Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-27@07:33:09 GMT

تصاویر| خط‌خطی کردن یک بنای تاریخی

تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ | کد خبر: ۳۷۴۵۲۱۶۵

تصاویر| خط‌خطی کردن یک بنای تاریخی

آفتاب‌‌نیوز :

سیاوش آریا گفت: چهارتاقی شکلی که در میان بومیان بندر باستانی سیراف به «آتشگاه» شناخته می‌شود، در شرایط بد حفاظتی و نگهداری به سر می‌برد. این یادمان تاریخی به محلی برای یادگاری‌نویسی تبدیل شده و و حجم نوشته‌ها نیز به حدی است که چهره بنا را خدشه‌دار کرده و صحنه بسیار زشتی را به نمایش گذاشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این پژوهشگر میراث فرهنگی بیان کرد: نام بندر سیراف در درازای تاریخ کهن ایران می‌درخشد و دریای آن همپای دریای پارس (خلیج فارس) دیرینگی دارد و راز‌های سر به مهر و ناگشوده‌ای دارد. بندر باستانی سیراف یکی از مهم‌ترین و راهبردی‌ترین بندرگاه‌های باستانی ایران بوده که هزاران سال بر چهره فروزان تاریخ ایران، همانند نگینی می‌درخشد. با این همه، در بازدید نوروزی وضعیت یادمان‌های تاریخی آن بسیار اندوه‌بار بود؛ همگی به حال خود رها شده بودند و در بدترین شرایط نگهداری و حفاظتی قرار داشتند که جای شگفتی و افسوس و دریغ دارد.

او ادامه داد: یکی از بنا‌هایی که در بندر باستانی سیراف جای دارد و در میان بومیان به «آتشگاه» نامدار است، بنایی چهارتاقی شکل است که مربوط به اوایل دوره اسلامی است که بعد‌ها تغییر کاربری داده و به گمان فراوان به آرامگاه تبدیل شده است. این چهارتاقی دارای گنبد بوده که کامل فرو ریخته است و چیزی از گنبد آن به جای نمانده است. چهارتاقی نامدار به «آتشگاه» بر بلندی مشرف به دریای سیراف از یک سو و بر دره پر آوازه «لیر» از سوی دیگر همانند نگینی درخشان است و خودنمایی می‌کند.

این فعال میراث فرهنگی اضافه کرد: این بنا در بالای کوه جای گرفته و به باور باستان شناسان مربوط به سده‌های سوم و چهارم قمری است. با این همه، بنای موسوم به «آتشگاه» به حال خود رها شده و به بدترین شیوه مورد تخریب قرار گرفته است، در همه بخش‌های درونی چهارتاقی و روی گچبری‌های آن یادگاری‌نویسی و خط خطی شده است.

او همچنین گفت: درون بنا پر از زباله‌های ریز و درشت مسافران و بازدیدکنندگان است و بوی بد زباله‌ها تا چندین متری از بنا پیچیده و افراد علاقمند و پژوهشگران تاریخ، تاب ایستادن در کنار چهارتاقی را ندارند و عطایش را بر لقایش می‌بخشند و از ادامه بازدید پشیمان می‌شوند.

این پژوهشگر و فعال میراث فرهنگی در ادامه با اشاره به حجم بازدیدکنندگان نوروزی از سواحل جنوبی و لزوم حفاظت بیشتر از بنا‌های تاریخی و راهنمایی گردشگران و مسافران، اظهار کرد: در نوروز که با حجم فراوان مسافران روبه‌رو هستیم حتی یک راهنمای گردشگری بومی یا نگهبانی در کنار بنا‌ها و آثار تاریخی وجود نداشت تا هم از بنا‌ها حفاظت کند و هم از اهمیت میراث فرهنگی و تاریخچه بنا‌ها برای مردم سخن بگوید. از سویی، وضعیت نگهداری ساحل دریا و پیرامون آن نیز به شکل بسیار نامناسب و انبوه زباله‌ها رها شده بود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: بندر باستانی سیراف آثار تاریخی میراث فرهنگی بنا ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۷۴۵۲۱۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همکاری گروه بین المللی ایسکارسا در مرمت بنا‌های تاریخی نطنز با میراث فرهنگی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اصفهان؛ رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نطنز گفت: شب گذشته برای اولین بار گروه بین‌المللی ایسکارسا که یکی از تشکل‌های حرفه‌ای بین‌المللی مرمت بنا‌های تاریخی و سازه‌ای معماری محسوب می‌شود از مجموعه تاریخی مسجد جامع و بقعه شیخ عبدالصمد، بافت تاریخی اطراف مسجد جامع و آتشکده ساسانی نطنز بازدید کردند.
حسین یزدانمهر افزود: گروه بین المللی ایسکارسا در بحث مرمت آتشکده ساسانی قرار است در خصوص نحوه مرمت و ایجاد گنبد آتشکده اعلام نظر کنند.
رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نطنز با بیان اینکه در خصوص بقعه شیخ عبدالصمد قر ار است این گروه کار پژوهشی داشته باشند، گفت:: یکی از پیشنهاد‌های این گروه حفاظت از کتیبه منحصربه‌فرد به جای مانده در زیر گنبد بود، این کتیبه با قدمت بیش از هزار سال متعلق به اواخر قرن سوم دوره دیلمی و آل‌بویه (۳۸۹ ه. ق) است که خط کوفی تلفیق گچ و آجر آن در دهه‌های گذشته توسط مرحوم دکتر شیرازی معمار برجسته کشور نمایان شد و باید با بررسی بیشتر و اجرای عملیات ویژه از آن حفاظت شود که به‌زودی در دستور کار اداره کل استان قرار خواهد گرفت.
وی ادامه داد: گروه بین المللی ایسکارسا زیر نظر سازمان یونسکو فعالیت داشته و به شکل ان جی او فعال هستند و مرت آثار تاریخی را بررسی کرده و به لحاظ فکری و پژوهشی میزان دقت مرمت‌های انجام شده و بررسی می‌کنند.
شهرستان ۴۷ هزار نفری نطنز در فاصله ۱۲۵ کیلومتری شمال اصفهان قرار دارد.

دیگر خبرها

  • مافیای «بافت تاریخی» به زمین می‌خورد؟
  • تصویب محدوده و ضوابط بافت تاریخی شهر لاهیجان
  • اجرای ۸۰ طرح مرمتی و عمرانی در آذربایجان‌غربی
  • همکاری گروه بین المللی ایسکارسا در مرمت بنا‌های تاریخی نطنز با میراث فرهنگی
  • میراث‌فرهنگی اصفهان باید دوباره زنده شود
  • سعدآباد پر حاشیه
  • سعدآباد پرحاشیه
  • خسارت ۱۸۴ میلیارد ریالی بارندگی‌های اخیر به ۶۰ بنای تاریخی سیستان و بلوچستان
  • اجرای طرح احیا باغات و بافت تاریخی شهر شاهدیه
  • مرمت طرح‌های مشترک میراث فرهنگی و شهرداری در میبد