Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-07@12:26:22 GMT

برگزاری آیین سنتی شیردوشان در دیباج

تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ | کد خبر: ۳۸۰۰۴۹۴۴

برگزاری آیین سنتی شیردوشان در دیباج

دامداران دیباج دامغان با اجرای آیین سنتی شیردوشان، شیردوشی را با صلوات مکرر آغاز می‌کنند و سپس بخشی از شیر دام خود را بین مردم و مستمندان تقسیم و قسمتی را برای نذر تأمین هزینه‌های امامزاده محمد منطقه می‌کنند.

مجتبی اکبرپور، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان  هدف اصلی برگزاری جشنواره‌ها را انتقال آیین‌ها، اعتقادات و سنت‌های قدیمی به نسل جدید دانست و افزود: دامداران این منطقه هرساله با اجرای این آیین، شیردوشی را با صلوات مکرر بر محمد و آل محمد (ص) آغاز و هر دامدار قسمتی از شیر دام خود را بین مردم و مستمندان تقسیم و قسمتی را برای تأمین بخشی از هزینه‌های امامزاده محمد دیباج، نذر این مکان مقدس می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان گفت: آیین شیردوشان یا امامدر دیباج در سال ۱۳۹۱ به شماره ۸۹۰، امام‌زاده محمد دیباج به شماره ۲۴۲۳ در سال ۱۳۷۸ و درخت اورس دیباج به‌عنوان کهن‌سال‌ترین درخت استان سمنان به شماره ۱۳۰ در سال ۱۳۹۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

برپایی نمایشگاه صنایع‌دستی، عرضه محصولات سنتی، خوراکی و سوغات، برگزاری مسابقات بومی و محلی، پخت نان محلی، برپایی سیاه‌چادر، کره‌گیری، اجرای مراسم سنتی شیردوشان و توزیع نذورات مردمی از اصلی‌ترین برنامه‌های این جشنواره بود.

باشگاه خبرنگاران جوان سمنان سمنان

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: آیین سنتی میراث فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۸۰۰۴۹۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیین شکرگزاری برداشت گل‌محمدی در سربیشه برگزار شد

صبح امروز آیین شکرگزاری برداشت گل‌محمدی در شهرستان سربیشه با حضور فرماندار و جمعی از مدیران استانی و شهرستانی آغاز شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، محمدرضا لکزایی صبح امروز در این مراسم اظهار داشت: در شهرستان سربیشه بیش از 215 هکتار زیرکشت گل محمدی است.

وی از شهرستان سربیشه به عنوان قطب تولید گل محمدی در خراسان جنوبی یاد کرد و گفت: 250 بهره‌بردار در تولید گل محمدی فعالیت دارند و امسال برداشت گل محمدی برای بهره‌برداران حدود 270  میلیارد ریال عایدی خواهد داشت.

فرماندار سربیشه با اشاره به اینکه نامگذاری یک روز به‌نام‌گل محمدی و گلاب و برگزاری جشن شکرگزاری نشان از اهمیت این محصول مهم است، افزود: بازنشر و کار رسانه‌ای برگزاری جشن شکرگزاری گل محمدی در شهرستان سربیشه بسیار عالی و سبب ایجاد شور و شعف خاصی برای مردم به‌ویژه کشاورزان شده بود که امروز نیز این جشن در حال برگزاری است.

لکزایی گفت: 15 کارگاه سنتی و خانگی گل محمدی کار تکمیل زنجیره ارزش این محصول در شهرستان را انجام می‌دهند و یک کارگاه صنعتی اسانس‌گیری نیز در حال احداث است که تا نیمه اول سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد و با تکمیل زنجیره ارزش افزوده این محصول می‌توانیم شاهد رونق اقتصادی، درآمدزایی، تولید و اشتغال در بخش کشاورزی شهرستان باشیم.

انتهای پیام/251/

دیگر خبرها

  • آیین شکرگزاری برداشت گل‌محمدی در سربیشه برگزار شد
  • توسعه فراوری معدنی عامل تحقق رشد اقتصادی ۵.۷ درصدی در استان سمنان
  • هشدار درباره تعویق لیگ برتر فوتبال
  • ضرورت توجه به معماری و شهرسازی ایرانی ـ اسلامی 
  • برگزاری آیین نکوداشت ۱۶ اردیبهشت روز مراغه
  • برگزاری آیین نکوداشت روز مراغه
  • پانزدهمین جشنواره گل غلتان نوزادان امیریه دامغان برگزار می‌شود
  • یک کشته و ۹ مصدوم در حوادث رانندگی سمنان
  • برگزاری آیین بانوی اهداکننده حیات در استان یزد
  • جشنواره غذاهای سنتی شهرستان گرمی برگزار شد