ملاقلی پور باعث شد کارگردان شوم
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ | کد خبر: ۳۹۹۰۰۷۶۷
هادی حجازیفر، ایفای نقش در فیلم ایستاده در غبار را پاداش ۱۲ سال صبر میداند و میگوید: سال۹۴ اگر من بازیگر حرفهای سینما بودم و کلی فیلم جنگی و غیرجنگی در کارنامهام داشتم، شک نکنید که مهدویان سراغم نمیآمد. - اخبار رسانه ها -
به گزارش گروه رسانههای خبرگزاری تسنیم، دانشآموخته تئاتر، باسابقه اجرای چند نمایش و کارگردانی سریالی برای تلویزیون، بهعنوان چهرهای تازه با «ایستاده در غبار» (محمدحسین مهدویان) به شهرت رسید.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
ایفای نقش برونگرای کمال در «ماجرای نیمروز» (محمدحسین مهدویان) حجازیفر را به شهرت رساند و بعد از آن، او در فیلمها و سریالهای مختلفی بازی کرد؛ از کمدی تا عاشقانه و درام اجتماعی و از فیلم سینمایی تا مجموعه تلویزیونی و سریال شبکه نمایش خانگی.
پرکاری محصول مستقیم شهرت بهدست آمده از حضور در فیلمهای مهدویان بود و حجازیفر گاهی پرسونای شکلگرفته در «ماجرای نیمروز» را در فیلمها بازتولید میکرد و در مواردی هم نقشهایی را بازی میکرد که ارتباطی با پرسونای قبلی نداشت. بهترین حضور این سالهایش را میشود در «بیهمهچیز» (محسن قرایی) مشاهده کرد که جلوه و درخشش او بیشتر از همه بازیگران این فیلم پربازیگر است و البته «آتابای» (نیکی کریمی) که در آن علاوه بر بازی، فیلمنامه را هم نوشته است. «موقعیت مهدی» فصل تازهای را در کارنامه حجازیفر رقم زد.
کارگردانی و بازی در «موقعیت مهدی» بهعنوان فیلمی درباره شهیدمهدی باکری، حکم گام نهادن در حیطهای را داشت که خواهناخواه خیلیها را به یاد فیلمهای مهدویان میانداخت. حجازیفر همانطورکه در مقام بازیگر توانست از زیر سایه متوسلیان «ایستاده در غبار» و کمال «ماجرای نیمروز» خارج شود، بهعنوان کارگردان هم موفق شد یکی از دشوارترین فیلمهای سینمای دفاعمقدس را به ثمر بنشاند و جایگاه خود را بهعنوان یکی از فیلمسازان این عرصه، تثبیت کند. آنچه پیش رو دارید بخشی از گفتوگویی بلند با حجازی فر است که در شماره جدید کتاب مجله همشهری بیست و چهار منتشر شده است. در سالروز درگذشت رسول ملاقلی پور، کارگردان برجسته سینمای دفاع مقدس، خواندن حرف های حجازی فر درباره تجربه همکاری اش با او خالی از لطف نیست.
