Web Analytics Made Easy - Statcounter

کشاورزیان گفت: این بند سنگ و ملات با ارتفاع سه متر، ۴۵ متر طول سرریز و ۴۰ متر طول پی در منطقه کلاته خیج ساخته شد.

وی هدف از ساخت این بند را مهار سیلاب‌های فصلی و حفاظت از مسیر انتقال آب قنات عنوان کرد و گفت: بند سنگ و ملات کلاته خیج با اعتباری بالغ بر هفت میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات استانی احداث شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شاهرود ادامه داد: سالانه حجم فراوانی از روان آب‌ها و سیلاب‌ پس از بارش باران وارد دشت‌های این حوضه می‌شد که با اجرای این بند سنگ و ملاتی از هدررفت بخش زیادی از آن جلوگیری می‌شود.

کشاورزیان با بیان اینکه بندهای سنگ و ملاتی حجم وسیعی از رسوبات ناشی از شستن خاک با باران را در خود نگه می‌دارد، ابراز کرد: این نوع از بندها منبع خوبی برای تامین خاک مناسب کشاورزی در باغ‌ها، گلخانه‌ها و زمین‌های کشاورزی است.

باشگاه خبرنگاران جوان سمنان سمنان

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: منابع طبیعی حوزه ابخیز بند سنگ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۹۴۴۹۵۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش حجم آب دریاچه ارومیه به ۲.۵ میلیارد مترمکعب

 به گزارش تابناک، محمدصادق معتمدیان در بک برنامه تلویزیونی با بیان اینکه سال گذشته سال سختی را به جهت کاهش بارندگی و گرمای زیاد گذراندیم و نگرانی های جدی در بین مردم نسبت به خشک شدن دریاچه ارومیه به وجود آورده بود، گفت: خوشبختانه بارندگی‌های خوبی را طی دو سه ماه اخیر در سطح حوضه آبریز دریاچه ارومیه شامل سه استان آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی و کردستان داشتیم.

وی با بیان اینکه این وضعیت باعث افزایش تراز آب دریاچه ارومیه شد، افزود: تراز این دریاچه نسبت به مدت مشابه سال قبل منتهی به ۱۷ اردیبهشت ۲۰ سانتیمتر افزایش یافته است (۱۲۷۰.۶۰ سانتی متر).

دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه با بیان اینکه وسعت دریاچه ارومیه نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل با ۵۶۰ کیلومتر مربع افزایش به ۲۰۰۰ کیلومتر مربع رسیده است، ادامه داد: حجم آب دریاچه نیز با ۶۰۰ میلیون مترمکعب افزایش نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل، به ۲.۵ میلیارد مترمکعب رسیده است.

معتمدیان با بیان اینکه از لحاظ میزان بارش خیلی اتفاق خارق العاده‌ای نیفتاده است، گفت: در سال ۹۸ در حوضه آبریز دریاچه ارومیه ۴۶۰ میلی متر بارش داشتیم که اکنون به ۳۰۵ رسیده، در سال ۹۸ نسبت به امسال ۵۱ درصد افزایش بارندگی داشتیم. سال ۹۹ تا ۱۴۰۲ دوره ۴ ساله خشکسالی داشتیم و بارندگی های امروز نسبت به سال گذشته ۲۵ درصد افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه بارش در حوضه دریاچه ارومیه نسبت به میانگین بلندمدت یک درصد افزایش یافته است، افزود: در حوضه آبریز دریاچه ارومیه بیش از ۱۴۰ هزار هکتار باغات اضافه شده، یعنی ۱.۵ میلیارد متر مکعب آب مازاد به بخش کشاورزی در دورانی که شاهد کاهش حجم آب در دریاچه ارومیه بودیم، تحمیل کردیم. این غفلتی بوده که در دوره‌های گذشته شده است.

دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه با بیان اینکه امروز در حوضه آبریز دریاچه ارومیه متاسفانه سه محصول سیب، یونجه و چغندر ۵۷ درصد آب تولیدی حوزه آذربایجان غربی را مصرف می کند، ادامه داد: ۵۸ هزار هکتار باغات سیب هستند که ۵۰ درصد از این باغات بالای ۳۰ سال عمر دارند و از لحاظ بهره‌وری هم دچار مشکل هستند. این باغات کشت دوگانه هستند، یعنی در همین مزارع یونجه هم کشت می‌شود بنابراین ۳۲ درصد از آب تولیدی استان صرف یونجه می‌شود که محصول غیر استراتژیک است.

معتمدیان با بیان اینکه ۹۰ درصد آب تولیدی در حوضه آبریز در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، اظهارکرد: رویکردی که ستاد احیای دریاچه ارومیه به ریاست دکتر محمد مخبر- معاون اول رییس جمهوری - در دولت سیزدهم دارد، تمرکز بر مدیریت نرم‌افزاری یعنی تغییر الگوی کشت است.

وی با بیان اینکه ۷۴ هزار حلقه چاه غیرمجاز در این منطقه (سه استان) حفر شده است، گفت: در همین دولت حدود ۴۰۰۰ چاه را توانستیم مسدود کنیم.

دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه با بیان اینکه در سال گذشته بیش از ۶۰ کیلومتر از رودخانه‌های منتهی به دریاچه ارومیه لایروبی شده‌اند، افزود: این کار اثرات خوبی داشته است. در بحث تکمیل مدول سوم تصفیه‌خانه ارومیه که سال گذشته افتتاح شد، امسال ۴۰ میلیون متر مکعب رهاسازی پساب فاضلاب ارومیه به دریاچه ارومیه داشتیم.

معتمدیان با بیان اینکه برنامه‌هایی در ستاد احیای کشور برنامه ریزی شده تا حدود یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون متر مکعب حقآبه رهاسازی سد و رودخانه های فاقد سد داشته باشیم، ادامه داد: در حال حاضر این آمار از یک میلیارد و ۴۰۰ مترمکعب هم گذشته یعنی ۳۰۰ میلون مترمکعب از آنچه پیش بینی شده رهاسازی انجام شده است.

وی با بیان اینکه روزانه ۳۰ میلیون مترمکعب آورده و ورودی به دریاچه ارومیه داریم که براساس ایستگاه‌های هیدرومتریک در ورودی دریاچه ثبت می‌شود، اظهارکرد: امیدواریم در دو سه هفته آینده با ادامه بارندگی های پیش رو و رهاسازی هایی که انجام می شود، این میزان به سه میلیارد متر مکعب یا بیشتر برسد.

معتمدیان در پایان با اشاره به علاقه مردم به دریاچه ارومیه گفت: در روزهای گذشته صف ۲۲ کیلومتری خودروها تا دریاچه ارومیه داشتیم و ۷۰ هزار تلفن همراه فعال بود یعنی جمعیت ۲۰۰ هزار نفر ساعت‌ها در صف ترافیک بودند تا خود را به دریاچه ارومیه برسانند که نشان از وابستگی مردم به دریاچه است.

منبع: ايسنا

دیگر خبرها

  • افزایش حجم آب دریاچه ارومیه به ۲.۵ میلیارد مترمکعب
  • ممنوعیت تغییرکاربری غیرمجاز اراضی زراعی و باغی در چهارمحال و بختیاری
  • استان سمنان در فهرست شهرهای پر تنش آبی کشور
  • پیگیری و تسهیل رفع مشکلات اهالی کلاته محمدعلی پهلوان
  • میدان عرضه دام در چهارمحال‌وبختیاری احداث می‌شود
  • واحد‌های بزرگ پرورش مرغ گوشتی در قم احداث می‌شود
  • احداث باغ در پایاب چاه‌های قزوین، ممنوع
  • بارندگی‌های اخیر خسارتی به گندم‌های برداشت شده در خنج وارد نکرده است
  • خسارت باران سیل آسا به بخش کشاورزی و راه‌های کهگیلویه و بویراحمد
  • مسدود شدن راه پنج روستا در دیشموک بر اثر بارش‌ باران