Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-07@06:59:56 GMT

تالاب برم الوان چرا جهانی شد؟

تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ | کد خبر: ۳۹۶۹۰۳۹۷

تالاب برم الوان چرا جهانی شد؟

همشهری آنلاین - زهرا رفیعی: تالاب برم الوان که به فهرست کنوانسیون رامسر اضافه شد علاوه بر پوشش گیاهی متنوع، محل زمستان‌گذرانی پرندگان سیبری است. چندی پیش مرکز پژوهش‌های ایران گزارش داد: اگرچه رتبه ایران در اکثر ۳۲ شاخص عملکرد محیط‌زیستی (EPI) نسبت به ۱۰ سال اخیر رتبه بهتری کسب کرده ولی در مورد شاخص «ازدست‌دادن تالاب» افت عملکرد داشته و نمره‌اش در این زمینه از ۴.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۴۵ به ۱.۱۴ تقلیل یافته است.

توجه جهانی به تالاب های کوچک

امید سجادیان، دبیر شبکه محیط‌زیست استان کهگیلویه و بویراحمد: برنامه مدیریت جامع ۴ تالاب در استان تدوین شده است. داشتن برنامه جامع به‌معنای این است که مسئولیت همه ذی‌نفعان و بهره‌برداران تالاب در حفاظت از تالاب مشخص می‌شود. این تالاب در نزدیکی شهرستان «بهمئی» است و ‌مانند بسیاری از تالاب‌ها به‌دلیل تغییر کاربری‌ها و آلودگی‌های کشاورزی و صنعتی بالادست شرایط شکننده‌ای دارد. تالاب «مَور زردِ زیلایی» نیز در فهرست انتظار تصویب در کنوانسیون رامسر است، ولی این تالاب نیز به‌دلیل فرسایش خاک در بالادست و سرریزشدن رسوب‌ به سمت این تالاب، در معرض تهدید است. ثبت جهانی تالاب‌های کوچک و کمتر شناخته‌شده کمک می‌کند از مخاطرات آنها پیش از فراگیرشدن جلوگیری شود. هرچه توجه به تالاب‌ها بیشتر شود، حفاظت از آنها ممکن‌تر است.

بیشتر بخوانید: مجله تالاب برم الوان منبع آب حیات وحش

آرزو اشرفی‌زاده، مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌ها: تالاب‌ها نقش حیاتی در تنظیم چرخه آب و پایداری اکوسیستم‌های هر منطقه دارند. تالاب لب‌شور برم الوان خدمات اکوسیستمی مهمی را برای جوامع اطراف مانند کنترل گردوغبار، تنظیم آب، طبیعت‌گردی و ماهیگیری ورزشی ارائه می‌دهد. همچنین جوامع محلی اطراف تالاب از خدمات مختلف اکوسیستم برای امرار معاش، تغذیه دام، ماهیگیری ورزشی و تفریحی استفاده می‌کنند. معیارهای تالاب برم الوان برای ثبت به‌عنوان رامسر سایت شامل منحصربه‌فردبودن تالاب، وجود گونه‌های نادر، تنوع زیستی ارزشمند و «حمایت در مراحل حساس چرخه زندگی گونه‌های جانوری» است. این تالاب در نزدیکی منطقه حفاظت‌شده تنگ سولک قرار دارد و در تامین آب مورد نیاز حیات وحش منطقه بسیار ضروری است.

تالابهای ایرانی در فهرست مونترو - تالابهای در انتظار ثبت جهانی

آشنایی با تالاب انزلی آشنایی با تالاب گندمان - چهارمحال و بختیاری آشنایی با تالاب هورالعظیم آشنایی با دریاچه گَهَر - لرستان کد خبر 830547 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها مجله تالاب آب منابع منابع طبیعی كنوانسيون رامسر تالاب خبر مهم یونسکو محیط زیست ایران

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: مجله تالاب مجله تالاب آب منابع منابع طبیعی كنوانسيون رامسر تالاب خبر مهم یونسکو محیط زیست ایران تالاب برم الوان تالاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۹۶۹۰۳۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت پلنگ در منطقه سبزکوه

دریافت 105 MB

به گزارش خبرنگار مهر، یک فرد پلنگ ایرانی در منطقه حفاظت‌شده سبزکوه چهارمحال و بختیاری توسط مأمور یگان حفاظت محیط‌زیست در این منطقه ثبت شد.

کد خبر 6098004

دیگر خبرها

  • پهنه تالاب‌های گنبدکاووس ۱۲۰ هکتار افزایش یافت
  • تالاب گرده‌قیت نقده بعد از ۲۵ سال احیا شد
  • ثبت پلنگ در منطقه سبزکوه
  • تالاب گرده‌قیت نقده احیا شد
  • کاهش ۳۰ درصدی شمار پرندگان مهاجر
  • حضور ۷ گونه پرنده مهاجر در تالاب بین‌المللی هامون
  • خوشحالی وصف‌ناپذیر مردم سیستان و بلوچستان از پر آبی هامون + تصاویر
  • آغاز طرح مقابله با تخلفات صید غیرمجاز برای حمایت از تالاب و صیادان شادگان 
  • انحراف آب هیرمند توسط طالبان به شوره زارهای افغانستان | افغانستانی‌ها آب شیرین را تلخاب می کنند! | واکنش معاون رئیس‌جمهور به این اقدام عجیب طالبان
  • انحراف آب هیرمند به شوره زارهای افغانستان حقیقت دارد | سلاجقه: برای مسدود کردن انحراف آب با طالبان گفت‌وگو می‌ کنیم | طالبان آب شیرین را تلخاب می کند!