معارفه شما با مخاطبان سینمای ایران با فیلم «ایستاده در غبار» اتفاق افتاد؛ یعنی با یک فیلم دفاعمقدسی ورودی جدی به سینما داشتید. البته سالها پیش از «ایستاده در غبار»، در «مزرعه پدری» هم نقشی ایفا کرده بودید. تجربه کار با زندهیاد رسول ملاقلیپور چگونه بود؟
سال82 هنوز دانشجو بودم که در «مزرعه پدری» بازی کردم. ماجرا این بود که یکی از دوستانم میخواست برای بازی در «مزرعه پدری» تست بدهد، من هم میخواستم به خانه عمویم بروم که اتفاقی در مسیر دفتر آقای ملاقلیپور بود. همراهش رفتم و آنجا به من گفتند بفرمایید تست بدهید، ماجرا را گفتم، ولی آقای ملاقلیپور که برای تست دادن بفرما زده بود، گفت: حالا بیا تست بده و تصویر ازت بگیریم. رفتیم و درنهایت قسمت شد در فیلم «مزرعه پدری» بازی کنم؛ نقش شهید زریباف که با وجود کوتاه بودنش مهم بود. وارد «مزرعه پدری» شدم که فیلم بسیار دشواری هم بود؛ فیلم سختی بود و ملاقلیپور هم سختگیر و با دقت همهچیز را تحت کنترل داشت. خدا رحمتش کند خیلی سختگیر بود. نهفقط با من که تازهکار بودم که به هنرپیشههای حرفهای و قدیمی هم سخت میگرفت. سر صحنه بداخلاق بود و از هیچچیز نمیگذشت. یک دعوای اساسی هم با من کرد؛ البته همان روز وقتی کارمان تمام شد من را به محل سکونتم در کوی دانشگاه رساند. چیزی که سر صحنه «مزرعه پدری» برایم جالب بود، حضور ملاقلیپور بهعنوان کارگردان بود؛ یک حاکم بلامنازع که بر همهچیز تسلط داشت. بعد از بازی در این فیلم و دیدن کارگردانی ملاقلیپور، پیش خودم گفتم کاری که در سینما به آن علاقهمندم کارگردانی است. دیدم با روحیهام سازگار نیست که بروم سر صحنه و یک نفر با تحکم از من بخواهد چگونه بازی کنم. مرحوم ملاقلیپور هم سر صحنه داد میزد و بداخلاق بود؛ گرچه قلب مهربانی داشت. بههرحال دیدم کاری که سر صحنه سینما برایم جالب است تصمیمگیری است؛ نه اینکه تحت نظارت و هدایت یک نفر دیگر بازی کنم.
و همین موضوع باعث شد که فیلم بعدیتان را با تأخیری 12ساله بازی کنید؟
بعد از «مزرعه پدری» چند پیشنهاد برای بازی داشتم که نزدیک بود یکی از این پیشنهادها را هم قبول کنم. بهزاد بهزادپور بازی در «خداحافظ رفیق» را پیشنهاد داد. تا پای امضای قرارداد رفتم. به لحاظ مالی برایم خوب بود و آقای بهزادپور هم به من لطف داشتند، ولی درنهایت پشیمان شدم و ترجیح دادم انصراف بدهم.
اهل رفتن به دفاتر سینمایی برای گرفتن نقش نبودید؛ کاری که خیلی از بازیگران جوان انجام میدهند.
هیچ ایرادی برای این کار نمیدیدم. خیلی از دوستان و رفقا هم این کار را انجام میدادند، ولی در روحیه من نبود که از این دفتر به آن دفتر بروم. غرورم اجازه نمیداد که بروم بگویم به من نقش بدهید.با اینهمه چند پیشنهاد برای بازی در فیلمها داشتم، ولی درنهایت نتوانستم برای پذیرششان با خودم کنار بیایم. حسم این بود که ماندن در تئاتر بهتر از بازیگری سینماست.
یعنی تئاتر برایتان اولویت داشت؟
شیوه حضور برایم مهم بود. تئاتر برایم صحنهای را فراهم میکرد تا کاری که به آن علاقه دارم را انجام دهم. احساس میکردم در سینما، چنین امکانی برای من بهعنوان بازیگر وجود ندارد.
اولویت دادن تئاتر به سینما تعبیر دقیقی نیست؛ چون سینما را بسیار دوست داشتم. اصلا به عشق سینما وارد دانشگاه شدم. همان موقع در خوی کار تئاتر میکردم و حتی قبل از آن، به سینما علاقه داشتم.
خیلی درباره فیلمها با دوستانم صحبت میکردم و کلا همیشه سینما برایم خیلی جدی بود، ولی آن سالها بستری که دلخواهم بود را فراهم نمیدیدم. نقشهایی که پیشنهاد میشد مجابم نمیکرد و بعد از «مزرعه پدری» هم که کارگردانی سینما مسئلهام شده بود، میدانستم که چقدر رسیدن به این موقعیت دشوار است و چقدر باید تلاش کنم تا این اتفاق بیفتد.
