مرگ و رازی که امین تارخ میدانست
تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۴۰۲ | کد خبر: ۳۸۷۴۹۲۴۴
آفتابنیوز :
درست یک سال پیش، دوم مهر سال ۱۴۰۱ عصر هنگامی بود که بغض پاییزی اهالی هنر که با غمهایی دیگر هم آغشته بود، شکست؛ در حیاط بیمارستان محب در محله یوسف آباد. هنرمندانی که به بیمارستان آمده بودند، فاطمه معتمدآریا، مسعود کرامتی و دیگران هیچ یک رخت عزا در بر نکرده بودند، باورشان نبود که از همین جا باید با یار دیرین خود خداحافظی کنند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
امین تارخ، اما دومین روز پاییزی سال گذشته به قطعیترین اتفاق زندگی پاسخ گفت؛ مرگ!
هنرمندی که بزرگترین توقعش شنیدن یک خسته نباشید بود.
بازیگری که میدانست بزرگترین چالش میانسالی، درگیری با زمان حال و گذشته است و این چنین است که آدمی، زیستن در لحظه را فراموش میکند.
مانند هر انسان صاحباندیشهای میدانست که زندگی دو سؤال و دو معما بین تولد و مرگ است.
او به قدر وسعش کوشید تا زندگی خود را معنا ببخشد. خداوند هم که برای او کم نگذاشته بود؛ از زیبایی چهره تا گیرایی صدا و ذوق و خلاقیت هنری. او نیز این همه را به کار گرفت تا هم خود یکی از هنرمندان نامی کشورش باشد و هم آنچه را در سالیان سال آموخته بود، بیدریغ، به نسلهای بعد از خود ببخشد.
در زمانهای که هنوز در هر اتاقکی، آموزشگاه بازیگری احداث نمیشد، او که دانشآموخته دوران طلایی دانشکده هنرهای زیبا و کارشناس ارشد مدیریت فرهنگی بود، با تاسیس کارگاه آزاد بازیگری خویش، مشتاقان این هنر را به راهی درست هدایت کرد.
در کاربلدی او همین بس که شمار بالایی از بازیگران شناخته شده امروز، از دل آموزشگاه او بیرون آمدند.
تازه جوانی بود که از شهر شور و شعر، شیراز، به تهران آمد تا در دانشکده هنرهای زیبا درس بازیگری بخواند و نزد استادانی همچون دکتر محمد کوثر، بهرام بیضایی و پرویز پرورش آموزش دید و همواره محمد کوثر را بزرگترین استاد خود میخواند. این بازیگر در سالهای پیش از انقلاب با بازی در نمایش «اتللو» در اولین سالهای جوانی خود جایزه بازیگری تئاتر را به دست آورد.
او با بازی در نمایشهایی همچون «هنری چهارم»، «لورانچیزیو»، «زن نیک ایالت سچوان» و ... حضور روی صحنه را تجربه کرد.
امین تارخ که در کارنامه هنریاش همکاری با کارگردانهایی همچون علی حاتمی، داریوش فرهنگ، رسول صدرعاملی، داریوش مهرجویی، مسعود کیمیایی، جلال مقدم و پوران درخشنده به چشم میخورد، بازیگری سینما را از سال ۵۸ و با بازی در فیلم «مرگ یزدگرد» به کارگردانی بهرام بیضایی آغاز کرد. او در سن ۲۲ سالگی در اولین سریال تلویزیونی غیر کمدی با عنوان «شهر من شیراز» به ایفای نقش پرداخت و حضور خود را در تلویزیون با بازی در مجموعههای درخشانی همچون «سربداران» و «ابن سینا» ادامه داد.
حالا یک سال است که او با همه شادکامیها و ناکامیهایش مهمان قطعه هنرمندان بهشت زهراست. او نیز، چون هما روستا در جهانی دیگر، به دنبال «پرنده کوچک خوشبختی» دوید.
