Web Analytics Made Easy - Statcounter

همت جهادی امام جماعت ارمغانخانه در حل مشکل بیکاری و معیشت مردم نتیجه داد و توانست با تشکیل هیئت امنای مسجد و تاسیس موسسه خیریه فاطمه الزهرا(س) باری از دوش مردم این منطقه بردارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از زنجان، شهر ارمغانخانه در بخش قره پشتلو از توابع شهرستان زنجان در 35 کیلومتری زنجان واقع شده است؛ این شهر به مراسم عزاداری و تعزیه خوانی معروف است و همه ساله در روزهای محرم مراسم تعزیه خوانی با حضور میهمانانی از سراسر کشور اجرا می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مراسم عزاداری و تغزیه خوانی در تکیه حسینی ارمغانخانه یکی از معروف ترین تعزیه خوانی‌های ایران است که از حدود ۴۰۰ سال پیش به زبان ترکی برگزار می‌شود. و در سال ۱۳۸۹ در شمار میراث معنوی ایران به ثبت ملی رسیده است. این مراسم از اول محرم تا چهاردهم محرم و از اربعین تا بیست و هشتم صفر برگزار می‌شود. تکیه حسینی اعظم ارمغانخانه از قدیمی ترین تکیه‌های شمال غرب کشور به شمار می‌آید.

شهر ارمغانخانه دارای 600 خانوار و 2200 نفر جمعیت است ولی در ایام تعطیلات و مسافرت های موقت با شمارش میهمان‌ها جمعیت این شهر به 2500 نفر نیز می رسد.

 

حجت الاسلام حمید خورشید از اول اسفندماه سال 97 به عنوان روحانی و امام محله در مسجد امیرالمومنین(ع) این شهر مستقر شده و در طول استقرار خود اقدامات مثمرثمری برای کاهش مشکلات مردم این منطقه انجام داده که به گوشه ای از این اقدامات در ذیل اشاره شده است.

از چه سالی به عنوان روحانی و امام محله در شهر ارمغانخانه مستقر شده اید؟

 

بنده به مدت چهار سال به عنوان امام محله در این شهر مستقر هستم. در مورد موضوع تبلیغ که اکثریت مردم آن را به سخنرانی در منبر و روضه خوانی محدود می کنند، باید تاکید کنم که روضه خوانی و سخنرانی در منبر در تبلیغ شاخص است ولی به این دو موضوع محدود نمی شود؛ ماموریت هایی که برعهده مبلغان دین در اعزام به مناطق روستایی محول می شود، شناسایی محل و برنامه ریزی برای حل مشکلات و اجرای اقدامات اساسی در طول استقرار است.

 

منطقه قره پشتلو یک منطقه نسبتا محروم است که با شناسایی اولیه متوجه شدم که این منطقه جای کار دارد به همین منظور به نشست و گفتگو با اهالی محل برای شناسایی این مشکلات پرداختم.

عمده مشکلات و معضلاتی که مردم این منطقه با آن مواجه هستند چیست؟

 

نخستین مشکلی که از آن می توان به عنوان یک آسیب یاد کرد، مشکل بیکاری اهالی این منطقه است؛ به بیکاری می توان لقب ام الفساد داد چرا که بیکاری زمینه انجام دیگر فسادها را فراهم می کند.

 

در این منطقه که اهالی آن به کار کشاورزی مشغول هستند به جز ایام کشت محصول که 5 ماه از سال را به خود اختصاص می دهد، در مابقی ایام اهالی بیکار هستند و متاسفانه گروهی نیز بودند که حتی کار کشاورزی نیز انجام نمی دادند.

موضوع دیگر آداب و رسوم غلطی بود که منجر به آسیب های اجتماعی می شود. ما آداب و رسوم صحیحی مانند شب یلدا داریم که صله رحم از آثار آن است ولی آداب و رسومی نیز وجود دارد که نیاز به تغییر در آن احساس می شود مانند مراودات اجتماعی، نحوه صحبت کردن و یا لباس پوشیدن که نیاز به اصلاح در آن ها داریم.

