سينماي بعد از انقلاب و شناختهشدن سينماي ايران در ميان هنرمندان جهان، مديون مرحوم مهرجويي بهعنوان يکي از بنيانگذاران آن است/ اين حادثه تلخ بايد تا روشن شدن تمام ابعاد توسط نهادهاي ذيربط پيگيري شود
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۴۰۲ | کد خبر: ۳۸۸۹۲۲۵۳
خبرگزاری آریا - رئیس مجلس شورای اسلامی در پیامی درگذشت کارگردان نامدار، استاد درسآموز سینمای ایران و عضو پیوسته فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران، داریوش مهرجویی را تسلیت گفت.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، دکتر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پیامی درگذشت داریوش مهرجویی را تسلیت گفت و تأکید کرد این حادثه تلخ که حقیقتاً لطمهای بزرگ برای جامعه هنری کشور است باید تا روشن شدن تمام ابعاد آن و دستگیری عامل یا عاملان، توسط نهادهای ذیربط پیگیری شود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
متن پیام به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
خبر فقدان تأسفبار کارگردان نامدار، استاد درسآموز سینمای ایران و عضو پیوسته فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران، آقای داریوش مهرجویی و همسر ایشان ناباورانه و غمانگیز بود.
اینجانب در سالهای مسئولیت در شهرداری تهران و در جریان ساخت دو اثر سینمایی توسط مرحوم مهرجویی، شخصاً علاقهمندی وافر آن هنرمند به ایران عزیز را شاهد بودم و میدانم که ایشان بهدلیل آنکه از خوشحال کردن دشمنان ایران و اتخاذ مواضع علیه منافع ملت حذر میکرد، تا آخرین ماههای زندگی خود، آماج حملات متعدد رسانهای قرار گرفت.
مهرجویی از شاخصترین چهرههای نسلی از هنرمندان بود که ارزشهای اجتماعی را به پای خوشایند چند جشنواره هنری خارجی ذبح نکردند و علاقهمندی وافر و واقعی به ایران و مردم این سرزمین، آنها را از خاک پاشیدن به چهره کشور در آثارشان دور نگاه داشت و موجب خلق آثار مهمی در راستای شناساندن فرهنگ اصیل ایرانی و نشان دادن حساسیتهای فرهنگی و اجتماعی خانواده ایرانی شد.
مهرجویی مهمترین و اثرگذارترین سینماگری بود که برخلاف سیاستهای فرهنگی و جو غالب سالهای پیش از انقلاب، با جرئت و جسارتی مثالزدنی، هنر خود را هم از ابتذال و برهنگی و هم از اوباشگری و جاهلمآبی دور نگاه داشت و به کارگردانان جوان نشان داد که فیلمسازی به دور از ابتذال و واجد ارزشهای هنری چه مولفههایی دارد. تا جایی که امام خمینی(ره) فیلم «گاو» مهرجویی را فیلمی آموزنده دانستند؛ از همین جهت میتوان ادعا کرد، سینمای بعد از انقلاب و شناختهشدن سینمای ایران در میان هنرمندان جهان، مدیون مرحوم مهرجویی به عنوان یکی از بنیانگذاران آن است.
این حادثه تلخ که حقیقتاً لطمهای بزرگ برای جامعه هنری کشور است باید تا روشن شدن تمام ابعاد آن و دستگیری عامل یا عاملان، توسط نهادهای ذیربط پیگیری شود.
فقدان استاد داریوش مهرجویی و همسر ایشان را به جامعه هنری کشور، اهالی سینما، شاگردان، دوستداران و خانواده محترم تسلیت میگویم و از خداوند متعال برای آن دو، رحمت و مغفرت و برای بازماندگان صبر و شکیبایی مسئلت دارم.
محمدباقر قالیباف
رئیس مجلس شورای اسلامی
پایان پیام
منبع: خبرگزاری آریا
کلیدواژه: داریوش مهرجویی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۸۸۹۲۲۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
کدام فیلمهای سینما به جامعه کارگری ادای دین کردند؟
به گزارش گروه فرهنگ و هنر ایسکانیوز، فیلمهای سینمایی با محوریت کار و کارگر که در طبقهبندی ژانر اجتماعی قرار میگیرد، همواره با اقبال مخاطب مواجه بوده است، فیلمهایی که افزونبر تصویر کردن دغدغه و روزگار پر محنت این قشر تلاشگر، در دل قابهای سخنگوی خود روایتگر آسیبهای اجتماعی نیز بودهاند.
گرچه سینمای کارگری در ایران بهدنبال سینمای نئورئالیسم ایتالیا پیش از وقوع انقلاب اسلامی کلید خورد، اما دیری نپایید که با گذشت سالهای نه چندان طولانی از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، سینمای کارگری رنگ بیشتری به خود گرفت؛ سینمایی که گذشته از سهراب شهیدثالث و کامران شیردل تا پیش از نیمه دوم دهه ۵۰، خسرو سینایی، عباس کیارستمی، رخشان بنیاعتماد، کیانوش عیاری، ابوالفضل جلیلی، اصغر فرهادی و سعید روستایی را در دایره مهمترین فیلمسازان خود از بعد از وقوع انقلاب میبیند.
در کنار فیلمهایی چون «نگهبان شب» و «جنگ جهانی سوم» از رضا میرکریمی و هومن سیدی که مهمترین نمایندههای آثار کارگری اخیر سینمای ایران شمرده میشوند، از «بهآهستگی» مازیار میری، «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت» وحید جلیلوند، «خداحافظی طولانی» فرزاد موتمن، «شیفت شب» نیکی کریمی، «پنج ستاره» مهشید افشارزاده و «ساعت ۵ عصر» مهران مدیری میتوان از دیگر آثار عرصه یادشده یاد کرد.
همچنین مجید مجیدی با «آواز گنجشکها»، علی رفیعی با «آقا یوسف»، بهرام توکلی با «اینجا بدون من»،جمشید محمودی با «چند متر مکعب عشق»، احمدرضا معتمدی به واسطه «آلزایمر» و منوچهر هادی بهواسطه «کارگر ساده نیازمندیم»، از جمله دیگر کارگردانانی هستند که با ساخت فیلمهای یادشده در تولید آثار سینمای کارگری دستی بر آتش داشتهاند.
البته پیداست که در برخی از آنها نظیر «جدایی نادر از سیمین»، نقش کار و کارگر، محوری و موضوع اصلی نیست اما به نوبه خود بر آن بودند تا ادای دینی به این صنف آسیبپذیر جامعه داشته باشند.
به هر روی سینمای ایران به واسطه دغدغه و ذوق سینماگرانش همواره بر آن بوده تا در کنار سایر متعلقات آثار اجتماعی، موضوعات کار و کارگری را نیز به کانونی از تصاویر قصهگو بدل کند. که در این زمینه گامهای خوبی نیز برداشته است.
انتهای پیام/
کیانوش رضایی کد خبر: 1229134 برچسبها کارگران اخبار سینما