Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-27@23:50:55 GMT

حمله به یک ‌دوست‌ دیرینه

تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۴۰۲ | کد خبر: ۳۸۸۴۰۷۷۳

حمله به یک ‌دوست‌ دیرینه

به گزارش همشهری آنلاین، آمار سرشماری سال ۱۳۹۵هم نشان می‌دهد، یک میلیون و ۵۸۳ هزار و ۹۷۹ نفر را که ۱.۹۸درصد جمعیت کل ایران می‌شود، اتباع افغانستانی تشکیل می‌دهند. اما اکنون این تعداد ‌ تا ۷ یا ۸ میلیون نفر نیز گمانه‌زنی شده ‌است و «احمد وحیدی»، وزیر کشور از عدد حدود  ۵ میلیون نفر صحبت کرده و گفته بود که اتباع غیرقانونی باید به کشور خود بازگردانده شوند و کسانی که مجوز حضور دارند باید ساماندهی شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ماه گذشته «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه هم در گفت‌وگویی عنوان کرده بود که «روزانه ۵هزار زن، کودک و مرد افغانستانی وارد مرزهای ایران می‌شوند.» در همین روزها، اما در شبکه‌های مجازی‌تحرک‌هایی علیه این ماجرا شکل گرفته؛ هرچند نگرانی اصلی از حضور اتباع غیرقانونی است، اما برخی محتواهای منتشر شده در شبکه‌های مجازی راه را برای ایجاد حس ناامنی باز کرده. ۲ اتفاق اخیر یعنی حمله به مهاجران افغانستانی در اقبالیه قزوین و صباشهر شهریار هم موجب تشدید این حس به‌ویژه برای اتباع افغانستانی ساکن در این مناطق شده است. پیگیری‌های همشهری نشان می‌دهد عاملان حادثه قزوین دستگیر شده‌اند و پیگیری برای دستگیری عاملان حادثه شهریار نیز ادامه دارد. ‌

«صباشهر»، تجربه ۳۰ساله همزیستی

«صباشهر» نه فقط حالا که از ۳ دهه پیش میزبان افغانستانی‌ها و حتی ازبکستانی‌ها بوده است؛ اتباعی که سال‌هاست کنار هم در آرامش زندگی می‌کنند و حتی یکی از محله‌های آن به‌دلیل حضور پرشمار اتباع افغانستانی به «کابلستان» شهره شده است؛ این را یکی از اتباعی می‌گوید که از ۳۰سال پیش تاکنون در «صباشهر» سکونت دارد، همسر ایرانی دارد و کودکانش در مدرسه‌های همین محدوده درس می‌خوانند. از جایی در محدوده شهریار، در غرب استان تهران حرف می‌زنیم که «نبی رضایی» می‌گوید که تا امروز شاهد درگیری میان ایرانی‌ها و اتباع نبوده است. او به همشهری می‌گوید: ماجرای «قاسم‌آباد» (طی آن ۳نفر با صورت‌های پوشیده و ۲موتور به اهالی افغانستانی حمله و بعد فرار کرده‌اند) یک اتفاق جدید در این شهر و محله است.

آن‌طور که یکی از کاسبان محلی به همشهری می‌گوید روز یکشنبه هفته گذشته چند شخص موتورسوار با صورت‌ پوشانده شده به اشخاص و مغازه‌های افغانستانی‌ها حمله‌ می‌کنند و ۲۰دقیقه‌ای آنها را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند. به گفته این کاسب منطقه، درگیری‌هایی در گذشته اتفاق می‌افتاده، اما هیچ وقت به این شکل نبوده است، اما حالا جمعیت اتباع در این محدوده نسبت به ایرانی‌ها خیلی بیشتر شده است. «نبی رضایی»، تبعه افغانستانی هم می‌گوید:‌ «از سال ۱۳۷۴در اینجا ساکن هستم و قبل آن هم در تهران و جاجرود ساکن بودم. تا امروز هیچ وقت چنین برخوردی را شاهد نبودم. اختلاف همیشه وجود داشته، بین ایرانی‌ها، بین افغانستانی‌ها و حتی میان ایرانی‌ها و افغانستانی‌ها اما به این شکل و از نگاه نژادی نبوده و همیشه با ما با احترام برخورد می‌شده است.»

