ۶۳ به اسرائیل داده شده است.

دانمارک پاک‌ترین کشور از نظر فساد اداری

دانمارک، فنلاند و نیوزیلند در رتبه‌های اول تا سوم جهان بر اساس شاخص ادارک فساد قرار گرفته‌اند. نمره دانمارک از این نظر ۹۰ اعلام شده است.

متوسط نمره جهان در شاخص ادراک فساد در سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۴۳ برآورد شده است. بیش از دو سوم کشور‌ها نمره‌ای کمتر از ۵۰ بدست آورده اند که نشان دهنده سطح بالای فساد در جهان است. از ۱۸۰ کشوری که در این گزارش مورد مطالعه قرار گرفته اند ۱۵۵ کشور هیچ پیشرفتی در مبارزه با فساد از سال ۲۰۱۲ به این سو نداشته اند.

فساد در کشور‌های توسعه یافته بیشتر شد

نکته جالب توجه در گزارش امسال کاهش نمره بسیاری از کشور‌های توسعه یافته و به اصطلاح پیشرفته در شاخص ادراک فساد است. از ۱۰ کشور نخست در رده بندی جهانی ادراک فساد ۸ کشور با کاهش نمره خود در سال ۲۰۲۲ مواجه شده اند که بجز سنگاپور، بقیه این کشور‌ها جزو کشور‌های توسعه یافته هستند یعنی فنلاند، نیوزیلند، نروژ، سوئد، سوئیس، هلند و آلمان.

لوکزامبورگ، انگلیس، اتریش، امارات، اسپانیا، قطر، لهستان، عمان، کویت و ترکیه از دیگر کشور‌هایی هستند که با وضعیت بدتری از نظر ادراک فساد در سال ۲۰۲۲ مواجه شده اند.

سقوط ۷ پله‌ای انگلیس در رده بندی جهانی ادارک فساد

این گزارش از افزایش قابل توجه فساد در انگلیس طی سال ۲۰۲۲ خبر داده است به طوری که نمره این کشور در شاخص ادراک فساد از ۷۸ در سال ۲۰۲۱ به ۷۳ در سال ۲۰۲۲ رسیده که نشان دهنده افت ۵ واحدی است. به همین ترتیب، این کشور در رده بندی جهانی ۷ پله سقوط کرده و از رتبه ۱۱ در گزارش سال ۲۰۲۱ به رتبه ۱۸ در گزارش امسال رسیده است.

فساد اداری در عربستان سعودی بیشتر شد

عربستان سعودی نیز با افزایش فساد اداری در سال ۲۰۲۲ مواجه شده است به طوری که رتبه این کشور در رده بندی جهانی ادراک فساد از ۵۲ در سال ۲۰۲۱ به ۵۴ در سال ۲۰۲۲ رسیده که نشان دهنده نزول دو پله‌ای این کشور است. نمره عربستان در شاخص ادراک فساد نیز ۲ واحد کم شده و به ۵۱ رسیده است.

رتبه برخی کشور‌های دیگر در رده بندی جهانی ادراک فساد عبارت است از: آلمان ۹، استرالیا ۱۳، ژاپن ۱۸، آمریکا ۲۴، شیلی ۲۷، قطر ۴۰، ایتالیا ۴۱، مالت ۵۴، مالزی ۶۱، مجارستان ۷۷، هند ۸۵، مولداوی ۹۱، اندونزی ۱۱۰، و روسیه ۱۳۷. سومالی با کسب نمره ۱۲ در شاخص ادراک فساد در رتبه آخر قرار گرفته است.

