Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-26@17:49:24 GMT

اطلاعات بشر پیرامون کهکشان‌های اولیه چقدر است؟

تاریخ انتشار: ۱۲ فروردین ۱۴۰۲ | کد خبر: ۳۷۴۳۱۳۷۹

اطلاعات بشر پیرامون کهکشان‌های اولیه چقدر است؟

یک ستاره‌شناس و مخترع فناوری‌های حوزه نجوم گفت: یکی از دستاوردهای بشر در سال ۱۴۰۱ مربوط به مسائل حوزه کیهان‌شناسی بود و در این سال بشر اطلاعاتی پیرامون کهکشان‌های اولیه به‌دست آورد.

محسن منتظری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به نحوه شکل‌گیری حلقه زحل و اقمار بزرگ این سیاره، اظهار کرد: سیاره زحل مغناطیس ویژه‌ای دارد و با توجه به این ویژگی هیچ جرمی نمی‌تواند از فاصله‌ای به این سیاره نزدیک‌تر شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در صورتی که جرمی از فاصله ویژه‌ای نسبت به سیاره زحل نزدیک‌تر شود، متلاشی خواهد شد و عملاً هیچ قمری نمی‌تواند در مدار این سیاره به صورت پایدار وجود داشته باشد.

این ستاره‌شناس و مخترع فناوری‌های حوزه نجوم ادامه داد: وجود چنین ویژگی‌هایی در سیاره زحل باعث شده است که حلقه‌هایی در اطراف سیاره شکل گیرد.

وی در رابطه با نحوه شکل‌گیری اقمار بزرگ زحل گفت: اقمار بزرگ زحل که همه آن‌ها از درون خود سیاره شکل گرفته‌اند در فاصله دورتری نسبت به زحل قرار گرفته‌اند و توانسته‌اند با وجود مغناطیس زحل، پایداری خود را حفظ کنند.

منتظری در رابطه با دستاوردهای بشر در حوزه کیهان‌شناسی گفت: یکی از دستاوردهای بشر در سال ۱۴۰۱ مربوط به مسائل حوزه کیهان‌شناسی بود و در این سال بشر اطلاعاتی پیرامون کهکشان‌های اولیه به‌دست آورد.

وی در همین رابطه ادامه داد: کهکشان‌های اولیه توسط تلسکوپ فضایی جیمزوب مورد مطالعه قرار گرفت و این تلسکوپ اطلاعاتی در قالب داده‌های فروسرخ و رادیویی از این کهکشان‌ها به‌دست آورد.

این ستاره‌شناس و مخترع فناوری‌های حوزه نجوم تصریح کرد: با توجه به داده‌های تلسکوپ فضایی جیمزوب بشر متوجه شد کهکشان‌هایی در کیهان وجود دارند که زمان شکل‌گیری آن‌ها ۳۰۰ میلیون سال ابتدایی بیگ‌بنگ باز می‌گردد.

وی افزود: این کهکشان‌ها به عنوان ابرکهکشان شناخته می‌شوند و هنوز شکل ساختاری دقیق و منظمی یافت نکرده‌اند. در حال حاضر ممکن است که ابرکهکشان‌ها به خوشه‌ها و کهکشان‌های کوچک‌تری تجزیه شده باشند.

منتظری تاکید کرد: همچنان کهکشان‌های اولیه توسط انسان‌ها مشاهده نشده است و نور آن‌ها نیز همچنان فرصت کافی برای رسیدن به زمین را پیدا نکرده‌اند.

کد خبر 650960

منبع: ایمنا

کلیدواژه: کیهان شناسی اخترشناسی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق کهکشان های اولیه کهکشان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۷۴۳۱۳۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح مرکز رشد و نوآوری توسعه اکوسیستم کارآفرینی کردستان (تاک) افتتاح شد

ایسنا/کردستان با حضور معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، طرح مرکز رشد و نوآوری توسعه اکوسیستم کارآفرینی کردستان (تاک) افتتاح شد.

میثم عابدی، امروز در مراسم رونمایی از مرکز رشد و نوآوری توسعه اکوسیستم کارآفرینی کردستان (تاک) اظهار کرد: استان کردستان به لحاظ نیروی انسانی متخصص در حوزه آی سی تی وضعیت بسیار مطلوبی دارد که باید مورد آموزش قرار گیرند.

وی بر نهادینه کردن آموزش در حوزه فناوری اطلاعات در مدارس تأکید کرد و افزود: برخی از نهادهای خصوصی وعده حمایت و تجهیز مدارس را داده‌اند.

عابدی با اشاره به اینکه مبتنی بر ظرفیت استان ها در بخش های مختلف باید هوشمندسازی تعریف شود تا اثرگذاری لازم را در توسعه داشته باشد عنوان کرد که با توجه به مصرف‌گرا بودن کشور عراق، باید در زمینه صادرات تولیدات فناورانه متناسب با ظرفیت‌هایی که در کردستان وجود دارد برنامه‌ریزی اصولی صورت بگیرد.

معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: کردستان به لحاظ تولید برخی از محصولات کشاورزی مانند گندم، توت‌فرنگی و به لحاظ معدنی در زمینه معادن طلا و غیره ظرفیت بالایی دارد که می‌طلبد برای بهره‌گیری بهتر و بیشتر از این ظرفیت‌ها در زمینه توسعه استان، از روش‌های فناورانه استفاده کرد.

وی خاطرنشان کرد: صدور خدمات در حوزه ایجاد زیرساخت‌های ارتباطی با توجه به نیازی که در اقلیم وجود دارد می‌تواند نقش مهمی در ایجاد ارزش‌افزوده، ارزآوری و اشتغال‌سازی ایفا کند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج در این مراسم اظهار کرد: اتاق بازرگانی در دوره دهم برای جبران عقب ماندگی تاریخی که کردستان نسبت به سایر استان ها داشته ، ایجاد بنیاد توسعه و پیشرفت را در دستور کار قرار داده است.

کمال حسینی با بیان اینکه ۴۴ برنامه برای این بنیاد هدفگذاری شده است، افزود: شرکت سرمایه‌گذاری توسعه‌ای، هشت شهرک صنعتی تخصصی، کنسرسیوم، شرکت مادر تخصصی معدن و صنایع معدنی از جمله برنامه‌های بنیاد توسعه استان است.

وی بیان کرد: پیشرفت کشور مستلزم توسعه استان‌های مختلف است، بنابراین می‌طلبد در راستای رشد مناطق گوناگون تلاش مضاعفی شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • هوشمندسازی خدمات حوزه مشاوره و سلامت دانشجویی با به‌کارگیری هوش مصنوعی
  • تصاویر تایم لپس انفجار ستاره‌ای در کهکشان راه شیری
  • گام بلند شهرداری اصفهان در بودجه‌ریزی حوزه فناوری اطلاعات
  • طرح مرکز رشد و نوآوری توسعه اکوسیستم کارآفرینی کردستان (تاک) افتتاح شد
  • اجرای طرح ایران دیجیتال در کردستان
  • پرداخت ۱۸ میلیارد به شرکت‌های دانش‌بنیان کردستان
  • توسعه ICT سبب نجات کردستان از عقب‌ماندگی می‌شود
  • توسعه حوزه ICT راه نجات عقب‌ماندگی‌های اقتصادی کردستان
  • سفر در فضا و زمان؛ میراث ماندگار هابل
  • ۱۶ شرکت دانش بنیان کردستان در حوزه فناوری اطلاعات فعال است