Web Analytics Made Easy - Statcounter

تین نیوز

نهم آذرماه امسال، بالاخره بعد از گذشت ۱۵ سال از تصویب طرح، مترو به شهر جدید «پرند» رسید و با حضور رئیس جمهور افتتاح شد. متروی پرند امیدی در دل اقماری نشین های پرند روشن کرد تا به دور از تصادفات جاده ای، سفری ایمن را با مترو تجربه کنند اما حالا با اینکه  بیش از یک ماه از سرویس دهی این خط اقماری می گذرد، هنوز تکلیف بهره بردار این خط مشخص نیست!

 

به گزارش تین نیوز، متروی پرند از ایستگاه شهر آفتاب تا پرند به طول ۵۰ کیلومتر، در حال حاضر با یک رام قطار بهره برداری شده که هر دو ساعت یکبار در این ایستگاه مسافرگیری می کند و به طور میانگین روزانه ۱۰ تا ۱۳ هزار سفر توسط این خط انجام می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما با این وجود هنوز مدیریت این خط بین وزرات راه و شهرسازی و شرکت بهره برداری متروی تهران معلق مانده است. هرچند ساخت این خط به شرکت متروی تهران و حومه سپرده شده بود و این شرکت به نوعی تحت کارفرمایی دولت، به عنوان پیمانکار مسوولیت ساخت مترو را بر عهده کرفت و به انجام رساند، اما در تهران نیز بین سازنده و بهره بردار مترو تفکیک وجود دارد و قاعدتا با اتمام ماموریت ساخت متروی پرند، باید درباره مدیریت بهره برداری از آن توسط یک مجموعه جداگانه برنامه ریزی شود.

شرکت عمران پرند زیر بار مسئولیت نرفته است

براساس اساسنامه و ضوابط فعلی، شرکت بهره برداری متروی تهران می تواند صرفا نسبت به مدیریت و بهره برداری از خطوط متروی شهر تهران اقدام کند و این در حالی است که ایستگاه و عمده طول خط متروی پرند کیلومترها از پایتخت دورتر است و سرویس دهی این شرکت  به خارج از محدوده جغرافیایی شهر تهران ممنوع است.

از سوی دیگر وزارت راه و شهرسازی بر اساس قانون متولی حمل و نقل برون شهری است و شرکت عمران شهر جدید پرند نیز به عنوان زیر مجموعه این وزارتخانه متولی حوزه حمل و نقل در داخل محدوده حریم این شهر است.

واضح است که شرکت عمران پرند و به طور کلی مجموعه وزارت راه و شهرسازی باید مسئولیت بهره برداری و اداره خط متروی پرند را از شهرداری تهران تحویل بگیرد؛ اما هنوز این اقدام صورت نگرفته است.

وضعیت بهره برداری از متروی هشتگرد

شرکت بهره برداری متروی تهران در حال حاضر بهره برداری از خط هشتگرد را نیز که خارج از محدوده شهری پایتخت واقع شده، برعهده دارد. اما این مسئولیت در قالب صورتجلسه ای به این شرکت تفویض شده است. اما در مورد متروی پرند چنین تصمیمی هم اتخاذ و ابلاغ نشده است. در واقع هیچ صورتجلسه ای در مورد مدیریت بخشی از خط مترو پرند واقع در بیرون از مرزهای جغرافیایی تهران امضا و رد و بدل نشده است، اما با این حال این خط بیش از یک ماه است که فعال است؛ آن هم در حالی که عملا نه وزارت راه و شهرسازی و نه شهرداری تهران مسئولیت آن را نپذیرفته اند. با این وصف مسافرگیری در این خط در شرایط فعلی یک تهدید محسوب می شود، چراکه معلوم نیست اگر حادثه ای در این خط رخ دهد، مسئول کیست؟

شاید چندان دور از ذهن نبود که افتتاح یک خط مترو بعد از ۱۵ سال، با این قبیل ضعف ها همراه باشد. نبود یک مدیریت سازمان یافته در حوزه شبکه متروی پایتخت و شهرهای اقماری اطراف آن تنها یکی از عواقب فقدان مدیریت یکپارچه در مجموعه شهری تهران است که گویا صرفا در زمان بروز حوادث، این شانس وجود دارد که مورد توجه مدیران قرار بگیرد و در غیر این صورت در اولویت تصمیم گیری مسوولان مربوطه نیست.

در تهران و به طور کلی شهرهای بزرگ، هزینه های زیادی به جهت ناهماهنگی دستگاه های اجرایی به شهروندان تحمیل می شود؛ از نمونه های بارز این ناهماهنگی ها، تداخل طرح های عملیاتی از سوی دو نهاد متفاوت است که منجر به اتلاف منابع ملی و محلی می شود. از این رو سیاست گذاران شهری باید نسبت به برنامه ریزی یکپارچه در حوزه های مختلف از قبیل ارائه انواع خدمات شهری و حمل و نقلی اقدام کنند. اما در غیبت مدیریت یکپارچه شهری، چنین زمینه ای برای ایفای نقش هماهنگ کننده بین دستگاه های مختلف دخیل در اداره شهر توسط شهرداری تهران فراهم نشده است.

  آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

منبع: تین نیوز

کلیدواژه: شهرداری تهران مترو پرند شرکت عمران پرند ایستگاه مترو پرند وزارت راه و شهرسازی بهره برداری شهرداری تهران متروی تهران متروی پرند خط مترو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۹۵۳۲۴۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری آیین بهره‌برداری از پروژه تعریض و ایمن‌سازی بزرگراه آزادگان

آیین بهره‌برداری از پروژه تحکیم بستر، ایمن‌سازی، تعریض و ایمن‌سازی بزرگراه آزادگان در یکصد و هجدهمین پویش امید و افتخار برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری تهران، مهدی صداقتی مدیرعامل سازمان مهندسی و عمران شهر تهران در آئین بهره برداری از پروژه «تحکیم بستر آسفالت بزرگراه آزادگان» و «تعریض و ایمن‌سازی کندروی شرقی این بزرگراه در تقاطع با بزرگراه شهید لشگری» اظهار کرد: پروژه‌ای که امروز افتتاح می‌شود از نظر وسعت آن چنان ارقام بالایی ندارد، اما واقعیت این است که یک معضل بزرگ ترافیکی رفع شد.

وی ادامه داد: این گلوگاه ضمن ناایمن بودن باعث پس زدن ترافیک به چند نقطه می‌شد بنابراین اجرای این مهم یک کار اثرگذار است.

مدیرعامل سازمان مهندسی و عمران شهر تهران با بیان اینکه تحکیم بستر بزرگراه آزادگان به طول ۱۲ کیلومتر و باز شدن محور ترافیکی فتح به ابوسعید دو کیلومتر طول دارد که با اجرای این پروژه‌ها ناایمنی که به دلیل تنگ بودن مسیر در گذشته وجود داشت حل شد، خاطرنشان کرد: این سه پروژه حدود ۳۰۰ میلیارد تومان برای شهرداری هزینه داشته است.

هادی حق‌بین، معاون فنی و عمران شهرداری تهران نیز تاکید کرد: ابعاد و بزرگی پروژه‌ها برای ما مهم نیست بلکه نیاز شهروندان و ایمنی شهر برای ما اهمیت دارد.

وی با بیان اینکه این پروژه به لحاظ ابعاد جزو کوچک‌ترین پروژه‌ها است اما انجام آن ویژه و پیچیده بود، اضافه کرد: در منطقه ۲۱ تعداد پروژه‌هایی که در سال ۱۴۰۳ تعریف شده بزرگ مقیاس و اثرگذار است و ظرف شش ماهه نخست امسال تکمیل فاز دوم فتح- باغستان را داریم.

معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه این تقاطع تأثیر فوق‌العاده زیادی بر کاهش ترافیک ورودی به آزادگان خواهد داشت، تصریح کرد: پروژه دیگری که برنامه ریزی شده و فاز تجهیز و عملیات اجرایی آن آغاز شده پروژه دو گاز است که سال‌ها متوقف مانده بود، فاز نخست پروژه تا پایان امسال تحویل شهروندان خواهد شد.

دسترسی کرمان خودرو به شهید متوسلیان شرق تکمیل می‌شود

محمدرضا پوریافر، شهردار منطقه ۲۱ تهران با اشاره به اینکه این نقطه یکی از نقاطی بود که به دلایل مختلف از جمله باریک بودن تقاطع باعث نارضایتی مردم به ویژه در ترافیک صبحگاهی می‌شد، تاکید کرد: درخواست پلیس حل و فصل و ایمنی این نقطه بود که اهمیت اجرای پروژه را دوچندان کرد.

وی با بیان اینکه نیمه تمام ماندن این پروژه باعث نارضایتی مردم شده بود، اضافه کرد: با ورود معاونت فنی و مهندسی و همکاری منطقه و پلیس در کمترین زمان ممکن پروژه تقدیم مردم شد.

شهردار منطقه ۲۱ تهران معارض اصلی این پروژه را مسائل ترافیکی دانست و افزود: اتمام دسترسی کرمان خودرو به شهید متوسلیان شرق در این محدوده نیز در برنامه شهرداری منطقه ۲۱ قرار دارد.

به گزارش ایمنا؛ امروز- هشتم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳- آئین بهره برداری از پروژه «تحکیم بستر آسفالت بزرگراه آزادگان» و «تعریض و ایمن‌سازی کندروی شرقی این بزرگراه در تقاطع با بزرگراه شهید لشگری» در قالب یکصد و هجدهمین پویش امید و افتخار با حضور هادی حق‌بین معاون فنی و عمران شهرداری تهران، مهدی صداقتی، مدیرعامل سازمان مهندسی و عمران شهر تهران، محمدرضا پوریافر شهردار منطقه ۲۱ و سید ابوالفضل موسوی‌پور رئیس پلیس راهور تهران بزرگ برگزار شد.

کد خبر 748367

دیگر خبرها

  • مدیریت ششم تکمیل خط ۶ و ۷ است سال گذشته ایستگاه های مهمی در این دو خط راه اندازی شد
  • ون‌های تاکسی تهران در اختیار یک شرکت شهرداری/ قرارداد‌های اتوبوسرانی خارجی به کجا رسید؟ 
  • جشن تکمیل خطوط یک تا هفت پایان سال برگزار می‌شود
  • جشن تکمیل خطوط هفت‌گانه مترو تا پایان سال جاری
  • تابستان ۱۴۰۴ حفاری خط ۲ متروی شیراز به اتمام می‌رسد
  • برگزاری آیین بهره‌برداری از پروژه تعریض و ایمن‌سازی بزرگراه آزادگان
  • بهره‌برداری از تقاطع غیرمسطح تندگویان در مردادماه امسال
  • مترو تهران؛ 25 سال تعهد به ایمنی
  • پروژه قزوین- الموت در تابستان امسال به بهره برداری می‌رسد
  • (ویدئو) متروی پرند تعطیل شد؟