 

درآمد پایین مردم این منطقه از دیگر مشکلات و معضلاتی بود که شناسایی شد و متاسفانه برخی از خانواده ها از نظر اقتصادی در وضعیت و شرایط سخت تری نسبت به دیگر خانواده ها قرار داشتند.

برای حل این مشکلات چه راهکاری را عملیاتی کردید؟

 

برای حل هر مشکلی نمی توان به تنهایی نتیجه گرفت برای این منظور کادری از ریش سفیدان و جوانان این منطقه تشکیل دادیم و در مرحله نخست هیئت امنای مسجد را تشکیل دادیم چرا که معتقد هستم برای جلب اعتماد مردم باید عمران و آبادانی مسجد را در اولویت نخست خود قرار می دادم.

 

در تشکیل گروه برای رسیدگی به مشکلات مسجد نیز تبعیضی بین جوانان و ریش سفیدان قرار ندادم چرا که معتقد هستم برای حل مشکلات مسجد نیازمند همراهی هر دو گروه هستیم.

مسجد سنگر است هر اندازه مساجد را تقویت کنیم در برابر آسیب های اجتماعی و حملات فرهنگی دشمن مقاوم هستیم از اینرو هیئت امنای مسجد امیرالمومنین(ع) این شهر را متشکل از جوانان و ریش سفیدان تشکیل دادیم و در ادامه راه به آبادانی مسجد با رسیدگی به وضعیت  گچ کاری، برق کشی، نصب پرده و ... پرداختیم تا ضمن عمران و آبادانی ظاهری مسجد، اعتماد مردم را جلب کرده و در ادامه به حل مشکلات و معضلات مردم بپردازیم.

 

در راستای حل مشکلات معیشت مردم و کمک به خانواده های نیازمند چه اقداماتی انجام دادید؟

 

موسسه خیریه فاطمه الزهرا(س) در این منطقه تاسیس شد و از زمان شیوع ویروس کرونا تاکنون 9 مرحله توزیع بسته های غذایی با اولویت خانواده های کم درآمد آغاز شد در هر مرحله 50 بسته غذایی به ارزش هر بسته 800 هزار تومان با همکاری خیرین و دستگاه های اجرایی توزیع شد.

در حوزه مشکلات درمانی اهالی منطقه نیز با همکاری هلال احمر مقرر گردید تا بخشی از هزینه های درمانی از طریق موسسه خیریه و بخشی نیز از طریق هلال احمر تامین شود. این کمک ها به صورت نقدی و یا به صورت کمک دارویی انجام شد و این اقدامات کمک خوبی برای خانواده های نیازمند بود و تاثیرات فرهنگی اثرگذاری نیز به دنبال داشت.

 

پس از جلب اعتماد مردم؛ در حوزه تربیت جان افرادی که اگر پیشتر به سراغ آنان می رفتیم ناراحت می شدند ورود کرده و از طریق دیدار چهره به چهره اقدامات تربیتی را انجام دادیم. این اقدامات نتیجه داد و مسجد به محل رفت و آمد مردم تبدیل شد و در حال حاضر نماز جماعت در مسجد با حضور پرشور مردم اقامه می شود.

 

در حوزه عمرانی نیز با حضور در وزارتخانه جهاد کشاورزی و جلساتی که برای حل مشکل آب این منطقه تشکیل شد، مقدمات آبرسانی با لوله کشی آب به طول 400 متر فراهم شد همچنین قول لوله کشی آب به طول 400 متر دیگر را نیز از وزارتخانه تا پایان امسال اخذ کردیم، همچنین مقرر گردید تا یک هزار کیسه سیمان برای حل مشکل کانال منطقه در اختیار ارمغانخانه قرار بگیرد.

از فعالیت های فرهنگی مسجد برای ما بگویید؟

 

در حال حاضر نماز جماعت در مسجد اقامه می شود؛ روزهای جمعه هر هفته دعای ندبه با برپایی سفره های احسان و اطعام دایر است، سه شنبه ها دعای توسل و پنج شبنه ها زیارت عاشور قرائت می شود.

