Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران، مدیرکل دفتر جنگلداری و امور بهره برداری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در این گردهمایی یک روزه از جایگزینی طرح مدیریت پایدار به جای طرح‌های جنگلداری که در پنج سال آینده تحقق پیدا خواهد کرد خبر داد و گفت: برای اجرای طرح مدیریت پایدار منایع طبیعی منطقه هیرکانی در ماه‌های آینده شاهد تامین اعتبار، انجام مطالعات تفصیلی و جذب نیرو‌های کارشناس و تحقیقاتی خواهیم بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمد علی فخاری همچنین افزود: برای هر ۹۰۰ متر مربع از جنگل‌های هیرکانی ۷۵ داده ثبت شد که در نوع خود یک بانک اطلاعات کامل محسوب می‌شود.

معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور هم از ثبت بخشی از جنگل‌های هیرکانی به عنوان میراث طبیعی در یونسکو خبر داد. تقی شعبانیان یکی از دلایل تاخیر اجرای طرح مدیریت پایدار جنگل‌های هیرکانی را کمبود اعتبار اعلام کرد.
یوسف مرادی مدیر کل دفتر آموزش ترویج و مشارکت‌های مردمی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در این گردهمایی نقش مشارکت مردمی در اجرای پروژه‌های منابع طبیعی و آبخیزداری را مهم دانست و گفت: اصول و مبانی آموزش، ترویج منابع طبیعی همراه با توانمندسازی در اولویت می‌باشد.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور به شعار سال ۱۴۰۲ مقام معظم رهبری مهار تورم و رشد تولید اشاره و اجرای طرح مدیریت پایدار جنگل‌ها را یکی از راهکار‌های تحقق این شعار دانست و گفت: رهبری معزز در روز درختکاری سهم هر ایرانی را سه اصله درخت اعلام کرد و ریاست جمهوری هم طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت را کلید زدند.که در ۹ سفر استانی و در بازدید از نهالستان‌ها شاهد جوانه زدن یک میلیارد اصله نهال در کشور بودیم.

عباسعلی نوبخت افزود: جنگل‌های هیرکانی نقش بسزایی در امنیت زیستی، امنیت غذایی و امنیت ملی کشور دارند به طوری که در حدود ۲ میلیون و ۴ هزار هکتار از سطح جنگل‌های کشور توان ذخیره در هر هکتار متوسط ۱۵۰۰ متر مکعب آب است که به تدریج آزاد می‌شوند.

وی با بیان اینکه استان‌های تهران، سمنان، خراسان شمالی، البرز، قزوین، زنجان، اردبیل و سه استان شمالی مدیون این پوشش جنگلی و پیرامون تولید آب آن هستند تصریح کرد: تقریباً ۲ پنجم جمعیت کشور مدیون این بخش هستند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: طرح مدیریت پایدار با برنامه ریزی مناسب و مطالعات تخصصی با کمک دانشگاهیان، نخبگان، کارشناسان، پژوهشگران و موسسات تحقیقاتی از سال‌ها قبل آغاز شده است.

نوبخت همچنین به حفظ و ارتقای پایداری در اکوسیستم‌های طبیعی در حوزه آبخیز اشاره و افزود: از جمله اهداف، مدیریت پایدار منابع طبیعی هم افزایی، همگرایی درون‌سازمانی، تعیین جایگاه مردم، ارتقای بهره وری، عملیاتی شدن برنامه تاب‌آوری اکوسیستم‌ها و استقرار نظام جامع پایش و ارزیابی در حوزه‌های آبخیز اعلام کرد.

وی مطالعات نیمه تفصیلی، تفصیلی فاز اجرایی و فاز نظارت پایش و ارزشیابی برای هر یک از کاربری‌های تعیین شده اعم از جنگلداری، مرتعداری، حفاظتی، تفرجی و ذخیره گاهی در حال انجام میباشد.

یادآور می‌شود، نخستین گردهمایی تخصصی تبیین مدیریت پایدار منابع طبیعی منطقه هیرکانی که با حضور، مدیران کل منابع طبیعی استان‌های مازندران و منطقه نوشهر، گیلان، گلستان و ستادی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری در کلارآباد برگزار شد با تشکیل کارگاه‌های آموزشی تخصصی و تبیین برنامه‌های ۱۴۰۲ این سازمان به کارخود پایان داد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور طرح مدیریت پایدار جنگل های هیرکانی جنگل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۷۶۴۵۳۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری نشست آب، صلح و تاب آوری

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز یزد، جوادیان زاده در نشست علمی و تخصصی با موضوع آب، صلح و تاب آوری با حضور محققان، پژوهشگران و اندیشمندانی در حوزه مدیریت منابع آب گفت: یزد با برخورداری از پیشینه، فرهنگ غنی، ماندگار و تاریخی در حوزه آب و مدیریت منابع آبی الگویی مناسب در دنیا است.

وی ادامه داد: آب و مدیریت منابع آبی نیز موجب شده تا این موضوع زمینه ساز صلحی پایدار و هم زیستی اقوام مختلف در این شهر جهانی باشد.

نشست آب، صلح و تاب آوری با مشارکت دانشگاه یزد با حضور محققان، پژوهشگران و اندیشمندانی در حوزه مدیریت منابع آب در مرکز بین المللی قنات و سازه‌های تاریخی آبی یزد برگزار شد.

دیگر خبرها

  • دومین پویش مردمی پاکسازی جنگل های هیرکانی در گرگان برگزار شد
  • تاکید بر جذب منابع پایدار و افزایش سهم بازار محور همایش بررسی عملکرد و تبیین اهداف واحدهای بانک ملی ایران در سال ۱۴۰۳
  • دستگیری قاچاقچیان چوب در لفور سوادکوه
  • (ویدئو) کاشت نهال به‌جای درختان قطع شده در جنگل‌های هیرکانی
  • ماجرای قطع ۴۰ درخت در نوشهر
  • ماجرای قطع ۴۰ اصله درخت در کجور نوشهر از زبان رئیس منابع طبیعی
  • طرح کاشت یک میلیارد درخت راه حلی برای احیا و توسعه پایدار سرزمین
  • برگزاری دوره‌های آموزشی کشاورزی تخصصی در استان مرکزی
  • مشاهده گله گوزن قرمز در جنگل‌های هیرکانی لنگرود (فیلم)
  • برگزاری نشست آب، صلح و تاب آوری