Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@02:43:28 GMT

۳۷ سال پیش، زمین‌ فوتبال چوار، دقیقه۵۵

تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ | کد خبر: ۳۹۷۳۵۶۰۳

۳۷ سال پیش، زمین‌ فوتبال چوار، دقیقه۵۵

ایسنا/ایلام ۳۷ سال پیش در چنین روزی زمین فوتبال چوار شاهد تلخ‌ترین حادثه در تاریخ ورزش جهان بود، حادثه‌ای که هواپیماهای رژیم بعثی عراق ۲۳ بهمن ماه سال ۶۵ در جنایتی وحشتناک و غیرانسانی با پرواز در ارتفاع پایین بر فراز زمین فوتبال چمن بخش چوار و ریختن بمب ۱۵ نفر از نوجوانان و جوانان فوتبالیست ایلامی را که در حال انجام مسابقه بودند به شهادت رساندند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این حادثه که منجر به شهادت و زخمی شدن بهترین جوانان و نوجوانان فوتبالیست تیم منتخب استان ایلام شد به عنوان یکی از جنایت‌های تاریخی صدام و رژیم بعت در تاریخ ثبت شده است. این واقعه درست زمانی رخ داد که تیم‌های نوجوانان استان ایلام در رقابت‌های قهرمانی کشوری هر سال با کسب یکی از مقام‌های نخست تا سوم جزء سه تیم برتر کشور بودند.

در این روز خونین یونس تلوکی، مجتبی ناصری، علی نجات کرمی، علی عباسی، محمد کمالوندی، جهانگیر کاوه، عبدالرزاق مهدیه، سیدمحمد زارعی، حسین هزاوه (بازیکنان فوتبال)، حمیدرضا رضایتی (داور مسابقه)، مراد آذرخش، خلیل مظفری، سجاد مظفری، محمدجواد مظفری، امجد حیدری (تماشاگران مسابقه) به شهادت رسیدند و علی قیطاس، رحمت محمود، الیاس گهرسودی، گل مرادفاضلی، فرمان فولادوند و سلمان کرد (بازیکنان فوتبال) مجروح شدند.

مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای ستاد کنگره ۳۰۰۰ شهید استان ایلام درباره حادثه‌ی زمین فوتبال چوار  اظهار کرد: «حوادث کم‌نظیری در استان ایلام به وقوع پیوست که متأسفانه مردم خودمان هم خبر ندارند، چه برسد به دیگران و خارج و ملت های دیگری که مشتاق هستند حوادث کشور ما را بدانند؛ آنها که هیچ، حتی مردم خودمان هم از خیلی از این قضایا خبر ندارند. یکی همین از این قضایا، قضیه‌ی بمباران مسابقه‌ی فوتبال بچه‌ها در ۲۳ بهمن سال ۶۵ بود. دو تیم ایلامی برای بزرگداشت و به یادبود هفتمین سال پیروزی انقلاب، مسابقه‌ای به این عنوان ترتیب دادند و تعدادی از مردم هم جمع شدند تا بازیشان را تماشا کنند؛ هواپیمای عراقی آمد بالای سر، از نزدیک یعنی با توجه به اینکه اینجا چه برنامه‌ای هست -نه اینکه همین ‌طور بمب بیندازند و تصادفاً بخورد به زمین فوتبال؛ نه، با توجّه- اینجا را زد و ده‌ بازیکن شهید شدند، داور شهید شد، چند بچّه شهید شدند، بعضی از تماشاچیان شهید شدند؛ این حادثه‌ی کوچکی نیست، این حادثه‌ی بزرگی است؛ جا دارد که این‌ جور حوادث در ابعاد جهانی شناخته بشود، گفته بشود، تکرار بشود. این پیامِ مظلومیّتِ شهدای ورزشکار ما است؛ جرمشان این بوده است که برای سالگرد پیروزی جمهوری اسلامی و برای انقلاب، مسابقه تشکیل دادند.»