رئیس شورای شهر «صباشهر» هم که معلم مدرسه است و به دانش‌آموزان ایرانی و افغانستانی درس می‌دهد به «همشهری» می‌گوید: «درباره اتفاق اخیر چیزی نمی‌دانم. حتی اگر درگیری هم بوده، آنقدر جدی نبوده است. صباشهر ۲ محله به نام کبودین و قندیشاد دارد که سال‌های سال است میزبان اتباع افغانستانی‌ است و افغانستانی‌ها حالا بومی اینجا محسوب می‌شوند. ایرانی‌ها و اتباع با آرامش در کنار هم زندگی می‌کنند، ازدواج می‌کنند و سابقه کسب‌وکار دارند. با وجود اینکه جمعیت اتباع در سال‌های اخیر افزایش قابل توجهی داشته، اما حضورشان برای اهالی صباشهر اتفاق جدیدی نیست که بخواهند نسبت به آن واکنش نشان دهند.»

هرچند «هادی رمضان خانی» کمبود نان به‌دلیل افزایش جمعیت را یکی از عوامل نارضایتی مردم منطقه می‌داند، اما تأکید می‌کند که این نارضایتی ارتباطی به وقایعی که در شبکه‌های مجازی منتشر شده، ندارد و خارج از چارچوب همیشگی و احتمالا خارج از چارچوب ساکنان منطقه است. ‌او وضعیت را در حال حاضر عادی توصیف و تأکید می‌کند که رفت‌وآمد اتباع و دانش‌آموزان در منطقه عادی است و هیچ نگرانی‌ای وجود ندارد. پیگیری‌های همشهری هم نشان می‌دهد فرماندهی غرب تهران برای شناسایی عوامل حادثه رخ داده در «صباشهر» دستور ویژه صادر کرده و تحقیقات درباره ماجرا از سوی پلیس امنیت غرب استان آغاز شده است و همچنان ادامه دارد.

مطالبه اهالی اقبالیه چیست؟

۱۳مهرماه بود که عده‌ای در شهر اقبالیه استان قزوین ناگهان به سمت اتباع افغانستانی در خیابان و خانه‌هایشان یورش بردند تا هراس و نگرانی، این شهر را فرابگیرد. پس از آن، مأموران پلیس امنیت عمومی استان با همکاری عوامل انتظامی شهرستان قزوین بلافاصله با انجام اقدامات اطلاعاتی و فنی موفق به شناسایی و بازداشت ۱۹ متهم در این زمینه شدند. این حادثه با انتشار ویدئویی از ماجرا، ابعاد گسترده‌ای در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی پیدا کرد. سردار «علی ابراهیمی»، فرمانده انتظامی استان قزوین نیز اعلام کرد پلیس با هرگونه رفتار خلاف قانون و ساختارشکنانه که موجب جریحه‌دار شدن افکار عمومی شود قاطعانه برخورد می‌کند ‌و به هیچ شخص و گروهی اجازه ناامنی نخواهد داد.

یکی از کسبه شهر اقبالیه معتقد است مشکلی بین شهروندان این شهر با اتباع افغانستانی وجود ندارد و ‌ آنها هم شهروندان اقبالیه محسوب می‌شوند. او به همشهری می‌گوید: «ما با اتباع افغانستانی نه مشکلی داریم و نه آنها با ما مشکل دارند. به هر حال، آنها هم انسان هستند و در اینجا زندگی خودشان را دارند.» این ‌کاسب  شهر اقبالیه تأکید می‌کند که پیش از این چنین حادثه‌ای در اقبالیه رخ نداده بود. او اضافه کرد: «واقعیت این است که ما نه نژادپرست هستیم و نه مشکلی با اتباع داریم. قطعا اتباع افغانستانی هم مشکل دارند که مهاجرت کرده‌اند و به شهر اقبالیه آمده اند.»

