Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، نصرالله ابراهیمی بعدازظهر چهارشنبه در نشست با اصحاب رسانه اظهار داشت: حدود ۱۰۰ بنا در بافت تاریخی بوشهر به ثبت ملی رسیده‌اند و تعدادی از بناها نیز در مرحله ثبت قرار دارند.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: سال جاری ۶ عمارت گلشن، زنده‌پی، کمندی، شیخ الاسلامی، هنری و ملک با کاربری اقامتی و هتل بوتیک متعلق به بخش خصوصی امسال به بهره‌برداری می‌رسند و امیدواریم امسال قلعه نصوری واقع در سیراف به بهره‌برداری برسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: بندر تاریخی سیراف، بندر نجیلو، بندر ریشهر، بندر جنابه، بندر سی‌نیز و بندر مروان ارتباطات تجاری با خاور دور و مناطق همجوار مثل بصره داشته‌اند که از بنادر سیراف همچنان فعال، حیات و زندگی در آن جاری است.

ابراهیمی افزود: چهار پایگاه میراث فرهنگی در استان بوشهر وجود دارد که سه پایگاه جزیره خارگ، پایگاه بافت تاریخی و پایگاه بندر تاریخی سیراف ذیل پایگاه‌های زنجیره‌ای خلیج فارس هستند و دیگر پایگاه‌های زنجیره‌ای خلیج فارس پایگاه بندر ماهشهر، پایگاه بندر کنگ، پایگاه جزیره کیش (حریره) و پایگاه دریای مکران هستند.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: پایگاه‌های خلیج فارس علاوه بر نقش باستان شناسی در حوزه‌های مردم شناسی و زبان و گویش‌شناسی نیز دارای اهمیت هستند

وی با بیان اینکه موزه باستان شناسی بندر سیراف ایجاد می‌شود اضافه کرد: ۳۰ میلیارد تومان برای بندر سیراف مصوب شد که به محض ابلاغ، کارهای مطالعاتی ایجاد موزه و حفاظت و ساماندهی آثار تاریخی این بندر انجام خواهد گرفت.

ابراهیمی با بیان اینکه امیدواریم با مستندسازی و ایجاد یک پرونده خوب معماری کرانه خلیج فارس را به ثبت جهانی برسد گفت: ۳۳۶ اثر از استان بوشهر در فهرست آثار ملی استان بوشهر ثبت شده است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان بوشهر افزود: تا سال ۱۴۰۰، ۳۲۶ اثر از استان بوشهر در فهرست آثار ملی استان بوشهر ثبت شده بود که در سال ۱۴۰۱ نیز ۱۰ اثر این به ثبت ملی رسیدند که عمدتاً محوطه‌های تاریخی مربوط به دوره‌های ساسانی و اواخر دوره‌های اسلامی را شامل می‌شدند.

وی تصریح کرد: قلعه ریشهر یکی از بهترین سایت‌های باستان شناسی و گردشگری در دنیا است که علاوه بر اهمیت و ارزش تاریخی ظرفیت عظیم گردشگری را ایجاد می‌کند.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان بوشهر اضافه کرد: کاوش‌های باستان شناسی سایت تاریخی تل پی تلپس از ۱۱۰ سال (۱۹۱۳ میلادی) که "موسیو پزارت فرانسوی" اکنون در حال انجام است که نوید یک فصل باستانی و تاریخی خوب را در این سایت می‌دهد.

وی اظهار داشت: با بیان اینکه برای اولین بار در استان بوشهر کار مطالعات باستان‌شناسی در پنج محوطه تاریخی به‌طور همزمان در حال انجام است.

ابراهیمی از برگزاری سمینار علمی جدیدترین یافته‌های تمدنی خلیج فارس در ۹ اردیبهشت خبر داد و گفت: این سمینار در سالن اجتماعات تأمین اجتماعی بوشهر با حضور اساتید نام‌آشنایی ملی که سرپرست کاوش‌های علمی باستان برگزار می‌شود.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان بوشهر خاطرنشان کرد: عباس مقدم سرپرست کاوش‌های تل‌تهماچی دیلم، مصطفی ده‌پهلوان سرپرست کاوش‌های محوطه تاریخی شغاب، اسماعیلی جلودار، سرپرست کاوش‌های باستان‌شناسی بندر سیراف و نوروز رجبی سرپرست کاوش‌های باستان شناسی محوطه تل پی تل اساتید دعوت شده به این سمینار هستند.

کد خبر 5764321

منبع: مهر

کلیدواژه: نصرالله ابراهیمی بندر کنگ خلیج فارس خلیج فارس بصره بوشهر میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری بوشهر نماز عید سعید فطر عید سعید فطر بوشهر کرمانشاه ایلام گرگان گلستان بارش باران سفر رئیس جمهور به خوزستان تبریز عکس استانها اردبیل سانحه تصادف سنندج معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر باستان شناسی سرپرست کاوش خلیج فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۷۶۱۶۶۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بافت تاریخی بوشهر یکی از ظرفیت‌های مهم گردشگری ایران است

ایسنا/بوشهر رئیس شورای شهر بوشهر بافت تاریخی بوشهر را یکی از ظرفیت‌های مهم گردشگری کشور دانست و گفت: این گنجینه تاریخی دارای ساختمان‌های منحصر به فردی است که می‌تواند باعث رونق گردشگری ایران شود.