ایستاده در غبار؛ پاداش 12سال صبر
سال94 اگر من بازیگر حرفهای سینما بودم و کلی فیلم جنگی و غیرجنگی در کارنامهام داشتم، شک نکنید که مهدویان سراغم نمیآمد. «ایستاده در غبار» محصول سالها صبوری و پرهیز از دیده شدن به هر قیمت در سینما بود؛ سالهایی که به تئاتر گذشت و با تمام سختیهایش خیلی هم خوب بود. اگر بعد از «مزرعه پدری» سر فیلم «خداحافظ رفیق» میرفتم و بعد از آن هم به بازیگری سینما ادامه میدادم کلا اتفاقهای دیگری برایم میافتاد، مسیر زندگیام عوض میشد و «ایستاده در غبار» هم سر راهم قرار نمیگرفت.
منبع: همشهری
انتهای پیام/
منبع: تسنیم
کلیدواژه: ایستاده در غبار مزرعه پدری ملاقلی پور فیلم ها حجازی فر سر صحنه سال ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۹۹۰۰۷۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ما مقابل ابرقدرتهایی چپاولگر ایستادهایم
به گزارش خبرنگار مهر، حجتالاسلام والمسلمین مالک حسنی بعد از ظهر امروز در تجمع دانشگاهیان دانشگاه شهرکرد در اعلام حمایت و همبستگی با آزادی خواهان حامی مردم غزه در جهان، اظهار کرد: دنیای غرب شعار توخالی بود که به خورد عالم میداد؛ دنیایی که با شعار پیشرفت و تکنولوژی برای تمدنی که میخواست بسازد از مقدسترین کلمات سو استفاده کرد.
وی بیان داشت: کشوری که حرف از دموکراسی، آزادی بیان و نظم نوین جهانی میزند؛ این کشور بالغ بر ۷۰۰ پایگاه نظامی در کل عالم دارد.
مسئول دفتر نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه شهرکرد افزود: ما مقابل ظلم و سو استفاده از مقدسترین کلمات عالم، مقابل ابرقدرتهایی که به دنبال چپاول نظام و دولتهای کل دنیا هستند، ایستادهایم.
وی درباره هدف از تجمع در دانشگاه شهرکرد خاطر نشان کرد: ما کنار مظلومین عالم و مظلومین غزه هستیم؛ تا شعار سر بدهیم که ابر قدرتهای عالم تاریخ مصرف آنان تموم شده است.
حجتالاسلام والمسلمین حسنی با اشاره به ظلم توأمان در عالم اذعان داشت: کشورهای غربی استانداردهای دوگانه علیه بشریت خرج و ظلم علیه بشریت اعمال میکنند.
وی به بیداری دانشجویان اشاره و افزود: ما در کنار کودکان مظلوم غزه هستیم؛ امروز در قلب آمریکا و اروپا علارغم امپراطوری بزرگ رسانهای که راه انداخته و حرفهایشان را به عالم دیکته میکردند؛ وجدان دانشجویان عالم بیدار شد.
مسئول دفتر نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه شهرکرد با بیان اینکه سازمان ملل دستاویزی برای قدرتها میباشد، اظهار کرد: ابر قدرتهای دنیا به دنبال منفعت، قدرت و ثروتهای خودشان هستند؛ ما امروز کنار هم ایستادهایم تا این دوگانگی را به آنان گوشزد کنیم.
وی با بیان اینکه امروز روز تلاقی خون و وجدان است، گفت: خون جوانان و کودکان مظلوم غزه در دل جوانان عالم جوانه خواهد زد؛ تمام این بی نظمی عالم زیر سر صهیونیسم جهانی است.
حجتالاسلام والمسلمین حسنی با اشاره به جنبش دانشجویان، دانشگاه آمریکا بیان داشت: دانشجویان مقابل ظلم در عالم ایستادهاند و وجدانهای بیدار به رهبری مظلومین عالم به سر منزل مقصود میرسد.