این بخشی از بیانات مقام مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای ستاد کنگره ۳۰۰۰ شهید استان ایلام درباره حادثه‌ی زمین فوتبال چوار بود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری منطقه ایلام شهدای زمین فوتبال چوار راهپیمایی 22 بهمن 1402 انتخابات ۱۴۰۲ استانی سیاسی استانی اجتماعی زمین فوتبال فوتبال چوار استان ایلام حادثه ی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۹۷۳۵۶۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیکر مطهر دو شهید دفاع مقدس پس از چهار دهه تفحص شد

با تلاش گروه های تفحص شهدا پیکر مطهر دو شهید دفاع مقدس پس از چهار دهه کشف و پس از احراز هویت، خبر شناسایی پیکر به خانواده شهدا اعلام شد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، امیر سرتیپ «سلیمان کامیابی» جانشین معاونت نیروی انسانی ستاد کل نیروهای مسلح و سردار «جمال شاکرمی» فرمانده سپاه امیرالمؤمنین (ع) استان ایلام، با حضور در منزل شهید «محمدشفیع فیضی‌زاده» از تازه تفحص‌شده دوران هشت سال دفاع مقدس، خبر شناسایی هویت‌ این شهید والامقام را به خانواده‌اش اعلام کردند.

شهید «محمدشفیع فیضی‌زاده» سال 1327 در روستای «چشمه پهن» بخش کارزان شهرستان سیروان متولد شد. وی با آغاز جنگ تحمیلی به‌عنوان بسیجی از طرف سپاه ایلام به جبهه‌های نبرد حق علیه باطل اعزام شد و هشتم مرداد سال 1362 در منطقه مهران، در عملیات «والفجر سه» بر اثر اصابت ترکش مستقیم دشمن به درجه رفیع شهادت نائل آمد و به جمع شهدای جاویدالاثر استان ایلام پیوست، تا این‌که این‌روزها پس از 41 سال گمنامی، سرانجام پیکرش تفحص و هویت وی از طریق آزمایش دی.ان.ای شناسایی شد.

هویت 7 شهید گمنام مدفون در فارس مشخص شد

همچنین پیکر مطهر شهید «جهانگیر بیات» از شهدای جاویدالاثر دوران دفاع مقدس نیز پس از 42 سال کشف و شناسایی شد.

جهانگیر بیات، فرزند جهان‌شاه، به‌عنوان بسیجی از کرج به جبهه اعزام و در سال 1361 در عملیات والفجر مقدماتی در منطقه فکه بر اثر اصابت ترکش مستقیم به درجه رفیع شهادت نائل آمد و به جمع شهدای جاویدالاثر پیوست.

مسئولین استان البرز با حضور در منزل این شهید، خبر تفحص و شناسایی پیکر شهید بیات را به بازماندگانش اعلام کردند. برنامه‌های تشییع و خاکسپاری نیز متعاقبا اعلام خواهد شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سربازان وظیفه، تنها تماشاگران امشب فوتبال ایران
  • پیکر مطهر ۲ شهید دفاع مقدس پس از ۴۰ سال تفحص شد
  • پیکر مطهر دو شهید دفاع مقدس پس از چهار دهه تفحص شد
  • تفحص پیکر پاک شهید «محمدشفیع فیضی‌زاده» پس از ۴۱ سال
  • بازگشت پدر به خانه
  • پیکر شهید جاویدالاثر ایلامی پس از ۴۱ سال شناسایی شد
  • پیکر پاک شهید جاویدالاثر ایلامی بعد از ۴۱ سال گمنامی شناسایی شد
  • حکم کمیته انضباطی به لغو جنجالی بازی لیگ یک صادر شد
  • تاتنهام - آرسنال؛ ترکیب رسمی
  • شاه‌کلید نکونام برای بازکردن قفل قهرمانی در تبریز!