وحیدنیک روش روز پنج شنبه ۶ اردیبهشت در هفتمین اجلاس مجمع روسای کمیسیون های شهرسازی ومعماری کشور در بوشهر افزود: بافت تاریخی بوشهر دارای ۳۸ هکتار مساحت است و در آن بیش از ۹۰ اثر تاریخی به ثبت ملی رسیده است.

وی از استقرار شهرداری ویژه بافت تاریخی بوشهر خبر داد و بیان کرد:  بیش از ۹۵ درصد از زیرساخت‌های عمرانی در بافت تاریخی بوشهر تکمیل شده  و در سال جاری طرح‌های کف‌سازی بافت تاریخی بوشهر به اتمام می‌رسد.

رئیس شورای شهر بوشهر به توسعه شبکه فاضلاب در همه نقاط شهر بوشهراشاره کرد و گفت: شبکه‌گذاری فاضلاب محلات جنوبی بوشهر آغاز شده و امیدواریم اعتبارات آن زودتر تأمین شود.

نیک روش به محدودیت‌های ایجاد شده برای ساکنان در حریم نیروگاه اتمی پرداخت و گفت: این نیروگاه باعث افتخار است اما برای مردمی که در حریم آن است مشکلاتی را به وجود آورده است و در حوزه شهرسازی مشکلات عمده در این مناطق وجود دارد.

وی یکی از مشکلات شهر بوشهر را نبود خروجی دوم عنوان و تأکید کرد: بوشهر شبه جزیره‌ای است و در عرصه پدافند غیرعامل آن دچار مشکل است، باید برای خروجی دوم آن طراحی و برنامه‌ریزی و اجرایی شود.

شهردار بوشهر نیز بازآفرینی شهری را  یکی از رویکردها و راه‌یافته در موضوع شهری دانست و با بیان اینکه دنیا در ادامه تفکرات نوسازی به آن رسیده است، گفت: تمام تلاش بازآفرینی و خلق فضاها و مکان‌های شهری برای این است که مردم زندگی استاندارد و با کیفیت داشته باشند.

حسین حیدری افزود: اگر با منطق بازآفرینی به این فضاها نگاه شود می‌توان به رفع کمبود مسکن و ایجاد فرصت‌هایی برای زندگی از طریق بازگرداندن مکان زیست و زندگی در زیستگاه‌های شهر کمک شود.

وی با بیان اینکه بازآفرینی شهری بدون مشارکت مردم به نتیجه مورد نظر منجر نمی‌رسد، اظهار کرد: مردم بهره‌بردار نهایی و اصلی هستند و بازآفرینی با سه رکن سازمان‌ها، سمن‌ها و جامعه محلی و بخش خصوصی قابل اجراست.

شهردار بوشهر، مهمترین مشکل در فرآیند بازآفرینی شهری را عدم هماهنگی و نگاه شهری سازمان‌ها به عنوان ذی‌مدخل در کشور دانست و اضافه کرد: وقتی سازمان‌ها هماهنگ عمل نمی‌کنند و منافع سازمانی خود را بسیار مد نظر قرار می‌دهند، همین امر باعث می‌شود که پروژه‌ها زمان بر و هزینه بر باشد.

حیدری با بیان اینکه این ناهماهنگی به اعتماد مردم آسیب می‌زند و آنها را نگران می‌کند، خاطرنشان کرد: این مهم باعث عدم همراهی و مشارکت مردم و در نتیجه به پاشنه آشیل طرح‌های بازآفرینی شهری تبدیل و سبب آسیب به جلب مشارکت مردم می‌شود.

وی با بیان اینکه در شهر بوشهر بافت‌های فرسوده حدود ۳۰۰ هکتار است، گفت: مساحت بافت تاریخی بوشهر تقریباً ۳۸ هکتار است و باید با نگاه بازآفرینی به این مجموعه‌ها نگاه کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بافت تاریخی بندر بوشهر با مشارکت مردم بازآفرینی می‌شود
  • مافیای «بافت تاریخی» به زمین می‌خورد؟
  • تصویب محدوده و ضوابط بافت تاریخی شهر لاهیجان
  • پایان کف‌سازی و دفع آب‌های سطح ۹۰ درصد بافت تاریخی بوشهر
  • تخصیص ۲۰ میلیارد تومان برای توسعه بافت تاریخی بوشهر
  • بافت تاریخی بوشهر یکی از ظرفیت‌های مهم گردشگری ایران است
  • بازآفرینی بافت تاریخی بوشهر با مشارکت مردم
  • کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها در اردبیل برگزار شد+فیلم
  • خسارت ۱۸۴ میلیارد ریالی بارندگی‌های اخیر به ۶۰ بنای تاریخی سیستان و بلوچستان
  • کف‌سازی و دفع آب‌های سطح ۹۰ درصد بافت تاریخی بوشهر پایان یافت