منبع: فرارو

کلیدواژه: فساد اقتصادی شاخص ادراک فساد رده بندی جهانی ادراک فساد سال ۲۰۲۲ فساد اداری سال ۲۰۲۱ بر اساس نمره ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۷۰۱۲۸۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یگان حفاظت محیط زیست خراسان شمالی رتبه اول عملکرد کشوری را کسب کرد

رضا شکاریان در گفتگو با خبرنگار جام جم افزود: در این ارزیابی شاخص هایی مانند تعداد سلاح های کشف شده مجاز و غیر مجاز، شکارغیرمجاز، کشف سلاح جنگی، صید پرندگان، صید آبزیان، تعلیف غیرمجاز دام، ... مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت که در مجموع یگان حفاظت محیط زیست خراسان شمالی با کسب حداکثر امتیاز رتبه اول را کسب نمود وی با بیان اینکه طی دو سال اخیر بحث تجهیزات محیطبانان در سرلوحه کار قرار گرفته است، افزود: افزایش ۴۰۰ درصدی جیره غذایی محیط بانان، تجهیز پاسگاه های محیط بانی به ۴۰ دستگاه موتورسیکلت، خرید تجهیزات انفرادی و البسه،تعمیر و تجهیز پاسگاههای محیط بانی ، راه اندازی شبکه بی سیم دیجیتال، جذب و تبدیل وضعیت ۱۷ محیط بان از جمله موارد موثر در افزایش بهره‌وری شده است شکاریان اظهارداشت: در بحث آموزش محیطبانان بعنوان ضابطین دادگستری، دوره های آموزش متعددی در مباحث حقوقی، بکارگیری سلاح، دفاع شخصی، تیراندازی و دوره های محیط بانی بطور مستمر و سالانه برگزار می‌گردد مدیرکل حفاظت محيط زيست خراسان شمالی خاطرنشان کرد:کشف قریب به 90 قبضه سلاح شکاری از متخلفین، کشف بیش از 300 فقره تخلفات غیرمجاز شکار و صید و تخریب غیرمجاز محیط زیست، کشف تخلفات در فضای مجازی،اجرای برنامه های آموزشی جوامع محلی و دانش آموزان، گشت شبانه روزی و پیشگیری از تخلفات شکار و صید، از جمله  فعالیت های یگان حفاظت استان در سال گذشته بوده است. شکاریان با بیان در شاخص های برنامه و بودجه این اداره کل در ۳ شاخص رعایت سقف پرسنلی، پاسخگویی و تحقق ردیف های درآمدی در رتبه برتر کشوری و در شاخص تخصیص اعتبارات استانی در رتبه ۴ کشوری  قرار گرفته است افزود: در مجموع شاخص های برنامه و بودجه این استان جزو ۵ استان برتر کشوری در سال ۱۴۰۲ قرار گرفته است. وی همچنین با بیان اینکه استان خراسان شمالی یکی از استان های ویژه به لحاظ محیط زیست طبیعی است، افزود: با عنایت به شاخص هایی مانند جمعیت حیات وحش، زیستگاه ها و امور مناطق و ذخائر ژنتیکی، این اداره کل با حداقل بضاعت نیروی کارشناسی نسبت به سایر استان ها در رتبه ششم کشوری قرار گرفته که نشان دهنده فعالیت های مناسب کارشناسان این حوزه و قابلیت های طبیعی استان است./ خراسان شمالی _خبرنگار جام جم _اسدالله ابراهیمی

دیگر خبرها

  • جایگاه ایران را در عرصه نبرد فرهنگی و اقتصادی تثبیت کنیم/ مسئولان از تولید ملی حمایت کنند
  • دو ضربه مهم به بودجه‌نویسی کشور؛ یکی در دولت احمدی‌نژاد و یکی در دولت رئیسی
  • آخرین وضعیت شاخص فضای کسب و کار کرمانشاه
  • بهبود ۹ پله‌ای رتبه فضای کسب و کار کرمانشاه
  • دومین طلا برای ملی پوش ووشو ایران/ زهرا کیانی بازهم قهرمان شد
  • یگان حفاظت محیط زیست خراسان شمالی رتبه اول عملکرد کشوری را کسب کرد
  • جایگاه ویژه‌ مردم ایران در بسط تفکر مهدوی در جهان امروز
  • روند کاهشی نرخ تورم ماهانه در استان یزد
  • رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس بیان کرد؛ نمره ضعیف کشور در برخی شاخص های محیط زیستی
  • افت شاخص عملکرد محیط‌زیست نسبت به سال‌های گذشته/ دفن تنها ۶/۶۹ درصد پسماند‌ها در سطح دنیا