Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@17:19:04 GMT

خودداری بایدن و هریس از ملاقات با بارزانی

تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۴۰۲ | کد خبر: ۳۹۸۵۱۴۹۸

خودداری بایدن و هریس از ملاقات با بارزانی

منابع آگاه به یک رسانه آمریکایی گفتند رئیس‌جمهور ایالات متحده و معاون او از دیدار با نخست‌وزیر منطقه کردستان عراق سر باز زدند.

به گزارش ایسنا، منابع آگاه می‌گویند «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا و «کامالا هریس» معاون او، هر ۲ از ملاقات رو در رو با «مسرور بارزانی» نخست‌وزیر منطقه کردستان عراق که یکی از متحدان آمریکا به شمار می‌آید و «در برابر نفوذ ایران در عراق عمل کرده است»، خودداری کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پایگاه خبری واشنگتن فری بیکن خبر داده بارزانی در هفته جاری برای یک سری دیدارهای سطح بالا با مقامات آمریکایی به واشنگتن رفته است. دیدار او با بایدن یا هریس نشان‌دهنده حمایت ایالات‌متحده از کردستان عراق بود، زیرا آن‌ها با بحران مالی ناشی از تصمیم بغداد برای کاهش درآمدهای نفتی‌شان مواجه هستند.

منابعی که با واشنگتن فری بیکن صحبت کردند، از جمله مقامات سابق ایالات متحده ابراز نگرانی کردند که نه بایدن و نه هریس زمانی را برای دیدار با مسرور بارزانی اختصاص ندهند.

یکی از مقامات سابق آمریکایی گفت موضع کاخ سفید در مورد نشست بارزانی به منزله‌ «مماشات با ایران» است.

این مقام سابق آمریکایی با اشاره به روابط نزدیک دولت عراق با ایران و اینکه بغداد همواره از معافیت تحریمی واشنگتن در رابطه با تامین انرژی از ایران بهره برده است، مدعی شد خودداری رئیس‌جمهور آمریکا و معاونش از دیدار با نخست‌وزیر کردستان عراق، مماشات کاخ سفید با ایرانی‌هاست.

بارزانی در جریان سفر خود با «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا دیدار داشته است و انتظار می‌رود نشستی نیز با «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی این کشور داشته باشد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: اقلیم کردستان عراق كردستان عراق عراق آمريكا ايران رئیس جمهور آمریکا جو بایدن عملیات طوفان الاقصی رژيم صهيونيستی جنگ غزه آمريكا کردستان عراق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۹۸۵۱۴۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرمانده حشد الشعبی: تهدیدهای آمریکا ما را نمی‌ترساند

یکی از فرماندهان حشد الشعبی عراق با تاکید بر لزوم اخراج نیروهای بیگانه از خاک این کشور گفت: «تهدیدهای آمریکا ما را نمی‌ترساند.»

به گزارش ایسنا، ابو زین‌العابدین، فرمانده تیپ ۲۸ حشد الشعبی تاکید کرد که «تهدیدهای آمریکا حباب رسانه‌ای بیش نیست و از دولت می‌خواهیم که به روند بیرون کردن تمام نیروهای خارجی از کشور سرعت بخشد.»

وی در گفت‌وگو با خبرگزاری المعلومه خاطرنشان کرد: «تهدیدهای آمریکا و دیگران مقاومت و مجاهدان عراقی را نمی‌ترساند و حرف آخر ما اخراج نیروهای بیگانه از کشور است.»

ابو زین‌العابدین افزود: «ما به قدرت دولت در اخراج کامل نیروهای بیگانه از خاک عراق اطمینان داریم و هدف آمریکا از تهدید این است که عراق امتیازات بیشتری برای تضمین بقای نیروهای این کشور بدهد.»

این فرمانده عراقی تاکید کرد: «تهدیدهای آمریکایی و غربی جدید نیستند، اما مجاهدین عراقی حرف آخر را می‌زنند. ما به قدرت دولت عراق در اجرای مصوبه پارلمان مبنی بر اخراج نیروهای بیگانه و در راس آن‌ها نیروهای آمریکایی ایمان داریم.»

پارلمان عراق در سال ۲۰۲۰ مصوبه‌ای را برای خروج نیروهای خارجی از عراق به‌ویژه نیروهای آمریکایی بعد از جنایت ترور سردار شهید قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و ابومهدی المهندس، نایب رئیس حشد الشعبی عراق در حمله آمریکا به فرودگاه بغداد تصویب کرد.

محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق اخیرا سفری به واشنگتن داشت. رعد التمیمی، از رهبران چارچوب هماهنگی شیعیان عراق در این باره گفت: «محور سفر محمد شیاع السودانی به واشنگتن شامل سه پرونده مهم و اصلی است که مهم‌ترین آن خروج نیروهای آمریکایی از عراق است و توافق ملی در قبال این پرونده وجود دارد.»

التمیمی پیش‌بینی کرد اجرای دستورکار اخراج نیروهای آمریکایی از عراق بعد از اواسط سال ۲۰۲۴ آغاز شود.

وی در مصاحبه با المعلومه گفت: «نیروهای آمریکایی حاکمیت ملی عراق را نقض و از کشتار جمعی ساکنان غزه حمایت کردند. آن‌ها تمام امکانات خود را برای حمایت از رژیم اشغالگر صهیونیستی به کار گرفته‌اند. واشنگتن خطر مخالفت با خروج خود و پیامدهای داخلی و خارجی آن را درک می‌کند.»

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • افشاگری رسانه آمریکایی درباره انبوه گاف‌های بایدن در ۲۰۲۴
  • شبکه آمریکایی‌: بایدن به دنبال اعطای پناهندگی به برخی از آوارگان فلسطینی است
  • نماینده پارلمان عراق: سفیر آمریکا از عراق اخراج شود
  • فرمانده حشد الشعبی: تهدیدهای آمریکا ما را نمی‌ترساند
  • چین معافیت تعرفه‌ای واردات محصولات آمریکایی را تمدید می‌کند
  • نارضایتی مردم آمریکا از سیاست‌های بایدن در قبال جنگ غزه
  • سناتور آمریکایی ارزیابی دولت از جنگ غزه را زیر سئوال برد
  • دیدار سفیر ایران با وزیر کشاورزی اندونزی
  • اختلاف ها حل نشد اما واشنگتن و پکن مسیر گفت و گو را انتخاب کردند
  • درخواست آمریکا پس از کمک به اوکراین چیست؟