Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-06@16:36:12 GMT

حوض بیدمشک از کهن‌ترین تاسیسات آبرسانی به کازرون + فیلم

تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۷۳۵۱۵۲۸

حوض بیدمشک از کهن‌ترین تاسیسات آبرسانی به کازرون + فیلم

‍‍‍‍‍‍

تاسیسات انتقال آب به شهر کازرون که در حدود ۷ قرن پیش (حدود سال ۷۱۰ هجری قمری)، آب آشامیدنی مورد نیاز مردم این شهر را تامین می‌کرده است توسط شیخ امین الدین بلیانی از مشاهیر و عارفان صاحب نام کازرونی ساخته شد.

در حال حاضر مقبره شیخ امین الدین بلیانی در محدوده شهر کازرون قرار دارد و به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری این شهر محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محسن عباسپور فعال میراث فرهنگی در فارس اظهار کرد: در بعضی از متون تاریخی اسم حوض بیدمشک و تاریخچه مختصری از آن آمده و اشاره‌هایی به آن صورت گرفته است. از جمله در کتاب مفتاح الهدایه و مصباح العنایه نوشته محمود بن عثمان که توسط عمادالدین شیخ الحکمایی پژوهشگر کازرونی و عضو موسسه باستان شناسی دانشگاه تهران تصحیح و منتشر شده است.

او در ادامه درخصوص حوض بیدمشک (حوض بیدی) گفت: شیخ امین الدین بلیانی برای انتقال آب به کازرون، آب را از طریق چشمه بیدمشک بوسیله جوی آبی که از سرچشمه‌ها در تنگه زندان گرفته می‌شده به حوض بیدی (بیدمشک) منتقل می‌کند.

عباسپور اضافه کرد: این حوض و کانال از سنگ و ساروج ساخته شده و دارای یک دالان خروجی است و آب از طریق جوی آبی که به صورت یک کانال سرپوشیده تا کازرون امتداد داشته انتقال داده می‌شده است.

او اظهار کرد: عرض دهانه کانال حدودا ۳۰ سانتیمتر و ارتفاع آن تقریبا ۶۰ سانتیمتر است.

فعال میراث فرهنگی در فارس بیان کرد: به دلیل فرسایشی که از طریق بارش‌ها و عوامل دیگر بوده برخی از قسمت‌های این کانال سرپوشیده از خاک بیرون آمده است.

عباسپور افزود: آبی که به کازرون انتقال می‌یافته به ۲ شاخه تقسیم می‌شده یک شاخه به سمت خانقاه شیخ امین الدین بلیانی می‌رفته و آب آنجا را تامین می‌کرده و شاخه دیگر به سمت محله علیا (بالا) رفته و تا محدوده مسجد شیخ ادامه داشته است.

حوض تاریخی بیدمشک در شمال شرقی شهر کازرون در دشتک دوان واقع شده و به شماره ۳۳۰۷۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

گردشگران و علاقه مندانی که تمایل دارند حوض بیدمشک و طبیعت زیبای آن را از نزدیک ببینند باید به انتهای خیابان باهنر کازرون آمده و از آنجا با یک پیاده روی که حدود ۴ و نیم کیلومتر است خودشان را به این حوض برسانند. مسیر دسترسی دیگر هم از جاده دوان است.

شهرستان کازرون در فاصله ۱۲۰ کیلومتری غرب شیراز قرار دارد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تاسیسات انتقال آب تاسیسات آبرسانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۷۳۵۱۵۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گزارش فلسطینی از اقدامات خرابکارانه و حملات صهیونیست‌ها در کرانه باختری

یک مسؤول فلسطینی تاکید کرد طی ماه میلادی گذشته ارتش رژیم صهیونیستی ۲۸ عملیات تخریب را علیه ۳۳ تاسیسات در کرانه باختری انجام داد.

به گزارش ایسنا، مؤید شعبان، رئیس مرکز مقاومت در برابر شهرک سازی در گزارش ماهانه درباره اقدامات تجاوزکارانه رژیم اشغالگر اعلام کرد: ارتش رژیم صهیونیستی طی ماه آوریل ۲۸ عملیات تخریب را علیه ۳۳ تاسیسات انجام داد که از جمله آن هشت منزل مسکونی و سه منزل غیرمسکونی بود. این عملیات تخریب در استان‌های قدس، طولکرم، اریحا و الخلیل انجام شد. همچنین ارتش اسرائیل اخطاریه‌هایی را درباره تخریب ۱۸ منزل و تاسیسات را در استان‌های رام الله، البیره، سلفیت و الخلیل ارسال کرد.

طبق گزارش روزنامه القدس العربی، این مسؤول فلسطینی گفت: نیروهای اشغالگر ۸۹۵ اقدام متجاوزانه و شهرک نشینان ۳۴۷ اقدام متجاوزانه را انجام دادند. تجاوزات شهرک نشینان در استان‌های نابلس، رام الله و الخلیل به شهادت پنج شهروند منجر شد.

وی افزود: ماه میلادی گذشته شاهد تشدید خطرناک حملات شهرک نشینان با حمایت نیروهای رژیم اشغالگر بودیم. آنها غیرنظامیان را در ۳۶ شهرک و روستای فلسطینی از شمال تا جنوب هدف قرار دادند. این تجاوزات منجر به سوختن کامل ۳۶ منزل و سوختن جزئی ۳۳ منزل دیگر شد. همچنین در این تجاوزات بیش از ۵۷ خودرو به آتش کشیده شدند و ویرانی گسترده‌ای در املاک و تاسیسات شهروندان به بار آمد.

این مسؤول گفت: مقامات رژیم صهیونیستی ۱۷۲ دونم (واحد مساحت) از اراضی شهروندان در روستای عرب التعامره در شرق استان بیت لحم را برای گسترش مرزهای شهرک سیدی بار در منطقه العقبان مصادره کردند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پاشنه آشیل روسیه برابر تحریم‌های غرب
  • خسارت سیل و تگرگ به مزارع کازرون
  • خسارت سیل به تاسیسات آبفای تفت یزد
  • سیل و تگرگ، جان مزارع کازرون را گرفت + تصاویر
  • خسارت بیش از یک میلیاردی سیل به تاسیسات آب و فاضلاب شهر تفت
  • دیدار گیتی پسند مقابل نیروی زمینی شهید شاملی کازرون
  • فردا گیتی‌پسند اصفهان میزبان نیروی زمینی شهید شاملی کازرون
  • ۱۲۴۲ حمله نظامیان و شهرک نشینان صهیونیست به فلسطینیان در آوریل ۲۰۲۴
  • گزارش فلسطینی از اقدامات خرابکارانه و حملات صهیونیست‌ها در کرانه باختری
  • انتشار بوی گاز در بندرترکمن ربطی به مشکل فنی و خرابی تاسیسات گازی ندارد