اقبالیه از توابع بخش مرکزی شهرستان قزوین با ۷۰ هزار نفر جمعیت در ۸کیلومتری شهر قزوین قرار دارد و اتباع افغانستانی بیش از دودهه است که در این شهر ساکن شده‌اند. یک عضو شورای شهر قزوین معتقد است شهروندان ایرانی از قبل مطالباتی درباره وضعیت رفاه شهری داشتند و در عین حال، حمله عده‌ای به مهاجران افغانستانی را نامناسب توصیف کرد. «سیدفرهاد حسینی» به همشهری می‌گوید: «از چند منظر می‌شود به آنچه در شهر اقبالیه استان قزوین اتفاق افتاد، نگاه کرد. نخستین مسئله نگرانی‌هایی است که در میان شهروندان وجود دارد مثل کمبود نان یا افزایش اجاره خانه و از این دست موارد. نکته دیگر اما غیرقانونی بودن این واکنش است که حتی اگر مطالبه‌ای وجود دارد نباید به این شکل غیرقانونی بروز یابد و این موضوع مورد تأیید هیچ نهاد و ارگانی نیست.»  به‌گفته او، کلیت ماجرا این است که عده‌ای از مردم نگران وضعیت رفاهی هستند که باید برای شهروندان در شهر وجود داشته باشد، اما با برخی اتفاقات ازجمله حضور مهاجران غیرقانونی یا افزایش جمعیت در این زمینه نارضایتی‌هایی به‌وجود آمده است: «من معتقدم ضمن برخورد با اقدامات غیرقانونی‌ از این دست، باید به مطالبه‌ مردم هم توجه کرد.»  شهردار اقبالیه هم به‌تازگی و بعد از وقوع این اتفاقات گفته است که از وجود اتباع آمار رسمی نداریم، اما براساس آمار غیررسمی ۱۴تا ۱۵هزار نفر از افغانستانی‌ها در اقبالیه سکونت دارند و تهدیدات بهداشتی و امنیتی که ممکن است به همراه داشته باشند به معاون سیاسی استانداری و اداره کل اتباع بازتاب داده شده است.

«میکائیل سلمانی» در نشست خبری در سالن جلسات شهرداری اقبالیه تأکید کرده بود که باتوجه به‌وجود افغانستانی‌ها میزان هزینه‌ای که از طرف اداره کل اتباع ارائه می‌شود برای شهرهای مختلف افزایش یکسان و حدود ۲۵درصدی داشته است.

کد خبر 794846 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها اتباع خارجی افغانستان طالبان مهاجرت استان قزوین افغانستان

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: اتباع خارجی افغانستان طالبان مهاجرت استان قزوین افغانستان همشهری می گوید اتباع افغانستانی افغانستانی ها شهر اقبالیه استان قزوین ایرانی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۸۸۴۰۷۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمک ۱۷ میلیون یورویی اتحادیه اروپا به مهاجرین افغانستانی

اتحادیه‌ اروپا از امضای توافقنامه کمک ۱۷ میلیون یورویی با سازمان بین‌الملی مهاجرت خبر داد و گفت این پول در قسمت از حمایت مهاجران تازه بازگشته از ایران و پاکستان و جوامع میزبان آنها هزینه خواهد شد.

اتحادیه اروپا تاکید کرد زنان و کودکان در اولویت کمک‌هایش به افغانستان قرار دارند.

این اتحادیه در بیانیه‌ای نوشت که حدود یک‌ونیم میلیون مهاجر افغانستانی از پاکستان و ایران از جنوری پارسال تاکنون بازگشته‌اند.

 اتحادیه اروپا گفته است بازگشت مهاجران افغانستانی که در اوایل آغازگر یک وضعیت اضطراری در مرزهای افغانستان بود اکنون به یک بحران در جوامع میزبان بدل شده است.

به گفته اتحادیه اروپا، کمک جدید این سازمان برای مهاجران تازه بازگشته خدمات اقتصادی، بهداشتی و آموزشی فراهم خواهد کرد.

رافائلا یودیچه، سرپرست اتحادیه اروپا در افغانستان از میزبانی و همسبتگی افغان‌ها با مهاجران تازه‌برگشته ستایش کرد و گفت باید اطمینان حاصل کرد که این جوامع حمایت می‌شوند.

پاکستان در دور نخست روند اخراج مهاجران فاقد مدرک، حدود نیم میلیون افغانستانی‌ را اخراج کرده و حالا مرحله دوم این روند را آغاز کرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • اعتراض پناهجویان افغانستانی در اندونزی
  • دیدار رئیسی با بیماران اتباع
  • دیدار رئیس جمهور ایران با بیماران اتباع
  • تمدید کارت ویژه مهاجرین افغانستانی
  • فیلم | گذر از ریل های دیرینه بُن کوه گرمسار
  • خون شریک ۲ + فیلم
  • کشف جدید دیرینه‌شناسان: ماهی غول‌پیکر با دندان‌های عاج‌مانند!
  • کشف جدید دیرینه‌شناسان: قزل‌آلای غول‌پیکر با دندان‌های عاج‌مانند!
  • تصاویری قدیمی از پوشش متفاوت زنان افغانستانی قبل از طالبان
  • کمک ۱۷ میلیون یورویی اتحادیه اروپا به مهاجرین افغانستانی