 

هر روز در بین الصلاتین ظهر و عصر احکام را برای نمازگزاران بیان می کنیم و تاکنون یک دور کامل این احکام برای مردم بازگو شده است و در بین الصلاتین مغرب و عشاء نیز احکام غذا خوردن و لباس پوشیدن را بیان می کنیم. در مناسبت های ملی و مذهبی برنامه های پرشوری با حضور اهالی منطقه در مسجد دایر میشود.

 

 

پایان پیام/693

منبع: شبستان

کلیدواژه: مردم این منطقه برای حل مشکل خانواده ها حل مشکلات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۷۱۷۹۶۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مجلس دوازدهم باید به بهبود معیشت مردم بپردازد

«عطا بهرامی» کاندیدای دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به لیست انتخاباتی صبح ایران، اظهار داشت: در دور اول ما رقابتی داشتیم که عمدتاً طیف جناح راست بیشتر کار می‌کرد، البته علی مطهری که به طیف مقابل معروف است در دور دوم تقریباً به عنوان کلیت اصولگرایی شناخته می‌شود که در ظاهر یکپارچه است ولی در باطن یکپارچه نیست، در آن هویت روشنی را نمی‌بینید. در لیست انتخاباتی صبح ایران دعوای سیاسی زیادی وجود ندارد. ملاک در این لیست شفافیت است و به طریقی به دنبال بازگرداندن مجلس به جایگاه خود است تا مجلس در راس امور باشد چرا که امروز مجلس در راس امور نیست.

وی با بیان اینکه هم پوشانی در بین فهرست‌ها زیاد بود، ادامه داد: من تصوری ندارم که چه خواهد شد و هیچ قرینه‌ای برایش نیست چون همپوشانی بین فهرست‌ها زیاد است و نتیجه قابل پیش بینی نیست.

کاندیدای دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که با توجه به تخصصی که دارید، اگر به عنوان نماینده مجلس انتخاب شوید در چه کمیسیون یا کمیسیون‌هایی به طور تخصصی کار خواهید کرد، گفت: کمیسیون اقتصادی، صنایع و برنامه بودجه مد نظرم است.

بهرامی با اشاره به اولویت مجلس دوازدهم، گفت: مجلس باید دولت و نهادها را موظف کند به قوانین بالا دستی عمل کنند. در قوانین بالا دستی اوضاعمان بد نیست، کارهای چهارچوب داری را انجام داده‌ایم، انجا که بحث نوشتن است حرف بی ربط ننوشته‌ایم بلکه در عمل کار بی ربط می‌کنیم.

وی رسیدگی به مسائل اقتصادی را از اولویت‌های مجلس آینده دانست و ادامه داد: مجلس دوازدهم باید به مباحث خودرو، مسکن، مالیات و معیشت مردم بپردازد.

بهرامی در پاسخ به این سوال که آیا به پویش انتخاباتی مهر می‌پیوندید، بیان کرد: بله به این پویش می‌پیوندم؛ کاری که خبرگزاری مهر انجام داده اینکه کاندیداهای مجلس را از مراجعه به اسپانسرها و غیره بی نیاز و یا کم نیاز می‌کند، این استقلال کاندیداها را بیشتر می‌کند.

کد خبر 6097356 نفیسه عبدالهی

دیگر خبرها

  • افتتاح دادگاه عمومی بخش برزک در جهت تسهیل‌گری مشکلات قضایی مردم
  • مهم‌ترین اولویت مجلس آینده از نگاه لاهوتی
  • اثر نامطلوب قطعی برق صنایع بر معیشت مردم
  • عدم تامین معیشت؛ مانع استقبال روحانیون از مسئولیت امامت جماعت
  • همه باید در قبال مسئولیتی که به ما سپرده شده است کار جهادی انجام دهیم
  • تسریع در رفع مشکلات روستای امام‌قیس شهرستان بروجن
  • مجلس دوازدهم باید به بهبود معیشت مردم بپردازد
  • خاتمی: دشمن برای کشور مشکل اقتصادی ایجاد کرده است/ دشمن می خواهد حیا و عفت بانوی ایرانی را نابود کند
  • پایگاه مسجد باید محور همه فعالیت‌ها قرار بگیرد
  • بهره برداری از کانال آب‌رسانی در سپیدان