منبع: خبرگزاری ایسنامنبع: آفتاب
کلیدواژه: امین تارخ مرگ امین تارخ
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۸۷۴۹۲۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
بوستان رازی به محیط ویژه برای نوجوانان تبدیل می شود
به گزارش خبرگزاری مهر، سیدمحمد موسوی، از برنامههای فنی و عمرانی و اجتماعی و فرهنگی این منطقه برای تبدیل بوستان رازی به بوستانی برای نوجوانان خبر داد و گفت: با اهداف فرهنگی و تربیتی و گسترش خانوادهمحوری، مقرر شده زیرساختهای این امر همچون بازپیرایی و مرمت ساختمانهای داخل بوستان، اورهال سازی زمین ورزشی چمن مصنوعی و آسفالت پیست اسکی داخل بوستان، نصب المانهای فرهنگی نوجوانان در محوطه، تعیین تکلیف راسته تجاری داخل بوستان، اختصاص فضا به محصولات مورد نیاز نوجوانان و… فراهم شود.
وی با بیان اینکه بوستان رازی، نخستین بوستان موضوعی برای برند سازی ایرانی-اسلامی ویژه نوجوانان در شهر تهران خواهد بود، افزود: متأسفانه به دلیل رواج محصولات آموزشی و فرهنگی غیربومی و غیراسلامی نزد این آیندهسازان شهر، جای خالی نمادهای ایرانی-اسلامی در اذهان و سبک زندگی احساس میشود و به همین منظور در بعد آموزشی نیاز به کار بیشتر برای تبیین و انتقال فرهنگ غنی، اصیل و پرمحتوای خودمان داریم؛ ازاینرو اختصاص فضایی در یک بوستان مرکزی با وسعت بوستان رازی به این امر میتواند بازخورد خوبی در این زمینه ایجاد کند.
موسوی از طراحی ساختمان «الگونما» در این بوستان به عنوان اقدامی بینظیر در سطح شهر نام برد و توضیح داد: این بنا که نخستین بنای شهر در این زمینه خواهد بود، در سوله بزرگی به متراژ بیش از هزار مترمربع در انتهای بوستان، ضلع جنوب شرقی ایجاد میشود که این سوله پیشتر به حوزه پسماند اختصاص داشت و اکنون با تغییر کاربری در اختیار حوزه آموزشهای شهروندی قرار خواهد گرفت.
شهردار منطقه ۱۱ با اشاره به اینکه در ساختمان الگونما، برنامهها و محصولات آموزشی با هدف بسط و تبیین الگوهای ایرانی-اسلامی ارائه میشود، ادامه داد: شهرداری منطقه ۱۱ بیش از ۲ سال است که پیگیر اجرای چنین طرحی است؛ چراکه بوستان رازی به دلیل وسعت و مرکزیت از امتیازاتی همچون دسترسی بهتر و امکان اجرای فعالیتهای متنوع در این زمینه برخوردار است.
وی، نصب تارتان زمین چمن مصنوعی (زمین چمن دو میدانی) را اقدام شاخص دیگر در این بوستان برشمرد و گفت: این نخستین زمین چمن ورزشی در بوستانهای تهران است که دور آن به زمین چمن دو میدانی مجهز میشود و پس از این، امکان برگزاری مسابقات رسمی دومیدانی در آن فراهم خواهد شد.
به گفته موسوی، توافق با سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در مورد تسهیل ایجاد پارکینگ در محوطه سینما رازی، بازپیرایی و مرمت ساختمانهای داخل بوستان، اقدامات عمرانی تازه در دریاچه و فانوس آن از دیگر اقدامات در نظر گرفته شده برای این منظور دانست و بیان کرد: همچنین در طراحی و اجرای ساختمان الگونما با اداره کل آموزشهای شهروندی تهران مشارکت داریم؛ به این نحو که طراحی بنا از طرف این اداره کل انجام میگیرد و اجرای آن به عهده منطقه ۱۱ خواهد بود؛ همچنین بنا بر پیشبینیهای اولیه، طراحی و اجرای این ساختمان در سال جاری به پایان میرسد و اواخر فصل پاییز یا اوایل زمستان به بهرهبرداری خواهد رسید.
کد خبر 6098123