Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-03@03:28:51 GMT

ورود ۷۰۰ قوی مهاجر به تالاب سرخرود

تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۴۰۲ | کد خبر: ۳۹۳۴۱۴۴۱

ورود ۷۰۰ قوی مهاجر به تالاب سرخرود

کاویان مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در خصوص آخرین وضعیت مهاجرت پرندگان به استان، گفت: با توجه به برودت هوا در هفته گذشته، مهاجرت پرندگان مهاجر به خصوص قو‌های مهاجر به تالاب سرخرود افزایش یافته و تاکنون ۷۰۰ بال قوی مهاجر وارد تالاب سرخرود شدند.

او افزود: ورود پرندگان مهاجر به تالاب‌های مازندران بستگی به شرایط آب و هوایی دارد و جمعیت قو‌ها از گونه‌های فریادکش، گنگ و کوچک هستند و عمده جمعیت قو‌های فریادکش که در تالاب سرخرود محمودآباد و ازباران فریدونکنار فرود می‌آیند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کاویان گفت: جمعیت اصلی قو‌ها از اواسط آذر ماه وارد تالاب‌های استان شده و با افزایش تدریجی دما از اواخر بهمن ماه بعد از سه ماه زمستان گذرانی مهاجرت به مناطق سیبری را آغاز می‌کنند.

او همچنین از استقرار کانکس در محل تالاب سرخرود برای حفاظت از قو‌های مهاجر خبر داد و افزود: این کانکس از اول آذرماه سالجاری در تالاب سرخرود مستقر شد تا حفاظت از پرندگان مهاجر بصورت شبانه روزی در دستور کار قرار گیرد.

سالانه بیش از ۱۳۰ گونه پرنده مهاجر با جمعیت حدود ۱.۵ میلیون بال به این منطقه از شمال کشور کوچ موقّت کرده که یک سوم آن‌ها توسط شکارچیان غیرمجاز شکار می‌شوند.

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: قوی مهاجر پرندگان مهاجر تالاب سرخرود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۹۳۴۱۴۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتمام مطالعات ساخت نیروگاه برق‌آبی در رودخانه‌های مازندران

مدیر طرح‌های توسعه منابع آبی شرکت آب منطقه‌ای مازندران از اتمام مطالعات ساخت ۱۳ نیروگاه برق‌آبی در سه رودخانه پرآبی این استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مازندران، محمدطاهر بابازاده عصر امروز_سه‌شنبه یازدهم اردیبهشت_ در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در مازندران یک‌صد نقطه دارای پتانسیل ساخت نیروگاه برق‌آبی با ظرفیت مجموع ۴۰۰.۲۸ مگاوات شناسایی شده است، اظهار کرد: این نیروگاه‌ها به مرور با جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی یا خرید تضمینی دولت اجرایی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته پس از انجام مطالعات و فراهم کردن مقدمات، فراخوان جذب سرمایه‌گذار برای ساخت نیروگاه در هفت نقطه از استان منتشر شد که به جذب سرمایه‌گذار انجامید، افزود: مطالعات ساخت ۱۳ نیروگاه برق‌آبی دیگر نیز در استان به پایان رسید و فراخوان این طرح‌ها نیز منتشر شده است.

مدیر طرح‌های توسعه منابع آبی شرکت آب منطقه‌ای مازندران با بیان اینکه از ۱۳ نقطه‌ای که برای ساخت نیروگاه برق‌آبی در نظر گرفته شده پنج نقطه در رودخانه هراز، پنج نقطه در رودخانه سه‌هزار و سه نقطه در رودخانه دوهزار قرار دارد، عنوان کرد: این تعداد نیروگاه نیز در مجموع توان تولید ۳۷۲ گیگاوات ساعت برق در سال را دارند.

بابازاده برای اجرایی شدن این ۱۳ نیروگاه مهم‌ترین چالش را با سازمان حفاظت محیط زیست است مطرح و بیان کرد: با توجه به این‌که رودخانه‌های هراز، چالوس و دوهزار رودخانه‌های حفاظت شده هستند به دریافت مجوز از اداره کل حفاظت محیط زیست نیاز است که با پیگیری‌های مستمری که انجام شد گزارشی درباره این نقاط مد نظر تهیه شده و قرار است که به اتفاق همکاران در اداره کل حفاظت محیط زیست برای اخذ مجوز از طریق سازمان متبوع اقدام شود.

کد خبر 749479

دیگر خبرها

  • نجات ۹ قطعه کبک وحشی از شکارچیان متخلف در سقز
  • آشیانه سازی و تخم گذاری پرنده کشیم بزرگ در تالاب بین المللی انزلی
  • از تردد غیرضرور در نزدیکی کلونی‌های پرندگان تالاب انزلی خودداری کنید
  • رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست: 50 درصد تالاب هامون آبگیری شده است
  • بلوک بندی اراضی کشاورزی/ بذر در مازندران تولید می شود
  • حدود ۵۰ درصد تالاب هامون آب‌گیری شد
  • طالبان حق‌آبه هیرمند را رهاسازی کرد | ۵۰ درصد تالاب هامون آبگیری شد
  • تصاویر زیبای پرندگان در تالاب میانکاله
  • اتمام مطالعات ساخت نیروگاه برق‌آبی در رودخانه‌های مازندران
  • حقابه هورالعظیم چگونه تامین می‌شود؟